Hoe zelf warm blijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Hoe zelf warm blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 21:16

Ik ben bang dat het alweer tijd gaat worden voor warme jassen etc. Nou vroeg ik me af hoe jullie je warm houden in de winter? Ik vind de winter en de paarden wereld altijd niet zo'n goeie combi en gelukkig had ik ook alleen 1 keer per week les maar nu komt rond December mijn eigen paard dus zal ik er toch echt aan de kou moeten geloven :roll:

Wat zijn jullie tips om warm te blijven? Welke jas dragen jullie? Handschoenen? laarzen? etc

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:18

Ik loop nu al met een thermo legging en 3 lagen bovenkleding rond. Ik ben echt geboren voor temperaturen vanaf 20 graden. De winter is echt niks voor mij. :Y)
Ik heb een lange Pikeur jas met lange hals, epplejack laarsen met bont gevoerd, en onder mn rijbroek een thermo legging, of 2 :')
Handschoenen staat geen merk meer op, maar zijn flink dikke..
In de winter regelmatig even opwarmen anders hou ik het niet vol.

Alpaca sokken helpen mijn voeten wel wat warmer houden merk ik..
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 02-11-18 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:20

Meerdere laagjes werkt het beste.
Ik heb in Dewinter een Thermo legging onder mijn rijbroek en met extreme kou nog een lange chap over mijn rijbroek. Dus dan zijn het drie lagen.
Qua bovenkleding ook meerdere laagjes, zodat je ook gemakkelijk wat uit kunt trekken als het toch te veel Eskimo style is. :)
En onder mijn cap draag ik met kou een bandana voor over mijn oren en voorhoofd.
Verder ben ik getrouwd met mijn sjaals, dus die heb ik altijd om.

Cambo_L

Berichten: 68
Geregistreerd: 31-05-18
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:21

Verschilt bij mij of ik de scooter of auto pak. Standaard een sportshirt (evt nog thermo shirt en daarover een dik vest, met rijden evt nog mijn lekkere hv polo jack. Maar op de scooter en op stal bezig zijn trek ik mijn half lange skijas aan, thermo legging, dikke rijbroek en wol gevoerde regenlaarzen met dikke wollen sokken :Y)


Maar ik vraag me af hoe ik deze winter ga overleven op stal.. las vanmiddag een artikel die temperaturen rond de -20 voorspellen in februari :brr:

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:22

Laagjes en gewoon goede jas en regenkleding .. ( Heb alleen buitenbak) en blij worden van je paard :D
Ook goed eten help om warm te blijven

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:22

Als het echt echt koud is dan heb ik een thermolegging met skibroek aan, bont gevoerd vest met water en winddichte skijas(niet mooi wel warm) en mijn gewone outdoorlaarzen. Lekker warm :j

Cambo_L

Berichten: 68
Geregistreerd: 31-05-18
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:22

Freggle_Edge schreef:
Meerdere laagjes werkt het beste.
Ik heb in Dewinter een Thermo legging onder mijn rijbroek en met extreme kou nog een lange chap over mijn rijbroek. Dus dan zijn het drie lagen.
Qua bovenkleding ook meerdere laagjes, zodat je ook gemakkelijk wat uit kunt trekken als het toch te veel Eskimo style is. :)
En onder mijn cap draag ik met kou een bandana voor over mijn oren en voorhoofd.
Verder ben ik getrouwd met mijn sjaals, dus die heb ik altijd om.


inderdaad sjaals ! Heb er geen een meer waar geen hooi in zit of naar paard ruikt :')

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 21:23

Cambo_L schreef:
Verschilt bij mij of ik de scooter of auto pak. Standaard een sportshirt (evt nog thermo shirt en daarover een dik vest, met rijden evt nog mijn lekkere hv polo jack. Maar op de scooter en op stal bezig zijn trek ik mijn half lange skijas aan, thermo legging, dikke rijbroek en wol gevoerde regenlaarzen met dikke wollen sokken :Y)


Maar ik vraag me af hoe ik deze winter ga overleven op stal.. las vanmiddag een artikel die temperaturen rond de -20 voorspellen in februari :brr:



-20 :O owneee, daar heb ik echt geen behoefte aan!

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Re: Hoe zelf warm blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 21:23

dat word dus iniedergeval een stel thermo leggins en shirt aanschaffen haha

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:26

Veel laagjes.

Maar op het paard heb ik altijd veel te veel aan, zit er nog geen 5 min op dan gaat het eerste al weer uit. Dus trek altijd een vest of iets aan wat weer makkelijk uit kan :7

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:41

Cambo_L schreef:
Maar ik vraag me af hoe ik deze winter ga overleven op stal.. las vanmiddag een artikel die temperaturen rond de -20 voorspellen in februari :brr:


Dat was Piet Paulusma die dat voorspelde, dus die kan je met een kilootje zout nemen :') al zou een echte strenge winter wel weer eens lekker zijn

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:42

Ik heb stallaarzen met schapenwollen voering en een goed gevoerde softshell jas. Mijn benen heb ik niet zo gauw koud (genoeg natuurlijke isolatie :D)

Oja en een fleece kol, heerlijk vind ik dat.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe zelf warm blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:56

Skibroek Skibroek Skibroek.

