Hoe zit het nou precies met gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 15:41

Situatie: shetlander, bijna 7 jaar, met actief pensioen.
Ik zoek een fijne plek voor hem waar hij meer vrije beweging krijgt.
Nu wordt er regelmatig iets aangeboden met 24/7 land in de zomer en dan roep ik altijd heel hard "neee"
Dit omdát het een shet is, dus automatisch gevoelig voor hoefbevangenheid. En hij wordt zeker nu we niet meer heel veel kunnen doen snel vet door het gras.
Hij heeft al een masker op en krijgt preventief glucobalance.

Toch zie ik het heel veel; shetten 24/7 op het gras. Wie kan me vertellen of het inderdaad een risico is?
Ik denk dat:

- hij snel mega vet wordt. Hij staat nu 7 uur op gras en stopt geen moment met eten
- het in voor - en najaar gevaarlijk is met koude nachten

En dan zeggen ze 'kort houden ' terwijl kort gras veel meer fructaan bevat dan lang gras.
Als er helemaal echt niets meer staat gaan ze teveel grond binnenkrijgen.

Kortom; hoe overleven al die shetten dat 24/7 in land -periodes? :D

Wie geeft me een gras -cursus? :D


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:47

Onze Shet (en haar kuddegenoten) heeft in de zomer ook 24/7 toegang tot gras, echter:
- door de steekbeesten verkiest de kudde een groot deel van de dag de schuilstallen boven de wei. Bij de schuilstallen is hooi verkrijgbaar (onbeperkt);
- ons gras is op zandgrond;
- ons gras is al zeker 10 jaar niet meer bemest, maar staat soms hoger dan dat van de buurman en is een stuk gevarieerder qua soorten planten;
- ons gras is lang en stengelig, ze moeten er echt op kauwen;
- we werken met strookbegrazing, waarbij we wel ruim gras geven (het mag nét niet op zijn als we de volgende dag komen). De strookbegrazing is dan ook meer gemak voor ons: het gras wordt minder platgestampt en de mest ligt op een beperktere oppervlakte, waar het gras ook nog eens korter is, dus schept makkelijker.
- onze Shet stopt met eten als ze vol is...

Oy with the poodles, already

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:49

Dat is inderdaad een goeie. Heb ik ook weleens overna zitten denken.

Hier op stal staan er 5 Shetlanders ook 24/7 op kort gras, dat zie je ook wel aan ze terug. Mijn Shet staat op hetzelfde land met 24/7 een masker op en soms 10 minuutjes aan de hand buiten grazen op plekken met lang gras. Die is een héél stuk slanker.

Ik denk dat als ze te lang op dit gras zouden blijven staan zonder masker op, ze echt wel hoefbevangen worden. Ik heb eens iets gelezen dat HB zich ‘opbouwt’ (zoiets als jicht?) maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben hoor. Ik weet het niet precies meer.

When you love what you have, you have everything you need.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 19:51

Wat jammer dat er niemand reageert.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:06

Kort gras bevat in verhouding dan wel meer fructaan dan lang gras, maar per saldo krijgen ze op een kale wei véél minder gras en minder fructaan binnen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:11

Ik heb 4 shetlanders die per dag 1 tot 3 uurtjes op het gras komen. Met voorjaarsgras maar een half uurtje. Voor de rest staan ze in een grote zand paddock met hooi en stro tot hun beschikking.
Ze worden inderdaad dik van de lucht ondanks flink werken dus een beetje op dieet moet wel.
Kort gras bevat vaak te veel suikers en omdat er 1 bij is die begin dit jaar toch hoefbevangen was wordt er extra op gelet bij welke temperatuur ze op het gras mogen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 20:19

Maar wanneer is het kort en dus gestresst gras waardoor er ook weer veel suikers inzitten en wanneer is het kaal en dus veilig?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:24

IngridM schreef:
Maar wanneer is het kort en dus gestresst gras waardoor er ook weer veel suikers inzitten en wanneer is het kaal en dus veilig?


Als je kunt kiezen tussen een weiland met kort gras, of hetzelfde weiland met lang gras, dan kun je beter voor de korte/kale wei kiezen. Per grasspriet bevat dat gras meer fructaan, maar omdat ze veel minder volume binnen krijgen -juist omdat het kort is- consumeren ze uiteindelijk toch minder fructaan.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:28

Mijn shetlander heeft 8 jaar lang min of meer probleemloos 24/7 op het gras gestaan. Altijd te dik gestaan en daardoor nu ook (chronische) problemen. De afgelopen twee jaar heeft ze geen gras gezien (op een sporadisch uurtje in de winter na) en toch stond ze een paar weken terug ineens bevangen.

