[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:00

Kan iemand misschien uitleggen wat liners zijn en waar ze voor zijn? Ik kon het niet terug vinden

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:02

Liners zijn onderdekens die aan waterdichte Horseware dekens gemaakt kunnen worden.

Hier gaan morgen ook even de regensdekens op als ik de voorspelling zo zie...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:06

Hier vanavond de 50g deken op gedaan. Ze staat 24/7 land nu en zoals t er nu uit ziet blijft die morgen ook lekker op

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:07

Nouvel schreef:
Liners zijn onderdekens die aan waterdichte Horseware dekens gemaakt kunnen worden.

Hier gaan morgen ook even de regensdekens op als ik de voorspelling zo zie...


Alleen aan horseware?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:08

Denken jullie dat dit genoeg is:
Een 0 grams
1 100 grams liner
1 200 grams deken

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:11

yarkayunda schreef:
Denken jullie dat dit genoeg is:
Een 0 grams
1 100 grams liner
1 200 grams deken


Ik zou nog wel wat meer nemen. Misschien nog een 200 grams onderdeken? Dan kun je naar 400 gram als het weer zo koud is als vorig jaar

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:12

Nynkster schreef:
yarkayunda schreef:
Denken jullie dat dit genoeg is:
Een 0 grams
1 100 grams liner
1 200 grams deken


Ik zou nog wel wat meer nemen. Misschien nog een 200 grams onderdeken? Dan kun je naar 400 gram als het weer zo koud is als vorig jaar

Oke maar kan een onderdeken alleen aan horseware?

Lindor92
Berichten: 6999
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:15

yarkayunda schreef:
yarkayunda schreef:
Denken jullie dat dit genoeg is:
Een 0 grams
1 100 grams liner
1 200 grams deken


Ik zou nog wel wat meer nemen. Misschien nog een 200 grams onderdeken? Dan kun je naar 400 gram als het weer zo koud is als vorig jaar

Oke maar kan een onderdeken alleen aan horseware?[/quote]

Kan alleen volledig aan horseware vastgemaakt worden. Maar ze kunnen opzich ook wel onder andere dekens, maar dan zal je de liner alleen achteraan bij de bilkoorden vast kunnen zetten.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:16

Vaak wel ja, want als het echt nodig is kan je de 100grams liner nog onder de 200grams doen en ben je helemaal klaar :)

Maar je kan er ook voor kiezen eerste de 0 en de 100grams te kopen en dan te kijken hoe je paard het doet. Veel hangt ook van de stalling af, staat ie 24/7 buiten, of grotendeels op stal, ga je scheren, is er onbeperkt ruwvoer, sta je beschut of in de polder etc.

Ikzelf vind het wel handig om een reserve 0grams te hebben voor het geval er eens flink regen is geweest, dan kan je de droge deken opgooien en staat je paard niet de hele dag met een zware natte deken.

Je hebt liners en onderdekens. Een onderdeken is een vaak volledige deken, die kan blijven liggen zonder dat ie aan een bovendeken vast hoeft. Dus met voorsluiting, buikriemen en vaak bilriem/koort.
Dan heb je liners, zoals die van Horseware, maar je hebt er veel meer. Die moeten aan de bovendeken vast anders gaan ze schuiven.
De horsewareliners kunnen ook aan Weatherbeeta deken vast, en ik denk wel aan meer type dekens, zolang de klipjes achter vast kunnen en de klittenband boven aan iets vast kan.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:18

Lindor92 schreef:
yarkayunda schreef:
yarkayunda schreef:
Denken jullie dat dit genoeg is:
Een 0 grams
1 100 grams liner
1 200 grams deken


Ik zou nog wel wat meer nemen. Misschien nog een 200 grams onderdeken? Dan kun je naar 400 gram als het weer zo koud is als vorig jaar

Oke maar kan een onderdeken alleen aan horseware?


Kan alleen volledig aan horseware vastgemaakt worden. Maar ze kunnen opzich ook wel onder andere dekens, maar dan zal je de liner alleen achteraan bij de bilkoorden vast kunnen zetten.[/quote]

Dat klopt niet helemaal, want als je deken klittenband aan de halsopening heeft, zoals Bucas en Weatherbeeta, waar je normaal de hals aan doet, kan je daar ook het klittenband van de liner in vouwen. Zit echt goed vast en de hals kan er nog steeds bij.
Enige nadeel is dat je bij de Bucasdekens de achterste klipjes niet vast kan maken want de ringetjes van de Bucas zitten veel hoger.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:20

Ik vind de amigo insulators ook fijn als onderdeken, die kunnen overal onder

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:30

PanamaD schreef:
Hier vanavond de 50g deken op gedaan. Ze staat 24/7 land nu en zoals t er nu uit ziet blijft die morgen ook lekker op



Hier ook bij mijn oudje van 25.
De jonkies en shet staan zonder.
Allemaal nog dag en nacht buiten zolang het weer het toestaat

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:10

yarkayunda schreef:
Vanaf hoeveel graden doen jullie een 0 grams deken op?

Temperatuur vind ik irrelevant. Ik kijk naar de hoeveelheid neerslag en de windsterkte. Hoewel ze boven de 20 graden over het algemeen geen dekens op hebben.

Ik zat me vanmiddag te bedenken of ik mijn merrie misschien haar vliegendeken met waterdichte bovenkant moest gaan op leggen... maar heb ze allebei onder regendeken nu. Lijkt wel herfst -O-

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:15

Ik heb ze gisteravond ook weer een 0 gram opgelegd.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:46

Van mij nog gewoon bloot, even lekker het stof eraf spoelen en eindelijk echt afkoelen voor de paarden.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:48

oliebol, ik haal net de deken eraf en ze is er helemaal nat onder. Ik heb hem na afgelopen seizoen gewassen met Bucas wasmiddel, dat werkt dus niet. Al mijn andere dekens overigens ook gewassen met dit spul. Iemand ideeën? Ik heb eigenlijk weinig zin om al mijn dekens door nieuwe te vervangen.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:05

Ik heb gisteren zo getwijfeld om een deken op te doen, toch maar niet gedaan, nu heb ik spijt en voel mij een slechte paardenmama _-:(
Ik heb een super gezond paard, daar niet van.. maar toch

Vandaag maar een regen deken op.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:31

Ze kunnen echt wel een buitje hebben hoor :) Tenzij ze een stukje ouder, te dun zijn of snel last van de rug hebben.

Elise, heb je de deken zelf gewassen? Ik zou de rest even testen en een flinke bus waterdichte spray kopen. Een bus per deken maakt het vaak wel weer waterdicht. Of wegbrengen en laten doen.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:47

__elise__ schreef:
oliebol, ik haal net de deken eraf en ze is er helemaal nat onder. Ik heb hem na afgelopen seizoen gewassen met Bucas wasmiddel, dat werkt dus niet. Al mijn andere dekens overigens ook gewassen met dit spul. Iemand ideeën? Ik heb eigenlijk weinig zin om al mijn dekens door nieuwe te vervangen.


Het wasmiddel maakt niet waterdicht, daar heb je de conditioner voor nodig.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:48

__elise__ schreef:
oliebol, ik haal net de deken eraf en ze is er helemaal nat onder. Ik heb hem na afgelopen seizoen gewassen met Bucas wasmiddel, dat werkt dus niet. Al mijn andere dekens overigens ook gewassen met dit spul. Iemand ideeën? Ik heb eigenlijk weinig zin om al mijn dekens door nieuwe te vervangen.

Alleen met wasmiddel? Dat werkt niet .. de conditioner is voor het waterdicht maken. Anders kunnen ze inderdaad gaan lekken.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:09

Als ik zelf was met Bucas wasmiddel spray ik ze daarna meestal voor de zekerheid nog in.
Op zich zou alleen het wasmiddel voldoende moeten zijn, maar dan moet je deken wel al goed waterdicht zijn, je repareert ze er niet mee.

Als ik ze laat wassen worden ze ook met speciaal wasmiddel gedaan en hoef je daarna niet in de sprayen.

Je zou het in dit geval nog kunnen proberen om even goed te sprayen.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:23

Oef, wat balen Elise!

Mijn ruin gaat vandaag de Bravo testen. Die is nu 5 jaar oud en afgelopen zomer heb ik 'm gewassen. Horseware wasmiddel en Bucas conditioner. Is al een oudere deken die helemaal niet meer goed waterdicht was (na een dag met gemiddelde regen hing hij als een vod om mijn paard en was paard klammig). Dus als die nu weer waterdicht is dan weet ik in elk geval of die spullen goed werken.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:50

Vraagje voor ons nieuwe paard (kleine Friese merrie met flinke boeg): we willen een goedkoop regendekentje ter overbrugging om te kijken hoe sloopgraag ze is, wat is een deken met een vriendelijk prijskaartje die geschikt is voor een flinke boeg?
Ze hangt tussen maat 175 en 185 in (korte rug).

Afbeelding

Amigo hebben we gepast, was te krap voor. Rambo V-sluiting paste mooi maar dat is meteen een flinke investering, Bucas was te krap, big neck past vermoedelijk wel, maar daarvoor geldt hetzelfde als voor de Rambo.

Lindor92
Berichten: 6999
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:04

Oeps, mn dekens vergeten te impregneren. Mn Rambo lekt dus door bij de schoft en op de rug vanaf achterkant zadel. Maar even een spray bestellen.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:10

Lindor92 schreef:
Oeps, mn dekens vergeten te impregneren. Mn Rambo lekt dus door bij de schoft en op de rug vanaf achterkant zadel. Maar even een spray bestellen.


Bij de Kruidvat heb je ook sprays staan.
Ik spuit er 2 op een deken, kost 3 of 4 euro per bus.