[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:31

Ik doe het wel, omdat die van mij snel zadelwondjes krijgt anders op de schoft.[/quote]
Hoe krijgt hij op zn schoft zadelwondjes?
Daar komt je zadel toch niet op te liggen.
Past deze dan wel goed?[/quote]

Past zeker goed, maar kunt door het dekje
Lang verhaal kort. Heb al veel geprobeerd maar het laten staan werkt het beste samen met een antislip pad eronder

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:33

Ik laat ook altijd een dekje staan, ben anders bang voor kale plekken op de rug en dat is echt grote ellende...


Wanneer scheren jullie als jullie maar 1x willen scheren? Heb er 1 die ik liever niet 2x onder handen neem :+

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:34

Amiigo schreef:
Ik laat ook altijd een dekje staan, ben anders bang voor kale plekken op de rug en dat is echt grote ellende...


Wanneer scheren jullie als jullie maar 1x willen scheren? Heb er 1 die ik liever niet 2x onder handen neem :+

ik zou eind oktober begin november doen.
maar heb altijd het idee dat het verschilt wat voor winter het word. heel koud of juist warme winter

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:44

Happy_Hippie schreef:
Hier even een vraagje, waarom doen sommige wel of geen zadel dekje erin scheren?
(wij deden het altijd wel erin scheren).

Ik laat ook altijd een “bontje” staan. Heb het idee dat het geschoren haar wat sneller schuurt ofzo (die lange haren zijn wat gladder) en nu houden ze een natuurlijk bontje onder hun zadel.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:53

Hier bewust eraf, geen enkel probleem mee.....

Wij rijden western dus ligt n dik pad tussen rug en zadel ;)

Vandaag mijn dame meegenomen voor n (herfst) shoot

Afbeelding

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:50

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag mijn 4 jarige voor het eerst geschoren, was echt niet droog te krijgen na het rijden. Nu lekker met 100 grams op

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:27

Xxjonique schreef:
Happy_Hippie schreef:
Hier even een vraagje, waarom doen sommige wel of geen zadel dekje erin scheren?
(wij deden het altijd wel erin scheren).


Ik doe het wel, omdat die van mij snel zadelwondjes krijgt anders op de schoft.

Zelfde reden, paard heeft een heel gevoelig huidje, maar dan eerder schuurwondjes van de dekens

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:49

Scheren jullie allemaal zelf? Ik wil eigelijk iemand laten komen om mijn paard te scheren, heeft iemand tips voor een fijn persoon? Paard staat in regio Dordrecht.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:28

Ik laat het zadeldekje tegenwoordig ook staan.
Deed het voorheen niet meer kreeg daardoor toch schuurplekken vooral net achter het dekje.
Lijkt me ook gewoon niet prettig die korte haren en dan een zadel erop. Zomervacht is toch anders, zachter.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:29

Mijn paardje verdroeg geen dekjes meer nadat ik ook de zadelplek had geschoren, dus ik laat dit keer ook een matje staan.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:02

Ik heb het volgende schema:
geheel geschoren/ jachtmodel.

Tot 12-15 graden niets
onder 10 0 gram
onder 6 100 gram
onder 3 200 gram
onder -5 300 gram
onder -10 400 gram

Heel veel regen of harde wind een wug of een hals.
Wissel de dekens in de ochtend én in de avond als dat nodig is. Bij de nachten ga ik uit van het koudste moment. Tijdens de dagen van het warmste.
Dat betekend tijdens dit soort dagen dus dat ik de deken er al af trek als het nog heel fris is. Ze gaan dan toch gelijk bewegen en eten dus dan houden ze zichzelf wel warm.

Ik ben dus zuiniger met dekens dan mijn penny hartje aangeeft. Bij twijfel kies is voor dunner.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:31

is er iemand hier die mij een goede scheermachine kan aanraden? Onder de 200 euro, liefst rond de 150, het is voor 1 tot 3 keer paar jaar mijn eigen haf te scheren, en misschien een keer een paard van iemand bij de ponyclub. Hoeft dus geen topkwaliteit, hij hoeft ook niet heel stil te zijn, paard is heel rustig en braaf. Ik heb deze gevonden, iemand ervaring?
https://www.agradi.nl/kerbl-farmclipper ... d-rund.htm

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:48

Ik scheer met de moser max 45 vind ik een beter apparaat dan een goedkope grote machine..

Gisteren 2 paarden mee geschoren wil prima.


Afbeelding
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:51

Yvank_ schreef:
Ik scheer met de moser max 45 vind ik een beter apparaat dan een goedkope grote machine..

Gisteren 2 paarden mee geschoren wil prima.


[ [url=m/gxwGSq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eTFM7N.jpg]Afbeelding[/url] ]

ben je dan niet aanzienlijk langer bezig?

