[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:27

Mijn rambo valt iets korter dan mijn Amigo. Maar zijn wel dekens van 5 a 6 jaar oud. Weet niet hoe de huidige versies vallen.


ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:28

Hier ook super blij met liners. Blijven super goed liggen en zelfs met de 400 gram liner past mijn 0 gram Rambo nog perfect.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:37

Simbaa schreef:
Ok. Veel dank voor alle vorige antwoorden. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor ieder paard anders is ;)
Nu wil ik dus dekens met liners aanschaffen.
Maar wat word dan je hoofddeken? Dus met andere woorden, de deken die het meest gedragen wordt qua aantal gram, en daar zou ik dan liners bij kopen. Gaat om een geschoren pony.

De opties:
0 grams als hoofddeken —> 100 + 200 gram liner
100 grams als hoofddeken —> 200 gram liner
200 grams als hoofddeken —> 100 gram liner

Ik weet niet goed wat het beste is. Ik neig zelf naar 200 grams en dan 100 grams-liner. Ik denk namelijk dat in Nederland 200 grams het meest gebruikt wordt met onze temperaturen?
Dan kan ik als het echt koud wordt, altijd die 100 grams er bij doen.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?


Ik heb een 0 gram Rambo als hoofddeken en heb een 100, 200, 300 en 400 grams liner om de deken mee aan te passen. Heb ook nog een 50 gram Amigo deken voor in de lente en herfst. Paard word altijd helemaal geschoren.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 30-09-18 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:34

Banyu schreef:
Ik wilde graag vragen, hoelang jullie Rambo dekens, (duo), waterdicht zijn gebleven?
Ik heb de mijne nu 4 jaar, en de winkel beweert nog net niet, dat de deken op is!

Ik moet maar gaan testen met een emmer water, bla bla bla, maarja, dan is ie niet snel droog natuurlijk, heb wel een duo reserve liggen daar niet van!
Bij de volgende wasbeurt maar even laten impegneren(?)

Iemand hier ook al eens last van gehad??! :)


Mijn Rambo Supreme light gaat de 6e winter in. Was hem altijd zelf met Rambo wash en daarna impregneren met spray, laatste tijd van het Kruitvat. Nog nooit een lekkende deken gehad.

Ik heb in het verleden dekens altijd laten wassen. Maar na de laatste keer geen waterdichte dekens terug hebben gehad, durf ik het met mijn dure Rambo en andere Horseware dekens niet meer. Sinds ik deze heb was ikzelf. Past makkelijk in mijn machine.


ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:11

Joman schreef:
Is er iemand die de aankomende dagen een dunnere deken op gaat leggen? Ik heb 200 op liggen en paard voelde vandaag goed. Dinsdag 18 graden lijkt me toch wat warm.


Mijn geschoren paard gaat dinsdag lekker bloot naar buiten. 18 graden is veel te warm voor een deken. Die van mij voelde vanmiddag al redelijk warm onder de 100 gram.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:17

Mijn geschoren paard van 100 gram naar 0 gram gezet, voelde behoorlijk warm aan en de Horsepal gaf dat ook aan. Morgen lekker een dagje bloot.
Heb sinds kort de Horsepal, zo kan ik haar goed in de gaten houden. Zo ben ik er achter gekomen dat ze overdag in de zon behoorlijk warm onder haar deken word. En in de nacht blijft ze ook warmer dan ik had verwacht. Ideaal ding!

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:52

rayoow schreef:
Vind de nacht temperaturen lastug nu. Rond de 8 graden.
Ze zijn geschoren en heb momenteel alleen hun 200 grams en 0 grams. De 100 zijn kapot.


Ik heb net bij mijn geschoren paard weer de 0 gram opgelegd. Heeft lekker bloot gestaan vandaag. Paard staat in een binnenstal. Daar was het net nog 15 graden binnen.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:45

Geschoren, maar heeft al weer veel haar, onder 50 gram. Volgend weekend ga ik weer scheren. Dan begin ik met 200 gram.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:33


ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:09

Banyu schreef:
Hoelang gaan jullie rambo (duo) dekens gemiddeld mee? 29 december zou paardlief 'm 4 jaar hebben. Heb het idee dat dit het laatste seizoen wordt. :x :(


Mijn Rambo (Supreme) gaat dit jaar de 5e winter in en ziet er nog steeds top uit!
Het is trouwens een 0 grams deken, werk alleen maar met liners eronder en niet met gevoerde dekens.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:47

Gisten mijn paard weer geschoren, (alleen benen niet), en staat prima onder 300 gram deken zonder hals. Overdag buiten, 's nachts in een binnenbox.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:18

Mijn, zaterdag geschoren, paars staat nu onder 300 gram met 0 gram hals. Gisteren voelde ze hier prima onder. Vanavond even kijken met de Horsepal of ze warm genoeg staan. Weet nu inmiddels haar ideale temperatuur onder haar deken.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:09

Bij mijn paard werken de liners met een 0 gram rambo deken echt super. Zit als gegoten. Zijn inmiddels 5 jaar oud. Misschien was toen de pasvorm beter? Heb ook niet het idee dat ze dunner zijn geworden door het wassen.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 08:55

JenniferU schreef:
Nynkster schreef:
Ik vind de quilt eigenlijk aan de lange kant voor een onderdeken. Pastte die niet een maat kleiner?

