Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:58

Niet normaal he die vliegen pfff!!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:11

Vliegen is hier nog te overzien maar dazen echt niet. Wordt dagelijks lek geprikt. 3 emmers, 1 val en handen die ze doodslaan maar het helpt voor mijn gevoel niks.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:21

Vreselijk, ga ik 'smorgens mijn Dobermann uitlaten, wordt ik half lens geprikt door met name DAZEN.

De twee bonte paarden in de weide hebben nog relatief weinig last, de Shetten, die elders staan eigenlijk helemaal niet.


He gekke is dat de blonde Haflingers die náást mijn twee bonte paarden in de aanliggende wei staan, juist wel helemaal onder zitten, terwijl mijn zwart-witten echt niet veel last hebben... dat is wel heel tegengesteld aan wat je vaak hoort, dat vliegen/dazen juist op de donkere paarden afkomen.

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:38

Mijn haflinger is ook iets aantrekkelijker voor dazen en vliegen....

In de dazenvalpotje hebben wij water met een vleugje zeep zitten zodat het niet zo hard meurt.

Vanmorgen van boven tot onder ingepakt onderweg geweest. Maar euh de dazen waren nog aan het slapen schijnbaar


Afbeelding
Afbeelding

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:27

Vanmorgen rondje Renderklippen (Epe/Heerde) en werkelijk niet 1 daas of vlieg! Helemaal niks , noppes, nada! Wat was dat fijn zeg,heerlijk ontspannen paardje

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:26

Bij ons (Utrechtse Heuvelrug) inmiddels ook een stuk minder dazen, iig op stal, in het bos zijn we nog niet geweest deze week. Wel heel veel vliegen, dus er hangen nu twee vliegenvallen lekker te stinken.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:13

Vandaag in het bos in midden-drenthe stikte het nog van de dazen. Had mijn ruin ingepakt en helemaal ingesprayed en alsnog heb ik er tientallen van hem afgeslagen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:04

Nou ja zeg, kun je zien hoe verschillend het is, voorlopig maar op de veluwe rijden

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:42

Het zijn gemene beesten... maar... het kan echt wel erger.
Wij zijn net thuis van een trektocht door de Pyreneeën, daar komen runderdazen in grote aantallen voor, joekels van dazen... steken gemeen, of liever snijden zich een weg door zelfs een jeansrijbroek... en het blijft nadien ook een hele tijd doorbloeden.

Ik weet nu dat ik hier niet zo moet klagen in de "stille kempen". Zij noemen ze "Taon des Boeufs", vertaald runderdazen, wetenschappelijke naam Tabanus bovinus.
Hier heb ik deze nog nooit gezien. Door de hitte is er bij deze organisatie een invasie van "gewone dazen" en "runderdazen". Mijn paardje zou gewoon gek worden denk ik....

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:56

Het kan absoluut erger. Paar jaar geleden op buitenrit in Frankrijk met manlief en stiefkind. Komen we daar aan, zien we begeleiding met een gewatteerde winterrijbroek aan. Vroegen ons af waarvoor dat diende, het was rond de 30 graden haha! Toen we in het bos kwamen begrepen we het gelijk! Ik had een wit paard dat in no time zwart leek te zijn, op m'n rijbroek kon er ca 30 per been tellen. Echt bizar!

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:03

Ik heb vorige week ondervonden wat jij nu vertelt... Onze gids droeg continu een jeansbroek, een hemd met lange mouwen én een jeansvest... terwijl het 32 graden en warmer was...
Ik was gestart in mouwloos shirt.... tweede dag was ik slimmer.

Maar toch een prachtige omgeving, en ongelooflijk coole paarden....

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:18

Hier nog wel een enkele daas in het bos en bij de paddocks/weide heul veel vliegen ook! Niet normaal.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:10

Die runderdazen hebben we hier ook.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:20

Hier lijkt het toch een heel stuk minder met de dazen. Vanochtend in het bos geweest en weinig dazen gezien en ook deze avond geweest in een ander bos en ook daar eigenlijk nauwelijks dazen. Wel ingespoten en deken op. Maar als het zo rustig blijft ga ik toch eens proberen zonder.

Ook toen ik nog in de bak ging vanavond waren ze niet te zien. Normaal hoef je maar richting de bak te lopen en je wordt gelijk aangevallen.

Ik hoop dat het zo blijft. *\o/* *\o/*

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:29

Afbeelding
De oogst na een weekje hangen was goede deze week :j
Weer paar honderd etters gevangen

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:32

je kunt de opvangbak ook ff in de vriezer doen, plastic zak erom, die ettertjes vriezen dood, in de plastic zak overdoen en in de winter als vogelvoer gebruiken. Hebben ze toch nog enig nut :D

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:44

Ja getver, runderdazen. Die hebben ze in Denemarken ook. Die sla je ook niet even dood, die moest ik echt vertrappen op de grond %)

Hier ook eigenlijk geen daas meer gezien, maar vooral veel vliegen. En inderdaad, hoe hard ik ook ga, maakt ze niks uit! Ze blijven gewoon lekker op paardlief plakken :(

Iemand hier ervaring met rijden met vliegenfrontriem? Lijkt mij iets prettiger en minder zweterig dan een vliegenmasker namelijk!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:21

Iejoorr schreef:
Ja getver, runderdazen. Die hebben ze in Denemarken ook. Die sla je ook niet even dood, die moest ik echt vertrappen op de grond %)

Hier ook eigenlijk geen daas meer gezien, maar vooral veel vliegen. En inderdaad, hoe hard ik ook ga, maakt ze niks uit! Ze blijven gewoon lekker op paardlief plakken :(

Iemand hier ervaring met rijden met vliegenfrontriem? Lijkt mij iets prettiger en minder zweterig dan een vliegenmasker namelijk!


Ik reed altijd met zo'n frontriem het enige nadeel is dat het zo vervelend bij de oren zit omdat het te breed wordt. Heb laats zo'n oornetje gekocht met franjes zit naar mijn idee een stuk fijner als de frontriem.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:56

Lowara schreef:
[ [url=m/39If4W.jpg]Afbeelding[/url] ]
De oogst na een weekje hangen was goede deze week :j
Weer paar honderd etters gevangen



Wat voor lekkere mix heb je in de pot zitten?

Fles ultrashield is nu op. Werkt wel fijn,spuit het op de dekens zodat de paarden nog minder last van de vliegen en dazen hebben.

Nu nog even rondkijken voor een goed dazenmiddel. Iemand goeie suggesties?

Bremsen bremsen heb ik nu maar ben er niet helemaal tevreden over,het werkt wel maar ieder plekje huid die je niet hebt ingesprayd zitten ze gelijk.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:36

Ik blijf zoeken naar Endure... maar dat kan je hier niet meer vinden. De tri-tec is ontzettend duur geworden...
Ultrashield geraak ik nog mondjesmaat aan...

Dus ik volg...

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:24

Ik heb Endure nog niet kunnen vinden op Europese sites.
De tritec is volgens mij net zo duur als vorig jaar.
Beide keren in Engeland besteld.
Maar het werkt gegarandeerd.
Je hoeft paard niet dagelijks in te sprayen. Ik doe het iedere 5 dagen.
Paarden lopen 24/7 in de wei.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:37

Ik had in Engeland een bestelling geplaatst en kreeg een mail dat ik 45 pond meer moest betalen dan op de site (was uitverkocht en nadien aangevuld). Zo een plotse prijsverhoging vond ik toch wel héél veel. Daarom heb ik toen de Ultrashield besteld (en trouwens binnen de 3 dagen ontvangen, wat supersnel was).

Voor mij blijft Endure het beste product, volgens Farnam zijn Endure en Tri-Tec hetzelfde product.... maar mij lijkt de Endure het "langst" te werken....

(kan in mijn hoofd zitten natuurlijk)

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:14

Lowara schreef:
[ [url=m/39If4W.jpg]Afbeelding[/url] ]
De oogst na een weekje hangen was goede deze week :j
Weer paar honderd etters gevangen

Moet je eens aan ruiken :=

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:40


TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:50

Afbeelding
Telkens ik die wil bestellen, krijg ik een melding dat deze niet leverbaar is....