[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 06:56

xMalibu schreef:
Heeft er iemand tips voor een adresje om messen te laten slijpen?


Jorna!

Dit jaar heb ik ervoor gekozen mijn beren vakantie te geven in deze periode. Ik wil ze begin/half oktober scheren en pak dan de training weer op.

Scheelt me een keer tussentijds scheren en die vakantie hadden ze toch tegoed, win-win situatie dus. :P

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:31

Wat voor deken doen jullie met dit weer op? Zowel Snachts als overdag.
Met dit weer is dat zo moeilijk te bepalen

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:17

Xxjonique schreef:
Wat voor deken doen jullie met dit weer op? Zowel Snachts als overdag.
Met dit weer is dat zo moeilijk te bepalen

Overdag niks. Paard is afgelopen weekend geschoren. Snachts een regendeken met hele dunne vulling

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:42

Bij mij weigert de moser max 45 nu dienst. Ik ging hem keurig oliën na een kwartiertje en nu scheert hij niet meer. Hetzelfde verhaal als bij de sectolin -O-
Ik heb hem al compleet schoongemaakt en alles, maar hij pakt gewoon de haren niet meer. Ik had maar 2 dropjes olie gedaan zeg maar. Hij ging zo goed. Help?

Ik kan mijn pony moeilijk zo laten lopen.
Afbeelding

Edit; hij kan ook niet te warm zijn want heb hem nu ook al eens 5 minuten uit gehad.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:05

messen bot?

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:05

Fennadev als de tanden van je scheermachine nog wel heen en weer gaan dan zijn je messen waarschijnlijk gewoon bot☹

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:07

Ja, maar gebeurt dat echt al na een halfuurtje scheren? Het apparaat is gloednieuw, nog niet eerder mee geschoren. Ik kan moeilijk mijn pony zo laten lopen, maar voor mij was dit dus wel een miskoop. Alex was trouwens schoon voor het scheren, maar hij heeft wel veel huidschilfers. Ik ga het om 3 uur nog eens weer proberen, want ik moet ook nog studeren enzo. Voor het oliën deed hij het trouwens nog wel goed, maar na het oliën niet meer. Ik had hem van te voren ook 3 drupjes olie gegeven.

Hij pakt trouwens de al geschoren delen wel goed, alleen de lange vacht wilde die niet meer...

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:58

Messen goed erop gedaan.

Heb het zelf ook een keer gehad en toen met boekje messen erop gedaan en daarna deed die het gewoon weer.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:05

Kan heel goed zijn dat ze slecht geslepen zijn als ze nieuw zijn. Heb ook een keer een set nieuwe messen besteld en die waren bot.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:15

Ik heb vorige week een moser gekocht. Messen zijn na een paard scheren bot. Kan zand tussen gekomen zijn oid. Bij mij weer ik dat er zand tussen gezeten heeft. Helaas moet ik zn hoofd nog doen. Dus nieuwe messen besteld. Ik laat ze daarna allebei slijpen zodat ik een extra set messen heb

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:11

Marcella schreef:
Messen goed erop gedaan. Ik heb m er nu al 10 keer opnieuw opgezet en nog gaan de messen niet heen en weer.

Heb het zelf ook een keer gehad en toen met boekje messen erop gedaan en daarna deed die het gewoon weer.

En bedankt nu wil dat spontaan ook niet meer.

Met opzetstukje wil hij trouwens wel scheren. Denk combinatie botte messen + dikke vacht.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:53

Nieuwe messen zijn vaak niet super scherp, ik vrees dat je ze toch echt eerst even moet laten slijpen voor je verder kan gaan.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:08

Ik wil mijn scheerapparaten binnenkort even helemaal na laten kijken. Kan ik ze hiervoor ook bij Jorna binnenbrengen en iemand een idee wat je daar ongeveer voor kwijt bent?

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:20

Ja ik! voor 2 apparaten een check laten doen

Afbeelding

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:24

Kijk daar heb ik iets aan! Thanks.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:04

Ik heb een vraagje! Ik wil mijn koudbloed die een heeeeeele dikke wintervacht aanmaakt graag weer deels scheren zodat hij lekker door kan blijven rijden. Vorig jaar had ik een baan onder de hals, langs de schouder naar de flank geschoren omdat hij toen 24/7 buiten stond in een erg natte wei met veel modder. Nu heb ik hem aan huis staan met een grote droge inloopstal en een grote witzand paddock. Eigenlijk wil ik er dus wel meer vanaf halen omdat hij hij toen vaak nog veel te warm had met rijden.

Nu vraag ik mij af hoe slecht het voor de benen is om de natuurlijke bescherming eraf te halen als ze 24/7 staan. Ik weet dat warmte slecht is voor de pezen :p maar hoe slecht is bijv. 2 weken oosten wind (-10) op de blote benen? En wat als hij af en toe toch door een plasje koud water moet stappen of in de regen gaat staan (met deken)?

Hij kan dus wel in een droge stal staan en wordt daar gevoerd, maar is daar niet erg beschermd tegen de ooste wind (wel tegen noord en west). En hij kan 24 uur per dag buiten rondstruinen op een witzand paddock en nog over een lang pad langs een soort van bosrand waar wel eens plassen staan.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:09

Ik scheer eigenlijk altijd helemaal. Dus ook benen en hoofd. Nu staat mijn paard snachts op stal, dus is wel iets anders. Ik heb niet het idee dat hij moeite heeft met plassen of wind.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:38

EmptyWords schreef:
Ik scheer eigenlijk altijd helemaal. Dus ook benen en hoofd. Nu staat mijn paard snachts op stal, dus is wel iets anders. Ik heb niet het idee dat hij moeite heeft met plassen of wind.


Mijn paard die veel meer op stal stond was idd ook helemaal geschoren en dat ging ook altijd goed :) . Ik doel vooral op gezondheidsissues zoals mok, vasculitis, of bijv. blessures ofzo als ze ineens mal gaan doen in het land...

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:42

Ik scheer wel regelmatig paarden die dag en nacht buiten staan helemaal. Nooit problemen mee gehad. Ik zou ze zelf wel onder dikke dekens met hals zetten maar dat is meer mijn eigen idee

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:58

Jester_ schreef:
Ik scheer wel regelmatig paarden die dag en nacht buiten staan helemaal. Nooit problemen mee gehad. Ik zou ze zelf wel onder dikke dekens met hals zetten maar dat is meer mijn eigen idee


Ik zit aan het Irish model te denken zodat ik ook nog wel wat langere bosritten kan maken als het weer een beetje bar is zonder dat hij te fris wordt, maar idd wel de benen kaal omdat het er zo raar uit ziet in verhouden met de geschoren schouder en borst. Goed om te weten dat het vaker gedaan wordt zonder problemen, bedankt! Hij krijgt inderdaad wel gewoon dekens met hals op, beetje afhankelijk van het weer.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:21

Ziezo_X schreef:
EmptyWords schreef:
Ik scheer eigenlijk altijd helemaal. Dus ook benen en hoofd. Nu staat mijn paard snachts op stal, dus is wel iets anders. Ik heb niet het idee dat hij moeite heeft met plassen of wind.


Mijn paard die veel meer op stal stond was idd ook helemaal geschoren en dat ging ook altijd goed :) . Ik doel vooral op gezondheidsissues zoals mok, vasculitis, of bijv. blessures ofzo als ze ineens mal gaan doen in het land...

bij mij verdwijnt de mok juist na het scheren :P of nou ja, bij het paard dan

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:35

Ik heb vanaf deze week een regendeken 0gram op liggen met fleece vulling s'nachts (paard is nog niet geschoren, maar stond heel kort in zomervacht) hij begint nu stilaan toch dons te krijgen, heb hem wat in zijn haar laten komen en krijgt nu pas voor het eerst een deken op.
Ik plan om ergens eind oktober de eerste keer te scheren, ook te zien hoe lang ze nog buiten mogen want in de winter mogen ze bij ons enkel een paar uur op de paddock en voor de rest in de stal, paard staat gedurende winter dus veel binnen, ik ga proberen zijn benen daarom deze keer ook mee te scheren. Wat denken jullie?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:22

Mijn paard wordt dit jaar weer helemaal kaal geschoren, incl benen en hoofd.

Vorig jaar werd ze gedaan nadat de de dierenarts de tanden gecheckt had, dus was ze sowieso al gesedeerd! Zonder zal het zeer waarschijnlijk niet gaan!

2 jaar geleden, hadden we haar eerst verdoofd, domosedan, kwam ze er later door heen, dus praam bij gepakt! Toen we net klaar waren, toen vond ze het ineens prima!

Nu twijfel ik dus over dit jaar, de tanden hoeven niet gecheckt te worden, anders kon ik dit mooi combineren met sedatie weer!

Zal ik toch DA laten komen, enkel voor het sederen? Dit ging vorig jaar overigens helemaal prima!
Of toch domosedan proberen, en voor de zekerheid 2 tubes nemen, voor als 1 tube niet of niet genoeg werkt.

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:27

Banyu schreef:
Mijn paard wordt dit jaar weer helemaal kaal geschoren, incl benen en hoofd.

Vorig jaar werd ze gedaan nadat de de dierenarts de tanden gecheckt had, dus was ze sowieso al gesedeerd! Zonder zal het zeer waarschijnlijk niet gaan!

2 jaar geleden, hadden we haar eerst verdoofd, domosedan, kwam ze er later door heen, dus praam bij gepakt! Toen we net klaar waren, toen vond ze het ineens prima!

Nu twijfel ik dus over dit jaar, de tanden hoeven niet gecheckt te worden, anders kon ik dit mooi combineren met sedatie weer!

Zal ik toch DA laten komen, enkel voor het sederen? Dit ging vorig jaar overigens helemaal prima!
Of toch domosedan proberen, en voor de zekerheid 2 tubes nemen, voor als 1 tube niet of niet genoeg werkt.


Helpt een praam niet? Vindt allemaal dingen in je paard spuiten niet zo vriendelijk maar dat vindt ik, weet natuurlijk niet wat die doet.
Maar je zegt zelf ook dat die het op het laatst niet erg vond.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:29

Wat vind ze eng?

Ik schoor mijn paard ook altijd met domesedan. Maar hij wordt ouder en t kost geld. Nu een tondeuse en iknkan alles scheren, zonder praam en zonder gedoe