Scheren of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyke
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-08-17

Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:17

Hii, even een vraagje we hebben een shetland pony van nu bijna een jaar aan huis staan alleen zit ze enorm dik in naar winter(/veulen?) Vacht en beginnen er nu dikke klitten onder haar buik te komen. Zouden we dit kunnen scheren of nog even wachten of ze nog beter uit haar vacht komt ..

Alvast bedankt:)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:21

Stevig borstelen doet niet genoeg?
Ze zouden nu toch wel flink aan het verharen moeten zijn als ze niet al door de wintervacht heen zijn

Nyke
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:22

@bowo borstelen helpt wel iets alleen onder haar buik niet helaas

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:34

Hoe staat ze en is ze op het moment bezweet?
Als ze 24/7 buiten staat zou ik vooral niet scheren, het kan s nachts nog aardig koud worden.

Als ze meer binnen staat en bezweet is zou je erover na kunnen denken wel te scheren.

Evt zou je ook kunnen kijken hoe ver je komt met een furminator. Ik gebruik die van de hond ook voor m'n pony. Die had ook een flink dikke vacht.

Kijk zoon beestje maakt niet voor niks vacht aan, en natuur kan onder normale omstandigheden zelf de vachtwissel goed regelen. Misschien helpt een vitamine-preparaat of een wormonderzoekje om haar te ondersteunen?

Nyke
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:49

@_black_rose_ snachts staat ze binnen (weet niet hoe ze sochtends van stal komt ben op het moment niet thuis en mijn schoonmoeder doet dit altijd) maar voor zover ik weet is ze niet bezweet, alleen beginnen de klitten onder de buik te vervilten..

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:50

Kan je de klitten niet er af knippen? En verder veel borstelen? Ik zou nu niet meer scheren want de zomervacht is al in aanmaak

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:53

Misschien een beetje stom maar kan je niet gewoon die klitten knippen? Dan hoef je niet te scheren en gaan je borstels ook niet kapot. Ik weet niet op welke lengte van het haar de klitten zitten maar bij de herder van mijn vriend knippen we ze er meestal ook gewoon uit, want er blijft genoeg vacht over.

Nyke
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:55

Knippen zaten wij ook al aan te denken alleen is stilstaan niet haar sterkste kant dus vind ik ook een beetje tricky

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:45

Voor het scheren zal ze ook moeten stilstaan

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:42

Kan je niet gewoon die klitten knippen?
Dat heb ik in het verleden gedaan.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:59

Is je probleem ondertussen opgelost?
En hoe heb je dat gedaan?

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:22

Scheren zou ik nu ook niet doen. En het lijkt me makkelijker om de klitten te knippen dan je pony scheren als ze niet wil stilstaan. :)

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:25

onze 2-jarige had ook klitten door de lange vacht, maar die kon je nu met verharen gewoon eruit trekken en inmiddels is er niks meer van te zien in de zomervacht. die viltstukken komen vanzelf los te zitten en dan kun je ze eraf trekken (wel met beleid en niet alles in een keer)

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:58

Niet scheren, komt er vanzelf af. Shetlander jaarlingen en 2 jarigen zijn nu eenmaal niet in april of mei al uit hun vacht. Vaak is het juni voordat alles eraf is. Als het je stoort kun je de grote vilten knippen en anders komen ze vanzelf los en kun je ze voorzichtig los trekken.