Mijn ervaring is dus dat het jaren goed gaat/goed lijkt te gaan, maar uiteindelijk is het niet bevorderlijk voor de gezondheid van de pony en raakt deze toch bevangen of iets dergelijks.

Edit: Overigens zijn letterlijk alle shetlanders die ik op het gras zie staan te dik...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 20:30

Ik weet niet of ik dat met je eens ben Wijslander. Ik stel voorop dat ik er niet genoeg van weet hoor maar als er in de korte grasspriet net zoveel suikers zitten als in de lange grasspriet dan kun je toch beter de lange grasspriet hebben? Is stengeliger, langer en doen ze er dus langer over dan over de korte gras spriet. Met evenveel suikers want in de lange zit evenveel maar verdeeld over meer centimeters. Weet niet of ik goed uitleg wat ik bedoel :-)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 20:33

LinSa ik was 2 weken geleden oid bij een stal wezen kijken waar ze ook 24/7 oop gras stonden. Stuk voor stuk zo mager! Kregen duidelijk niet bijgevoerd.

En...... in de winter op het land? Ik wijs nu alle stallen af waar ze ook in de winter op het land staan. Maar er staan duizenden shetten zomer en winter 24/7 op het land. Ben ik dan te bangig voor HB of doe ik er goed aan dat gevoel zo te houden?

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:36

Wijslander schreef:
IngridM schreef:
Maar wanneer is het kort en dus gestresst gras waardoor er ook weer veel suikers inzitten en wanneer is het kaal en dus veilig?


Als je kunt kiezen tussen een weiland met kort gras, of hetzelfde weiland met lang gras, dan kun je beter voor de korte/kale wei kiezen. Per grasspriet bevat dat gras meer fructaan, maar omdat ze veel minder volume binnen krijgen -juist omdat het kort is- consumeren ze uiteindelijk toch minder fructaan.


Dit ben ik met jou eens. Mijn paard groeit dicht op langer gras, dan is hij moddervet. Op een kaal stukje gaat het veel beter. Er groeit elke dag wat bij, dat eten ze ook op vergeet dat niet. Lang gras is voor mijn paard funest.

Sterrendief

Berichten: 339
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:40

Ik denk wel dat shetten er gewoon flink gevoelig voor zijn (want klein, schrale voeding nodig, maar wel dol op eten) maar ik hanteer altijd een heel trage opbouw (ik start met 10 minuten, en daar komt dan iedere week echt maximaal een kwartier bij) waardoor ze heel geleidelijk wennen. Dat lijkt te werken.

Daarnaast staat mijn shet heel het jaar rond op het gazon (kort gras, niet ideaal voor paarden) op de momenten dat ik met paardlief wegga. Dus de mijne is het aardig gewend.

Neemt niet weg dat ik nog altijd een hartverzakking heb op de momenten dat die kleine te veel rolt/ niet goed loopt oid :+

[o]

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:42

Mijn Shetje stond ook 24/7 in de wei (3 jaar lang), nooit last gehad van HB oid., net als de 5 andere shetjes. Het was geloof ik zandgrond en werd niet bemest. Het enige bemesten wat er gebeurde was de sleep erover als ze naar een ander stuk weiland gingen, we hoefden dus ook nooit uit te mesten. Ik was het meest actief met mijn pony, maar alsnog was ze wat te dik (niet moddervet). De andere shetjes waren ook niet moddervet, wel allemaal van die bolle buiken maar geen vetkwabben op de nek/billen.
Ik verkocht mijn shetje en een jaar later stond ze hoefbevangen. Ik kreeg een foto: modder, en echt moddervet was het beestje met vetkwabben bij de hals en kont.
Ik denk dat het heel erg aan je weidebeleid ligt dus, al zagen wij hier ook wel wat toename in gewicht als ze op een nieuw stuk gras kwamen maar dat zorgde nooit voor problemen.

La Vie en Rose 

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:42

Ik snap wat je bedoelt :) Onze ervaring is dat het gras dat niet gestrest de winter uit is gekomen (dus in de winter / vroege voorjaar niet is begraasd) mooi lang, stengelig gras geeft waar bijv. onze suikergevoelige (jeuk!) PRE goed mee om kan gaan. Zij heeft (net als onze andere pony's) momenteel 24/7 toegang tot lang, stengelig gras dat vorig jaar juni / juli voor het laatst is afgegraasd en al zeker 10 jaar niet bemest. Vorig jaar augustus zetten we dezelfde groep pony's op een weiland wat eerder dat jaar al begraasd was, eigenlijk dus '2e snede' als je het over hooi zou hebben. Daar kreeg de PRE flinke jeuk van en ook de Shet had meer jeuk. Onze conclusie is dus dat in dat gras meer suiker zat (of meer verteerbare suiker, of snellere suiker) dan in het lange gras.

Overigens is er wetenschappelijk onderzoek gedaan dit dit enigszins tegenspreekt: gras wat regelmatig op een bepaalde lengte afgemaaid wordt, zou minder suiker bevatten dan lang, doorgeschoten gras. Even zoeken...

Edit:
Siciliano, et al schreef:
Effect of Sward Height on Pasture Nonstructural Carbohydrate Concentrations and Blood Glucose/Insulin Profiles in Grazing Horses
Abstract
Six mature stock-type geldings with maintenance only requirements were used in a randomized cross-over design to determine the effect of sward height on pasture plant nonstructural carbohydrate (NSC) concentrations and blood glucose and insulin concentrations. Horses were randomly assigned to one of two tall fescue (Lolium arundinaceum Schreb cv Max-Q, Pennington Seed, Madison, GA) grazing cells (0.37 ha) having two different sward heights for a period of 7 days: (1) short (approximately 15 cm; n = 3) or tall (between 30 and 40 cm; n = 3). After the first 7-day period, treatment groups were reversed by moving horses to ungrazed cells having similar characteristics to those used in the first 7 days, so that all horses receive all treatments resulting in six observations per treatment. Both short and tall grazing cells were mowed to a height of approximately 15 cm 32 days before the experiment starts. The short grazing cells were removed to approximately 15 cm at 11 days before the start of the first 7-day period and again 1 day before the start of each 7-day period. All horses had access to pasture for 10 h/d beginning at 8 AM and ending at 6 PM. Although not at pasture, all horses were individually housed in 3.7 × 12.2 m partially covered pens containing automatic water troughs and a crushed stone surface. Herbage mass (kg DM/ha) was determined by use of a falling plate meter for each pasture to ensure that both groups of horses had adequate dry matter to provide grazing for at least 7 days. On day 7 of each period, jugular venous blood samples were collected from each horse before being turned out to pasture, and then at 2, 4, 6, and 8 hours after turn-out. Pasture samples were also collected from each grazing cell at the same time blood samples were taken. Serum and plasma from blood samples were harvested and analyzed for insulin and glucose concentrations, respectively. Pasture samples were analyzed for water soluble carbohydrate (WSC), ethanol soluble carbohydrate (ESC), and starch. The sum of WSC and starch were used as an estimate of NSC. Area under the curve (AUC) and peak concentration were calculated for both plasma glucose (PPG) and serum insulin (PSI) concentration and were analyzed using analysis of variance for randomized cross-over designs. Pasture WSC, ESC, starch, and NSC concentrations were analyzed using analysis of variance for randomized complete block design. A P value of < .05 was considered significant. Mean pasture plant NSC, WSC, and ESC concentrations were lower (P < .001) in short as compared with tall. Pasture plant starch concentration was not different between treatments. Mean pregrazing plasma glucose concentrations, PPG concentrations, and plasma glucose AUC were not affected by treatment. Mean pregrazing serum insulin concentrations were not affected by treatment. Mean PSI and insulin AUC were greater (P < .01) when horses grazed tall, as compared with short. In conclusion, decreasing the sward height by mowing pasture decreased NSC, WSC, and ESC concentrations and subsequently decreased the postprandial insulin response of horses grazing the pasture. These findings may be important in developing strategies aimed at preventing insulin resistance in grazing horses.


bron: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 061730463X

Oy with the poodles, already

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:52

Mijn Shetten konden 24/7 op gras op zonder vet te worden bij:

- Een land dat bijzonder slecht onderhouden werd, niet bemest en met veel zuring en boterbloemen.
- Land dat kort begraasd was met iedere dag een strook grofstengelig gras. Wel bemest na iedere graasronde als ze doorschoven naar het volgende land.
- Groter weiland super kort begraasd. Netjes onderhouden, minimaal bemest in het voorjaar.

En ik weet wel stressgrass en blablabla. Maar daar zijn ze nooit bevangen van geraakt.
Ik zie het bij mijn IJslander ook. Zij is wel gevoelig voor gras en suikers. Super kort gras gaat goed, lang uitgebloeid gras gaat goed, alles wat er tussen zit niet. Dus tja.

Mijn Shetten zijn wel ruinen die de hele dag met elkaar lopen te donderjagen. De merries waren wel dikker.
Die gingen met periodes wel aan de balansdagen.

En het is hier kleigrond. Dus het risico van te veel zand binnen krijgen met kort gras is minimaal.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:15

Ik merk dat mijn minitje wel dikker werd van 24/7 op het weiland te staan. Hij stond eigenlijk perfect op gewicht na de winter. Hij heeft nu wat kilo's meer maar het is eigenlijk helemaal niet zo overdreven erg. Hij gaat ook wel beter op gewicht komen wanneer het weiland heel kort komt te staan. (Mijn Haflinger is een ander verhaal, echt een ramp)

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:19

Ik vraag me altijd af hoe mensen het voor elkaar krijgen om hun shet na en half uur weer uit de wei te plukken :')

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:20

Volgens mij is niet alle gras gelijk. Nog even los van raaigras overdosis in de koeienwei vanwege het oude idee dat het een goede dichte grasmat oplevert in de wei. En kom je ook niet gedraaid met een verkorte stoomcursus gras. Het zit hem in de bodem. Is het bodemleven niet gezond, dan ook geen gezonde grasmat en dan dus ook mogelijk problemen met de dieren die er opstaan. En dan heb ik het niet alleen over roundup strooien alsof het snoep is, waarmee je het bodemleven compleet naar z'n grootje helpt en daarmee ook hoefbevangenheidsproblemen binnenhaalt. Er is al canadees onderzoek geweest naar elanden, notabene 2-hoevigen, die hoefbevangenheid verschijnselen vertoonden, waar men geen hout van snapte, totdat duidelijk werd dat in de omgeving heftig gesprayed werd met glyfosaat. Maar er is natuurlijk al veel verschil tussen verschillende typen gronden: klei is veel rijker dan b.v. zandgrond. Maar de crux zit in biodiversiteit in de wei. Hoe meer plantjes er naast gras in staan, die allemaal weer bijdragen aan een beter bodemmilieu, hoe minder ellende in het vee wat er op staat. Voor wie er meer van wil weten: google maar op dr. Elaine Ingham (microbioloog).
Zij zegt : kort gras is babygras, is alleen bezig te overleven. Wat gebeurt er dan: de plant neemt alleen uit de aarde en is niet instaat meer iets terug te geven, wat een volwassen plant wel doet. Resultaat: uitgeputte plant, uitgeputte bodem. Dat geeft waarschijnlijk niet het beste aan het dier wat er opstaat, voornamelijk suiker. Als een grasplant volwassen is heeft hij niet alleen suiker aan boord.
Dan blijft er nog een dilemma over: hoe om te gaan met paarden/ponnies die geen stopknop meer hebben. Dr. Getty zegt daarover dat hoewel beperking van de voedselintake raadzaam kan zijn, er toch gelet dient te worden op de stressfactor : restrictie gaat bij vele paarden/ponnies gepaard met stresshormonenaanmaak, wat weer een trigger kan zijn voor hoefbevangenheid. Het blijft lastig hier een evenwicht in te vinden.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:58

kort gras heeft buiten dat het alle energie steekt in groeien, dus ook suikers vormt, nog een nadeel. ze eten het vaak met wortel en al uit de grond waardoor zand in de darmen weer een probleem is. of ze gaan zand eten omdat ze niet genoeg kunnen grazen op een erg korte weide.
ik blijf erbij dat de meeste shetlanders beter en gezonder af zijn met paddock en hooi en af en toe even lekker grazen.

Anoniem

Re: Hoe zit het nou precies met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:29

Ik lees graag mee. Nu een cushing en hb gevoelige pony die overdag buiten op zand staat en snachts op stal. Ik wil graag weer opbouwen in het gras maar weet niet goed hoe.
Heb de keuze uit een klein weitje waar wat langer gras staat of een groot kaal land.


JudiG
Berichten: 38
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:00

lang gras bevat minder suikers en is beter dan kort gras. daarbij zit er in het gras in de ochtend veel minder suikers dan in de avond. Je zou in de avond je shetlander in de wei (met gras) kunnen zetten en dan de hele nacht buiten, en dan rond de ochtend/middag je shet op het zand laten, en bijvoeren met hooi. Ik weet niet of dit kan bij jou maar zo zou ik het doen. en natuurlijk beweging!!

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:29

Speirs schreef:
Ik vraag me altijd af hoe mensen het voor elkaar krijgen om hun shet na en half uur weer uit de wei te plukken :')


Gewoon aan een (oud longeer) touw zetten. ;)

En dan ergens neerzetten wat de paarden niet willen eten, of wat te lastig is om groot vee neer te zetten. Vind het ideale grasmaaiers.... :D

strooigoed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 4 bezoekers