[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:50

Yaffie schreef:
Hier even een vragensteller. Jullie kunnen mij vast verder helpen, aangezien ik nooit met dekens werk haha. Mijn pensioenpaard komt altijd lekker met wintervacht en nachtstalling de winter door. Dit jaar helaas niet.. Op advies van de dierenarts (i.v.m. stijfheid, artrose, blessures) begonnen met een regendeken 0 gram zonder voering, zo'n hele lichte (haren staan overeind, als ik de deken afhaal) en op mooie dagen nog lekker bloot. De laatste dagen zie ik mijn paard weer als een zielig vogeltje in de wei staan. Stijf, stram, bijna een soort kreupel en niet blij --> topic over gemaakt (dierarts komt over 3 weken, i.v.m. vakantie). Nu wil ik toch een dikker deken proberen, om te kijken of dit iets op gaat lossen. Ik kan hem goed in de gaten houden, dus als hij het te warm heeft, dan wisselen we weer. Maar... ik heb alleen een 200 grams staldeken in huis (met singels omdat mijn paard een roller is).

Is het verstandig om van 0 gram zonder voering naar 200 grams te gaan? Of moet ik toch opzoek naar 100 grams? (waar echt geen mooie stal/onderdekens in te vinden zijn *zucht*)


Ik zou ook gaan voor een 100 gram deken. En liever een lelijke deken op dan een ziek paard toch? Mijn 300 gram deken is ook lelijk, maar is werkelijk de enige die haar past. Dat moet dan maar, er zijn ergere dingen zou ik zeggen..


__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:33

Mies schreef:
Vraagje! Mijn paard heeft een nieuwe deken nodig, de huidige (tussen de 100 en 200 grams denk ik) is kapot gegaan. Ik twijfel tussen een MASTER deken van 150grams of een EJ deken van 200grams of van Imperial Riding. Of zou ik eerder voor een zwaardere moeten gaan? Of 2? Ze staat niet heel dik in haar vacht maar ongeschoren. Het is mijn eerste paard dus ik zit nogal te twijfelen met dekens.


Hier iemand die heel tevreden is over de pasvorm en de kwaliteit van de dekens van EJ!

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:33

Amy schreef:
Zijn er geen 100 grams staldekens of onderdekens?

Ik heb nu een regendeken, 200 Gr onderdeken en 300 grams winterdeken met hals. Zou graag voor de overgang terug straks een 100 Gr onder of staldeken hebben. En ook om eventueel naar 400 te gaan.
Maar kan ze niet vinden... -O-


Ik heb zelf een 100 gram staldeken van EJ die ik als onderdeken gebruik. Deze: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2393.html. Op zich fijne deken, maar merk bij langer gebruik wel dat de vacht wat ruwer wordt zeg maar. Ook wordt de deken weleens statisch als je hem te snel eraf trekt. Probeer deze altijd max 3 dagen achter elkaar te gebruiken. Voor mijn paard geen andere oplossing, ze past alleen dekens van EJ.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:34

Ik ging vanochtend naar buiten met het idee om een lichtere deken op te leggen, 100 gram of 0 gram. Maar ze was maar net warm genoeg onder haar deken, dus heb ze maar gelaten onder 200 gram. Jeetje mina, wat is het warm. Ik liep vanochtend alleen in een dunne trui buiten :=

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:41

Ik merk het wel aan die van mij. In ieder geval wel als ze het koud heeft. Dan wordt ze bloedchagrijnig, oren continu in de nek, heel onrustig heen en weer lopen en achter haar weidemaatjes aan jagen. Dan weet ik inmiddels wel hoe laat het is en krijgt ze een dikkere deken op.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:04

Ik heb deze deken. Bij mijn paard ligt het top en geen last van schuren van de deken. Ik vind de deken wel erg zwaar. Mijn merrie is totaal geen sloper, dus over de sterkte kan ik niet zoveel zeggen. Maar de stof voelt wel heel sterk aan.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:46

Ik heb er een 300 gram onderdeken bijgehaald voor onder mijn 400 gram winterdeken. Het is lastig om ze goed warm te houden met deze temperaturen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:21

Ik heb die van mij vanmiddag onder 800 gram gezet :=

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:44

Ik zet die van mij vanochtend buiten. Vriendlief zet ze vanmiddag binnen. Ook hier open land zonder beschutting. Ze is net aan warm genoeg onder 800 gram, maar ik kan niet warmer helaas.

Ik moet overigens op zoek naar een andere onderdeken, alweer. Dacht dat die van de EJ goed was. Die ligt op zich prima voor 1 of 2 dagen, maar is voor langer echt niet geschikt.
Iemand nog een ideeën voor een paard met korte rug, lage halsaanzet, hoge schoft en smalle-normale borst?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:18

Ik heb die van mij al 700 met 200 gr hals op liggen. Vreselijk, dit weer. Paardlief heeft ook helemaal niks met dit weer. Daarentegen lijken de shets de grootste lol te hebben met dit weer.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:45

Het is weer bijna tijd voor de vliegendekens..
Heeft iemand nog ideeën voor een paard met lage halsaanzet? Ik heb vorig jaar de master gebruikt, maar die is eigenlijk te breed waardoor die naar achter schuift en gaat knellen. QHP is te smal, Rambo sluit te hoog.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:03

@Alexandra309: Ik heb net als Emperor ook de zebra-versie, ik heb hem in maat 195. De deken valt vrij ruim. De stof is heel stevig, zal niet snel kapot gaan. De elastische hals vind ik heel erg fijn, dit geeft veel bewegingsvrijheid. Ik vind hem niet erg geschikt voor paarden met een lage halsaanzet. Dit heeft die van mij wel, ik twijfel nog om hem weg te doen om die reden. Echter kan ik nog niets anders geschikt vinden.

Iemand nog suggesties voor een vliegendeken voor paard met lage halsaanzet?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:12

@Capriootje: Lastig te zeggen. Ik heb die deken vorig jaar ook geprobeerd in maat 6.3, die zat vanaf schoft tot staart zeg maar heel mooi. De hals zat wel veel te strak en de deken knelde als ze de hals naar beneden deed. Zou het de moeite waard zijn om een maat groter te proberen? Mijn paard heeft ook nog eens een graasvoetje en graast nooit met 2 benen naast elkaar, maar geschaard zeg maar (het ene been ver voor de massa, het andere been een beetje achter de massa). Dat maakt het nog extra lastig.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:38

Mijn paard is 1.68, niet erg smal, niet erg breed. De dekens die smalle paarden goed passen, zijn voor haar te krap en de dekens die voor bredere paarden geschikt zijn, zijn voor haar altijd te breed. Ze zit er net tussenin. Ze heeft wel een erg korte rug.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:26

Ik kan een 6.6 voor een leuke prijs overnemen via MP, zal ik het proberen? Blijft alsnog een hoop geld..

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:40

Ik verdenk een van mijn shetlanders sterk van eczeem. Nu heb ik nog geen eczeemdeken op gehad. Maar heeft het nut om daar vanaf morgen mee te beginnen? Het is ineens een stuk frisser, zitten die knutten er dan ook?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:13

Yvank_ schreef:
Die knutten zitten er boven de 5 graden wel al.

Dat wist ik niet! :oo Vorig jaar deken gekocht, die ga ik maar weer eens opzoeken. Moet een exzeemdeken ook 's nachts op blijven liggen?


Mijn paard heb ik gisteravond een 100 gram opgelegd en laten liggen vanochtend. Paardlief stond gister met de haren overeind en strakke spieren op de wei toen ik thuiskwam. Ik had de kou ietwat onderschat..

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:30

Koper schreef:
__elise__ schreef:
Ik verdenk een van mijn shetlanders sterk van eczeem. Nu heb ik nog geen eczeemdeken op gehad. Maar heeft het nut om daar vanaf morgen mee te beginnen? Het is ineens een stuk frisser, zitten die knutten er dan ook?

Ze zitten er niet als het zo waait. Windkracht 4 is niet bevorderlijk voor die krengen.

Hier staan ze bloot. Die paar druppels ga ik geen deken voor opleggen. Ik ben juist blij dat het even wat koeler is en met wind.


Ah, dus dan had 'ie vandaag eigenlijk niet op gehoeven :o

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:17

SBravour schreef:
Wat is reden dat jullie een vliegendeken nodig hebben buiten zomereczeem of allergie?


Heel simpel, het stikt hier van de dazen en vliegen. De paarden, incl. Ikzelf, worden hier helemaal lek gestoken zonder.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:21

Ik heb echt spijt dat ik vanochtend de deken heb afgegooid -O-

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:07

justkid schreef:
Iemand nog een suggestie voor een vliegendeken? Ze heeft haar bucas deken binnen een week gesloopt maar die was toch wel wat krap voor dus ik wil sowieso een bredere? Amigo? Liefst met buikflap want die stomme paardenluisvliegen trekken zich nergens wat van aan. -O-

[ [url=m/6DHkia.jpg]Afbeelding[/url] ]


Master dekens vallen breed en hebben een buikflap.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:02

No_No schreef:
Welke zebra vliegendeken is aan te raden die een mooie pasvorm heeft en niet te duur is?


Master is absoluut aan te raden, als je paard dit past. Zoals ik al zei, valt deze deken vrij breed uit. Het is wel een kwaliteitsdeken en niet te duur.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:08

De eczeemdeken van Master voor mijn shetlander viel inderdaad wat krap. De vliegendeken echter van Master voor mijn paard viel weer erg (te) groot uit.

Edit: voor mijn shet heb ik de zilveren eczeemdeken, voor mijn paard de vliegendeken met zebramotief.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:44

Hier vanochtend ook de eerste dazen weer gespot. Durfde de nieuwe deken hij m'n paard nog niet op te leggen. Ik ga een weekendje weg en weet nig niet hoe die blijft na een paar uur.


__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:04

Welk merk heb je nu? Master voldoet aan al je eisen, is echt een degelijke deken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __sanne, ChanelR, Googlebot, LieZ_Horses en 7 bezoekers