[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:21

Stelt me allemaal wel wat meer gerust. Hij word wel volledig geschoren ook de benen en het hoofd, zorg er zeker voor dat hij warm word aangekleed wil niet dat hij het koud gaat krijgen :) Heb ook nog een 150 gram liggen dus als het moet kan die er nog bij op. Desnoods zou ik iets moeten kopen, denk alleen dat het wel genoeg is zijn ook nieuwe dekens dus nog een volledige voering.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:28

We hebben nu 350 grams op, overdag op de wei en ‘s nachts in een buitenstal. We werken met liners, dus als het kouder wordt gaat er een deken onder.

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:52

EmmyJoycee schreef:
Ik heb een vraag aan jullie die hun paard hebben geschoren of nog laten scheren.

Ik zit in een dillema, ik wil mijn paard laten scheren dit jaar alleen ik weet niet zo goed wanneer. Hij staat nu nog elke dag op een open weiland van 8 tot ongeveer 4 uur. Tot het weer echt niet meer toe laar dan gaan ze naar binnen. Alleen hij zweet tijdens de trainingen zo onwijs erg en droogt ook niet snel op na de tijd. Ik ben alleen zo bang dat hij het koud krijgt op de wei.. wat raden jullie aan? Wachten tot hij naar binnen gaat? Of het nu wel gewoon doen? Ze voorspellen voor de komende weken nog mooi weer alleen erg koud. Betekent dat ze nog wel een tijdje buiten staan. Als er dan wel eens een dikke regenbui komt staat hij daar wel in. Hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Mijn dame staat overdag ook op een open padock, laat haar maandag scheren om dezelfde reden. Ze is zo onwijs bezweet na ook maar iets van een oefening, zet haar onder een 200 grams maar wil straks nog kijken naar een onderdeken.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:45

chriske schreef:
EmmyJoycee schreef:
Ik heb een vraag aan jullie die hun paard hebben geschoren of nog laten scheren.

Ik zit in een dillema, ik wil mijn paard laten scheren dit jaar alleen ik weet niet zo goed wanneer. Hij staat nu nog elke dag op een open weiland van 8 tot ongeveer 4 uur. Tot het weer echt niet meer toe laar dan gaan ze naar binnen. Alleen hij zweet tijdens de trainingen zo onwijs erg en droogt ook niet snel op na de tijd. Ik ben alleen zo bang dat hij het koud krijgt op de wei.. wat raden jullie aan? Wachten tot hij naar binnen gaat? Of het nu wel gewoon doen? Ze voorspellen voor de komende weken nog mooi weer alleen erg koud. Betekent dat ze nog wel een tijdje buiten staan. Als er dan wel eens een dikke regenbui komt staat hij daar wel in. Hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Mijn dame staat overdag ook op een open padock, laat haar maandag scheren om dezelfde reden. Ze is zo onwijs bezweet na ook maar iets van een oefening, zet haar onder een 200 grams maar wil straks nog kijken naar een onderdeken.


Je doet toch een deken aan .
En bedoel je met je verhaal dat je paard straks niet meer buiten komt?

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:09

Mijn hafje is totaal geen koukleum. Voelde gisteravond nog heerlijk warm onder haar 100 grams deken. Ze is deels geschoren.

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:15

Zinzi_jewel: denk dat je mij bedoeld? Ja krijgt zeker een deken op. Haha jawel hoor, geen zorgen hij komt nog wel buiten maar niet meer zo lang als nu en niet op een open weiland vandaar.

Heb een afspraak gemaakt en we gaan hem volgende week zondag proberen te scheren. Hopen dat het lukt :)

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:41

EmmyJoycee, jah ga der niet zonder zetten :+ haha
Ze gaat nog gewoon naar buiten

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:19

Hoe zouden jullie het volgende paard scheren?

Hij loopt 24/7 buiten met dekens. Word ongeveer 3x in de week mee gewerkt. 30 a 45 min.
Vooral basis aan de hand werken en rijden. Na het rijden wil hij zweten op zijn hals en borst.
En staat ernook licht schuim op zijn best.

Ik had het idee om alleen zijn luchtpijp en stukje borst te scheren. Denken jullie dat dit voldoende is. En hij dan ook genoeg heeft aan zijn dekens die hij nu draagt?

Wat denken jullie? En hebben jullie (voorbeeld) fotos?

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:56

Hier met bloed zweet en tranen geschoren. Ik haat benen met tondeuse. Maar ze slaat t licht uit mijn ogen met de grote. 2uur bezig geweest.. zucht. Maar nu hopelijk klaar voor dit jaar.. Afbeelding
Afbeelding

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:55

simongek schreef:
EmmyJoycee schreef:
Hoeveel gram hebben jullie de paarden opp die overdag in de wei staan?



Mijne is gisteravond van oude 350 gr naar 550gr gegaan.

S nachts in buitenbox met luik.

Doe je alleen 's nachts 550 op of ook overdag? Ik vind het ook altijd lastig.

Die van mij staat nu sinds een paar dagen onder 350 gram. Heb evt nog een 200 grams voor de koudere dagen, maar is dan de overstap niet te groot.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:35

Hier 20 okt geschoren, dus al wel wat haar.
Overdag buiten en ‘s nachts op stal met buitenluikjes.
Heb ze gisteren van dunne 200 naar 250 en 300 gezet omdat een stalgenootje aangaf dat ze in de wei enorm tekeer waren gegaan.
Vandaag overdag weer ietsje dunner gezet, zo weer wat dikker voor de nacht en de ochtend.
Als het overdag echt koud blijft houd ik ze gewoon onder 300 maar bij 7/8 graden met een zonnetje kunnen ze overdag wel wat dunner.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:14

Hier 15 okt geschoren dus ook niet meer helemaal blote billen kaal, staat nu vanacht onder 400, morgen overdag weer naar 300 denk ik.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:50

felicity schreef:
Hoe zouden jullie het volgende paard scheren?

Hij loopt 24/7 buiten met dekens. Word ongeveer 3x in de week mee gewerkt. 30 a 45 min.
Vooral basis aan de hand werken en rijden. Na het rijden wil hij zweten op zijn hals en borst.
En staat er ook licht schuim op zijn borst.

Ik had het idee om alleen zijn luchtpijp en stukje borst te scheren. Denken jullie dat dit voldoende is. En hij dan ook genoeg heeft aan zijn dekens die hij nu draagt?

Wat denken jullie? En hebben jullie (voorbeeld) fotos?


Herft iemand hier een idee over. Het voelt niet helemaal oke. Scheren en er niks voor terug leggen in de vorm van een deken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:30

Ik heb een paar keer een paard van een stalgenootje geschoren halve hals en dan schuin naar beneden toch eind van de buik zeg maar, is dat niks?

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:52

Ik ga waarscheinlijk de heiniger progress over nemen van een ander.
Apparaat is maar enkele x gebruikt en messen zijn geslepen.

Mensen met ervaring met dit apparaat ?
En de messen zijn 3mm maar mijn paard word altijd korter geschoren als k me niet vergis. Waar zijn eventueel kortere messen te bestellen of te halen ?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:04

Korter? Dan zijn ze echt heel kaal hoor... Vrijwel iedereen scheert op 3

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:18

Felicity je kan prima deels scheren qua hals en borst en dan zonder deken.

Kijk ff terug in mijn posts hier. Dat liet ik altijd doen en dan nog bloot. Nooit problemen mee gehad.

Die van mij is nu kaal sinds een maand en staat onder 200 gram met een halve hals.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:32

Voor de mensen die het verschil willen zien tussen 3mm en 1mm.
Ik zie zelf vrij weinig verschil er tussen, foto's zijn beide van de 2e scheerbeurt in november. Ik scheer voortaan met de 1mm.

foto 1: 3mm
Afbeelding

foto 2: 1mm
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:40

Ik merk ook geen verschil. Zowel in omgang als scheren. Ik bestel mijn messen altijd bij macrovet

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:48

Vandaag mijn paardje geschoren, niet gedacht dat deze kleur er onderuit zou komen. :+ Vorig jaar was ze precies dezelfde kleur gebleven. Wel grappig, ze is echt een toverbal wat dat betreft. Ik heb ook op 3mm geschoren.

Afbeelding

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:04

simongek schreef:
EmmyJoycee schreef:
Hoeveel gram hebben jullie de paarden opp die overdag in de wei staan?



Mijne is gisteravond van oude 350 gr naar 550gr gegaan.

S nachts in buitenbox met luik.

Doe je alleen 's nachts 550 op of ook overdag? Ik vind het ook altijd lastig.

Die van mij staat nu sinds een paar dagen onder 350 gram. Heb evt nog een 200 grams voor de koudere dagen, maar is dan de overstap niet te groot.[/quote]

Hier waren 2 dekens te warm. Hij heeft nu de amigo extra heavy met hele hals op. Dat gaat prima. Dan is hij precies goed.

Dit heeft hij dag en nacht op. Hij staat namelijk niet in een binnenstal maar buitenbox met luik open en niet geisoleerd. Vriest dus binnen ook :j

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:04

felicity schreef:
Hoe zouden jullie het volgende paard scheren?

Hij loopt 24/7 buiten met dekens. Word ongeveer 3x in de week mee gewerkt. 30 a 45 min.
Vooral basis aan de hand werken en rijden. Na het rijden wil hij zweten op zijn hals en borst.
En staat ernook licht schuim op zijn best.

Ik had het idee om alleen zijn luchtpijp en stukje borst te scheren. Denken jullie dat dit voldoende is. En hij dan ook genoeg heeft aan zijn dekens die hij nu draagt?

Wat denken jullie? En hebben jullie (voorbeeld) fotos?


Zo heb ik onze pony geschoren
En een deel bij de flank meegenomen
Werkt prima
Gewoon 100 grams deken aan en hoppa

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:32

Bedankt Nouvje/Faitherr/Simongek.. Ik hou hem nog even onder de 350 grams en als het naar beneden qua temp, gaat de 200 grams erbij. Heb alleen helaas geen halsje.

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:10

Een van mijn paarden is niet te scheren op de “normale manier”. Twee jaar geleden al eens geschoren met Tranquigel, alleen hierdoor kreeg hij uitbarstingen door opeens om zich heen te slaan. Best gevaarlijk dus.
Als ik met een kleine tondeuse aankom wordt hij al boos (lijkt niet eens zozeer bang). We zijn hier wel mee aan het oefenen maar kan de tondeuse nog niet op hem gebruiken.
Toch zou ik hem graag geschoren hebben. Iemand tips of advies?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:41

Bij mijne precies hetzelfde. Die heb ik gisteren geschoren. Hij werd helemaal boos en het werd ook gevaarlijk. Uiteindelijk is de dierenarts geweest en die heeft hem een spuitje gegeven. Zelfs hier brak hij doorheen. Maar het is wel uiteindelijk gelukt. Behalve zijn hoofd en achterbenen dan.

Ik lees ook graag mee voor tips om het volgend jaar wat beter te laten verlopen.