[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:50

Vliegenmasker hier ook al sinds mei op, maar ze blijven nog graag wachten bij het omdoen want de vliegen zijn wel extreem dit jaar inderdaad.
Vliegendeken wat wisselend op, veel veerust er ook doorheen. Bah.
Volgend jaar zijn de koeien naast ons waarschijnlijk weg dus dat zou iets moeten gaan schelen. We gaan het zien :=

"Een draver, is gaver" :D


RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:11

Waar schuurt het over? Hier:
Afbeelding

Daar heeft mijn paard ook altijd last van bij de horsewaredekens. Afgelopen seizoen met de Wug (maar paar weekjes) en de Weatherbeeta geen late van gehad. Ik heb meer het idee dat het komt door de specifieke lokatie van de gesp, maar het kan natuurlijk door gebrek aan loopsplit extra schuren..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:21

Ik zit er voor mijn Protector aan te denken die onderste sluiting we gewoon af te halen. Ik denk dat ie nog steeds prima blijft liggen, zeker met het klittenband in het midden.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:08

Schoftbeschermer als gewoon het bontje op de schoft? Of kussens erin?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:21

Maar als je er nog een sluiting boven maakt, maak je dan niet de V te krap?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 14:37

Ik vind het overdag echt warm, te warm. Vannacht ook geen deken op gehad maar achteraf was mijn weersvoorspelling niet zo correct.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:55

Is het patent van de V sluiting vrij gekomen dit jaar? Ze duiken plots bij allemaal merken op, heel fijn want een stukje betaalbaarder, maar wel opvallend. De La Valentia ziet er goed uit, jammer dat er geen goede foto van de voorkant bij staat..

Eurostar Move heb ik gehad, geen succes. Deken zakte extreem scheef doordat alle sluitingen aan de linkerkant zaten. Sloot ook hoog, hoewel het elastiek wel fijn was vooraan. Kwaliteit was prima voor die korte tijd dat ik hem gehad heb.
Mijn weatherbeeta hebben schoftkussens, maar de deken ligt nog steeds op de schoft hoor. Kan het niet echt goed vergelijken hoeveel druk er is vergeleken met mijn andere dekens die ook over de schoft lopen want die hebben weer een andere pasvorm.

Overigens, gezien ik blijkbaar in een discussie terecht was gekomen, mijn paard heeft een prima nacht gehad en was soepel, vrolijk en niet zichtbaar afgevallen/opgetrokken. Blijkbaar heeft ze de regen hier afgelopen nacht minder vervelend gevonden dan ikzelf in mijn warme bedje.
Dus volledig eens met kijken naar het paard, een stuk minder eens met op alle slakken zout leggen en mensen woorden in de mond leggen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:06

Mooi! Heb je foto's van de voorkant?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:09

Vind ze er goed uit zien hoor! Beetje in de lijn van de Weatherbeeta en Shires dekens. Wel jammer dat de maat zo afwijkt.
Moest je bestellen met een credit card?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:12

Paard staat op de trailer? Iet wat risico dat ze het been in de achterste singel kunnen slaan, dus ik zou er voor kiezen die eraf te halen en alleen de voorste vast te doen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:01

Het hangt ook vooral af van de stalling, komen ze 's nachts op stal en is het daar heel tochtig? Of juist buiten op de tocht? Of valt het heel erg mee? Dan hoef je niet direct nu een deken aan te schaffen. Maar er zijn ook een paar natte dagen geweest dus wellicht was dat net een tikje te veel 's nachts.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:45

Zweetdeken bij een paard die dik in de vacht zit geeft vaak alleen maar kans op nazweten. Die dikke vacht functioneert al als een zweetdeken, transporteert het vocht naar het einde van de haren waar het kan verdampen. Leg je daar nog een zweetdeken op, dan heb je kans dat het te warm wordt waardoor je paard weer gaat zweten.
Meestal gebruik je een zweetdeken zodat het paard droger onder de gewone deken kan, of om te voorkomen dat ze te snel afkoelen voor/na het werk wanneer de gewone deken nog niet op ligt.

Ik zou er in jouw geval voor kiezen een stukje te scheren zodat ze beter de warmte kwijt kan en minder nat wordt van het zweet. En dan hoef je ook geen zweetdeken te gebruiken.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:56

Volgens mij zit de Vario hals met klittenband vast, dus de hals zal moeilijk worden om die eraan te doen.
Maar de liners kan je met die klittenband er nog wel in vouwen :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:19

Als de huid al dun is is het niet zo gek dat het met een andere deken toch ook open gaat.

Lastig probleem wel, ik kende een paardje die zo zonder deken de stal uit kwam. Hoe en waarom ze dat opliep zijn we nooitachter gekomen.
Beste aanpak is om het eerst te laten helen en dus zo min mogelijk deken op te hebben. Je kan als er wel een deken op moet ervoor kiezen iets van bescherming erop te doen, een laagje groene klei zou ik doen maar de dierenarts heeft als het goed is ook spray die een soort filmlaagje erop legt.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:38

Hier 's nachts met de dikke regendeken of de 50 grams maar overdag staat ze nog met de vliegendeken, want we hebben nog zo'n last van die vieze vliegen, bah. Ben wel blij met de mogelijkheid tot wisselen, want overdag met de deken was zeker vandaag wel erg warm.
Morgen ben ik er zelf overdag, maar hier wordt 15 graden voorspeld en dat is vaak toch nog best een aardige temperatuur, ik denk dat ik er geen deken op leg overdag.

Nog wel erg blij met de Rambo Protector, die blijft erg mooi liggen, dat brengt me toch aan het twijfelen om een winterdeken aan te schaffen :=

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:56

Ik heb de DR regendeken binnen gekregen, per ongeluk de gewone ipv de Vario maar ben wel al positief verrast :)
Nu heb ik een smal paard, maar de voorkant geeft veel ruimte en denk dat ie best goed kan liggen op een breed type paard. Nadeel is de sterkte van de deken, maar dat druk vast ook de prijs :=

Nu deze terug sturen en wachten op de Vario :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:16

's Nachts staat de mijne met ongevoerde regendeken of 50grams met hals bij regen. Overdag zonder, maar vrijdag de deken op gehouden want toen was het toch minder weer en flink fris al.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:47

Als de deken naar voren trekt als ie zijn hoofd omlaag doet zou ik juist zeggen dat de deken niet past en niet voldoende ruimte geeft voor. Mijn dekens liggen keurig op de naad en niets schuift mee naar voren, maar het heeft me wel veel tijd, geld en dekens gekocht voordat ik degenen vond waarbij dat zo was..

Ik vind overigens de Dominick wel mooi liggen hierboven! Dat open staan is ook een probleempje wat ik heb met een deken en die regent dus inderdaad wel iets in.. Maar ook mijn andere wel aansluitende deken regent in dus heb er een hals bij wanneer het echt langdurig gaat regenen. Maar dat is zeker een nadeel, misschien kan Dominick zelf hier nog iets zinnigs over zeggen?

Mijn wollie heeft voor de nacht weer een dikke 0 grams op waar ze net heel lekker warm onder voelde, dus voorlopig blijf ik bij de dunne dekentjes. Ze mag ook wel vacht ontwikkelen, het is puur een stukje extra bescherming.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:16

Mooie kleur Amando! Wat vind je er zelf van? Hij lijkt voor op het voorste gaatje te moeten, maar als ie achter niet te lang is is dat niet direct storend. Wat voor merk is het?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:32

Ik vind hem ook niet gek vooraan! Maar hoe zit ie achter? Hij lijkt ietwat kort, begint de staartvlap bovenop de staartaanzet?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:10

Hij is voor het mooie iets te kort denk ik maar dat hoeft functioneel niet nadelig te zijn hoor! Met gebruik zakt het ook nog iets in ;)
Als je wilt kan ik van mij Irish wel een foto maken?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:01

Ik zou idd met die koude nacht toch wel iets vulling opleggen gezien je geschoren hebt. De lucht tussen de haren is dan minder makkelijk vast te houden met opzetten van de haren en dan koelen ze snel af. Plus voldoende ruwvoer om het kacheltje aan te houden. Overdag weer 19graden dan kan ie weer af.
Is een lastige tijd van het jaar zeker als je helemaal scheert. Daarom zou ik zelf bij scheren toch altijd kiezen voor deels ipv geheel.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:33

Overdag nieky of 's avonds? Overdag wordt het zondag zo'n 19 graden, dan is de medium wel warm..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:42

Dat klinkt wel als een plan :) Ik schrok even maar dit klinkt goed ;)

Ik heb mijn bolletje 's nachts de laatste paar dagen al de 0 grams op, vannacht wordt het hier ook best fris dus dan mag er weer wat vulling bij, denk dat ik 50grams doe. Net even een laagje bescherming op een ouder wordend lijf :)

"Een draver, is gaver" :D


RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:16

Heb je een alleen een buitenbak of kom je veel buiten? Dan is iets waterdichts wel fijn. Anders zou je gewoon een fleece kunnen doen, afhankelijk van de omgeving de dikte bepalen.

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers