[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:36

__elise__ schreef:
Ik ben dan eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe je de dekens zo knipt dat je ze als stapmolendeken kunt gebruiken. Ik heb nog wel een paar dekens die ik eventueel kan verknippen tot..


Waar bij een normale deken de loopsplitten zitten, heb ik de boel ingeknipt. Eerst dus alleen die splitten, maar dat vondik toch te weinig ruimte bij de schouder. Dus een steeds grotere (omgekeerde) V gemaakt. Bij 1 heb ik alleen de voorsluitingen laten zitten, de rest weggeknipt tot aan de schouder/bovenarm. Maar als je bij het inknippen en/of V begint, kun he steeds wat meer knippen, tot je het gewenste model hebt.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:48

__elise__ schreef:
Heb je er misschien een fotootje van? :o


Nee, ik gebruik m nog niet. Maar ik kan even kijken of ik hem zonder paard kan fotograferen.

Edit: hij hing toevallig bovenop, dus hierbij de verknipte staldeken:


Afbeelding

Hij is dus langs de loopsplit geknipt, zodat hij niet rafelt. De rest rafelt wel, maar dat kan me niet zoveel schelen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:00

Fabster schreef:
__elise__ schreef:
Heb je er misschien een fotootje van? :o


Nee, ik gebruik m nog niet. Maar ik kan even kijken of ik hem zonder paard kan fotograferen.

Edit: hij hing toevallig bovenop, dus hierbij de verknipte staldeken:


[ [url=m/jU3Xbi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is dus langs de loopsplit geknipt, zodat hij niet rafelt. De rest rafelt wel, maar dat kan me niet zoveel schelen.


Nóg een edit:
Bij mijn hond(endeken) heb iets soortgelijks gedaan. Die werd aardig belemmerd door de deken:


Afbeelding


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:27

Ik heb nog nooit waterdichte dekens gehad tot na het eerste jaar. Ook Weatherbeeta niet. Ik was ze met Rambo spul (eind vh seizoen). Maar vaak halverwege wordt ie al lastig. Ze staan hier wel 24/7 buiten. Mss is dat t. Geen idee. Die van horseware ook niet en van nog een merk ook niet. Ben evenvergeten hoe die ook al weer heet. Spuit ze zelf 2 x per jaar weer waterdicht. Dan doen ze het weer....

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:47

PanamaD schreef:
Patt schreef:

Deze is perfect:
https://www.dochorse.nl/horsewear-waszak-jumbo.html

Gekocht! Bedankt voorde tip!


Leuk nog even wat te horen, ja zijn super fijn hey!
Werkt dat echt goed? Ik heb een recuptex die echt wel gewassen moet worden eigenlijk maar door doe stay dry 1 haarbal is.... of zal dat weer teveel haar worden?


Ik zag bij onze ruitershop balletjes die je dan bij de was moet doen en daar zouden alle garen in blijven hangen.

Die dekenzak moet wel geoot zijn, als een paardendeken erin moet. Heb zelf nog een fleecedeken liggen, die gewassen moet worden. Maar door al dat haar erop stel ik dat steeds uit....

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:12

nieky1993 schreef:
Hebben jullie de temperaturen gezien voor volgende week :brr:

Tot nu toe doet brandon het (zelfs geschoren) goed met de smartex medium. Maar met snachts -2 en overdag maar 4 graden wil ik toch een dunne deken erbij leggen. Wat is aan te raden? Mijn smartex heeft volgens mij niks om liners te bevestigen ( of ik moet scheel gekeken hebben :+ ) wil ook weer niet te dik gaan ineens dus zoek echt een dun dekentje voor eronder als extra. Misschien een wollen/fleece/zweetdeken? En dan haal ik nog wel een 100gr staldeken voor als het nog kouder wordt, eventueel nog een hals eraan als het barkoud is. Wat denken jullie? Paard heeft het zelden koud overigens maar ik wil wel voorbereid zijn :+ ik heb overigens nog genoeg gewone 200-300 grams dekens liggen hoor als reserve maar hij is een deken sloper en tot nu toe blijft de smartex heel dus wil proberen deze op te laten, eventueel dus met dekens eronder


Liners kunnen toch overal onder? Bij geen van mijn dekens zijn dingen om de liners aan te bevestigen. Maar elkedeken heeft ringen aan de achterkant om bil/staartriem aan te bevestigen. Daar kun je je liner dus ook aan vast doen. Aan de voorkant zitten ze bij mij ook niet vast. Blijft prima liggen. Doe je er een 100 grams bij. Of 200, als je ook voor siberische winters voorbereid wil zijn. Die kun je ook nog combineren voor echt noordpooltemperaturen. Aan de voorkant van de liners zitten klittebandjes, die eigenlijk aan de buitendeken moeten, als je dat soort dekens hebt. Maar als he meerdere liners wil combineren. Klittebandje van de bovenste vouw je dan achterover en klittebandje van de onderste gaat eroverheen. Zitten ze voor aan elkaar en achter allemaal aan de ringen. No sweat.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:43

nieky1993 schreef:
Fabster schreef:

Liners kunnen toch overal onder? Bij geen van mijn dekens zijn dingen om de liners aan te bevestigen. Maar elkedeken heeft ringen aan de achterkant om bil/staartriem aan te bevestigen. Daar kun je je liner dus ook aan vast doen. Aan de voorkant zitten ze bij mij ook niet vast. Blijft prima liggen. Doe je er een 100 grams bij. Of 200, als je ook voor siberische winters voorbereid wil zijn. Die kun je ook nog combineren voor echt noordpooltemperaturen. Aan de voorkant van de liners zitten klittebandjes, die eigenlijk aan de buitendeken moeten, als je dat soort dekens hebt. Maar als he meerdere liners wil combineren. Klittebandje van de bovenste vouw je dan achterover en klittebandje van de onderste gaat eroverheen. Zitten ze voor aan elkaar en achter allemaal aan de ringen. No sweat.


Ooh dat wist ik niet. Ben een leek kwa liners enz. Maar die liners die ik zie, zitten geen buiksingels aan zoals ik ze zie op de fotos. Gaat dat niet schuiven dan?


Liners hebben nooit buiksingels en nee, het schuift niet. Heb t met 1 een keer gehad. Maar die had ik er blijkbaar niet helemaal recht op gelegd.

Fleece eronder doe ik ook wel eens. Een geleboel mensen gaan hier dan gillen dat het gaat trekken, maar daar heb ik hier geen last van. Daar zitten inderdaad wel singels aan. Maar die schuift dan eigenlijk meer. Daar heb ik een klein gaatje in geknipt, zodat hij aan de achterkant (met de bil/staartkoord) vastgeklipt kan worden aan de bovendeken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:10

‘Ze zeggen’ 50 gram. Weet niet of het waar is, maar ik hou dat maar aan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:37

Even een vraag over de opslag van dekens. We zijn nl de hele schuur aan het herinrichten en de opslag van alle paardendekens is een ding. Een deel hangt op dekenrekken. Die ik paraat moet gebben. Maar de winterdekens in de zomer wilmik graag muisvrij opslaan. Hoe doen jullie dat?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:37

xtessax83 schreef:
Ik heb gewoon een grote kist met deksel waar ik ze in doe. Action heeft ook hele grote bakken.


Wat voor soort kist? Want zo n dekenkist kun je niet stapelen en in van die bakken kun je maar 1 winterdeken kwijt. Of heb jij speciale kisten?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 06:33

ierusju schreef:
Wij hebben onze oude stalkasten in de schuur gezet. Die zijn helemaal van staal en sluiten helemaal af, zonder kiertjes enzo. Hier slaan wij onze dekens op. Als je namelijk eenmaal muizen hebt, laten die zich echt niet tegenhouden door een stukje plastic.


Dat is waar. Maar de hele schuur is nu leeg gehaald, dus de muizen zijn verhuisd. Hopelijk kunnen we het nu onaantrekkelijk maken voor ze. We wonen buitenaf in het boerenland, dus muizen hou je altijd. Maar het was nu echt vreselijk.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 06:34

RianneH schreef:
De grootste formaat kisten van de Ikea kan ik met gemak een aantal dekens in kwijt, maar hangt ook af van de dikte van je deken. Volgens mij heb ik er nu een stuk of 3 plus onderdekens in gepropt, maar met netjes vouwen en organiseren kom je verder. En ze zijn stapelbaar.
[ [url=m/GBV52G.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze ga ik eens proberen. Dank je. Daar kan ik mss mijn zadeldekjes ook in kwijt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:32

Charizard schreef:
Bij de action heb je 140 liter bakken voor 15 euro met deksel. Kun je stapelen. Passen hier 3 outdoor winterdekens zeker in, misschien zelfs 4. En zeker 4 a 6 onderdeken of vliegen of ed.


Das ook een goeie! Daar ga ik ook even kijken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:36

xtessax83 schreef:
Fabster schreef:

Ik heb gewoon een grote kist met deksel waar ik ze in doe. Action heeft ook hele grote bakken.


Wat voor soort kist? Want zo n dekenkist kun je niet stapelen en in van die bakken kun je maar 1 winterdeken kwijt. Of heb jij speciale kisten?


Ik kan er zo'n 5 dekens in kwijt. Is een grote bak van ik dacht 100 of 140 liter indd. Ik heb de dekens nog wel extra opgevouwen in een dekentasje en dan in de kist.


Maar gewoon in soort van Ikea bakken? Heb je toevallig een foto?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:06

dravergekkie schreef:
Fabster schreef:
Even een vraag over de opslag van dekens. We zijn nl de hele schuur aan het herinrichten en de opslag van alle paardendekens is een ding. Een deel hangt op dekenrekken. Die ik paraat moet gebben. Maar de winterdekens in de zomer wilmik graag muisvrij opslaan. Hoe doen jullie dat?

Van die grote bakken voor tuinstoelkussens zijn hier ook handig voor !

Maar dat is lastig met stapelen. En daar zitten de muizen ook in. Wij hebben die als vuilnisopslag. We werken hier nog met vuilniszakken... :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 06:41

Inheb de vliegenmaskers ook weer opgedoken. Vliegendekens nog even niet. Geen zin in. Verder wel bloot. Het is hier 25 graden ;( . Waarom gaan we meteen naar de zomer? Waar is de lente gebleven?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 06:42

Ik heb voor mijn Belg een Amigo regendeken én een Amigo vliegendeken. De XL heb ik dan. Niet alleen omdat die goed breed is, maar ook vanwege de maat. Hij heeft maat 229. Die heb je niet bij veel merken. Dus het is een beetje noodzaak. Maar op zich doet hij het prima. Heb m wel al een paar x moeten repareren. De jongens hier zijn niet zo zachtzinnig met elkaar (en dus met de dekens). Maar goed, dat geldt ook voor de dekens van mijn andere paard. Dat is geen Amigo, zou scheurvaste stof zijn, maar die krijgen ze ook makkelijk kapot. :roll:

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:01

Ik doe de onderdekens zelf. De regendekens kreegik altijd zeer wisselend terug van de wasserij. Die doe ik nu ook zelf. Met rambo dekenwasspul (maar dan valt t nog tegen) en daarna inspuiten met waterdichtspray.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:58

MarloesNatje schreef:
Mariposa11 schreef:
Ik kijk niet naar temperatuur maar naar mn paard.. ze staat ook 24/7 buiten en als t nu lang gaat regenen of ik zie dat ze wat stijf wordt gaat er een deken op..
De ene 10 graden is de andere niet bv.. Met zon, zonder zon, wel wind, geen wind..

Daar heb je zeker gelijk in, maar vind ik ook lastig omdat ze gewend is zonder te staan en ze niet last lijkt te hebben van de kou maar voornamelijk langdurige regen

Doe m toch gewoon met veel regen (en kouder weer) een regendeken op. Haal je m er weer af als het weer droog wordt. Zo ga ik t ook maar net mijn oude fjord doen, dit jaar.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:21

san4nie schreef:
Ik heb ook liners, maar eigenlijk nog nooit echt gebruikt. Heb ook nog 100 en 200 grams dekens en die pak ik eigenlijk sneller.

Voor de mensen die alleen een buitenbak hebben: gebruiken jullie ook een waterdichte uitrijdeken? En welke bevalt goed?
Ik had gisteren in de regen gereden en het duurde best even voordat ie weer droog genoeg was om de regendeken op te leggen.


Maar waarom moet ie al een regendeken op? Is ie geschoren?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:52

Moet zeggen dat ik ook net een regendeken heb gekocht voor mijn 28 jarige ppider. Als er wat regen valt, gaan ze wel onder het afdak staan. Zeker met dit soort temperaturen hoeven ze niet onder een deken. Wat Yvank al zegt: ze drogen vanzelf wel weer. Maar voor het nare, natte, koude weer in de herfst en winter dit jaar toch maar een dekentje voor hem aangeschaft. Dan duurt het lang voor hij weer droog is en verkrampt helemaal.

De grap is, dat ik geen dekenpaarden wou. Ik heb zo n hekel aan dekens! Altijd gedoe. Maar nu geb ik voor 3 van de 4 paarden dekens :roll: := .
1 is gewoon een watje en is geen land meer mee te bezeilen als hij het koud heeft (en dat heeft ie snel), 1 heeft een rotte knie en krijgt in de natte winter ‘s nachts een deken op. Want dan liggen ze op de grond te slapen en daar wordt hij stijf van. Met deken gaat dat beter. En nu dus mijn pensionado. Het gaat niet zo goed met mijn geen-deken-beleid :=

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:34

EmptyWords schreef:
Deveneyyy schreef:
Wie kan mij helpen? Ik heb de Bucas Smartex extra besteld, de big neck variant. Nu ligt de deken aan de voorkant heel mooi, sluit mooi aan bij de hals. Maar de achterkant is te lang waardoor de van die flappen krijgt.. Ik denk dat als ik nu naar maat 165 ga, dat hij voor weer te strak gaat zitten terwijl dit tot nu toe de enige deken is die goed ligt bij zijn schouders..... help![ [url=m/4Mlk0k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4co82V.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/s8XPo5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een 175


Als t niet trekt op de borst, dan maar te lang. Mijn amigo is ook te lang. Geeft geen schuurplekken en doe er nun2 jaar mee


Maakt toch niet uit dat er flappen zijn? Hij hoeft er geen modeshow in te lopen, neem ik aan. Als hij verder goed zit, geen irritatie veroorzaakt en andere dekens lastig zijn, zou ik zeggen: de flappen maar voor lief nemen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:56

Je hebt toch ook Amigo XL? Die heb ik voor mijn Belg. Over breed gesproken. De Weatherbeeta heb ik juist voor mijn smalletje.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:02

Meestal 1,5ve spuitbus per deken. En dat moet ik dan 1 x aan het begin en ergens halverwege het regenseizoen doen. Maar dat is altijd nog veel goedkoper dan een nieuwe deken kopen. Ik heb nu waterdichtspul wat met een verfroller opgebracht moet worden. Ik heb nog geen vette plensbuien gehad met die deken, dus ik weet nog niet hoe goed het werkt. Maar áls het goed werkt, dan is dat nog een stuk goedkoper dan spuitbussen. Zit in een emmer van 5 liter. En aangezien ik heel wat dekens heb (die echt niet waterdicht blijven, helaas, ook al worden ze keurig met waterdichtspul gewassen op lage temperaturen) zou dit een hele mooie uitkomst zijn. Hoef ik ook niet buiten te sprayen (en dus te wachten op droog weer), maar kan ik zo op de zolder doen, zonder dat ik van mijn graat ga :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:34

Happy_Hippie schreef:
Femke_Tweety schreef:
Waarom moet je steeds wisselen?

Omdat ze door de extreme regen van afgelopen dagen steeds door lekken, en ik wil de master zo min mogelijk opleggen in verband met het naar achter schuiven, en trekken van voor.


Ik heb nu spul gekocht voor tentdoek, wat waterdicht maakt. Met extreme regen en wind is het gewoon heel lastig om alles goed droog te houden. Maar met extra inspuiten werkt t wel een stuk beter. If in dit geval met mijn emmertje spul: insmeren met verfroller.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB en 4 bezoekers