Nee dat werd ook weer te krap. Misschien moet de deken nog vormen? Ga morgen een 191 big neck passen wie weet ligt dat mooier wanr vind ook me irish 191 net ff iets te krap.

[ [url=m/egnsdS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dan misschien de 191 met borstverbreders iets? Zag van de week dit filmpje voorbij komen. https://youtu.be/d1pKwYuc3yA

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:42

Mijn geschoren (half december) paard staat ook prima onder 200 gram, bij veel regen gaat de hals op.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:09

Ils_K schreef:
Misschien dat iemand mij kan helpen?
Ik heb sinds een poosje een amigo bravo Turnhout aangeschaft en horseware onderdeken. Nu krijgt mijn paard sindskort een schuurplek op de rug. De plek zit net achter het zadel zeg maar. Op zijn borst zitten geen schuurplekken alleen daar.
Weet iemand waar dat door komt, zit het ergens te krap aan de voorkant? Dan zou die toch ook schuurplekken op de borst moeten hebben.
Gaat om een tuiger, slank/rank paard.



Weet je zeker dat het van de deken komt? Mijn paard krijgt dat meestal van bepaalde soort sjabrakjes. Toevallig pas een nieuwe, en daarvan heeft ze ook het achter het zadel een schuurplek.
Paard is trouwens geschoren.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:32

Ils_K schreef:
Dit paard is ook geschoren. Maar kan dat van een sjabrak terwijl de plekken erachter zitten? Dat zou wel apart zijn.
De plekken zitten er ook nog niet zo heel lang, hij had de deken al ee geruime tijd op.



Ja dat kan zeker. Vaak is het de naad aan de achterkant van het sjabrakje wat dan schuurt/wrijft door het bewegen van je paard. Ik heb sinds 2 weken een nieuw dekje, heel de winter nog geen schuurplek gehad en na 3x rijden was de schuurplek er helaas.....

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:36

Mijn geschoren paard is normaal een kouwkleum (denk ik zelf altijd :o ) maar staat nu nog steeds onder de 200 gram. Heb sind deze winter een Horsepal, dus kan ze nu heel goed in de gaten houden. Normaal gesproken had ik er meer opgelegd. Maar ik zag op de app dat ze het vanmiddag in het zonnetje eerder te warm dan te koud had. En snachts is ze ook prima. Heb eerst wel goed uitgezocht tussen welke temperaturen onder der deken ze het beste aanvoeld.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:38

Hier ook nog nooit schuurplekken van Rambo gehad. Moet wel zeggen dat ik alleen maar een 0 gram Rambo hem en deze nooit zonder liner gebruik.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:46

Mijn paard (december laatst geschoren) staat in de nacht met een 0 gram deken en in de ochtend gaat de deken weer af. Ik heb liever dat ze 1 a 2 uurtjes in de ochtend wat fris heeft, dan dat ze staat te zweten onder de deken. De paddocks zijn bij ons behoorlijk beschut en in de zon.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:51

Bij de mijne blijft dan overdag gewoon weer een deken op. Dikte weet ik nog niet, hangt van de temperatuur en wind af.

Edit. Zie dat bij ons maandag pas gaat regenen en 10 graden. Dan gaat er denk ik weer 100 gram op.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:46

Mijn paard staat nu weer onder een 50 grams deken. In het weekend met de regen even kijken of dat warm genoeg is, anders gaat de 100 gram op.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:33

Ik heb de 0 gram Supreme. Nog nooit een lekke deken gehad. Moet wel zeggen dat ik hem, na het wassen, voor de zekerheid in spray met waterdichtspray. Gebruik hem nu voor het 6e seizoen.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:52

upendo schreef:
Ik gebruik altijd tear aid. Type A. :)


Tear aid idd om dekens te maken, echt ideaal!

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:45

Ik een 50 gram amigo deken opliggen, is voor haar nu echt warm zat. Ze voelt zelfs iets aan de warme kant aan. Normaal is ze echt een kouwkleum. Ze staan snachts in een binnenstal en overdag de hele dag buiten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers