[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:35

Joman schreef:
Zijn er ongeschoren paarden die nu ‘al’ in de dekens staan? Ik twijfel enorm!

Mijne nog niet. Vanmiddag was het knap zonnig hier. Nu wel regen en hagel, en veel wind. Maar de stal + nog een schuur liggen tussen de wind en mijn paardjes in, ze kunnen dus buiten uit de wind staan. Als ze ook droog willen staan kunnen ze naar binnen. Op een dag als vandaag ligt daar wel hooi.

Voor de dunne regendekens waait het me veel te hard. Daar gaat deze wind zo doorheen. Voor de regendekens met dikkere stof vind ik het te warm.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:57

Annem84 schreef:
Ben ook aan het twijfelen.. denk dat ik morgen een 0 grams regendeken op ga doen voor mijn ongeschoren fries.
Ze staat nu nog 24/7 buiten maar gaat straks s'nachts op stal.

Ik ga alleen vanaf volgende week vrijdag een weekje op vakantie.. dus dan is het wisselen wat lastiger. Wil ook niet elke dag mn stalgenootjes lastig vallen. Dus op is op tenzij het ineens extreem warm gaat worden.

Morgen wordt het toch juist weer mooi weer? Of bedoel je morgenavond?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:06

Wat zijn jullie ervaringen met de impregneerspray van Eppeljeck?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:28

dravergekkie schreef:
Koper schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met de impregneerspray van Eppeljeck?

Dat is toch dezelfde als die van de action of niet :+

Geen idee?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:38

Als ik had geweten dat 't nu al zo zou regenen had ik m'n merrie vanochtend ook al onder dek gezet. Nee het is niet koud maar ze houdt gewoon niet van regen en ik zit er ook niet op te wachten dat ze gaat invallen. Ik wou d'r vanavond onder dek zetten voor de regen van komende nacht en morgen maar ik vrees dat ze nu wel nat zal zijn. Ze gebruikt d'r stalletje wel veel maar gisteren hebben ze er ook een stuk wei bij gekregen en daar regent het natuurlijk gewoon.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:31

Dank je wel voor de tip, ik bedacht me net het zelfde (altijd de beste ideeën tijdens de afwas :D ) Pony naar binnen met voer, wollen deken er op en dan hopen dat 't droog genoeg wordt. 't Is wel een shet met al redelijk wat winterhaar, hopelijk droogt ze genoeg op. De Nika die ik er op wil leggen ademt wel redelijk goed. Ik kan 'r helaas niet op stal zetten vannacht. Of nou ja kan technisch wel maar dan staat ze alleen binnen (en mijn ruin alleen buiten), en dat vind ik niks.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:19

Nee dat denk ik ook niet. Heb je d'r ook nog onder een zweetdeken oid gehad om te drogen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:12

Okee :) Ik ga nu op pad om te kijken of en hoe ik haar makkelijk droog kan krijgen. Wie weet is het wat om eerst haar met een handdoek af te drogen en dan de wollen deken. Dat is vooralsnog plan A. Wollen deken + regendeken is veels te warm, dat zou in de winter prima werken maar nu vind ik 't best lastig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:02

xPearl de hals lijkt inderdaad wat aan de korte kant, zou geen kleinere maat nemen. Dat de hals wat ruim is is toch niet erg?

Ik ben vanavond geslaagd. Bovenop de croupe en bij de schoft (want manen) heeft mijn pony het meeste haar en daar was de deken uiteindelijk ook het natst. Eerst pony afgedroogd (grote handdoek en klein ponietje dus dat ging heel gauw) en daarna wollen deken en bak met voer er bij. Na een klein uurtje was ze droog genoeg voor onder de regendeken. Toen was het buiten inmiddels droog :') Maar toch maar op gedaan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:51

Eigenlijk vind ik dat er niet uitzien als een model wat goed gaat passen op een tinkerveulen. Voor een Spaans veulen wat net patsboem naar Nederland is gekomen is het natuurlijk wel een hele mooie oplossing.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:16

rayoow schreef:
Hallo, ik heb nog eens een vraag
Vorig jaar is mijn mini shet veulen geschoren geweest door een slechte vacht.
Nu heeft hij al een mooie wintervacht in aanmaak maar toch iets fris als het de hele dag zo regent. Zij vacjt blijft lang nat en mer die wind kan ik begrijpen dat dat niet fijn is.
Hij kan zijn stal en schuilstal in met onbeperkt hooi.
Nu zit ik te denken om met regen toch een regen deken op te doen anders komt hij helemaal niet buiten.

Drukt een 0 grams regen deken hun vacht plat of kan dat gewoon over de vacht heen?

