[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:38

CalipsoLover schreef:
Zalig Fiore!

lese_anna: Als je nu scheert, ga je normaal wel 2 keer moeten scheren want hij zal sowieso wel terug wat haar krijgen. Je kan het wat tegengaan met dekens leggen, maar je moet ook wel zorgen dat je paard het niet te warm krijgt.

Ik scheer zondag, paard houdt het niet meer om 5 keer per week gereden te worden en al zo dik in zijn vacht te staan... Was gisteren heel warm hier en niet vooruit te branden. Wat leggen jullie nu op? Hij heeft momenteel niks aan, staat wel al redelijk dik in zijn vacht, ik plan om gewoon een regendeken met fleece vulling op te leggen, is dat genoeg?

Mijn geschoren paard had vanacht 100 grams op en nu 0 grams, eerste keer dat ik overdag de deken op laat.

Is het gevaarlijk als de messen van een scheermachine verroest zijn?

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:59

hier word men paardje volgende week geschoren ben benieuwd hoe hij gaat zijn hopelijk blijft hij braaf staan en gaat hij niet trappen of andere gekke dingen doen :n

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:22

MarliesV schreef:
Stal Fiore, wat een mooie en creatieve manier van het dekenmodel. Staat fantastisch, en zo te zien erg netjes gedaan!

(die merrie kon een tweelingzusje van die van mij zijn qua uiterlijk haha)


Thx, ik wilde idd wat anders dan normaal.

Ga even zoeken naar een foto van jouw merrie, ben benieuwd!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:27

Faitherr schreef:
Is het gevaarlijk als de messen van een scheermachine verroest zijn?

Nee hoor, zo lang de messen maar scherp zijn.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:25

Stal Foire: Echt een leuk idee. Mooie uitvoering van een praktisch patroon.

Je hebt mij wel geïnspireerd om het ook wat creatiever aan te pakken de volgende keer. Scheer al jaren functioneel maar dit maakt het wel echt mooier. Is het veel meer werk?

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:37

Ik had even een vraag over scheren... Mijn NRPS pony zit nu al best dik in de vacht en heeft het snel warm. Normaal rond deze tijd was hij niet al zo dik in zijn vacht. Ik denk er dus over om hem te laten scheren.
We laten de pony overdag buiten lopen en in de nacht staat hij in een buitenstal. Is het uberhaut dan wel handig om hem te laten scheren? Omdat zijn buik en benen anders best koud staan.. Of is het handiger om alleen de onderhals en wat van het lichaam te laten scheren?

Afgelopen week was her erg warm, dus dat is ook zeker een reden dat hij het snel warm had.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:02

Mijn paard staat ook de hele dag buiten en 's nachts in een buitenstal, ze is ook geschoren.
Kan best hoor, gewoon dekens aanpassen aan het weer :)

Lise_vr
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Dessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:08

Tierania_ schreef:
Mijn paard staat ook de hele dag buiten en 's nachts in een buitenstal, ze is ook geschoren.
Kan best hoor, gewoon dekens aanpassen aan het weer :)


Hoeveel grams doe je op afhankelijk van de temperatuur?
:)))

Lise_vr
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Dessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:10

Fennadev schreef:
lise_anna, die vacht blijft altijd doorgroeien, dus ja hij krijgt wel gedeeltelijk zijn vacht terug. Maar deze zal nooit meer waterdicht zijn eigenlijk tot ze zomervacht gaan ontwikkelen. Alex (Shetlander) wordt op een gegeven moment weer te pluizig en krijgt dan weer het te heet en dan gaat ie nog een tweede keer en rond maart april voor de laatste keer.


Dus als ik hem maar 1 keer wil scheren kan ik beter even wachten?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:40

Bij ons staan ze in de winter ook overdag buiten en ‘s nachts in een stal met buitenluik.
Ook gewoon geschoren en krijgen dekens op. Ik voel altijd aan paard wat hij nodig heeft.
Nu is hij geschoren en staat onder een waterdichte deken met halve hals en fleece voering. Staan nu nog wel dag en nacht buiten. En als het warm is overdag lekker zonder deken in het zonnetje.

Wij hoeven tot nu toe elk jaar maar eenmaal te scheren en scheren altijd in de herfstvakantie. Maar moet het nodig zijn dan scheren we hem gewoon weer, maar dit is de afgelopen jaren niet nodig geweest.

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:04

pol013 schreef:
Stal Foire: Echt een leuk idee. Mooie uitvoering van een praktisch patroon.

Je hebt mij wel geïnspireerd om het ook wat creatiever aan te pakken de volgende keer. Scheer al jaren functioneel maar dit maakt het wel echt mooier. Is het veel meer werk?


Viel wel mee, ik ben denk ik 2 uurtjes bezig geweest.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:08

Ik scheer altijd eind oktober (New Forest) en hoef dan niet een 2e keer te scheren. Keertje begin oktober geschoren en toen kon ik een maand later opnieuw.

Wat houden jullie qua tabel dan wel ongeveer aan eigenlijk? Die van mij staat overdag de hele dag buiten, benen niet geschoren en ik zit altijd ongeveer zo:
>15 0/geen (afhankelijk vd nachten)
>10 100
>5 200
0 300 (bij regen/wind ongevoerde hals erbij)
-5 400 + gevoerde hals
-10 500 + gevoerde hals

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:39

Wij ongeveer hetzelfde schema, maar hebben tussen 0 grams en 100 grams nog een gevoerde regendeken met fleece.

Alleen gebruiken wij vrijwel nooit halsdekens, als het echt koud is doen we de luiken dicht ‘s nachts.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:12

Ik houd ook wel zoiets aan, heb gisteren de ene geschoren, die staat nu onder 100, ’s nachts binnen, dat is minder koud en overdag wordt het nog aardig warm, misschien straks wel wisselen naar ongevoerd.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:52

Die van mij gaat vandaag eindelijk kaal!
Volgende week wedstrijd dus dan zweet ze zich niet kapot in een binnnebak

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:03

Ik zit wel iets hoger in grammen.

Mijne gaat dinsdag kaal. Ik hoop dat de 200gr met hals dan op kan. Eventueel overdag de hals eraf.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:16

Ik ben nog even op zoek naar een kaalmaker van het scheerapparaat van mijn vaste kaalmaker heeft het begeven op een heel onhandig moment.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:55

Ik leg vanavond na het scheren 100 gr onderdeken met daarover 0gr regendeken op.
Anders moet ik meteen naar 200gr en vind dat wat veel.
Morgen even voelen anders misschien 0gr met fleece opleggen.
Ben heel erg benieuwd!
Ook meteen eerste keer alleen met de trailer weg want we gaan deze keer op een andere locatie scheren.
Ach is de 3de keer dus verwacht wel dat ze braaf is

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:33

Hier was geschoren paard vanmorgen prima warm onder 100!

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:42

Ik heb ze ook helemaal laten scheren en staan overdag buiten onder hooguit 100 of 150 gram.
Nu al een dikke deken op doen vind ik niet o.k aangezien het meestal pas december, januari, februarie echt koud word. Dan komt er pas een 3 of 400 grams op

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:20

Die van mij is ook weer kaal!
Scheer hem altijd met de Moser Max 45. Heb mijn messen laatst naar de Welkoop gebracht en die zijn prima teruggekomen!
Ik heb hem nu onder een 150 grams deken staan. Hij staat overdag op de wei en 's nachts binnen.



Afbeelding
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:25

San_ner schreef:
Die van mij is ook weer kaal!
Scheer hem altijd met de Moser Max 45. Heb mijn messen laatst naar de Welkoop gebracht en die zijn prima teruggekomen!
Ik heb hem nu onder een 150 grams deken staan. Hij staat overdag op de wei en 's nachts binnen.



[ [url=m/KGNJ0k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nE598g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je een linkje naar een site die jou scheerapparaat verkoopt? Er zijn heel veel verschillende.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:30

Faitherr schreef:
San_ner schreef:
Die van mij is ook weer kaal!
Scheer hem altijd met de Moser Max 45. Heb mijn messen laatst naar de Welkoop gebracht en die zijn prima teruggekomen!
Ik heb hem nu onder een 150 grams deken staan. Hij staat overdag op de wei en 's nachts binnen.



[ [url=m/KGNJ0k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nE598g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je een linkje naar een site die jou scheerapparaat verkoopt? Er zijn heel veel verschillende.


Ik heb hem een aantal jaar geleden besteld via de Duitse site van Zooplus. :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:40

Is hij niet verkrijgbaar in Nederland?

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:42

Jawe! Alleen dit was toen goedkoper. Hij is ook gewoon via Zooplus te bestellen en de messen etc. ook. :)