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:52

Faitherr schreef:
is er iemand hier die mij een goede scheermachine kan aanraden? Onder de 200 euro, liefst rond de 150, het is voor 1 tot 3 keer paar jaar mijn eigen haf te scheren, en misschien een keer een paard van iemand bij de ponyclub. Hoeft dus geen topkwaliteit, hij hoeft ook niet heel stil te zijn, paard is heel rustig en braaf. Ik heb deze gevonden, iemand ervaring?
https://www.agradi.nl/kerbl-farmclipper ... d-rund.htm


Het is een prima machine! Ik scheer mijn shetlander (met cushing vacht) er een aantal keer per jaar mee en dat doet hij moeiteloos. Ik heb er wel paardenmessen op gezet voor een mooier resultaat.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:53

Nee hoor althans ik niet. Heb dit paard in 1,5 uur geschoren volledig en deze is bang dus kost mij meer tijd.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:54

Kcinarual schreef:
Faitherr schreef:
is er iemand hier die mij een goede scheermachine kan aanraden? Onder de 200 euro, liefst rond de 150, het is voor 1 tot 3 keer paar jaar mijn eigen haf te scheren, en misschien een keer een paard van iemand bij de ponyclub. Hoeft dus geen topkwaliteit, hij hoeft ook niet heel stil te zijn, paard is heel rustig en braaf. Ik heb deze gevonden, iemand ervaring?
https://www.agradi.nl/kerbl-farmclipper ... d-rund.htm


Het is een prima machine! Ik scheer mijn shetlander (met cushing vacht) er een aantal keer per jaar mee en dat doet hij moeiteloos. Ik heb er wel paardenmessen op gezet voor een mooier resultaat.

zitten er nu geen paardenmessen op? En welke zou ik dan moeten hebben? Ik neem aan dat niet elke set messen op elke scheermachine past of wel? (sorry als ik domme vragen stel, qua scheermachines ben ik echt een leek)

ik kwam net deze tegen, iemand hier bekend mee?
https://www.agrishop.nl/voss-farming-pr ... K4EALw_wcB
zitten aesculap messen op
https://www.kramer.nl/Paard/Verzorging/ ... 6lEALw_wcB
en deze

en wat zijn jullie ervaringen met 2e hands scheerapparaten kopen? Is dat verstandig?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:59

Faitherr schreef:
Yvank_ schreef:
Ik scheer met de moser max 45 vind ik een beter apparaat dan een goedkope grote machine..

Gisteren 2 paarden mee geschoren wil prima.




[ [url=m/gxwGSq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eTFM7N.jpg]Afbeelding[/url] ]

ben je dan niet aanzienlijk langer bezig?


Ik ben net zo snel met de moser als met n groot apparaat

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 00:37

@faitherr, ik heb de farmclipper 3, daar zaten toentertijd wel grovere koeienmessen bij. Even gekeken bij die van jouw link, daar zitten 31/15 messen bij. Volgens mij is dat wel standaard voor paarden scheren, maar dat weet ik niet helemaal zeker

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:04

Ik heb de moser max 45 besteld gezien jullie goede ervaringen.
Is alleen om mijn eigen twee hafs mee te scheren.
Zodra die binnen is gaan ze kaal.

Ik heb de kerbl gehad, snel verkocht wat een rot ding.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:15

Welke messen hebben jullie op de moser max 45 en waar laten jullie ze slijpen? Weet er nu 2 via het shetten topic maar is wel een hoop geld om ze te verzenden, aan verzendkosten alleen kan ik zowat nieuwe messen kopen terug.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:26

Heb messen bij zooplus gehaald. Heb ze nu laten slijpen bij Jorna. Dus ben benieuwd hoe ze scheren. Vanavond, donderdag of vrijdag uitproberen

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:27

Ik heb 3mm messen erop zitten en heb ook 1mm messen daar scheer ik vaak de benen mee op. Slijpen doe ik hier gewoon in de buurt.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:31

Ik heb 'm besteld met 3mm messen.
Slijpen deed ik met mijn vorige apparaat bij ej

BiancUgo

Berichten: 3893
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: De Veluwe de mooiste plek op aarde!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:33

CubaLibre schreef:
Vandaag mocht mijn dame ook weer eraan geloven, het was weer creatie tijd voor haar vrouwtje....

Tja, als je n supergave baby in je buik hebt zitten dan mag de hele wereld dat wel weten ;)

Toen mn sjabloon erop stond dacht ik: dan gaat de rest van haar lijf er ook gewoon meteen aan geloven, ze zweet zich te pletter met n half uur werken....

Sjabloon uitgeschoren
[ [url=m/DhF3bc.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo staat ze er nu lekker bij...
[ [url=m/PLIO4r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kwa deken ligt er nu n 0 grams op, morgen gaat de zomerdeken mee want t is warm genoeg.... ik ben overdag zelf op stal dus mocht t nodig zijn kan de deken gewoon af maar om 7u in de ochtend is het nog best frisjes en dan staan onze paarden al buiten.


Wat gaaf mag ik vragen hoe je dit eruit geschoren heb?
Ik wilde namelijk mijn bedrijfs logo op de kont van onze pony zetten maar dat ging me niet lukken, maar nu ik de jouwe zo zie moet de mijne ook wel lukken weet alleen niet hoe :(