[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:27

Hahah om t verwarrend te maken.


L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:21

Nou, mijn salaris is er doorheen gejast aan dekens in allerlei diktes. Wanneer beginnen jullie met de dekens? Dit is mijn eerste jaar dat ik een deken op ga doen dus moet er nog flink wegwijs in worden.


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:25

Ik gooi er in het najaar bij veel regen een 0 grams regendekentje op en als het wat kouder/winderiger wordt kijk ik naar wat paardlief nodig heeft.

Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:56

Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken bij mijn Welsh cob merrie.
Mij lijkt een systeem met liners ideaal. Wat is jullie mening hierover?
Oja en nog tips voor korte breden pony's qua dekenmerk?
Foto waarom je haar bouw een beetje ziet. Meer foto's in profiel.


Afbeelding

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:00

nu ik heeel veel zomerdekens in de uitverkoop zie hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

ik zoek een dunne vliegendeken met UV-wering, paardje heeft geen exceem of iets dergelijks. liefste deken zonder hals met kruis-singels, maat 195, in een lichte kleur

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:50

L_iek schreef:
Nou, mijn salaris is er doorheen gejast aan dekens in allerlei diktes. Wanneer beginnen jullie met de dekens? Dit is mijn eerste jaar dat ik een deken op ga doen dus moet er nog flink wegwijs in worden.

Waarom koop je dan nu al allerlei diktes? :+

Wanneer het 's nachts rond de 5 graden is (afhankelijk van dingen als wind, neerslag, luchtvochtigheid) gaat mijn merrie onder de Rhino regendeken. Als het in de herfst ook overdag killer wordt (kouder, meer bewolkt enz) ook overdag. Als ze daar 's avonds niet warm genoeg onder aanvoelt gaat er een linertje onder. En vanaf dan is het voelen. Ik heb twee regendekens en twee liners in verschillende diktes (eentje per dikte). Voor als ze per ongeluk bloot natregent heb ik ook nog een wollen deken die ik icm een regendeken kan gebruiken. Daar gaat 't al jaren prima mee.

Mijn ruin gaat bij neerslag en/of wind en/of wanneer hij aangeeft het nodig te hebben onder de Weatherbeeta regendeken of de Smartex Rain. Als backup heb ik een oude Amigo Bravo en, voor minder winderig en/of voor regen-met-zon, een 600 denier Nika regendeken.

Dikkere dekens, liners enz schaf ik pas aan wanneer ik ze nodig heb. Kan m'n centen wel beter gebruiken dan voor iets wat ik misschien ooit eventueel nodig zal hebben maar nog niet weet. Die Nika van mijn ruin was een gevulde deken. Bleek hij niet nodig te hebben -althans niet in 600 denier- dus ik heb de vulling er uit gepulkt en nu is het een regendeken. Maar dat is dus een voorbeeld van iets aanschaffen voor het geval dat terwijl je het in de praktijk niet gebruikt.

Josien_ liners vind ik ideaal werken bij mijn merrie (shet). Met mijn ruin (IJslander) heb ik er geen ervaring mee, hij heeft een nogal ongelukkige bouw wat dekens betreft waardoor ik zijn dekens aan de voorkant meestal moet verbouwen. Ik weet niet of er dan nog zomaar een liner onder kan, of dat 't vreemd gaat trekken ofzo.

Je doet er verstandig aan om degelijke liners te zoeken. Over die van Horseware ben ik erg tevreden, ze isoleren goed en blijven lang (jarenlang) netjes. Je kunt ze ook onder andere merken gebruiken, ik heb ze onder Rhino en Nika dekens. Met Bucas kunnen ze niet, maar Bucas heeft eigen onderdekens. Voor een breed paard kun je denken aan Rambo (duur) of Weatherbeeta, of merken als Shires. Ook Epplejeck heeft wat bredere modellen. Let bij de aanschaf op de dikte en stevigheid van de stof. Hoe steviger de stof hoe meer wind de deken tegenhoudt. Die van mij staan vanaf windkracht 3 in de winter NIET onder 600 denier. Daar waait het los doorheen, en heb je ook aan je liner niks meer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:51

Josien_ schreef:
Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken bij mijn Welsh cob merrie.
Mij lijkt een systeem met liners ideaal. Wat is jullie mening hierover?
Oja en nog tips voor korte breden pony's qua dekenmerk?
Foto waarom je haar bouw een beetje ziet. Meer foto's in profiel.


[ [url=m/i6ktnl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier een kruising haflinger x arabier, breed gebouwd. Heb voor de winter een Rambo original horseware deken met de liners in alle grammen. Ideaal systeem! Ook nog een Amigo Bravo maar de v-sluiting is net wat prettiger. Gaan deze winter het 4e seizoen in!

Mijn topper: Cavella <3 ___ FNRS F10+2 Eindstand ___ KNHS DR B+5 Eindstand

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:55

Zidore schreef:
nu ik heeel veel zomerdekens in de uitverkoop zie hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

ik zoek een dunne vliegendeken met UV-wering, paardje heeft geen exceem of iets dergelijks. liefste deken zonder hals met kruis-singels, maat 195, in een lichte kleur


Hier al 2 seizoenen Amigo Bug Rug in gebruik. (Nu in de aanbieding bij Agradi €45) Mijn paard komt elke keer droog binnen met de deken op, ook met de hoge temperaturen. Hij is licht en soepel. (Alleen de rechte sluiting mag Horseware van mij vervangen voor een v-sluiting.)

Mijn topper: Cavella <3 ___ FNRS F10+2 Eindstand ___ KNHS DR B+5 Eindstand

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:58

L_iek schreef:
Nou, mijn salaris is er doorheen gejast aan dekens in allerlei diktes. Wanneer beginnen jullie met de dekens? Dit is mijn eerste jaar dat ik een deken op ga doen dus moet er nog flink wegwijs in worden.


Het allerbelangrijkste: Kijk naar je paard. ;)
Die van mij staat nu nog 24/7 buiten, maar heeft voor de nacht al wel wat op. Overdag nog gewoon vliegendeken

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:05

Pally schreef:
Die van mij staat nu nog 24/7 buiten, maar heeft voor de nacht al wel wat op.

Interessant, dat had ik nu nog niet verwacht. Het is droog, en 's nachts is het tegen de 20 graden aan. Waarom gebruik je nu een deken als ik vragen mag?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:17

Ik kijk ook naar het weer en de temp, als ik zie dat hij vrijdag en zaterdag hier max 17 graden wordt met windkracht 5 en veel regen overweeg ik toch wel om een regendekentje op te gooien...

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:18

SRY schreef:
Zidore schreef:
nu ik heeel veel zomerdekens in de uitverkoop zie hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

ik zoek een dunne vliegendeken met UV-wering, paardje heeft geen exceem of iets dergelijks. liefste deken zonder hals met kruis-singels, maat 195, in een lichte kleur


Hier al 2 seizoenen Amigo Bug Rug in gebruik. (Nu in de aanbieding bij Agradi €45) Mijn paard komt elke keer droog binnen met de deken op, ook met de hoge temperaturen. Hij is licht en soepel. (Alleen de rechte sluiting mag Horseware van mij vervangen voor een v-sluiting.)


Dankjewel! Heb hem gelijk besteld :j :)

Zat te kijken naar een master maar ik weet dat amigo en bucas paardje goed passen dus gelijk besteld #loveuitverkoop haha

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:09

Koper schreef:
L_iek schreef:
Nou, mijn salaris is er doorheen gejast aan dekens in allerlei diktes. Wanneer beginnen jullie met de dekens? Dit is mijn eerste jaar dat ik een deken op ga doen dus moet er nog flink wegwijs in worden.

Waarom koop je dan nu al allerlei diktes? .


Omdat ze nu goede acties hadden bij Epplejeck! Thanks voor de rest van je bericht.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:11

Ik werkte altijd met liners.
Wil ik dit jaar weer gaan doen.
100 grams en dan een 100 liner.
Meer dan dat gebruik ik nooit.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:15

Liners zijn echt ideaal. Dat is wat ik bedoelde L_iek... ik snap dat je op de acties af gaat. Maar die zijn er in oktober ook nog, en zéker bij Epplejeck. Dan zou het mij logischer lijken om je eerst te oriënteren en daarna je aankopen te plegen.

Nou ben ik benieuwd welke dekens je gekocht hebt. Wat voor paard heb je en wat heb je voor 'm klaar liggen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:20

Koper schreef:
Liners zijn echt ideaal. Dat is wat ik bedoelde L_iek... ik snap dat je op de acties af gaat. Maar die zijn er in oktober ook nog, en zéker bij Epplejeck. Dan zou het mij logischer lijken om je eerst te oriënteren en daarna je aankopen te plegen.

Nou ben ik benieuwd welke dekens je gekocht hebt. Wat voor paard heb je en wat heb je voor 'm klaar liggen?


