Nu nog scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 13:23

Ik zit erg te twijfelen om m’n hafje weer te scheren. Hij wilt niet lekker uit z’n vacht komen.. (hij wordt 22 mei 20).

Maar ik wil ook niet dat hij verbrand.. dus twijfel. Hij staat 24/7 buiten. En wil liever geen deken op doen. Maar vind de nacht nog wel eens koud..

Op moment verhaard hij nog wel wat. Maar minimaal.

Wil hem van de winter niet scheren. Of alleen z’n hals.

Laatste keer in januari geschoren.

Is getest op cushing heeft hij niet


Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:25

Ik zit met hetzelfde dilemma. Mijn paarden staan ook nog best dik in de vacht. 2 van hen worden flink getraind en moeten volgende maand op show.
Ik heb ze nog nooit rond deze tijd nog zo dik in de haren gehad. Ik denk dat dit komt door de late koude periode. Staan overdag buiten heel het jaar door.
Ze zijnterug oud, niet ziek en goed op conditie.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 15:34

Ik heb gister toch geschoren. Het verdiend geen schoonheidsprijs (2e keer zelf paard geschoren) maar hij was er duidelijk heel blij mee. Nu is alles weer mooi gelijk en kan t mooi gelijk aangroeien

Hij was er heel blij mee. Diepe zucht van verlichting toen ik aparaat op z’n lijf zetten

Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:41

Ow, je hebt het al gedaan :)

Onze 2 quarters 19 en 25 zijn al verhaard. Staan 24/7 buiten en geen dekens op. Mn New forest en shet, beiden 20, zijn nog bezig, maar zijn altijd wat laat.

Ik heb er vanwege de wisselende temperaturen 's nachts weken terug ook weinig aan gezeten en daarna liet het opeens goed los. Nu haal ik er wel wat af en gaat het snel.

Vanaf het verharen heb ik wel gemalen lijnzaad bijgevoerd. Het is vervelend als het lang duurt, maar zie ze niet zweten.

Heb je met de haren mee geschoren?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 15:52

Ja ik heb met de haren mee geschoren. Was eerste keer met haren mee.

Meneer had er duidelijk last van. Hoop dat nu alles beetje gelijk groeit. Hij had echt last van.. en met warm weekend op komst toch maar gedaan. Paard was er echt blij mee.

Nu even aankijken hoe het weer aangroeit. In oktober wil ik hem weer laten testen op chushing.


Calice

Berichten: 9789
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:12

Zelf liep ik ook te twijfelen wat ik zou doen bij mijn fjord (volgende maand 26, ppid en niet goed uit zijn vacht willen komen dit jaar).
Heb het gisteren toch maar wel gedaan en hij was er zo blij mee, nu kunnen we hopelijk weer lekker gaan rijden zonder steeds een super nat pak.

Je hebt netjes geschoren!

Zo loopt mijn opa er nu bij :) .
Afbeelding

Instagram @shetlanderpoow

BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:08

Gewoon scheren joh, wel voor de nacht zou ik hem iets opdoen, oudjes worden snel erg stijf.
Succes!

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:12

plutolover schreef:
Ja ik heb met de haren mee geschoren. Was eerste keer met haren mee.

Meneer had er duidelijk last van. Hoop dat nu alles beetje gelijk groeit. Hij had echt last van.. en met warm weekend op komst toch maar gedaan. Paard was er echt blij mee.

Nu even aankijken hoe het weer aangroeit. In oktober wil ik hem weer laten testen op chushing.


Ik denk dat het betrouwbaarder is om nu te testen op cushing hoor. Aangezien de waardes dan toch hoog zijn.

Die van mij komt ook al jaren slecht uit zijn haar, bleek later wel cushing te hebben. Die zit nu ook nog redelijk dik in zijn haar en nu ik het bij jou zo zie ga ik ook eens met het scheerapparaat aan de slag :)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 14:24

De waardes zijn in sept/okt het beste te testen zei mijn dierenarts. Hij is in okt 2017 nog getest erop.

In okt moet hij toch weer ingeënt worden dus doe ik dan gelijk omdat hij verder geen symptomen heeft.

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:36

Ja maar dan heb je dus de kans dat hij vals positief test, vandaar. Zijn de meningen over verdeeld, maar het kan zijn dat hij dan net positief test terwijl hij er misschien net buiten valt. Die gratis testen zijn een nogal slimme marketingtruc van de fabrikant. En in het najaar testen is voor de DA ook gunstig want meer kans op een positieve uitslag = cashen. Lees anders het topic over PPID even, ging er laatst nog over :)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 14:41

Hij had in okt uitslag 33.1 dus onder de 47. Ik ga eens in t topic lezen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:59

barbaras schreef:
Gewoon scheren joh, wel voor de nacht zou ik hem iets opdoen, oudjes worden snel erg stijf.
Succes!


20 is niet echt oud hoor. Maar als ze stilstaan dan worden ze rond die leeftijd wel iets sneller stijf. Ik heb ze van 19, 20,20 en 25. Lopen dag en nacht buiten zonder dekens en nooit stijf. NF en shet ( 20 ) komen wel moeilijker door hun vacht dan de quarters (19 en 25 )

Als een paard moeilijk verhaart heeft het gewoon een reden en kun je daar beter naar kijken. TS heeft met de haren mee geschoren en zoals de temperaturen nu zijn, is het 's nachts zeker niet koud, Helemaal niet als ze op stal staan. Dan zijn ze stijf van stilstaan, maar niet de temperatuur.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 17:40

ik ga geen deken snachts op doen ook al staat hij nu 24/7 buiten (met schuilstal) hij heeft het eerder te warm dan te koud. zijn haren zijn nu misschien iets korter dan de paarden met goede zomervacht maar scheelt maar weinig. ik moet 30 minuten rijden naar stal en 2x per dag naar stal is voor mij geen optie.

uiteraard als ik merk dat hij het toch wel nodig heb, valt er wel wat te regelen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:45

Mijn jonkie staat ook nog best in haar vacht. Ze heeft het ook warm. Staat dag/nacht 24/7. Aan de ene kant wil ik het z'n beloop laten (vorig jaar deze tijd had ze ook nog iets vacht), aan de andere kant is het dit jaar veel vroeger veel warmer... Dilemma!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:48

Als hij 24/7 kan bewegen en eten is het echt niet nodig ook. Zweten onder een deken is veel erger.

Mn shet komt het langzaamst door zn vacht, maar die heeft ook de dikste vacht. Hij heeft geen PPID en krijgt lijnzaad bij. Hij staat niet te zweten, dus maak me er nog niet druk om. Het laat wel goed los nu. NF is nu bijna klaar, maar zweet ook niet. OOk hij krijgt een dikke vacht.

En nog is het lastig te zeggen, de oudste, mn 25jr quarter merrie staat zonder deken en had als eerste weer een glad, strak, glimmend velletje. Haar zoon van 19, had nog een deken op afgelopen winter en die was langzamer dan zij, ondanks iets minder wintervacht. Hij loopt wel ook al even zonder deken en moest daar nog wat aan wennen.
Maar ze kunnen bewegen, hooi eten en in een stal gaan staan.

Beter dat ze het zelf kunnen regelen, dan dat wij het doen. Ze kunnen het zelf beter, mits ze gezond zijn.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:51

Ja die mening deel ik superpony. Alleen als ze staat te zweten vind ik het gewoon zielig. Probeer wel flink te poetsen ierdere keer als ik er ben. Ze heeft ook onwijs dikke manen, dat helpt ook niet.

Ze heeft vanaf begin maart omega olie bijgevoerd gekregen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 17:59

Ik liet ook liever de natuur zijn beloop maar voor de tijd van t jaar is het behoorlijk warm. En hij voelde regelmatig klammig aan.

En toen ik t aparaat op z’n lichaam zette en hij een zucht van verlichting gaf. Is hij ook blij dat t eraf is.

Nu ga ik niet scheren heeeel mis in oktober een streep maar meer ook niet. Ik doe nog best veel met hem.

Als t kouder was geweest had ik niet geschoren.. maar weekend 30 graden eind mei.. dat is meer juli/aug temperaturen. Dus ben toch blij dat ik gedaan heb, en me paardje ook.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 18:00

Gimme_Spurs schreef:
Ja die mening deel ik superpony. Alleen als ze staat te zweten vind ik het gewoon zielig. Probeer wel flink te poetsen ierdere keer als ik er ben. Ze heeft ook onwijs dikke manen, dat helpt ook niet.

Ze heeft vanaf begin maart omega olie bijgevoerd gekregen.


Mis de manen even invlechten doe ik ook.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:11

Ja zat ik ook al aan te denken plutolover! Alleen staat ze in een kudde jonkies en ben als de dood dat ze haar manen kwijt is als ik ze vlecht :=

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:25

Hier staan ze niet te zweten die nog vacht hebben, maar we hebben wel schaduw plekken van bomen.

Alleen de hals scheren doe ik ook wel wanneer nodig. Maar eerlijk gezegd zorg ik dat ze goed op adem zijn en zet ze wel nat terug. Ze blijven toch in beweging en natte haren, is geen natte huid meer dan als ze op adem zijn.

De shet vlecht ik ook de manen, want die heeft echt mega dikke en lange manen, dus daaronder is het sneller broeierig. Mn NF heeft ook dikke, lange manen, maar die pakken niet zo dicht en hij begint wel op te schieten met verharen nu.

Het is lastig hoor. Seizoenen veranderen echt en dieren moeten enorm wennen. Mn 25jr merrie begon al te verharen toen dagen langer werden, maar het 's nachts nog kon vriezen. Ik voer haar dan flink speedibeet en wiesencobs bij en ze kunnend e stal in wanneer nodig.

Toen ze vorig jaar kort in de winter 's nachts op stal moesten, vond ik het veel lastiger zonder dekens bij 2. Het was echt warm op stal in verhouding tot buiten, maar ze staan wel stil.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:33

superpony schreef:
Hier staan ze niet te zweten die nog vacht hebben, maar we hebben wel schaduw plekken van bomen.

Alleen de hals scheren doe ik ook wel wanneer nodig. Maar eerlijk gezegd zorg ik dat ze goed op adem zijn en zet ze wel nat terug. Ze blijven toch in beweging en natte haren, is geen natte huid meer dan als ze op adem zijn.

De shet vlecht ik ook de manen, want die heeft echt mega dikke en lange manen, dus daaronder is het sneller broeierig. Mn NF heeft ook dikke, lange manen, maar die pakken niet zo dicht en hij begint wel op te schieten met verharen nu.

Het is lastig hoor. Seizoenen veranderen echt en dieren moeten enorm wennen. Mn 25jr merrie begon al te verharen toen dagen langer werden, maar het 's nachts nog kon vriezen. Ik voer haar dan flink speedibeet en wiesencobs bij en ze kunnend e stal in wanneer nodig.

Toen ze vorig jaar kort in de winter 's nachts op stal moesten, vond ik het veel lastiger zonder dekens bij 2. Het was echt warm op stal in verhouding tot buiten, maar ze staan wel stil.


Ik vind het bizar hoor, hoe snel het verandert.

Ik ga morgen weer even kijken bij Joy en dan ook of ik ga vlechten/scheren of er alleen even een slang op zet

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

marjannuh
Berichten: 138
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: urk

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:58

Ik scheerde ook altijd pas na de winter kon ze gelijk zonder deken de shetlander

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:11

plutolover schreef:
Ik zit erg te twijfelen om m’n hafje weer te scheren. Hij wilt niet lekker uit z’n vacht komen.. (hij wordt 22 mei 20).

Maar ik wil ook niet dat hij verbrand.. dus twijfel. Hij staat 24/7 buiten. En wil liever geen deken op doen. Maar vind de nacht nog wel eens koud..

Op moment verhaard hij nog wel wat. Maar minimaal.

Wil hem van de winter niet scheren. Of alleen z’n hals.

Laatste keer in januari geschoren.

Is getest op cushing heeft hij niet


Als het verhaarproced is begonnen mag je eigenlijk niet meer scheren. Maar ik heb vorige week nog een shetje deels gedaan omdat die niet goed uit haar vacht kwam, wel MET DE HAREN MEE ipv er tegenin.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 20:13

Afbeelding
Ik heb ook met de haren mee geschoren ;-)

Me paard was er wel blij mee :-)

Nu laat ik verder de natuur haar gang gaan.

Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:51

Hier zijn er vandaag ook 2 geschoren. Stonden erg te zweten de laatste dagen dat het zo warm was. Ben blij dat het gedaan is. Wel goed beschermen tegen vliegen en de felle zon

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 1 bezoeker