[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:08

Ik heb ook een warmbloed... Maar heb die ervaring toch echt. Vorig jaar paard zelf niet geschoren maar zijn benen wel opgeschoren om deze reden. Gelijk geen last meer van dingen als mok.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:11

Bij wat meer haar op de benen duurt het iets langer voordat het nat/vies wordt op de huid, eenmaal nat en vies duurt het logischerwijs ook weer iets langer voor het opdroogt.
Beetje afhankelijk van paard en huisvesting wat voor jou het beste werkt. Hier zouden ook met scheren de benen niet volledig kaal gaan ivm sokjes.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:13

Weet iemand of het gevaarlijk is om te scheren met een scheerapparaat waarvan er bij de messen een klein stukje is afgebroken?

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:28

Nee maar je krijgt wel sneller strepen

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:36

Simongek ik heb op het moment max 300 gram, daar komt mijn geschoren shet prima dit soort lichte winters door waar het hooguit eens -10 wordt. Mijn shetten staan op een gedraineerde paddock en hij heeft gewoon winter Uggs aan.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:26

Ik heb nog nooit meer dan 400 gram op mijn paard gelegd.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:31

Faitherr schreef:
Weet iemand of het gevaarlijk is om te scheren met een scheerapparaat waarvan er bij de messen een klein stukje is afgebroken?

Mits aan de buitenzijde dan heb je er geen last van.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:17

Doet de Moser Rex erg onder voor de Moser Max45? De sectolin se 210 wordt sowieso redelijk afgeraden toch? Gaat hier om het opscheren van de benen en het scheren van het hoofd van een haflinger.

Edit: 't grootste verschil zit in het wattage toch?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:59

Fijn, dan weet ik dat, wat meer strepen vind ik geen ramp. En is het erg als de messen wat verroest zijn? Kan ik dit eraf krijgen? Nachtje in de cola etc?

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:50

Ik heb even een vraagje. Ik zit heel erg te twijfelen om mijn paard wel of niet te laten scheren. Ik rijd 4 keer in de week ongeveer. Mijn paard zit nu al best goed in de vacht, maar is na het rijden altijd heel erg nat. Ik heb mijn paard aan huis en rijd ook altijd in onze buitenbak, in de winter gaan we nog wel eens naar de vereniging om binnen te rijden. Iedere week heb ik 1 keer les, en dat is ook binnen (dan zweet ze zich kapot).

Mijn paard staat van 8/9 uur 's ochtends tot een uur of 5 buiten. Is het dan wel verstandig om te scheren? En als ik haar toch laat scheren moet ik ook een dikkere deken erbij kopen aangezien mijn dikste deken 400 grams is.

Redenen om haar wel te laten scheren: zweet minder met rijden, droogt sneller op, makkelijker paard schoon te houden

Redenen om het niet te doen: ik rijd altijd buiten (weet niet of dit kwaad kan als ze wel geschoren is, gedoe met dikkere dekens, wil niet dat ze kou vat in de winter (is een aardige koukleum mijn merrie)

Dus..... iemand raad? :o

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:53

ik zou scheren, maar ik ben wel pro scheren moet ik zeggen.

voor het rijden in de buitenbak... in en uit rijden met een nierdekentje, tijdens het werk zelf blijven ze wel warm genoeg. Mijn paard knapt altijd onwijs op na het scheren. scheelt wel echt in conditie en nazorg.

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:54

EmptyWords schreef:
ik zou scheren, maar ik ben wel pro scheren moet ik zeggen.

voor het rijden in de buitenbak... in en uit rijden met een nierdekentje, tijdens het werk zelf blijven ze wel warm genoeg. Mijn paard knapt altijd onwijs op na het scheren. scheelt wel echt in conditie en nazorg.


Ja in de winter rijd stap ik altijd in en uit met uitrijdeken! Ik vind geschoren paarden eerlijk gezegd ook veel mooier dan zulke fluffy bezweette paarden! :D

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:30

Stille meelezer meldt zich met een vraag :)

Hier laat ik mijn pony altijd scheren (24/7 buiten) omdat ze erg panisch reageert op scheerapparaten. Nu was ik altijd tevreden met degene die we lieten komen maar na de laatste keer (2 jaar geleden) wat minder. Vandaar dat ik nu een beetje aan het rondkijken ben of ik iemand kan vinden die het hier aandurft := Nu is ze het eerste jaar echt verdoofd in het bloed en het tweede jaar alleen nog onder de tong, hiermee ging het erg goed. Het laatste jaar (2 jaar geleden) wilde de persoon haar scheren zonder verdoving, wel heeft ze de praam de hele tijd omgehad, opzich was ze vrij braaf maar toch was ze niet zo netjes geschoren en daarnaast vond ik het ook geen goede ervaring voor haar.

Omdat het nu alweer 2 jaar geleden is, heb ik wel iemand nodig die veel geduld heeft en rustig te werk gaat. Ik woon omgeving Breda :) Mocht er hier iemand ervaring hebben met personen in de omgeving hoor ik het graag!

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:36

Bokker01: sta je er ook voor open om deels te scheren? Dan zal je dat ook nog kunnen proberen.

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:52

san4nie schreef:
Bokker01: sta je er ook voor open om deels te scheren? Dan zal je dat ook nog kunnen proberen.


Misschien wel... enige dingetje is is dat ik dat echt super lelijk vind :o Maar goed dat kan ik altijd nog overwegen ja! Had ik zelf ookal over na lopen denken. Wat zou jij doen? De benen niet scheren dan?

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:04

Sterker nog, zat meer aan zoiets te denken:
Afbeelding
Nee, het allermooiste is het niet. Maar wel praktisch.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:51

Afbeelding

Vandaag mijn meisje geschoren, ze stond zo te zweten op stal al.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:54

Robin_Rikkie schreef:
Stille meelezer meldt zich met een vraag :)

Hier laat ik mijn pony altijd scheren (24/7 buiten) omdat ze erg panisch reageert op scheerapparaten. Nu was ik altijd tevreden met degene die we lieten komen maar na de laatste keer (2 jaar geleden) wat minder. Vandaar dat ik nu een beetje aan het rondkijken ben of ik iemand kan vinden die het hier aandurft := Nu is ze het eerste jaar echt verdoofd in het bloed en het tweede jaar alleen nog onder de tong, hiermee ging het erg goed. Het laatste jaar (2 jaar geleden) wilde de persoon haar scheren zonder verdoving, wel heeft ze de praam de hele tijd omgehad, opzich was ze vrij braaf maar toch was ze niet zo netjes geschoren en daarnaast vond ik het ook geen goede ervaring voor haar.

Omdat het nu alweer 2 jaar geleden is, heb ik wel iemand nodig die veel geduld heeft en rustig te werk gaat. Ik woon omgeving Breda :) Mocht er hier iemand ervaring hebben met personen in de omgeving hoor ik het graag!

Jammer dat je zover weg woont, anders heb ik je graag willen helpen. Maysoon Rashid komt wel in jouw buurt en is ook goed. Wellicht contacteren?

Net weer een paard geschoren. Was gespoten uit voorzorg. Jammer dat ze dan altijd zo gaan zweten..


En maandag nog een mooi compliment gekregen. Deze kon zo op concours, afgelopen jaar zag je na 4 weken nog strepen en dat was ook iemand die professioneel scheert :x en diegene had nog een mooie snee in het oor achtergelaten ;(

Ja. Verschil moet er zijn :Y)

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:56

Slecht is dat he, hier is smorgen scheren vanavond op concours hoor en dan doe ik echt niks geks, eigenlijk altijd met een uur klaar. Goed apparatuur en voila

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:01

Ja inderdaad. Gewoon net werk afleveren.

Alleen een uur red ik niet :')
Denk dat ik te oud ben.
Lijf doe ik met de grote machine in 10-15 minuten
Benen en hoofd met de kleine en dan de finishing touch met de lamp na met de kleine

Reken meestal 1,5 uur van neer zetten tot helemaal klaar.
Paarden die was angstiger zijn hebben ook meer tijd nodig.

Lise_vr
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Dessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:28

Hallo,

Ik heb dus een vraagje. Mijn pony (Welsh cob) staat overdag buiten en snachts binnen. Ik wil hem graag helemaal laten scheren. Gaat hij dan zijn wintervacht niet terugkrijgen als hij buitenstaat? Ik zet hem natuurlijk wel met wat dekens :p

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:14

bokker01: jachtmodel. Echt ideaal en ik vind het echt meevallen hoe lelijk dat het is. Gewoon anders dan anders.

Die oude easculaap: Als ze het nog doen zijn ze super goed. Gaan ze kapot heb je pech want er zijn geen (of moeilijk) meer onderdelen voor te krijgen. Ik heb er een paar jaar plezier van gehad voor hij overleed.

Over benen: Als er niet al te gek veel haar op staat laat ik het staan. Wollige benen scheer ik juist wel. Een paard krijg het niet koud van koude benen. Daar zitten bijna geen spieren in en al helemaal geen organen dus weinig reden om die warm te willen houden.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:32

Stal Fiore, wat een mooie en creatieve manier van het dekenmodel. Staat fantastisch, en zo te zien erg netjes gedaan!

(die merrie kon een tweelingzusje van die van mij zijn qua uiterlijk haha)

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:45

lise_anna, die vacht blijft altijd doorgroeien, dus ja hij krijgt wel gedeeltelijk zijn vacht terug. Maar deze zal nooit meer waterdicht zijn eigenlijk tot ze zomervacht gaan ontwikkelen. Alex (Shetlander) wordt op een gegeven moment weer te pluizig en krijgt dan weer het te heet en dan gaat ie nog een tweede keer en rond maart april voor de laatste keer.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:46

Zalig Fiore!

lese_anna: Als je nu scheert, ga je normaal wel 2 keer moeten scheren want hij zal sowieso wel terug wat haar krijgen. Je kan het wat tegengaan met dekens leggen, maar je moet ook wel zorgen dat je paard het niet te warm krijgt.

Ik scheer zondag, paard houdt het niet meer om 5 keer per week gereden te worden en al zo dik in zijn vacht te staan... Was gisteren heel warm hier en niet vooruit te branden. Wat leggen jullie nu op? Hij heeft momenteel niks aan, staat wel al redelijk dik in zijn vacht, ik plan om gewoon een regendeken met fleece vulling op te leggen, is dat genoeg?