Begrijp je hoor! Heb een 0 grams regen dekentje voor hem gekocht, een 100 gram en dan nog zo’n onderdeken. Ik heb een fjord.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:29

Zijn hier wel eens mensen die een katoenen zomerdeken gebruiken? Begin binnenkort met concours en heb een bonte die zich nog wel eens vies wil maken in 1 nachtje :+ Is een zomerdeken geschikt voor warme dagen (20+) en nachten en voor op de trailer? Het is dus belangrijk dat m'n paard schoon blijft onder de deken.

eventueel zoiets? https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 950/57617/

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:41

L_iek schreef:
Koper schreef:
Liners zijn echt ideaal. Dat is wat ik bedoelde L_iek... ik snap dat je op de acties af gaat. Maar die zijn er in oktober ook nog, en zéker bij Epplejeck. Dan zou het mij logischer lijken om je eerst te oriënteren en daarna je aankopen te plegen.

Nou ben ik benieuwd welke dekens je gekocht hebt. Wat voor paard heb je en wat heb je voor 'm klaar liggen?


Begrijp je hoor! Heb een 0 grams regen dekentje voor hem gekocht, een 100 gram en dan nog zo’n onderdeken. Ik heb een fjord.

Ohh! Ik dacht dat je met minstens 6 dekens thuis was gekomen :D Lijkt me inderdaad een goede start. Is je fjord in de winter geschoren?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:44

Pally schreef:
L_iek schreef:
Nou, mijn salaris is er doorheen gejast aan dekens in allerlei diktes. Wanneer beginnen jullie met de dekens? Dit is mijn eerste jaar dat ik een deken op ga doen dus moet er nog flink wegwijs in worden.


Het allerbelangrijkste: Kijk naar je paard. ;)
Die van mij staat nu nog 24/7 buiten, maar heeft voor de nacht al wel wat op. Overdag nog gewoon vliegendeken


Nu al een deken voor de nacht?
Ik ben wel benieuwd wat je er nu op hebt liggen dan.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:19

Koper, haha nee hoor. Heb voor mijn idee ‘basis’ dekens gekocht. Ik twijfel of ik hem ga scheren. Heb hem vorig jaar gekocht en toen had hij al een dikke wintervacht. Stond ook altijd zonder deken dus heb dat toen zo gelaten. Ik het begin hebben we lekker rond gehobbeld om aan elkaar te wennen maar nu zijn we wat fanatieker en gaan ook wedstrijdjes rijden. Moet dus nog even uitzoeken wat voor ons gaat werken en zijn wintervacht begint nu al te komen.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:25

Ik heb ook al fluwelen paardjes :) Wie weet kan hij wel zonder deken, of heeft hij genoeg aan een regendeken, als je bij voorbeeld een jachtpatroon scheert. Maar dat zal hij je zelf wel laten zien.

Een zweetdeken is misschien ook handig voor in de winter voor 'm?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:49

Koper schreef:
Ik heb ook al fluwelen paardjes :) Wie weet kan hij wel zonder deken, of heeft hij genoeg aan een regendeken, als je bij voorbeeld een jachtpatroon scheert. Maar dat zal hij je zelf wel laten zien.

Een zweetdeken is misschien ook handig voor in de winter voor 'm?


Thanks voor al je tips! Een zweetdeken had hij al.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:34

Vind het maar lastig weer.. die van mij maken al volop winterhaar aan maar eentje moet eignelijk nog naar een show, maarja om nu al in de dekens te zetten...

heb maar weer nieuwe scheermachine gekocht, zal m wel weer nodig hebben

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:18

Lindor92 schreef:
Zijn hier wel eens mensen die een katoenen zomerdeken gebruiken? Begin binnenkort met concours en heb een bonte die zich nog wel eens vies wil maken in 1 nachtje :+ Is een zomerdeken geschikt voor warme dagen (20+) en nachten en voor op de trailer? Het is dus belangrijk dat m'n paard schoon blijft onder de deken.

eventueel zoiets? https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 950/57617/


Nadeel van die echte katoenen zomerdekens is dat het vocht er doorheen trekt en je dus wel doorslag ziet van mestvlekken.
Die in het linkje lijkt me niet van katoen. Dus dat lijkt me wel een ander verhaal.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:45

Is een wug model genoeg bedekking op de hals voor een geschoren paard (tinker die altijd zonder dekens heeft gestaan)? Heb namelijk nog 0 en 200gr rambo wug en 100gr liner liggen, zou leuk zijn als dat voldoende zou zijn xD. Heb nog nooit een paard laten scheren maar had hiervoor appaloosa's en de wintervacht daarvan is toch wel een ander kaliber als dat van een Tinker xD.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaraatje en 54 bezoekers