[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:19

Josien_: Zo vanaf de foto's gezien lijkt het inderdaad erg krap bij de schouders. Ik heb een Welsh Cob van 1.42 en bij haar past de Rhino Wug 190 het beste. Ruimte bij de schouders, sluiting die ruimte geeft bij de hals, en halve hals tegen het inregenen. De gewone Amigo past haar helaas niet mooi van voren.

Het is een investering, zelfs in de sale wanneer ik het koop, maar de pasvorm is geweldig vind ik en het materiaal is sterk. Ik doe jaren met een Rhino en mijn paard staat er echt heel fijn onder.


Josien_

Berichten: 8989
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:27

_Aine schreef:
Josien_: Zo vanaf de foto's gezien lijkt het inderdaad erg krap bij de schouders. Ik heb een Welsh Cob van 1.42 en bij haar past de Rhino Wug 190 het beste. Ruimte bij de schouders, sluiting die ruimte geeft bij de hals, en halve hals tegen het inregenen. De gewone Amigo past haar helaas niet mooi van voren.

Het is een investering, zelfs in de sale wanneer ik het koop, maar de pasvorm is geweldig vind ik en het materiaal is sterk. Ik doe jaren met een Rhino en mijn paard staat er echt heel fijn onder.


Bedankt voor je tip! Vindt die nog even net wat te duur en zou ook graag een hals willen.
Maar ik ga nu wel een vergelijkbaar model met V-sluiting proberen, hoop dat dat beter past!

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:42

Zou je in het topic willen laten weten, als het bevalt, welke het is? Altijd fijn om goede betaalbare opties achter de hand te hebben :)

friesvamke
Berichten: 50
Geregistreerd: 14-04-16

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:28

@felicity: voor mijn Fries heb ik de Fryso deken van Tweespan (is eigenlijk bucas). Ligt bij haar super en is met fleece voering, dus ook bij nat paard te gebruiken. Heb hem al 6 jaar en is nog prima

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:37

Oehhhh dat klinkt interesant.
Dankjewel voor de tip. Ik ga kijken.

Edit: Ik ben bang dat ze te groot zijn. De website geeft aan dat je 1 maat kleiner moet nemen.
Hij heeft kwa lengte 6.3 nodig. En ze beginnen bij 6.6.

[O]

friesvamke
Berichten: 50
Geregistreerd: 14-04-16

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:56

Oh, dat weet ik niet. Heb voor die van mij gewoon haar normale maat.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:56

Is het een wetenschappelijk bewezen feit dat de wintervacht korter blijft door het gebruik van dekens? En weet iemand waar kan ik dat dan vinden? Het is natuurlijk een feit dat een paard een winter- of zomervacht krijgt naar gelang het aantal lichturen. En volgens mij bestaat de wintervacht uit meer en dikkere haren dan de zomervacht. Daar verander je niks aan. Maar ik vraag mij dus af of de groei van de haren, dus de lengte, dan afhankelijk is van de temperatuur en dus regelbaar mbv dekens.

Als de lengte nl ook afhankelijk is van de lichturen, dat slaat die deken dus nergens op als je die gebruikt ‘tegen’ de wintervacht. En dan zouden al die verschillende diktes (de wisselstress) ook niet hoeven… Drukken we niet gewoon de haren plat met de deken waardoor onze paarden er gewoon niet zo teddy uitzien dan wanneer er geen deken op ligt maar is de vacht in principe gewoon hetzelfde?

In mijn beleving had mijn paard wel echt een veel dikkere wintervacht toen we haar als 4 jarige uit het land plukte dan nu ze met dekens opstaat. Dus ik denk dat de deken wel degelijk iets doet met haar vacht. maar wat? En hoe? Ik zou nu eigenlijk wel eens willen weten hoe het echt zit. Er wordt op Bokt altijd zoveel geroepen hierover en minstens de helft slaat helemaal nergens op. Wie weet het wel?

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:01

Licht is volgens mij de hoofdzaak, maar een deken zal ook best wel wat doen, alleen bij het ene paard meer dan bij het andere.

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:26

Mijn paard staat vroeg onder een deken, die van mijn 3 stalgenootjes juist heel laat. Ze hebben hetzelfde licht en binnen/buiten ritme. Toch is mijn paard de enige die redelijk dun in zijn vacht blijft. Toeval, of komt het toch door de dekens??

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:08

Nouvel schreef:
Licht is volgens mij de hoofdzaak, maar een deken zal ook best wel wat doen, alleen bij het ene paard meer dan bij het andere.

Voor mijn merrie gebruik ik nu een paar jaar dekens. Eerst alleen regendekens maar sinds 2 jaar ook met liners. En dit jaar heeft ze op haar hals veel meer winterhaar dan op de plekken waar de dekens zitten. Zal misschien een kwestie van gewenning in de loop der jaren zijn?

Ik heb net nieuwe Bucas Rug Conditioner binnengekregen. Het zit niet in de spuitbus die ik gewend ben maar in een plastic flacon met zo'n sproeiding bovenop. Apart wel. Iemand dit zo al gebruikt?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:20

yarkayunda schreef:
Ik heb ff een vraagje. Ik heb een bucas power turnout voor mn merrie gekocht omdat ze zich in de winter niet zo goed warm kan houden, maar die komt pas donderdag of vrijdag binnen.. ik heb nog een regendeken met fleece aan de binnekant liggen, kan ik dan het best tot de deken er is die opgooien of haar gwn in haar wintervacht laten staan? Ze staat 24/7 buiten met schuilstal

?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:22

Dat hangt van je paard en management af. Kan ze naar binnen, heeft ze onbeperkt ruwvoer, krijgt ze last van haar lijf door kou? Staat ze 24/7 buiten?

Mijn deken is lek dus ik ben aan t kijken voor een nieuwe, nu staat ze dit jaar ook voor t eerst 24/7 buiten met schuilstal moet ik dan een hals nemen?
Paard is gevoelig op de rug en mogelijk ga ik een streep scheren als de vacht haar ademhaling in de weg zit bij werk/buitenrit.

En natuurlijk lastig welke deken, mijn Valencio bestaat niet meer, Rambo zit te strak (ook v-sluiting) en veel regulieren dekens sluiten te hoog en trekken op hals en schouder. Overweeg de Dominick maar daar zitten geen ringen aan voor liners en enkel een 200grams hals. Of te wel keuze stress

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:33

Iemand ervaring met de nieuwe dekens van horseware amigo hero? Met zo'n disc sluiting voorop.

Wintervacht begint al hard te groeien bij mijn paard B-) wil eigenlijk nog zo lang mogelijk wachten met laten scheren

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

lauraneyens
Berichten: 144
Geregistreerd: 10-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:13

Een vraagje aan mensen uit België die regelmatig bij kramer bestellen.. hoe sturen jullie je items retour. Ik wilde mijn retour binnen brengen bij mijn ups punt maar zij konden deze niet verzenden. Ik heb de bijhorende bon erop geplakt zoals beschreven staat.. wat doe ik verkeerd ? Moet ik het pakje zelf nog aanmelden op de ups site om zelf nog een verzendlabel uit te printen ? Heluuuup

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:18

Gewoon als pakketje bij PostNL 6,96

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:35

Fairytail schreef:
Dat hangt van je paard en management af. Kan ze naar binnen, heeft ze onbeperkt ruwvoer, krijgt ze last van haar lijf door kou? Staat ze 24/7 buiten?

Mijn deken is lek dus ik ben aan t kijken voor een nieuwe, nu staat ze dit jaar ook voor t eerst 24/7 buiten met schuilstal moet ik dan een hals nemen?
Paard is gevoelig op de rug en mogelijk ga ik een streep scheren als de vacht haar ademhaling in de weg zit bij werk/buitenrit.

En natuurlijk lastig welke deken, mijn Valencio bestaat niet meer, Rambo zit te strak (ook v-sluiting) en veel regulieren dekens sluiten te hoog en trekken op hals en schouder. Overweeg de Dominick maar daar zitten geen ringen aan voor liners en enkel een 200grams hals. Of te wel keuze stress

Weatherbeeta past ook niet?

Hals heb ik voor de ene niet (hij heeft meer dan voldoende manen) en voor de andere (met manenboog) wel. Maar gebruik 'm zelden, ze vindt 'm niet fijn. Op haar eigen hals heeft ze meer vacht dan waar de deken zit. Het is een 0 grams halsstuk en ik gebruik 'm alleen bij extreem weer.

Hier is het minder koud dan afgelopen nacht, lijkt wel. Heb getwijfeld maar uiteindelijk staan ze nu bloot.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:44

Mn recuptex is er, zit beter dan ik verwacht had van een bucas deken. De plooien zitten niet mooi omdat ze niet zulke punt schouders heeft. Maar voor wel genoeg ruimte
Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:46

Dat ziet er inderdaad goed uit! Is het een speciaal ponymodel of zijn de grotere maten ook zo qua vorm?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:48

Wat zijn jullie ervaringen met de bucas anniversary deken? Is deze enigszins vergelijkbaar met de smartex?

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:20

Ik vond de stof een stuk slapper..!

ElmoVelo
Berichten: 175
Geregistreerd: 10-12-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:42

Ik vond de anniversary niet prettig, want mijn smalle nrps kreeg er oa schuurplekken van

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:49

Ik heb beide dekens. Maar de anniversary vind ik kwa kwaliteit echt veeel minder.
Stof is ook echt een heel stuk minder sterk als de smartex.

Vind het een leuke deken voor paarden die veel op stal staan. Paar uurtjes naar buiten gaan en geen sloperd is.

Voor een paard in kudde verband 24 uur buiten vind ik hem te slap.

[O]

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:00

De amigo bravo 0 grams, is dat een fijne deken?
Redelijk sterk en ook zonder liner prettig?
Ook voor forsere paarden ( fjord)?

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:16

Bedankt voor jullie reacties, dan maar wat bijleggen voor een nieuwe smartex :)

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:26

Anoniem schreef:
De amigo bravo 0 grams, is dat een fijne deken?
Redelijk sterk en ook zonder liner prettig?
Ook voor forsere paarden ( fjord)?


Ik ben er heel tevreden mee. Mijn andere paard draagt altijd Bucas, maar die past zij niet, dus overgegaan op Amigo. De deken houd zich goed met veel regen en blijft in de kudde heel. Of hij ook op forsere paarden past weet ik niet zeker, maar ik kan hem vanavond wel even op de fjord leggen voor het beeld?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers