Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 09:14

Ik heb een haflinger met een allergie. In de lente/zomer wordt dit verergert door UV. Het uit zich in hoofdschudden en kuchen. Hij heeft dit al sinds ik hem heb (10 jaar), ik weet waar hij allergisch voor is en we hebben van alles geprobeerd aan medicijnen en behandelingen. Het beste werkt humane anti-histamine, in combinatie met een neusnetje.
Dit heeft tot nu toe altijd goed gewerkt. Het ging er niet van weg, maar de klachten werden beperkt.

In december zijn we verhuisd en staat hij in een koppel van 15 paarden in een Hit actief. Een systeem dat goed voor hem werkt, de kudde is rustig, alles ging goed. Tot hij zijn vliegenkap met neusflap op kreeg vorige week.
Ik heb de Chashel Crusader: http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=658. Een van de weinige maskers die het spelen met andere paarden overleeft, goed blijft zitten én UV werend is.

Maar nu merk ik dat hij er te weinig mee ziet. Hij wordt schichtig, er is onrust tussen hem en de groep, alsof het de communicatie stoort. Ik heb hem van de week al een paar keer uit de groep gehaald en hij had wondjes op diverse plekken rond zijn hoofd. Vandaag mag de veearts komen voor een paar hechtingen en kreeg ik het dringende verzoek van de staleigenaar de kap af te laten.
Prima, sociaal kunnen zijn in de kudde is het allerbelangrijkste :j

Maar.... Zonder neusnetje krijgt hij jeuk. Ervaring uit het verleden vertelt dat hij gerust een spijker zoekt om zijn neus open te krabben. Dus ik wil toch een creatieve oplossing zoeken voor dat netje zodat hij het toch om kan.
Een vliegenmasker met iets voor zijn ogen is geen optie meer. Maar een halster ook niet, want daar kunnen ze ook aan lopen trekken. En dat doen ze ook echt, dus dat kan echt niet om.
Wie kan mij helpen met een creatieve oplossing?
Iets ergens aan vast naaien is ook zeker mogelijk. Dus een combinatie van een bepaald masker met een los netje is ook absoluut een optie.

Wie heeft de gouden tip?

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:17

Kun je niet een masker gebruiken en dan gewoon het stuk van de ogen eruit knippen?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 09:18

Bij een gewoon masker gaat dat rafelen, dus dat kan niet.
Dat zou bij deze misschien wel kunnen: https://www.cowgirlstore.nl/for-your-ho ... l?___SID=U
En dan het netje er aan vast maken.
Deze sluit ook mooi aan om het hoofd, dus geen geklier met aan het hoofd kunnen trekken.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:20

Die ziet er sowieso uit alsof hij het zicht niet belemmerd.

Wij hebben er een van Bucas maar helemaal niet het idee dat ze daar minder mee ziet.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:32

Ik heb Janouk wel eens met losse uv bril staan vastgemaakt met elastiek en een knoopsgat.

Dat zou je ook voor Jim kunnen maken. Gewoon breed band elastiek achter de oren langs als kopstuk en een stuk om de neus en daar het neusnet aan bevestigen. Zit mooi aangesloten. Dus halster van een stuk breed band elastiek uit een joggingbroek of zo, kost 1,75 euro bij de hema breed band elastiek
In paniek is het zo van het hoofd getrokken. En het blijft mooi op zijn plaats.
En knoopsgat zit er al in, dus gemakkelijk met knoopjes vast

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:43

Kan je niet het oog gedeelte eruit knippen en dan het masker naar een naaiatelier brengen zodat ze de randen stevig vast kunnen naaien.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 17-05-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:44

https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-v ... F8EALw_wcB

Ik heb deze, die is lang zat (heb ook een haflinger) om de neus te bedekken.

Ik denk als je enigszins handig bent, je prima midden voor een extra (elastisch) stuk er aan kan naaien en dan het gaas er uit halen.

Nu is het wel zo dat mijn merrie nog steeds mega sociaal kan zijn met masker en al. Deze is niet heel 'gesloten' rond de ogen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 09:50

Interessant janouk! De link doet het niet. Heb je een foto van Janouk met je constructie?
Ik zie het nog niet helemaal voor me namelijk :')

Britta: het is van plastic gaasachtig spul. Dan moet er echt een losse bies over en is lastig te stikken materiaal met gewone naaimachines omdat het te dik is. Mijn moeder is coupeuse, dus die heeft er wel verstand van :D
Ander materiaal zou wel kunnen, maar ik wil wel weten hoe of wat voor ik echt iets aanschaf.

Marlies: deze neusflap heeft geen UV bescherming, dus dat valt sowieso af. Dan moet ik 'm echt helemaal gaan verbouwen.

Ik kan ook nog eens kijken of mijn moeder iets zelf van lycra kan maken, zonder gaas voor de ogen, maar wel met een neusnetje eraan van een oud masker. Maar dan heb ik wel een soort patroon nodig. Hmm, even over nadenken.

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:52

Ff over de UV heen gelezen, sorry.

Je woont niet bij mij in de buurt of wel?
Heb nog wel een reserve die je anders al 'patroon' zou kunnen gebruiken.

Ik zou inderdaad zelf iets fabriceren, een soort sleezy (misschien kan je daar een patroon van vinden) en dan een netje er aan gemaakt.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:53

Een hoge neusriem (van hoofdstel) met een neusnetje?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 09:56

Marlies: bedankt voor het aanbod. Ik heb zelf ook nog wel een oude liggen die ik kan gebruiken denk ik.
Moet alleen even patroonpapier strikken. Maar dat heeft mams ook wel liggen denk ik.

Nibbit: alleen een neusriem blijft niet zitten denk ik.

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:01


Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:53


janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Neusnetje zonder vliegenmasker of halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:26