[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:18

Ik meld me hier ook even. Sinds 3 maandjes mijn eerste eigen beestje.. oud manegebeest die lekker met pensioen mocht! 19 jaar oud. Van hele dagen op stal en 2 uur per dag eruit in de winter (excl lessen), zomers uurtje of 6, naar 24/7 buiten. Het ging heel goed, maar t was ook 30 graden. Nu met de kou levert ze wel wat in. Omdat ze swinters ook hele dagen buiten staat en snachts een mini inloop stal heeft, heb ik liever wat reserves. Dus ik help dr nu met die regen en frisheid een beetje dat ze niet alles moet gebruiken om zich warm te houden. Afgelopen 2 nachten met 0 grams deken opgehad. Kijk t nu even per nacht aan. Hopelijk is ze snel gewend, want liever stel ik dekens zo lang mogelijk uit haha.

Maar ik heb een vraag ook hierover. Ik heb een rhino dus kan swinters met liners gaan werken. Swinters snachts op stal met mini uitloop, weet niet of die uitloop voor vast blijft, maar als het aan ons ligt wel haha. En overdag buiten op het land/paddock. Wat is handig om aan liners te hebben liggen? 200 en 300 gram, 200 en 400 gram? Normaal werd ze in jachtmodel geschoren, nu blijft t lekker zitten.

De amigo maat 6.0 hierboven lijkt mij te passen, maar heb er weinig kaas van gegeten haha.


Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:52

Dankjewel! Dan beginnen we lekker daar mee!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:13

Wat doen jullie nu met de nachten? Ik vind t snachts best fris met 10 gradem, maar afgelopen week was het snachts soms weer 14 a 15 graden. Vind t echt zulke twijfeltemperaturen...

1e jaar eigen paard en paard is van 20/7 a 22/7 stal naar nu nog 24/7 buiten gegaan en al wat ouder. Wil er geen watje van maken, maar ook niet dat ze het kou heeft of zichzelf alleen maar moet opwarmen.

Lijkt me ook niet echt chill om steeds te wisselen tussem wel em geen deken. Snavhts dan he, overdag sowieso nog bloot!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:28

Mijn ongeschoren paard heeft een paar keer snachts met deken gestaan. Als het richting de 10 graden ging. Heb voor vannacht wel onwijs getwijfeld of ik die erop zou leggen, maar vind 14 graden wel weer best "warm" nog voor een dekentje.q

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:49

De mijne krijgt toch wel dr 0 grams op. Regen en nu maar 12 gr. Snachts heeft ze de mogelijkheid om binnen of buiten te staan.


Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:03

KellyR schreef:
Hier net ook de 0 grams opgegooid voor vannacht en morgen (staat nog 24/7 buiten).
Ik wilde eigenlijk voor het slapen nog even heen en weer rijden maar regen kwam nu net al aanzetten helaas. Was bang dat ik vanavond dan een deken op een nat paard moest gooien.

Ik vind het echt nog te warm voor een deken op een gezond paard. Vandaag hier 16 graden met wind, maar echt niet koud. Zoals vannacht 9 graden en morgen erg nat met veel wind niet hoger als 12 vind ik dan op het randje.

Verbaas me er dan ook over dat er al 1 onder 200grams staat. Wat ga je op gooien als het vriest?
10 graden is een ideale temperatuur voor een (gemiddeld gezond) paard.


Ben het met je eens hoor. Vannacht was t 14 graden. Dat vond ik wel warm. Net was het 12 graden en al erg nat. 10-12 graden is voor mij t randje wel/geen deken. Afhankelijk ook van de rest van t weer. Ze staat nu onder een 0 grams. Als t morgen dit weer blijft, mag ze hem ook ophouden. En voor derest even kijken wat het weer gaat doen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:52

Ik moest ook paard drogen. Ff op stal gezet. Met handdoek droog gewreven. Was zo droog genoeg voor dr regendeken. T blijft regenen, dus driof uit zichzelf zou ze niet worden

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:03

Ja eerst zweetdekentje, maar dat duurde me te lang. Dus toen handdoek gepakt em toen was ze zo droog. Maar mss ook omdat ze al even onder zweetdekentje had gestaan!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:38

Nu overdag weer af. Vanavond wordt t fris en gaat die wel weer op.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:59

Vorige week met 30 procent een 300 gram liner gekocht en bij divoza een 100 en 200 gram. Ze komt de winter wel door haha

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:27

Ik heb afgelopen nacht ook mn deken afgelaten. Was ineens weer 14 graden vannacht. Volgens mij wordt t nu snachts wel weer kouder.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:49

Ik heb een 0gram als hoofddeken en 100 200 en 300 gram liner. Vraag me af of de 300 gram niet overbodig gaat zijn (1e jaar eigen paard en liever te goed voorbereid ipv direct wat te moeten kopen als t nodig is), maar kon m voor een leuk prijsje kopen.

We gaan t zien wat nodig is. Nu staat ze overdag bloot en snachts onder 0 gram.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:27

Snachts 0 gr regendeken. Overdag af. Twijfel of ik hem vandaag op laat, maar mss toch maar af. Begint ok al een aardige vacht te krijgen. Ff kijken hoeveel t gaat regenen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:56

De mijne staat snachts nog steeds onder een 0 grams deken (inloopstalletje) en overdag lekker zonder!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:35

Ik heb een vraag. mijn ongeschoren paard staat nu denk ik sinds 1,5/2 weken snachts onder een 0 grams regendeken. Daarvoor stond ze alleen met koude nachten of extreme regen onder de deken. Nu zie ik dat het vannacht weer +15 graden wordt en dat vind ik toch wel weer erg warm. Zou ik nu ineens weer de komende nachten zonder kunnen zetten of is dat gewissel ook weer niet goed? Ik hou altijd een beetje 10 graden of minder aan voor de 0 grams, maar omdat dat de laatste weken bijna wel altijd het geval was, staat ze nu dus al een tijd met.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:57

Ze voelde vanmorgen wel warm, maar niet zwetend. Weet ook niet hoe ze andere dagen voelde, want toen is deken afgehaald door stalgenootjes. Dat maakt t ook zo lastig. Ze kan in stal staan, maar ze staat wel meestal buiten in haar uitloopje. Ze heeft wel een redelijke wintervacht.

Vind het zelf wel lekker om nog zo min mogelijk die dekens op te houden, maar heb ook geen zin in een ziek paard door dat gewissel :+

(1e jaar eigen paard, die van 22/7 op stal naar 24/7 buiten is gegaan (al dan niet met uitloopstal voor de nacht), andere paarden staan nog steeds zonder deken, maar die staan ook al 1 of meerdere winters daar op stal)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:52

Ik heb dit jaar ook een deken met liner systeem gekocht. Eerste paard, dus alles moeten aanschaffen. De 0 gr. Regendeken in de sale voor 125 ipv 175 euro en dan nog liners erbij. Het is even een investering, maar ik heb nu ongeveer 55/60 euro per liner betaald. Tja, daar kan ik ook weer geen goed outdoor winterdeken voor kopen..

Ze in ongeschoren en staat nu sinds afgelopen nacht weer onder 0 grams. Overdag af.. twijfel alleen of 0 grams niet te koud is, maar straks wordt t snachts ook weer wat warmer... wil niet steeds blijven wisselen..

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:15

Ik denk als je met kortingen bij EJ/divoza de liners kan kopen en het deken, dat het los misschien voordeliger is?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:21

Hoe staat jullie ongeschoren paard erbij tegenwoordig? Vind deze temperaturen echt zo verschrikkelijk..

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:25

Ik denk dat ik vanaf vrijdag mn ongeschoren paard ook overdag onder 0 grams laat staan en evt ophoog naar 100 grams. Even kijken wat ik ga doen. Ze lijkt t zowel snachts als overdag niet koud te hebben.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:55

Ik heb mn ongeschoren merrie vanochtend onder haar 0 grams laten staan. Betwijfel of t een hele verstandige keuze is geweest.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:56

Ik was het topic even uit het oog verloren. Vanavond mijn ongeschoren onder 100 grams liner gezet. Iemand enig udee aan welke ring die vastgezet moet worden? Heb hem nu aan de middelste? De voorkant komt alleen een stuk onder dr regendeken vandaan? Hopelijk waren die liners een goed idee haha

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:11

Ik twijfel of ik r 200 op zal laten of weer terug zal wisselen naar 100 grams als de temperaturen straks weer oplopen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:38

Ik moet de 100 grams wel eerst nog vermaken.. die liners steken uit aan de voorkant..dus heb nu bij de 200 grams het randje omgeslagen en vastgenaaid. T steekt niet meer uit, maar ben er nog niet over uit of dr onderdeken nu droog blijft. Omdat de deken wat open lijkt te staan. Even kijken hoe dit lijkt te gaan. Maar de 100 grams moet dus nog even onder de naaimachine :+

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:09

Koper schreef:
Laura_ schreef:
Ik moet de 100 grams wel eerst nog vermaken.. die liners steken uit aan de voorkant..dus heb nu bij de 200 grams het randje omgeslagen en vastgenaaid. T steekt niet meer uit, maar ben er nog niet over uit of dr onderdeken nu droog blijft. Omdat de deken wat open lijkt te staan. Even kijken hoe dit lijkt te gaan. Maar de 100 grams moet dus nog even onder de naaimachine :+

Waar steekt (stak) het er onderuit?

Komende nacht koelt het niet ver af. Dat vind ik het enige voordeel aan die stomme regen: de bewolking. Ben je niet bang dat je paard te warm staat nu? :o


Aan de voorkant bij dr hals. Bizar probleem want heb hier nog nooit iemand over gehoord haha. Gisteren na 2 uurtjes onder 100 grams voelde ze niet heel warm.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers