[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:46

Het ligt vaak ook aan het soort weer inderdaad, harde wind, veel regen...
Meestal heb ik rond de 10 graden 100 grams, tussen de 5 en de 10 graden 200 grams, tussen de 0 en de 5 graden 300 grams en onder de 0 graden 400 grams.
Maar het ligt ook weer aan of de vacht dun is of wat dikker (dan minder op ivm broeien) en of ze geschoren zijn.


Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:25

Saar88 schreef:
En dan; welk schema houden jullie aan? Is dit wat?
Tussen de 10 en 15 graden 0 grams
Tussen de 5 en 10 graden 100 grams
Tussen de 0 en 5 graden 200 grams
Tussen de -5 en 0 graden 300 grams
Kouder dan -5 400 grams

Ik krijg zoveel verschillende adviezen. Nu zei een vriendin dat zij direct met 100 grams begint en dus de 0 overslaat. Doen meer mensen dat? Is dat beter als je ze kort in het haar wilt houden?

Veel vragen, sorry :+

Hier dan nog een advies: kijk naar je paard. Zo'n schema met temperaturen en dekendiktes is volslagen zinloos. Niemand, ook jij niet, weet hoe kouwelijk je paard is. En als je alleen naar de temperatuur kijkt laat je allerlei andere, minstens net zo belangrijke, factoren buiten beschouwing. Zoals windsterkte, luchtvochtigheid, hoeveelheid en kwaliteit ruwvoer, dikte van de stof van de deken, type binnenvoering, kwaliteit van de vulling van de liners enz. enz. enz.

Kijk naar je paard. Ga een paar keer op je bek, want dat gaat geheid gebeuren in het eerste jaar dat je dekens gebruikt. En leer van je fouten. Zodat je steeds beter weet wat en hoe jouw specifieke paard nodig heeft.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

PallyJarig

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:36

Koper schreef:
Saar88 schreef:
En dan; welk schema houden jullie aan? Is dit wat?
Tussen de 10 en 15 graden 0 grams
Tussen de 5 en 10 graden 100 grams
Tussen de 0 en 5 graden 200 grams
Tussen de -5 en 0 graden 300 grams
Kouder dan -5 400 grams

Ik krijg zoveel verschillende adviezen. Nu zei een vriendin dat zij direct met 100 grams begint en dus de 0 overslaat. Doen meer mensen dat? Is dat beter als je ze kort in het haar wilt houden?

Veel vragen, sorry :+

Hier dan nog een advies: kijk naar je paard. Zo'n schema met temperaturen en dekendiktes is volslagen zinloos. Niemand, ook jij niet, weet hoe kouwelijk je paard is. En als je alleen naar de temperatuur kijkt laat je allerlei andere, minstens net zo belangrijke, factoren buiten beschouwing. Zoals windsterkte, luchtvochtigheid, hoeveelheid en kwaliteit ruwvoer, dikte van de stof van de deken, type binnenvoering, kwaliteit van de vulling van de liners enz. enz. enz.

Kijk naar je paard. Ga een paar keer op je bek, want dat gaat geheid gebeuren in het eerste jaar dat je dekens gebruikt. En leer van je fouten. Zodat je steeds beter weet wat en hoe jouw specifieke paard nodig heeft.


Dit inderdaad _/-\o_

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:43

Koper schreef:
Saar88 schreef:
En dan; welk schema houden jullie aan? Is dit wat?
Tussen de 10 en 15 graden 0 grams
Tussen de 5 en 10 graden 100 grams
Tussen de 0 en 5 graden 200 grams
Tussen de -5 en 0 graden 300 grams
Kouder dan -5 400 grams

Ik krijg zoveel verschillende adviezen. Nu zei een vriendin dat zij direct met 100 grams begint en dus de 0 overslaat. Doen meer mensen dat? Is dat beter als je ze kort in het haar wilt houden?

Veel vragen, sorry :+

Hier dan nog een advies: kijk naar je paard. Zo'n schema met temperaturen en dekendiktes is volslagen zinloos. Niemand, ook jij niet, weet hoe kouwelijk je paard is. En als je alleen naar de temperatuur kijkt laat je allerlei andere, minstens net zo belangrijke, factoren buiten beschouwing. Zoals windsterkte, luchtvochtigheid, hoeveelheid en kwaliteit ruwvoer, dikte van de stof van de deken, type binnenvoering, kwaliteit van de vulling van de liners enz. enz. enz.

Kijk naar je paard. Ga een paar keer op je bek, want dat gaat geheid gebeuren in het eerste jaar dat je dekens gebruikt. En leer van je fouten. Zodat je steeds beter weet wat en hoe jouw specifieke paard nodig heeft.

Zouden meer mensen moeten doen!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:52

Ik voel ook altijd als ik op stal even bij de paarden onder de dekens om een idee te hebben hoe ze aanvoelen qua temp

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:15

Hoi, ik kom hier voor het eerst binnen vallen. Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken. Wanneer begin je met een dekentje op te doen?

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:16

L_iek schreef:
Hoi, ik kom hier voor het eerst binnen vallen. Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken. Wanneer begin je met een dekentje op te doen?

Zodra je merkt dat je paard het koud heeft.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:28

Wanneer hij koud buiten staat. Maar dat is paard afhankelijk.
Bij mijn paard gooi ik hem op 0 grams regendek zodra het meer gaat regenen en kouder wordt.
Ik zie het aan mn paard als hij het koud heeft en als ik twijfel even thermometer in de bips.
Mijn paard zn temp is normaal 37,4-37,7 dus zoiezo al lager dan “normaal”

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:48

Hier ook bij regen bij toenemende kou en/ of wind. De ene is heel makkelijk. Ik zet 'm onder dek en dan kan ik 'm bij wijze van spreken in het voorjaar er weer onder vandaan halen. Zo lang hij redelijk wind- en waterdicht verpakt is hoeft 'ie geen verschillende diktes (tenzij het echt heel koud is). Mijn merrie moet ik wel 's ochtends en 's avonds even voelen, en is het een gesleep met liners en eventueel wollen deken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:56

Bedankt voor de goede tips! Het schema is voor mij puur een richtlijn, zodat ik ongeveer weet hoe en wat. Mijn knul is een watje, maakt ook graag gebruik van de schuilstal en heeft een hekel aan regen. Ik vermoed dat ik wel aan de 400 grams kom. Maar het is inderdaad afwachten hoe het zal gaan!

Iemand nog ideeen over hoe de amigo valt?

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:54

L_iek schreef:
Hoi, ik kom hier voor het eerst binnen vallen. Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken. Wanneer begin je met een dekentje op te doen?


Ligt eraan welk doel. Mijn merrie mag best een dikke vacht kweken en als het droog rustig weer is zo lamg mogelijk zonder. Zodra het echt kouder wordt/blijft en veel natter is krijgt ze een deken op. Maar als je de vacht kort wil houden moet je waarschijnlijk wel eerder beginnen maar heb ik geen ervaring mee. Sommigen scheren eerst en daarna beginnen de dekens pas.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:27

Wanneer je begint hangt ook af van de manier waarop je houdt en voert. Een paard dat onbeperkt kan eten kan zichzelf warmer stoken. Een paard dat altijd buiten staat kan vatbaarder zijn voor regen of wind. Daarnaast heb je nog paarden die geen extreme vacht aanmaken. En hangt het er ook nog van af of je veel of weinig werk doet met je paard.

Over het algemeen ga ik bij 's nachts beneden de 10 of/en overdag beneden de 15 naar dekens toe. Ik sla 0 over. Meteen 50 of 100. Maar vanaf dat punt gaat het sterk uit elkaar lopen. Mijn 19 jarige kan in een winter tot 0 graden rustig al uitkomen op 450/500 gram. Terwijl mijn 8 jarige dan maar tot 300/350 komt.

Kijk dus naar je huisvesting en naar wat je voert en wat je doet eerst.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:44

Saar88 schreef:
Bedankt voor de goede tips! Het schema is voor mij puur een richtlijn, zodat ik ongeveer weet hoe en wat. Mijn knul is een watje, maakt ook graag gebruik van de schuilstal en heeft een hekel aan regen. Ik vermoed dat ik wel aan de 400 grams kom. Maar het is inderdaad afwachten hoe het zal gaan!

Iemand nog ideeen over hoe de amigo valt?


Ik ga met iedereen mee, het is vooral veel kijken en inschatten. Sommige paarden krijgen ook snel last van de spieren bij wat regen en wind, die zijn wel gebaad bij een regendekentje in de iets warmere periode en soms kan ie dan weer af wanneer het droog blijft. Wees ook niet bang om terug te schalen of soms de deken af te laten, vaak denkt men dat je pas naar beneden kan wanneer het voorjaar is, maar beste is naar de dag te kijken en in te schatten wat dat doet. Daarom is een setje dekens wel praktisch, dan kan je goed wisselen.

Een dikke 0 grams functioneer gelijkwaardig als een 50grams met dunne buitenstof, dus de startdeken is altijd lastig inschatten. Ik heb een dikke 0 grams zonder hals, maar als het flink regent dan doe ik liever de dunne 50 op met hals want die regent minder in. Zo verzamel je een leuk setje dekens door de jaren heen :')

Wat is de vraag precies over de Amigo pasvorm? Lang, kort, smal, breed, welk type van de amigo heb je op het oog?

L_iek schreef:
Hoi, ik kom hier voor het eerst binnen vallen. Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken. Wanneer begin je met een dekentje op te doen?


Hangt volledig af van de reden waarom je de dekens wilt gebruiken en wat voor paard je hebt :) Kan je meer vertellen?

"Een draver, is gaver" :D

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:18

RianneH, bedankt voor de uitgebreide reactie, super fijn!
Sorry, daar had ik even duidelijker in moeten zijn. Ik kijk nu naar de Amigo Bravo omdat deze het liner systeem heeft. Mijn paard is groot (+1.80), maar enorm slungelig en smal. Ik twijfel of ik qua lengte een 215 of 220 nodig heb, vandaar de vraag hoe ze vallen :)

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:03

@RianneH, heb mijn pony nu bijna een jaar en nu we elkaar wat beter kennen staan de eerste wedstrijdjes op het programma. Door die planning trainen we steeds vaker en intensiever. Pony zweet altijd heel erg en afgelopen winter stond hij uren nat op stal terwijl ik hem gewoon buiten wil hebben. Hij staat overdag op de wei, snachts op stal. Aangezien hij een hele dikke wintervacht krijg twijfel ik om hem te scheren maar wil eigenlijk gewoon proberen om het alleen bij dekens te houden.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:42

Heb je licht in de stal 's avonds? Dat helpt ook om de dikke vacht tegen te gaan. Alleen dikke dekens zorgt toch voor meer vacht.

-

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:49

janna schreef:
Heb je licht in de stal 's avonds? Dat helpt ook om de dikke vacht tegen te gaan. Alleen dikke dekens zorgt toch voor meer vacht.


Er is licht in de stal.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:08

Saar88 schreef:
RianneH, bedankt voor de uitgebreide reactie, super fijn!
Sorry, daar had ik even duidelijker in moeten zijn. Ik kijk nu naar de Amigo Bravo omdat deze het liner systeem heeft. Mijn paard is groot (+1.80), maar enorm slungelig en smal. Ik twijfel of ik qua lengte een 215 of 220 nodig heb, vandaar de vraag hoe ze vallen :)


Ah! Poeh, naar mijn ervaring vallen ze vrij normaal, maar ik weet niet of er in de grotere maten verschil gaat zitten. Wil je nieuw of tweedehands kopen? Als je nieuw doet zou ik beide bestellen om te testen ;)


L_iek schreef:
@RianneH, heb mijn pony nu bijna een jaar en nu we elkaar wat beter kennen staan de eerste wedstrijdjes op het programma. Door die planning trainen we steeds vaker en intensiever. Pony zweet altijd heel erg en afgelopen winter stond hij uren nat op stal terwijl ik hem gewoon buiten wil hebben. Hij staat overdag op de wei, snachts op stal. Aangezien hij een hele dikke wintervacht krijg twijfel ik om hem te scheren maar wil eigenlijk gewoon proberen om het alleen bij dekens te houden.


Licht aan op stal helpt inderdaad wel tegen de aanmaak van de vacht. Ik denk ook dat je in september al mag beginnen met dunne dekens, maar dat hangt ook heel erg van het weer af. Hier zijn ze al weer een dikkere vacht aan het kweken dus de aanmaak is al begonnen.
Is het een warmbloed of een koudbloed? Misschien ook over deels scheren nadenken, gezien ze soms nog in hun dikte van het jaar ervoor schieten.

"Een draver, is gaver" :D

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:54

RianneH, het is een fjord.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:56

Dan kan je dat vergeten hoor.... Hoe vroeg wij ook beginnen met dekens de fjord hier schiet altijd in de vacht. Ik zou gewoon scheren en dan dekens.


SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:23

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties uit het topic verwijderd welke niet aan de regels voldeden en persoonlijk waren. Graag vanaf nu on topic blijven en persoonlijke aanvallen/verwijten achterwege laten.

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:59

Buhh Master deken is toch wel soort krap bij de borst denk ik he? Geeft Shires meer ruimte bij de borst tov Master?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:37

@kasmir; dat ziet er bij de borst net zo uit als het net niet-je bij onze paarden met de rode master regendeken afgelopen winter. Echt mooie dekens! Alleen helaas geen match met onze paarden.

Misschien zou je een shires kunnen passen? Of iets van Horseware?

Voor de rest ga ik ongeveer mee in het hierboven aangegeven schema qua deken diktes. Na uitproberen blijkt dat onze paarden wat kouwelijker/ gevoelig zijn voor kou op de spieren dan gemiddeld. Dus er gaat iets sneller een wat dikkere deken op.

Afgelopen winter was bizar. Normaal wel klaar met zo'n 200 / 300 gram. Toen met -20 zelfs een nacht 700gr op gehad.

Staat tegenover dat ze de warmte beter kunnen hebben. Al vinden ze 30+ graden ook niet leuk meer.

Uitgangs set dekens wat ik fijn vond om mee te werken:
Ongevoerde regendeken
200 grams regendeken.
100 grams staldeken/liner
Evt 200 grams staldeken/ liner

Evt vliegendeken
Zweetdeken.

Vandaar kun je uitbouwen. Of misschien heb je een paard wat met alleen een ongevoerde regendeken toe kan. Het verschilt per paard.

Grote uitdaging daarbij is uitvinden welk merk/model qua pasvorm bij je paard past. En daarbij dan ook nog wat je eraan uit wil geven? Nieuw of tweedehands?

springen is passie, dressuur is een kunst

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:46


"Een draver, is gaver" :D

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:34

RiannaH, ik wil het niet weten :') hoop een paar jaar met de dekens vooruit de kunnen. En nieuwe collectie helpt daarbij niet haha!

Ik kwam deze nog tegen nog tegen net.
Leek mij wel passend in een aantal (aankomende) discussies
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 4 bezoekers