Echt mijn redding.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Hoe zelf warm blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:59

Een thermoskan mee met thee :9

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:04

Die thermo legging onder de spijkerbroek noem ik mijn geheime wapen... ;)

Verder werken chaps erg goed bij mij tegen koude tenen.

En een feit: je verliest als mens vrij veel warmte via je schedeldak: alle warmte die je met een fijne muts binnenshuis houdt, scheelt in koude vingers en tenen. (= Bij het warmhouden kiest je lichaam eerst voor je hoofd, dan je romp/ buik en daarna de 'uitsteeksels'.)

Verder fiets ik naar stal, dat scheelt.
Veel warmer dan de scooter (en per e-bike ben niet echt langzamer).

Wel is het zaak om er op te letten dat ik niet te bezweet word - op lesdagen neem ik een droog T shirt mee en daar hijs ik mij in op een zekere plaats... (Die is gelukkig verwarmd.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-11-18 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:05

De verwarming thuis niet te hoog zetten, zodat je niet te veel went aan de warmte.. dat scheelt veel! Ik loop momenteel nog regelmatig even zonder jas naar buiten en heb het nog niet koud gehad.

Schoenen met dikke zolen en gelzakjes in de jaszak helpt mij tegen koude voeten en handen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:08

Thermosokken in gevoerde winterlaarzen! Eenmaal koude voeten en je bent de sjaak.
Sowieso thermokleding. Laagjes. Een sjaal.
En lekker warme choco mee naar stal :o

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:10

Ik werk in een koeling en de beste tip die ik kan geven is, bezig blijven :D Zodra je stil gaat staan/niks gaat doen dan krijg je koud! En veel laagjes zoals hierboven al genoemd is!

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:12

Ik zweer zoals vele hier bij laagjes! Ik draag ook graag zon ski pully, die zijn zó warm.
Ik neem zelf ook graag een thermoskannetje thee mee zodat ik regelmatig even kan opwarmen. Heb thermohandschoenen van decathlon.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:26

Hier ook een koukleum met paarden die lekker buiten lopen en geen binnenbak oid. Ook nog de pech om klein en iel te zijn, dus ik geef mijn warmte erg snel af aan de omgeving. Als ik eenmaal koud ben krijg ik het niet meer warm buiten, dus ik loop er overdreven snel bij als een michelainmannetje.

Mijn tips:
1. Laagjes en thermokleding, ik draag een thermobroek, thermoshirt (van decathlon met kol) en thermosokken.
2. Skibroek en goede winterjas
3. Goede handschoenen en muts (! via je hoofd verlies je snel warmte)
4. Goede waterdichte thermolaarzen

Als het twijfelweer is voor te warm doe ik liever mijn jas uit dan de skibroek. Het ziet er niet uit, maar mijn benen warm houden scheelt mij ontzettend in koude en zere voeten.

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe zelf warm blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:57

Ik vind de thermo ski shirts van de action echt fijn. Daarover een pully, daarover een vest, als het echt koud is een bodywarmer en dan een jas. Een dichte sjaal die je strak om je hals kan slaan. Een muts. Dunne en dikke handschoenen over elkaar heen. Een thermo legging onder je rijbroek. Eventueel rainlegs of een thermo overbroek/ skibroek. Dunne sokken met daarover van die lelijke grijze en m’n muckboots.

Zorgen dat je niet gaat zweten of na het rijden een schoon shirt aan. Thermo beker thee mee. Voor het rijden de klusjes doen en niet te lang blijven hangen.

Zo kom ik de winter door.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:20

ik draag al sinds een maand thermo kleding :') Ik weet zelf niet hoe ik de winter overleven moet :brr:

Toen ik nog een paard had, had ik in de winter altijd thermokleding aan en een skibroek. de broek was echt mijn Redding. jassen had ik 2 stuk aan.

Vraag niet hoe ik eruit zag :') helaas ook geen foto _O-

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:21

Voor mij maken de paardrijlaarzen met bontvoering zo'n verschil! En de kipwarm broek van de Decathlon (wind+waterdicht en fleece aan de binnenkant). Verder een goede kwaliteit jas. Een panty onder paardrijbroek doe ik ook weleens. Thermokleding is niet zo'n mijn ding.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:28

Ik 2 paardjes aan huis die 24/7 naar buiten kunnen dus heb er niet zoveel werk aan dus heb eigenlijk gewoon een broek en vest of trui. Daar overheen een lange winterjas, gevoerde laarzen van ariat, zo'n ding voor om je hoofd en over de oren en handschoenen. En als ik mijn paard heb gereden en in de trailer staat dan warm ik tijdens het rijden mezelf op met de stoelverwarming :D

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hoe zelf warm blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:28