Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 21:59

Hey bokkers,

Aangezien mijn verzorgpaard niet meer genoeg ziet voor een vliegenmasker maar wel ontzettend last heeft van de vliegen nu met deze plaag, heb ik (uiteraard in overleg met de eigenaar) zo'n vliegenfranjes band gehaald.

Maar hoe zorg je er nou voor dat het de hele dag om blijft zonder zogezegd een baard te worden? (Dus om te draaien of af te gaan oid).

Vliegenfranjes aan een halster gaat niet, ze gaan altijd zonder halster naar buiten. Ik heb er dus zo eentje met band die achter de oren en onder de kaak door gaat.

Wie heeft er tips en tricks? Het moet wel te doen zijn voor de eigenaren van de stal om het sochtends en savonds makkelijk af te halen, aangezien de eigenaresse en ik niet altijd kunnen.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:11

Stukje door de manen vlechten?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 22:12

Daar dacht ik ook al aan, maar ik weet niet of de staleigenaresse daarop zit te wachten... En anders een elastiekje erbij houden en gewoon een pluk vast binden? Makkelijker als een vlecht?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:19

Maar ook kwetsbaarder, die elastiekjes knappen snel. Je kan dan wel mensen elastiekje gebruiken misschien.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 22:23

Dat was ik inderdaad van plan, niet zo'n flinterdun dingetje natuurlijk, haha. Dat houdt zo'n 3 seconden bij ze.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:26

Vastnaaien aan het halster. :')
Ik heb het ook gedaan bij mijn mini die hem zo ongeveer elke 5 min af deed.
Nu zit hij al zeker 2 weken netjes rond zijn oren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:27

Draait hij ook effectief naar beneden als hij hem om heeft? Of heb je hem nog niet omgehad? Want ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n ding gaat draaien :) Losse frontjes die je met velcro aan het halster doet wil idd wel eens loskomen of verkeerd hangen maar van die halsbanden lijkt hier toch stevig genoeg.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 22:29

Ik heb het gisteren pas gekocht en ga het morgen pas proberen. Maar er zijn andere paarden op stal die ze effectief omgedraaid krijgen en ze onder hun kaak hebben hangen. Moet er wel bij zeggen dat dat paarden zijn die zich vrij sterk krabben/schuren, dat doet mijn verzorgpaard niet.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:30

Dan denk ik dat het wel allemaal zal blijven zitten hoor, komt goed.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:38

Maddoxx schreef:
Ik heb het gisteren pas gekocht en ga het morgen pas proberen. Maar er zijn andere paarden op stal die ze effectief omgedraaid krijgen en ze onder hun kaak hebben hangen. Moet er wel bij zeggen dat dat paarden zijn die zich vrij sterk krabben/schuren, dat doet mijn verzorgpaard niet.

Met rollen lukt dat hier ook. 1 heeft ze nog (al moet ik die inderdaad regelmatig weer goed schuiven) de andere heeft er al 2 gesloopt (rollen en er op staan oid?) en loopt nu dus maar zonder. Is ook frontriem + halsband combi trouwens, maar eigen maaksel. Als het goed past (niet te strak, want dan zitten bv de oren klem) is er genoeg ruimte om te draaien voor die dingen. Maar goed, het werkt en de rest is aan te passen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:40

Je hebt ook vliegenfranjes die nog een riempje tussen de oren en onder de kaak hebben. Werkt bij een van onze meesters der afschuurders perfect

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 23:45

Hoe bedoel je precies zo'n extra riemple, Khirshanta? Ik kan het me niet zo goed voorstellen. Ken alleen eentje met zo'n dun touwtje dat tussen de oren doorloopt inderdaad, maar onder de kaak???

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vliegenfranjes omhouden, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 03:14