Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Martijn_NL
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-07-18

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:39

Ik ga nu altijd vroeg in de ochtend rond 07:30 rijden. Weinig last dan van dazen.


CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:51

tot wanneer blijven de dazen ongeveer? Sept ofzo?

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:31

yep, wij gingen altijd de eerste 10 dagen van September naar de Veluwe, dan zijn ze net weg.... (maar denk dat het per klimaatwisseling ook wisselt)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:09

De laatste dagen is het hier aanmerkelijk rustiger geworden met de dazen. Misschien dat er even een rustpauze is voordat de volgende generatie geboren wordt? Ik sla er overdag nog geen 10 dood per dag. Een paar weken terug waren het meer dan 100 op een dag.

Hoe het in de bossen is momenteel, geen idee. In normale zomers kun je hier in Twente meestal in week 3 van augustus weer redelijk dazenvrij rijden in het bos.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:52

Het is natuurlijk ook wat minder mooi weer geweest en dat merk je meteen. Vond ze wel afgelopen weekend erg aggresief bij ons.

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:04

Vanmorgen (rond 10.00) weinig last gehad van dazen tijdens longeren!
Ook toen we een stukje naar buiten gingen viel het reuze mee :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:04

Nou.. hier in Twente werd ik net echt belaagd door die etters toen ik de weide aan het uitmesten was :=
Ze lijken wel in vlagen te komen idd, dan weekje minder en dan ineens een hele kolonie

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:34

ging net rijden en dat was niet te doen. Ik heb een half open binnenbak en werd ondanks er momenteel best een wind in staat belaagd bij het leven. Hele grote dikke ook.
Ik had medelijden met m'n paard. Traint ook niet fijn. Ben gestopt.
(Prov Utrecht)

Ik l*l niet met de wind mee nee...

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:51

Is er hier al iemand die het nieuwe anti-vliegen product van Sectolin heeft gekocht? Tedax heet het

Anoniem

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:05

Ik was laatst op paardrijvakantie in brabant, en we werden echt aan alle kanten aangevallen. In het bos waren ze minder dan op de heide, maar wat een medelijden met de paardjes. Vliegenspray wou helaas niet werken

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:24

RenateHidden schreef:
Is er hier al iemand die het nieuwe anti-vliegen product van Sectolin heeft gekocht? Tedax heet het

Ik ben er heel benieuwd naar !

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★

Annee_S

Berichten: 207
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:29

Helaas, ik heb dinsdag nog gereden (het weer was toen wat minder en ik hoopte dus de dazen ook), maar in Heeswijk Dinther stikt het nog van de dazen.
Helaas... :(

♥ Na 3 jaar kwam er een eind aan onze mooie tijd. Rust zacht lieve Lancia! ♥

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:28

Welke vliegenspray zweren jullie bij?
Ik heb nieuwe nodig, maar er zijn er zoveel! Ik had altijd simpele Dazenweg Spray van Impressed. Maar had niet altijd het idee dat die lekker zijn werk deed. Dus kom maar op met die tips :D

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:56

Ik heb de tri tec binnen en gister avond met rijden was er geen daas te bekeken.
Na het rijden even uitgestapt langs de weg waar ineens veel dazen zaten, er gingen er toch een aantal op hem zitten, hij was wel erg bezweet misschien daardoor?
Na het afspuiten van het zweet heb ik het onder de buik en op de benen gespoten bij beide paarden maar ze staan nog heel de dag binnen te schuilen tegen de beesten (ze hebben ook een vliegendeken met hals en 1 een masker op, de ander heeft haar zat). Het zou 14 dagen werkzaam zijn? Ik snap dat het er met afspuiten wel af gaat natuurlijk, maar werkt het ook niet meer als ze bezweet zijn? En waarom ze nu nog binnen staan is mij ook een raadsel.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:12

Dazen komen op warmte af, daar gaat ook Tri TEC niet tegen helpen. Zeker niet als je paard zweet, dan helpt helemaal niks.
Je moet de paarden eerste paar dagen goed inspuiten er mee. Daarna steeds minder. Maar als je inderdaad dagelijks het dier in het zweet rijd en gaat douchen dan blijft het niet zitten. Een regenbuitje kan het wel hebben.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tienus63

Berichten: 11742
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:49

Endure is de Tri tec variant op olie basis.
alleen is daar heel lastig aan te komen in Nederland.
Gebruik Endure bij de paarden die nu 24/7 buiten lopen. (Ze hebben een plek om schuilen tegen de zon)
Als ik voorraad Tri tec aangevuld heb, wil ik eens proberen om de Endure na te maken.

Gewoon mengen met zonnebloem olie dus. Kww.

#trotsoponzeboeren

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:56

Ik heb de sectolin Tedax aangeschaft en uitgeprobeerd op mijn ruin die helemaal maf wordt als er een insect ergens op hem zit. Naar een pad gewandeld waar het normaal stikt van de dazen en heb ik er 3 om hem heen zien vliegen, maar deze zijn niet op hem geland. Ook andere insecten bleven uit de buurt. Morgenochtend ga ik het tijdens een buitenrit proberen, ben benieuwd wat er gebeurt zodra ze gaan zweten.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:01

RenateHidden schreef:
Ik heb de sectolin Tedax aangeschaft en uitgeprobeerd op mijn ruin die helemaal maf wordt als er een insect ergens op hem zit. Naar een pad gewandeld waar het normaal stikt van de dazen en heb ik er 3 om hem heen zien vliegen, maar deze zijn niet op hem geland. Ook andere insecten bleven uit de buurt. Morgenochtend ga ik het tijdens een buitenrit proberen, ben benieuwd wat er gebeurt zodra ze gaan zweten.

Ik ben ook heel benieuwd :D

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★


FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:01

Die van Feral Horse Care werkt bij een vriendin van mij haar paard tot nu toe ook erg goed. Wil hem ook gaan proberen als die ik nu heb op zijn. Dat is Dazen Weg maar die doet ook weinig

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:19

Ik heb wel veel op met de FRAMA Anti-Daas en Anti-Teek spray (100% natuurlijk), werkt echt goed (er staat op de fles dat het geconcentreerd is, maarrrr... er wordt wél aanbevolen een ruime hoeveelheid op te spuiten,da's natuurlijk wel lekker commercieel... maar goed het werkt een uurtje of 3-6).

Sectolin Tedax heb ik niet zo veel fiducie in (want is alleen een vliegenspray?), maar heb 't tóch besteld, wil het wel eens uitproberen.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:34

Ik heb vanmorgen een buitenrit gemaakt en de sectolin Tedax gebruikt, de dazen vlogen wel om ons heen maar er is er niet 1 op mijn paard geland.

Ook tijdens het in de wei staan zag ik veel verschil, paard wat niet ingespoten was had veel meer last van vliegen en dazen dan het paard wat ik wel ingespoten had.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:01

Hoe lang werkt die Tedax?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:33

Hoe is het met de dazen her en der? Hier op de Utrechtse Heuvelrug heb ik er al een paar dagen geen een gezien bij stal. Bos vorige week nog wel.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:40

Als ik vanaf stal (noord-brabant vlakbij den Bosch) rechtsaf ga dan zitten er eigenlijk geen meer, maar als ik links ga vanaf stal daar zitten er nog heel veel. Voorlopig gaan wij dus rechtsaf.

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:18

Vraagje, onverwacht ga ik een langere vakantie krijgen :D
En nu wil ik in augustus een plekje zoeken bij de Veluwe.

Hoe staat het in die periode met de was dazen daar? Ik ben echt helemaal niet bekend in die regio en heb dus geen flauw benul.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers