zonneallergie / mok bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

zonneallergie / mok bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 14:49

Hallo,

misschien hebben bokkers hier ervaring mee of tips voor mij.

Mijn paard heeft sinds een paar weken last van mok/zonneallergie?
eerst 2 voorbenen en nu ook de achterbenen mokzalf smeren hielp niet veel.
Dierenarts zij dat het korsten van natte mok waren en dat ik moet blijven smeren.
omdat ik hier twijfels bij had ben ik op internet gaan zoeken en kwam bij zonallergie uit.
ze staat nu sinds 2 weken met UV beschermers van Rambo en in combinatie met mokzalf smeren
word het wel beter.

Zijn hier mensen met ervaring met zonneallergie ? wat smeren jullie erop ? ook mokzalf ?
ik hoor het graag als er hier mensen met tips zijn.

wat foto's van toen ze 4 dagen met beschermers van Rambo stond.
Het is nu inmiddels weer een stuk roder helaas. :\



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 14:54

F_inley schreef:
Ow dit heb ik vorig jaar gehad in veel ergere maten nog bij mijn pony hielp dikke laag uierzalf erop en die rambokappen dag en nacht om houden. En verder juist geen mokzalf smeren daar werd het alleen maar erger van.

Heeft heel lang geduurd voordat het helemaal over was


nou dat idee heb ik dus ook dat met mokzalf erger word, vandaar dit topic omdat dierarts blijft zeggen dat ik mokzalf moet smeren omdat daar antibiotica inzit (mokzalf van dierenarts).
ze staat nu idd dag en nacht met die UV Kappen om

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 15:10

hoogendroog schreef:
Waarschijnlijk een gevalletje vasculitis, zo te zien. Zoek eens hier op Bokt, is erg veel info voorhanden. Wij hebben er ook een gehad met vasculitis, en jouw foto's lijken daar verdacht veel op.


ik ga daar is even op zoeken dank je wel! wat heb jij er bij jou paard aan gedaan ?
benen zijn veder niet dikker en ook is ze niet kreupel of onregelmatig.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 15:11

F_inley schreef:
Nope word echt alleen maar erger. Mijn dierenarts heeft toen hij dot had overleg met Utrecht gehad omdat het zo heftig was en alleen maar erger werd zonnebrand reageert heel heftig op de mokzalf je heb waarschijnlijk hydrocoriderm?

Bij mijn pony heeft er op een gegeven moment een hele lap vel losgelaten en daarna is het gaan genezen elke dag afspoelen met lauw water deed ik ook en dan weer insmeren.


Mijn dierenarts maakt zelf mokzalf dus heeft veder geen naam.
moet wel zeggen toen ik een paar dagen niet smeerde leek het eerst beter en daarna kwamen er toch weer korsten op.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 15:30

ik heb even gezocht op vasculitis en lijkt er idd verdacht veel op, alleen zijn bij mijn paard de benen niet dik.
Ik ga morgen voor de zekerheid toch weer even de dierenarts bellen, gezien ik die verhalen lees er toch wel beetje bang van word. ;(


lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 15:35

hoogendroog schreef:
Ik zit nu op mijn mobiel, dus typt niet fijn. Horseware hier op bokt, kan je heel wat wijzer maken. Ik heb destijds zelf gedokterd, was toen nog maar weinig info over te vinden. DA dacht hier toen aan mok in combinatie met een schimmel. Ik heb daar altijd aan getwijfeld. Paard is overigens volledig genezen! Onze merrie had het aan vier benen...


oke , ja mijn merrie heeft ook aan vier benen. ik twijfel ook welke dierenarts ik moet laten komen aangezien ze de vorige keren ook zei dat het mok is.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 17:26

N4N4 schreef:
Mijn merrie heeft vorig jaar ook zulke plekken gehad , veearts zei ook mok..

Ik heb ze ook van die uv werende beenkappen van cashel omgedaan en ingesmeerd met sudo creme ..
Maar pas toen we zeep uit Nieuw-Zeeland mochten proberen ging de genezing razend snel ..

Deze zeep was van een bokker , zou haar naam even moeten zoeken in mijn pb's mocht je interesse hebben..
Edit , ze heet lepeltje


wat voor zeep is dat dan precies ? Ik ga haar is opzoeken en een PBtje doen.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 17:29

hoogendroog schreef:
Een keer per week voorzichtig wassen met betadine of groene badedas, dag voor het wassen alle korsten dik in de zuivere vaseline, zodat de korsten zacht werden. Nooit pulken/krabben. Voorzichtig droog deppen en daarna dik in de calendulazalf. Voer had ik aangepast: zetmeel en suikers zo ver mogelijk teruggebracht. Msm bijvoeren. Het was in de winter en begin voorjaar, paard stond de hele dag in de wei of in een redelijk droge paddock. Ook heb ik haar van ecostyle Pyrogenium gegeven, tegen de vermeende ontstekingen. En verder heel, heel veel geduld...
Let wel, er is inmiddels heel wat meer info beschikbaar, mijn manier heeft het bij ons paard genezen, maar ik heb de wijsheid (helaas) ook niet in pacht...


ja wassen met Betadine doe ik nu 2 x in de week daardoor gaan de korsten er goed af en daarna wat er nog zit gaat er goed af als ik met een handdoek dr benen droog maak. kwa voer krijgt ze zowieso niet veel omdat ze in de zomer moeilijk op gewicht te houden is en nu ook te dik is, daardoor staat ze ook halve dagen met graasmasker.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers