Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:52

Hier op het moment relatief weinig dazen, maar wel enorm veel vliegen!
Heb ook zo'n val staan, maar het zijn er zo veel. Ze prikken ook echt een beetje die vliegen. jakkie.

Heeft hier iemand toevallig wel eens zo'n vliegen uitrijdeken met franjes aan de onderkant? Werkt dat nu extra?
Mij leek deze deken wel fijn omdat hij wat meer schoudervrijheid heeft tijdens het rijden, maar werken die franjes wel voldoende?
https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... mbare-hals

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:43

Hilary schreef:
Wij hebben plastic vliegenvallen van BSI, de lokstof is apart te verkrijgen. Als de val vol is, gooien we 'm leeg en doen er dan nieuwe lokstof in. Scheelt weer afval.

Die lok stof die er bij ons in zit stinkt een uur in de wind zeg. Net stront
Moet je dus niet op je terrasje hangen

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:05

Josien_, ik heb zo'n deken met overal franjes aan de onderkant, werkt in mijn optiek wel maar waar ze niet zitten komen tóch wel dazen....,pal onder de buik.... verder wel een fijne deken, ze wapperen toch iets meer met rijden dus zal allicht iets schelen...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:46

Popstra schreef:
Hilary schreef:
Wij hebben plastic vliegenvallen van BSI, de lokstof is apart te verkrijgen. Als de val vol is, gooien we 'm leeg en doen er dan nieuwe lokstof in. Scheelt weer afval.

Die lok stof die er bij ons in zit stinkt een uur in de wind zeg. Net stront
Moet je dus niet op je terrasje hangen

"De geur van de dood" noemen wij het. Vind het wel een mooie titel voor Baantjer.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:34

Josien_ schreef:
Hier op het moment relatief weinig dazen, maar wel enorm veel vliegen!
Heb ook zo'n val staan, maar het zijn er zo veel. Ze prikken ook echt een beetje die vliegen. jakkie.

Heeft hier iemand toevallig wel eens zo'n vliegen uitrijdeken met franjes aan de onderkant? Werkt dat nu extra?
Mij leek deze deken wel fijn omdat hij wat meer schoudervrijheid heeft tijdens het rijden, maar werken die franjes wel voldoende?
https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... mbare-hals



Vroeg ik mezelf ook af... Ik keek dan naar dit deken... zou het effectief helpen?

https://www.horseshopinternational.nl/b ... anjes.html

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:26

Josien_ schreef:
Mij leek deze deken wel fijn omdat hij wat meer schoudervrijheid heeft tijdens het rijden, maar werken die franjes wel voldoende?
https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... mbare-hals



Met deze heb ik geen ervaring. Maar vind er veel te weinig franjes aan zitten om echt te helpen.

Deze heb ik wel https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... et-franjes

Spuit de franjes nog even in met anti vlieg en nagenoeg geen last. Zit er wel een vlieg onder is die ook iets lastiger om eronder weg te krijgen (drafje of galopje werkt trouwens wel prima daartegen) :o

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:22

Dan denk ik, dat jij DeBuurvrouw, mij over de schreef hebt getrokken... ik twijfelde vandaar...

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:34

Hier ook meer vliegen (veel te veel) dan dazen voor het ogenblik, voor het eerst de vliegendeken kunnen aflaten, hebben ze eens deugd van!

Annee_S

Berichten: 207
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:25

Jaaaa ik heb afgelopen woensdag weer lekker kunnen rijden en ik kan bevestigen wat ik hier boven al meerdere keren gelezen heb: de dazen zijn (zo goed als) weg!!! *\o/*
Alleen wel nog veel vliegen ja, maargoed... Die zijn naar mijn idee al minder hinderlijk dan dazen! O:)
Volgens mij kan het vliegenuitrijdeken weer zoetjes aan de kast in! *\o/*

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:19

11 km bosrit, één daas doodgemept. Had wel vliegenspray gesprayd, maar geen deken opgedaan. Gaat de goeie kant op zo :)

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:03

Afgelopen week rondom Ede, Utrechtse Heuvelrug en Ermelo gereden. 3 dazen gezien in totaal op 46 km.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:48

hier het weekend naar Kootwijk geweest.
Zaterdag heerlijk gereden en nergens last van gehad. Heb een rondje rond de zandvlakte gedaan en ms maar 1 daas gezien.
Zondag echter letterlijk bos uitgegaloppeerd.... er was endurance dus ik reed een ander rondje, geen daas gezien maar werkelijk belaagd door herteluisvliegen!!!
Wat een lijers zijn dat zeg !!! Paard werd er compleet gestoord van.... dus vol gas terug naar stal, alles eraf geplukt, douchen, rollen en op stal. Daarna gelijk naar huis gegaan, de lol was er wel af.
Ben 5x afgestapt omdat er een tussen de achterbenen zat.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:03

Die lijken me heel erg vervelend.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:13

Hertenluisvliegen en paardenluisvliegen zijn vreselijk, dazen zijn er niks bij! Paarden kunnen er letterlijk gek gek van worden en zelfs gevaarlijk.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:43

Ik was van de week bij De Kronkel, stond een fjordje met aan beide kanten van z'n koker zeker 30 van die ellendelingen. Paar keer weggehaald voor hem, maar ze zijn hardnekkig!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:55

ElCamino schreef:
hier het weekend naar Kootwijk geweest.
Zaterdag heerlijk gereden en nergens last van gehad. Heb een rondje rond de zandvlakte gedaan en ms maar 1 daas gezien.
Zondag echter letterlijk bos uitgegaloppeerd.... er was endurance dus ik reed een ander rondje, geen daas gezien maar werkelijk belaagd door herteluisvliegen!!!
Wat een lijers zijn dat zeg !!! Paard werd er compleet gestoord van.... dus vol gas terug naar stal, alles eraf geplukt, douchen, rollen en op stal. Daarna gelijk naar huis gegaan, de lol was er wel af.
Ben 5x afgestapt omdat er een tussen de achterbenen zat.

Oh dan zag ik jouw trailer! Ik woon om de hoek!
Ik woon er nog niet zo lang en mijn paard is helemaal niks gewend want op de vorige stal waren geen steekbeesten. Vooral die herteluisvliegen moest ze aan wennen want die gaan onder de dekens door. Met rijden helpt een deken wel, ze landen bovenop je paard en rennen dan naar beneden. Dat rennen is waar de paarden helemaal gek van worden.
Mijn paard wordt wel boos maar raakt er niet meer in paniek. Ik ben inmiddels heel handig in het vangen en doormidden knijpen van die beesten. Ze blijft dan heel stil staan zodat ik ze kan pakken. Heel naar die hertenluis/ paardenluisvlieg.
Het is nog nooit zo erg geweest hier met al die steekbeesten, heb ik me laten vertellen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:12

justkid, Trailer met een barrelracer erop.... ik rij ook western. Ik was bij koren tot manen.... ze vertelde daar idd dat je die herteluisvliegen idd de kop af moet trekken of met ductape moet pakken. ik kom wel weer terug als ze weg zijn in oktober of zo...

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:07

Ja die zag ik staan met zo’n gave auto ervoor. Ik ben er nog langs gereden met Kid. Volgende keer iets afspreken? Ik zag je ook vertrekken vanuit mijn tuin. Zo leuk zo’n dorp ;)

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:25

Nou vandaag heerlijk 2,5 uur gereden en helemaal geen dazen of muggen om me heen gehad. Wat een genot is dat. Alleen die stront vliegen wordt je helemaal simpel van. Maar dat overleven we ook wel weer.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:03

Hier lijken de dazen ook weg!
Weer lekker blote billen paarden op de wei :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:15

Hier geen dazen meer, maar wat een vliegen!
Dekens kunnen af, maar heb de vliegenmuts wel opgelaten, want ze werden knettergek bij de oogjes..

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:47

justkid, yep that's me, met de Blazer uit me avater, ik spreek graag af, moet alleen wel voldoende plaats hebben om te parkeren met het hele spul.
Maar mijn oudje is 30..... zo hard gaan we niet hoor!!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:34

Hier ook geen daas meer te zien maar wel hordes vliegen en ik heb vorige week 2 paardenhorzels doodgeslagen nadat de paarden aardig op tilt gingen in de rijbak.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:38

Inderdaad die vliegen -O-

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:20

Hier waren het eerst van die hele dikke vliegen, zijn nu wat kleinere. Lijken wel op die dikke strontvliegen, maar dan echt de helft kleiner. Maar wel dubbel zo irritant :')