Gister heb ik ze 1 nacht binnen gezet omdat de ponys doorweekt waren en de doorloop naar hun stal nog niet open was
Vandaag stonden beide ponys de hele dag alleen maar binnen omdat ze de regen niet in wouden.

Dat is wel sneu natuurlijk, denk dat ze een dekentje erg fijn zullen vinden. Die van mij staan nu ook met 0 grams, dikkere dekens zijn echt veel te warm voor ze nu.

Je kunt zelf voelen onder de deken of ze warm genoeg zijn er onder. Dan weet je gauw genoeg of er bij voorbeeld nog een onderdeken onder moet. Mijn shet krijgt vanaf ongeveer 5 graden 100 grams op, ook afhankelijk van wind, aanwezigheid van zon enz. Maar dat is mijn shet, en niet de jouwe. Als je leert voelen hoe warm ze onder de deken moeten zijn kom je er gauw achter of ze genoeg op hebben.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:07

san4nie, wat voor voorsluiting heb je? Als je bij voorbeeld van die sluitingen met riempjes hebt die met een clipje aan een ringetje aan de andere kant moeten kun je ze kruislings doen. Dat doe ik bij mijn Weatherbeeta en Nika. Van de Amigo doe ik alleen de onderste sluiting vast. En voor de vliegendeken en de Smartex heb ik zelf voorsluitingen gemaakt.

Heb ze net (kleine 2 uur geleden) droog onder de Nika's vandaan gehaald. Voor het eerst dat mijn ruin hem als regendeken droeg (gekocht als 100 grams maar de vulling afgelopen zomer eruit gepeuterd). Nu staan ze bloot, het is redelijk droog en niet koud. Had wel de liner van mijn merrie mee naar stal genomen maar ze had 'm niet nodig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:42

san4nie schreef:
Ik heb nu inderdaad een amigo met rechte voorsluitingen. Alleen de onderste vast Koper? Blijft ie dan wel goed zitten?
Bij die van mij wel. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de voorsluiting los gaat en dat hij dan even uit de rest van de deken moet stappen. 't Is er niet eentje die daardoor van de leg zou raken. Maar dat is nog nooit gebeurd en ik gebruik die deken nu al best een tijdje zo. Wel even de bovenste sluiting er echt af halen (of althans de metalen delen) anders blijven ze er mee haken.

Overdag hebben die van mij bloot gestaan en vanavond (rond zonsondergang) heb ik mijn ruin onder de Smartex Rain gezet en mijn merrie onder 100 grams liner met de dunne regendeken. Haar weerstand is niet helemaal tiptop (beetje mok enzo) en hoewel ik het belachelijk vind hoe ze er nu bij staat leek ze het niet warm te hebben. Voelde ook niet heel warm, heb na een klein half uurtje onder de deken gevoeld.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:08

Nouvel schreef:
Licht is volgens mij de hoofdzaak, maar een deken zal ook best wel wat doen, alleen bij het ene paard meer dan bij het andere.

Voor mijn merrie gebruik ik nu een paar jaar dekens. Eerst alleen regendekens maar sinds 2 jaar ook met liners. En dit jaar heeft ze op haar hals veel meer winterhaar dan op de plekken waar de dekens zitten. Zal misschien een kwestie van gewenning in de loop der jaren zijn?

Ik heb net nieuwe Bucas Rug Conditioner binnengekregen. Het zit niet in de spuitbus die ik gewend ben maar in een plastic flacon met zo'n sproeiding bovenop. Apart wel. Iemand dit zo al gebruikt?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:35

Fairytail schreef:
Dat hangt van je paard en management af. Kan ze naar binnen, heeft ze onbeperkt ruwvoer, krijgt ze last van haar lijf door kou? Staat ze 24/7 buiten?

Mijn deken is lek dus ik ben aan t kijken voor een nieuwe, nu staat ze dit jaar ook voor t eerst 24/7 buiten met schuilstal moet ik dan een hals nemen?
Paard is gevoelig op de rug en mogelijk ga ik een streep scheren als de vacht haar ademhaling in de weg zit bij werk/buitenrit.

En natuurlijk lastig welke deken, mijn Valencio bestaat niet meer, Rambo zit te strak (ook v-sluiting) en veel regulieren dekens sluiten te hoog en trekken op hals en schouder. Overweeg de Dominick maar daar zitten geen ringen aan voor liners en enkel een 200grams hals. Of te wel keuze stress

Weatherbeeta past ook niet?

Hals heb ik voor de ene niet (hij heeft meer dan voldoende manen) en voor de andere (met manenboog) wel. Maar gebruik 'm zelden, ze vindt 'm niet fijn. Op haar eigen hals heeft ze meer vacht dan waar de deken zit. Het is een 0 grams halsstuk en ik gebruik 'm alleen bij extreem weer.

Hier is het minder koud dan afgelopen nacht, lijkt wel. Heb getwijfeld maar uiteindelijk staan ze nu bloot.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:46

Dat ziet er inderdaad goed uit! Is het een speciaal ponymodel of zijn de grotere maten ook zo qua vorm?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:11

S_a_f_a_r_i schreef:
https://www.ruitersporthoeve.nl/webshop ... model.html

Dit is ook een aanrader!! Ik heb deze besteld voor mijn paard, heeft hem al een paar keer gedragen. Hij heeft namelijk maat 221.

De stof is ook heel sterk en de v sluiting is ook heel fijn. En geschikt voor liners.

Jaja... soort Rambo maar dan in Amigo stof? Ziet er goed uit.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:09

butengeweun schreef:
Vraagje voor een model deken, ik heb een merrie met zeer lange manen nu krijgt ze deze voor de winter voor het eerst een deken.

Nu de vraag welke model deken zorgt voor de minste slijtage aan de manen. Ik weet dat ik wat slijtage krijg maar wil het graag tot de minimum beperken.

Een goed passende deken.

Bij die van mij slijten de manen niet. Bij mijn merrie (met manenboog) worden ze alleen plat :')

Qua basisdeken voor bij de liners heb ik regendekens. Ene is een Rhino, die heeft een extra laagje waardoor hij eigenlijk 20 grams is. Die gebruik ik in de winter het meest. Wanneer de Rhino erg nat is krijgt ze de Nika (0 grams in 600 denier, eigenlijk de zomerregendeken) op tot de Rhino weer droog is. Ik heb 100 en 200 grams liner, mijn pony is niet geschoren maar wel op leeftijd en met verminderde weerstand.

Gisteravond in het donker zag ik tegen het licht van de buitenlamp in damp van mijn pony komen. Allemaal warmte en energie die ze kwijt stond te raken. Dus hier is het winterdekenseizoen begonnen. Hoewel ze komende nacht alweer bloot blijft, het wordt minder koud dan de afgelopen nachten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:37

Kun je het niet lijmen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:59

Horsegear is inderdaad een huismerk van Epplejeck.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:26

Hier staan ze lekker te bakken in de zon, lijkt wel weer zomer {:} Morgenavond doe ik mijn merrie de regendeken weer op, mijn ruin ben ik nog niet over uit. Ze hebben twee inloopstalletjes maar ze hebben er vanochtend ook een flink stuk wei bij gekregen dus ik verwacht eigenlijk niet dat ze binnen gaan staan als het morgenavond en zondag weer gaat regenen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:08

san4nie schreef:
De mijne blijft nog even bloot. Heb het idee dat op-af-op ook niet echt goed is. Maar hij slaapt binnen.

Paarden zijn echt rare wezens soms. De ene keer smelten ze als het regent, de andere keer boeit het ze niet.

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Aan de andere kant vind ik mist echt een rotding. Als het zo klammig is staat ze zomaar met opgetrokken buik 's ochtends als ik er 's avonds geen deken op leg. En in de overgang van droog naar regen of andersom krijg je nou eenmaal mist. Plus dat ze de afgelopen jaren minder truttig is geworden als het regent maar dat ze het nog steeds niet heel leuk vindt.

Komende nacht kunnen ze in elk geval even lekker afkoelen. Helder is prima. Maar als het gaat regenen doe ik toch weer een dekentje op tot het weer droog is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:50

Oh ja, dan snap ik dat je niet gaat wisselen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:44

San4nie ik doe met je mee en ga niet wisselen (ze blijven dus bloot). Vanmiddag stonden ze te zweten dus ik denk dat een klein beetje regen wel fijn is voor ze. Wordt ook veel minder regen zo te zien dan ik eerst dacht.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:34

Op de tas waar de Rhino van mijn pony in zat staat

Afbeelding

Oh, okee...

Afbeelding

Recycle: check.

Hebben jullie ook dat die ene doorzichtige flap aan de voorkant gaat scheuren na een tijd? Bij mij dus deze twee, waar ik nu 1 dekentas van gemaakt heb.

Van die doorzichtige tassen waar je Amigo en de Horseware liners in krijgt hergebruik ik alleen de rits :Y) De doorzichtige Bucastas is nog wel helemaal goed, maar die heb ik pas een jaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LuffB, NienkeThella en 4 bezoekers