[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:25

Heeft iemand hier ervaring met de busas twill sheet?

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:39

Korte halsen? De hals die ik bij mn amigo heb is best lang eigenlijk..

Vndaag nog zonder dek gehad. Met rijden ook nergens last van met koude spieren.
Maar die van mij staat wel beschut tussen bomen etc :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:48

Ik heb mijn haf nu de buzz of rain op. Omdat hij wel al wat vacht heb is de deken niet te warm, maar houdt z’n rug wel droog.

4 okt streep scheren. Dan Bucas smartex.

Ik heb ook m’n reputex deken dan hopelijk binnen. Maar die wil ik nog niet gelijk 24/7 om

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:56

xPearl schreef:
Wat vinden jullie?
Vanmiddag de 0g hals binnen gekregen, maat M. Las dat hij groot uitviel en mijn paard heeft best een speknek. Dus ik had een M gekocht. Kan beter een S nemen, ofniet?
Vind de hals ook wel kort vallen..
[ [url=m/H7ugyj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/88O8Pa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zie je dat er best wat ruimte tussen nek/deken zit..


Nu wel op gehad zie ik! Hals ziet er prima uit. Wellicht wat kort.
Heb zelf voor mijn pony ook een M hals besteld, morgen passen. Vind hem er erg groot uit zien in de verpakking.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:02

xPearl de hals lijkt inderdaad wat aan de korte kant, zou geen kleinere maat nemen. Dat de hals wat ruim is is toch niet erg?

Ik ben vanavond geslaagd. Bovenop de croupe en bij de schoft (want manen) heeft mijn pony het meeste haar en daar was de deken uiteindelijk ook het natst. Eerst pony afgedroogd (grote handdoek en klein ponietje dus dat ging heel gauw) en daarna wollen deken en bak met voer er bij. Na een klein uurtje was ze droog genoeg voor onder de regendeken. Toen was het buiten inmiddels droog :') Maar toch maar op gedaan.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:23

Met welke deken zouden jullie beginnen na het scheren? Pony wordt volgende week geschoren, twijfel tussen gewoon 0 gram of 100..

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:53

Ligt nogal aan het weer dus dat zou ik eerst even afwachten xD

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:05

Mag ik even jullie mening vragen?

Mijn veulen van 6,5 maand staat 24/7 op de wei met schuilstal samen met ander veulen en oudere merrie.

Nu heb ik nog nooit eerder een paard 24/7 buiten gehad en ik vroeg me af hoe ik het best aanpak met dekens? Ik heb hier al wat rondgezocht en sommige schrijven dat het beter is je veulen geen deken op te doen in de winter, omdat ze geen weerstand kunnen opbouwen.
Anderen schrijven dan wel weer dat het kan, maar zo ja voor wat voor deken ga ik dan? Gewoon een simpel regendekentje? Of toch iets met wat vulling?

Het gaat trouwens om een Tinker merrie!
Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:07

Ik had mijn veulen afgelopen jaar gewoon zonder iets. Alleen toen het gevoel -17 was een regendeken 0 grams op gedaan. Puur tegen die koude wind. Kunnen ze schuilen?
Oh Edit ze kunnen schuilen. Als ze dan ook uit de wind kunnen staan moeten ze het wel redden. Die van mij staan ook 24/7 buiten met schuilstal

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:08

Nynkster schreef:
Ik had mijn veulen afgelopen jaar gewoon zonder iets. Alleen toen het gevoel -17 was een regendeken 0 grams op gedaan. Puur tegen die koude wind. Kunnen ze schuilen?
Oh Edit ze kunnen schuilen. Als ze dan ook uit de wind kunnen staan moeten ze het wel redden. Die van mij staan ook 24/7 buiten met schuilstal


Ze hebben een schuilstal! ☺️

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:09

Dan zouden ze het moeten redden met wintervacht. Als ze het koud krijgen kun je altijd nog dekens op leggen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:29

__elise__ schreef:
Mijn deken heb ik behandeld met de impregneerspray van de action, die deken krijgt vanmiddag de vuurdoop. Na vanmiddag kan ik je wat meer vertellen :P


Bij mij deed die van de action het altijd prima. Het moet wel wat vaker gedaan worden, heb ik het idee. Maar het kost ook 3x niks

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:58

_Lina schreef:
Mag ik even jullie mening vragen?

Mijn veulen van 6,5 maand staat 24/7 op de wei met schuilstal samen met ander veulen en oudere merrie.

Nu heb ik nog nooit eerder een paard 24/7 buiten gehad en ik vroeg me af hoe ik het best aanpak met dekens? Ik heb hier al wat rondgezocht en sommige schrijven dat het beter is je veulen geen deken op te doen in de winter, omdat ze geen weerstand kunnen opbouwen.
Anderen schrijven dan wel weer dat het kan, maar zo ja voor wat voor deken ga ik dan? Gewoon een simpel regendekentje? Of toch iets met wat vulling?

Het gaat trouwens om een Tinker merrie!
[ [url=m/YtGIeB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Veulens hebben geen dekens nodig tenzij ze ziek zijn oid. Dus lekker zonder deken en wollig laten worden

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:05

Kasmir schreef:
Ligt nogal aan het weer dus dat zou ik eerst even afwachten xD

Hij wordt volgende week geschoren staat erbij, op de warmste dag van 20 graden maar lijkt vanaf dan ‘s nachts tussen 5-10 te liggen en overdag gemiddeld 17.

Is een 0 grams tegendeken dan genoeg, of te koud?

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:14

Heeft iemand ervaring met de Bucas Power Turnout? Ik heb er al veel over gelezen, maar kom vaak goede maar ook niet goede reviews tegen. Het is een dure deken maar als je voor de rest van de winter geen deken meer hoeft te wisselen is het een ideale deken, omdat ik steeds twijfel over welke deken ik moet opleggen. Heb vorig jaar de orscana gebruikt, maar in sommige dekens kon ik dat zakje er niet innaaien. Ook is hij gemolt door mijn andere pony. En het is best een duur apparaatje, dus om een andere direct te kopen weer..

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:42

Ik zou je veulen ook geen deken op doen, genoeg ruwvoer en een schuilstal moeten genoeg zijn.

Andere vraag: is Bucas het enige merk wat stay dry kent? Of zijn er meer?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:54

Ik heb de recuptex net besteld, ben heel benieuwd of het voor mijn pony wat uit gaat maken :)
Hals nog niet bij gehaald omdat ik liever een pony maatje heb. XS is toch nog wel groot

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:55

Batlow schreef:
Kasmir schreef:
Ligt nogal aan het weer dus dat zou ik eerst even afwachten xD

Hij wordt volgende week geschoren staat erbij, op de warmste dag van 20 graden maar lijkt vanaf dan ‘s nachts tussen 5-10 te liggen en overdag gemiddeld 17.

Is een 0 grams tegendeken dan genoeg, of te koud?


Mijn ervaring is, dat enkel 0 gram weinig warmte bied. Beschermd alleen tegen regen en wind

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:16

Horseware heeft speciale veulendekens, zijn wat korter en hebben een band ipv singels.
Een gezond veulen die kan schuilen en onbeperkt hooi heeft zou geen deken nodig moeten hebben.

Mijn jonkie aan destijds eind oktober vanuit het zuiden van Spanje naar Nederland. Voor haar had ik wel een dekentje toen ze 24/7 buiten stond en net gespeend was.


Afbeelding

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:51

Eigenlijk vind ik dat er niet uitzien als een model wat goed gaat passen op een tinkerveulen. Voor een Spaans veulen wat net patsboem naar Nederland is gekomen is het natuurlijk wel een hele mooie oplossing.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:57

Hallo, ik heb nog eens een vraag
Vorig jaar is mijn mini shet veulen geschoren geweest door een slechte vacht.
Nu heeft hij al een mooie wintervacht in aanmaak maar toch iets fris als het de hele dag zo regent. Zij vacjt blijft lang nat en mer die wind kan ik begrijpen dat dat niet fijn is.
Hij kan zijn stal en schuilstal in met onbeperkt hooi.
Nu zit ik te denken om met regen toch een regen deken op te doen anders komt hij helemaal niet buiten.

Drukt een 0 grams regen deken hun vacht plat of kan dat gewoon over de vacht heen?

Gister heb ik ze 1 nacht binnen gezet omdat de ponys doorweekt waren en de doorloop naar hun stal nog niet open was
Vandaag stonden beide ponys de hele dag alleen maar binnen omdat ze de regen niet in wouden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:00

Mijn ene IJslander staat momenteel ongeschoren met een 0 grams op 24/buiten. Hij voelt er prima onder en met de 100 grams wil ik toch echt wachten tot hij geschoren is.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:01

Koper schreef:
Eigenlijk vind ik dat er niet uitzien als een model wat goed gaat passen op een tinkerveulen. Voor een Spaans veulen wat net patsboem naar Nederland is gekomen is het natuurlijk wel een hele mooie oplossing.


De heeft meerdere sluitingen dus kan ook beter wijder. Maar pasvorm van veulendekens is m.i. beter dan ponydekens waar je ander bij terecht komt met een veulen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:16

rayoow schreef:
Hallo, ik heb nog eens een vraag
Vorig jaar is mijn mini shet veulen geschoren geweest door een slechte vacht.
Nu heeft hij al een mooie wintervacht in aanmaak maar toch iets fris als het de hele dag zo regent. Zij vacjt blijft lang nat en mer die wind kan ik begrijpen dat dat niet fijn is.
Hij kan zijn stal en schuilstal in met onbeperkt hooi.
Nu zit ik te denken om met regen toch een regen deken op te doen anders komt hij helemaal niet buiten.

Drukt een 0 grams regen deken hun vacht plat of kan dat gewoon over de vacht heen?

Gister heb ik ze 1 nacht binnen gezet omdat de ponys doorweekt waren en de doorloop naar hun stal nog niet open was
Vandaag stonden beide ponys de hele dag alleen maar binnen omdat ze de regen niet in wouden.

Dat is wel sneu natuurlijk, denk dat ze een dekentje erg fijn zullen vinden. Die van mij staan nu ook met 0 grams, dikkere dekens zijn echt veel te warm voor ze nu.

Je kunt zelf voelen onder de deken of ze warm genoeg zijn er onder. Dan weet je gauw genoeg of er bij voorbeeld nog een onderdeken onder moet. Mijn shet krijgt vanaf ongeveer 5 graden 100 grams op, ook afhankelijk van wind, aanwezigheid van zon enz. Maar dat is mijn shet, en niet de jouwe. Als je leert voelen hoe warm ze onder de deken moeten zijn kom je er gauw achter of ze genoeg op hebben.

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:39

De schuurplekjes helen goed met dcp spray er op en glansspray op de billen.
Maar de deken zit ook wat te strak om de nek als die van de grond eet. :(
Zou eigenlijk dus toch iets anders moeten. Welke dekens zitten nou echt laag van voren? Liefst voor laag budget..

Laat het maar gewoon weer 20 graden worden.

Edit, wat je hierboven zegt vind ik wel een goeie koper. Leren voelen hoe warm ze moeten voelen onder een deken. Dat vind ik echt lastig!