Dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 10:37

Hoi allemaal!

Laatst is uit onderzoek gebleken dat mijn pony Mowgli sabelschede trachea heeft (platte luchtpijp).
Nou ging het ademen al zwaar, maar is het nu alleen maar zwaarder geworden.
Ik heb de dierenarts gebeld, en zij zei dat ik scheren moest overwegen omdat hij dan meer zijn warmte kwijt kan.
Hij is heel actief en wil ook erg graag lopen en even rennen voor zover dit lukt. Maar zodra hij dit doet, is hij kletsnat en buiten adem.

Nou overweeg ik dus het scheren, maar heb ik een mega groot dilemma.
Ik wil ze zoveel mogelijk buiten hebben, dus helemaal scheren is geen optie.
Hij moet dus zijn warmte zoveel mogelijk kwijt kunnen, maar het mag ook geen kou vatten. Door de sabelschede trachea is hij ook nog eens vatbaarder voor verkouden worden.

Nu de vraag: hoe kan ik hem het beste scheren zodat de warmte kwijt kan, maar hij daarbij niet direct verkouden word.

Ik heb eventueel winterdekens, dus mocht het nog kouder worden kan hij die opkrijgen. Maar ook dan moet dus de warmte nog weg kunnen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen _/-\o_

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:54

Dan scheer je toch alleen de luchtpijp eruit? Hoeft hij ook geen deken op.

Edit; das ook nog eens prima te doen met een tondeuse. Lidl verkoopt ze voor nog geen twee tientjes.

Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:57

ja inderdaat, als je alleen zijn luchtpijp scheert hoeft hij ook geen deken op.

BigOne
Berichten: 38210
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:00

Maar hij zweet niet doordat hij een platte luchtpijp heeft maar omdat er gewoon geen conditie door beperkte zuurstof word opgebouwd . Wanneer hij niet met pensioen is daar serieus over nadenken .

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:01

Je kunt ook nog een stukje van de hals meenemen en zijn borst. Dan kan hij hopelijk zijn warmte genoeg kwijt :-)

Ik heb je eerdere topic ook gevolgd dat je je zorgen maakte over zijn hijgen, wat fijn dat je nu een diagnose hebt :-)

Toevoeging:

Zoals nummer 11 op dit plaatje

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:06

respinatech schreef:
Valde interesting, gratias ago tibi,


Joh... :? :')
Ik heb even getemd op deze post.

TS best idd borst en stukje hals scheren. Scheelt al een hoop warmte en hoef je niet meteen in de weer met dekens.
Ik scheer mijn cushie ook zo.
Mijn paard ( een PRE overigens :+ ) heeft ook een afgeplatte luchtpijp, maar hier nooit last van gehad.