[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Josien_

Berichten: 8989
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:04


"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:19

Als de huid al dun is is het niet zo gek dat het met een andere deken toch ook open gaat.

Lastig probleem wel, ik kende een paardje die zo zonder deken de stal uit kwam. Hoe en waarom ze dat opliep zijn we nooitachter gekomen.
Beste aanpak is om het eerst te laten helen en dus zo min mogelijk deken op te hebben. Je kan als er wel een deken op moet ervoor kiezen iets van bescherming erop te doen, een laagje groene klei zou ik doen maar de dierenarts heeft als het goed is ook spray die een soort filmlaagje erop legt.

"Een draver, is gaver" :D

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:34

ApplePapple schreef:
san4nie schreef:
Ik heb nieuwe (tweedehands) dekens gekocht en de oude bewaard. Daar krijg je toch amper wat voor en vind het een fijn idee voor als ze stuk gaan, of met deken en al in de diepste plas gaan liggen en je hebt snel iets nodig.

Ik had heel wat pagina`s terug wat gepost over schuurplekken op de heupen door de vliegendeken. Kreeg toen de tip gladde stof aan de binnenkant te maken. Heb van de week even een regendeken op gehad toen die met koliek zonder eten buiten stond. Een amigo met gladde voering. En weer op de heupen helemaal open. Wat zal nog meer kunnen helpen?


Hmm dat is dan erg raar. En z’n borstbeschermer werkt ook niet?


Een borstbeschermer over de billen trekken bedoel je? Zou dat willen?[/quote]

Ohh even overheen gelezen dat het om zijn heupen ging. :') mijn excuses!

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

san4nie
Berichten: 3552
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:47

Ik probeer hem al dikker te krijgen, zodat de heupen minder uitsteken, maar dat gaat natuurlijk niet heel snel.

Hij krijgt het ook weer helemaal open van rollen in de paddock en wei. Heb nog spray staan van de veearts die ik bij mok gebruikte om de huid “af te sluiten” misschien dat dat werkt inderdaad. Vaseline en sudocreme doet niks. En wacht inderdaad ook zo lang mogelijk met een deken op doen weer.

Of toch dat turnpakje aan.. :')

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:00

san4nie schreef:
Ik heb nieuwe (tweedehands) dekens gekocht en de oude bewaard. Daar krijg je toch amper wat voor en vind het een fijn idee voor als ze stuk gaan, of met deken en al in de diepste plas gaan liggen en je hebt snel iets nodig.

Ik had heel wat pagina`s terug wat gepost over schuurplekken op de heupen door de vliegendeken. Kreeg toen de tip gladde stof aan de binnenkant te maken. Heb van de week even een regendeken op gehad toen die met koliek zonder eten buiten stond. Een amigo met gladde voering. En weer op de heupen helemaal open. Wat zal nog meer kunnen helpen?



Dan is de pasvorm niet goed, op zoek naar een ander model die wat meer ruimte geeft.Bv PE dekens.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:59

san4nie schreef:
Ik probeer hem al dikker te krijgen, zodat de heupen minder uitsteken, maar dat gaat natuurlijk niet heel snel.

Hij krijgt het ook weer helemaal open van rollen in de paddock en wei. Heb nog spray staan van de veearts die ik bij mok gebruikte om de huid “af te sluiten” misschien dat dat werkt inderdaad. Vaseline en sudocreme doet niks. En wacht inderdaad ook zo lang mogelijk met een deken op doen weer.

Of toch dat turnpakje aan.. :')


Als je toch " turnpakjes" gaat overwegen zou ik eens naar snuggy hoods kijken. Die hebben meerdere varianten.
Hier voor een paard met een iets ander soortgelijk probleem hun silk bib & onderdeken variant. Werkt hier als een tierelier totdat ze genoeg spek/ spier gekweekt heeft om zonder te kunnen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:09

In ieder geval zorgen voor zo licht mogelijke dekens met een gladde voering en geen vettigheid op de plek smeren, dat gaat schuren.Als het dicht is kun je evt glansspray erop spuiten, dan glijdt de deken er makkelijker overheen.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:22

Nynkster schreef:
Ikke!!! Heb hem gefotografeerd en toen even goed bekeken 8-)
Qua stof deed hij me erg aan de smartex denken die ik gehad heb, echt zon glad stofje. Hij was redelijk zwaar maar misschien komt dat ook wel omdat ik ponymaten heb en toen een 195 in handen had. Verder gewoon super degelijk, maar dat mag ook wel voor die prijs


Ohh gaaf! Ik heb uiteindelijk toch voor de Smartex gekozen omdat ik van Bucas Nederland hoorde dat de Atlantic ongeveer 50% vochtregulerend is, dus een stuk minder dan de Smartex. En omdat mijn paard 24/7 buiten staat vind ik het wel belangrijk dat ik de deken op kan gooien ook al is hij zeik nat geregend :P

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

san4nie
Berichten: 3552
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:50

@elco: oké. Zal niet elke deken daar op gaan liggen en schuren? Bedoel je deze? https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/hea ... or-dekens/

@samirah: bedankt, heb al even gekeken. Ik ken eigenlijk niemand die zoiets gebruikt, maar als ie het nodig heeft en het werkt..

@nouvel: vettigheid werkt slecht inderdaad, ben in achter gekomen. Glansspray had ik nog niet aan gedacht. Dit was een 0 gram van amigo die die op had. Die zijn volgens mij al best wel glad en niet zwaar.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

friesvamke
Berichten: 50
Geregistreerd: 14-04-16

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:47

Ik wil voor onze 4-jarige merrie een deken aanschaffen. Het is een kwpn-er. Ze is erg kort in de rug (meeste zadels zijn te lang) en heeft een redelijk stevige laag uit de borst komende hals. Ik wil daarom graag een deken met v-sluiting. Ik zit nu zelf te twijfelen tussen de Rambo duo en de original. Wat zijn de verschillen tussen deze dekens qua pasvorm? Geloof ook dat de bevestiging van de hals anders is, hoe zit die bij de original vast?

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:42

san4nie schreef:
@elco: oké. Zal niet elke deken daar op gaan liggen en schuren? Bedoel je deze? https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/hea ... or-dekens/

@samirah: bedankt, heb al even gekeken. Ik ken eigenlijk niemand die zoiets gebruikt, maar als ie het nodig heeft en het werkt..

@nouvel: vettigheid werkt slecht inderdaad, ben in achter gekomen. Glansspray had ik nog niet aan gedacht. Dit was een 0 gram van amigo die die op had. Die zijn volgens mij al best wel glad en niet zwaar.



https://www.premierequine.co.uk

Alleen wel een maat kleiner bestellen, ze vallen groot.


san4nie
Berichten: 3552
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:14

Dankje Elco. Ziet er wel goed uit. Maar ook best prijzig om even te testen of het goed ligt. En bestellen enzo uit Engeland als ik het goed begrijp..

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 06:29

Rambo D en o weinig verschil tussen imo. Bevestiging bij o is met ringetjes, D met een klittenband systeem. Ik zou even gaan passen als ik jou was. Voor mijn merrie heb ik ze ook allebei, zekfde bouw een beetje. Ik ga het deze winter aankijken of ze schuurplekken krijgt op de borst of dat ze nu beter in model is geworden. Anders gaan ze helaas de deur weer uit, maar als ze passen ben je heel erg blij met deze dekens!

friesvamke
Berichten: 50
Geregistreerd: 14-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:23

SBravour schreef:
Rambo D en o weinig verschil tussen imo. Bevestiging bij o is met ringetjes, D met een klittenband systeem. Ik zou even gaan passen als ik jou was. Voor mijn merrie heb ik ze ook allebei, zekfde bouw een beetje. Ik ga het deze winter aankijken of ze schuurplekken krijgt op de borst of dat ze nu beter in model is geworden. Anders gaan ze helaas de deur weer uit, maar als ze passen ben je heel erg blij met deze dekens!


Dankje. Dan denk ik dat ik eerst de original ga passen. Mijn fryso deken voor het andere paard heeft nl de hals met klittenband vast en de jonkies in de groep vinden niks leuker dan alle klittenbandjes los trekken. Heb de hals dus al een paar keer in de modder teruggevonden afgelopen winter. Hopelijk krijgen ze die van de original dan niet zo snel los.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:38

Ik heb altijd een beetje het idee dat de rambo’s met de lange klittenbanden voor de hals ietsje ruimer vallen aan de voorkant dan die met de ringen voor de hals.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:12

Zijn er ongeschoren paarden die nu ‘al’ in de dekens staan? Ik twijfel enorm!

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:13

Ik denk dat ik ze zondag voor het eerst onder regendeken ga zetten.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

san4nie
Berichten: 3552
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:21

Joman schreef:
Zijn er ongeschoren paarden die nu ‘al’ in de dekens staan? Ik twijfel enorm!


Hier staat een deel al weken, sommige zelfs al met hals, sommige al 200 gram.
De mijne staat nog bloot, wel ‘s nachts binnen. Maar begin nu ook wel te twijfelen.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:22

Ik heb ze vandaag buiten een regendeken op gehad met dit rare weer.
Net naar binnen gehaald en weer af gedaan, binnen nog te warm.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:23

hier ook regendekens om weer...

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:25

De mijne is ongeschoren en staat sinds vandaag onder dr 0 grams regendeken.

Het waait hier behooooorlijk en de temperatuur is ook best gezakt. Dat gecombineerd met de vanaf vandaag voorspelde (en gevallen) regen vond ik vandaag een goeie dag.

Gelukkig sta ik op een topstal welke mocht de temperatuur toch ineens omhoog schieten hem zo weer omwisselt voor haar vliegendeken :)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:25

Joman schreef:
Zijn er ongeschoren paarden die nu ‘al’ in de dekens staan? Ik twijfel enorm!


Ja, de afgelopen tijd al bij frisse nachten. Nu overdag ook, niks aan met die wind en regen. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal en hebben nu dus een regendekentje op.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:33

Ja net deken opgedaan! Nul gram omdat ze best wat voorspellen vannacht.. en dan morgen overdag weer af en zondag zeker op!

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:06

friesvamke schreef:
SBravour schreef:
Rambo D en o weinig verschil tussen imo. Bevestiging bij o is met ringetjes, D met een klittenband systeem. Ik zou even gaan passen als ik jou was. Voor mijn merrie heb ik ze ook allebei, zekfde bouw een beetje. Ik ga het deze winter aankijken of ze schuurplekken krijgt op de borst of dat ze nu beter in model is geworden. Anders gaan ze helaas de deur weer uit, maar als ze passen ben je heel erg blij met deze dekens!


Dankje. Dan denk ik dat ik eerst de original ga passen. Mijn fryso deken voor het andere paard heeft nl de hals met klittenband vast en de jonkies in de groep vinden niks leuker dan alle klittenbandjes los trekken. Heb de hals dus al een paar keer in de modder teruggevonden afgelopen winter. Hopelijk krijgen ze die van de original dan niet zo snel los.


De halzen van de duo vind ik persoonlijk stukken beter dan van de original. Denk ook dat ze die veel makkelijker los krijgen want dat zijn 4 kleine stukjes klittenband. Met veel wind vind ik de klittenband halzen fijner doordat ze minder opwaaien.


Lady

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:09

Ik vind die grote klittenbanden voor de halzen ook fijner, gaan makkelijker op en af en waaien minder op


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers