[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:46

Ik zou gewoon een vliegendeken op leggen

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:52

Ga ik morgen maar even doen idd. Kan wel pas om 1 uur naar stal gaan dus staan wel nog een paar uurtjes zonder maar normaal is het voor 1 uur nog niet op zijn warmst dus dat zullen ze wel overleven.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:09

nieky1993 schreef:
Kcinarual schreef:
Mijn bonte pony is een keer verbrand, maar het was toen wel een stuk warmer dan dat het nu is. Nu staat hij zonder deken buiten zonder problemen.


Ook pas geschoren?

Hoor namelijk op het nieuws dat ze waarschuwen dat mensen al na 25 min in de zon kunnen verbranden. Dus vraag mij af hoe dat met een pas geschoren paard zit.


Eind februari geschoren, maar nogsteeds heel kaal. Huidje schijnt er soms nog door.
Afbeelding

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:35

Hoi hoi even een vraagje hier. Ik wilde de paardjes en de Shetlander gaan scheren vandaag, vanwege de warmte en vanwege luis. Nu wordt het volgende week meteen weer kouder. De shet staat heel het jaar door buiten en is niet van mij dus kan ik geen dekentje voor kopen. De paarden zouden gewoon een regendekentje op kunnen krijgen. Maar ik vroeg mij dus dus af of het niet te koud gaat zijn, zonder deken?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:57

Kun je hem niet in 'delen' scheren. Bijv alvast een stukje benen en streep borst. En als er straks weer een warmere periode komt de rest? (of als het een korte warme periode is, bijv. de vorm van een uitrijdekentje laten staan) en dan helemaal?

kaatje77

Berichten: 10429
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:36

Lootje1991 schreef:
Hoi hoi even een vraagje hier. Ik wilde de paardjes en de Shetlander gaan scheren vandaag, vanwege de warmte en vanwege luis. Nu wordt het volgende week meteen weer kouder. De shet staat heel het jaar door buiten en is niet van mij dus kan ik geen dekentje voor kopen. De paarden zouden gewoon een regendekentje op kunnen krijgen. Maar ik vroeg mij dus dus af of het niet te koud gaat zijn, zonder deken?


Als die Luis heeft dan zou ik hem sowieso kaal scheren en goed behandelen en dan investeren in een goede waterdichte deken.
Afgelopen seizoen teveel ellende gezien van een shet die uiteindelijk ook geschoren moest worden. Deze zat ook helemaal onder de luizen :x
Naderhand is hij gelukkig opgeknapt

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:44

Kaat wat kan er dan verder dan jeuk gebeuren van de luis? De veulens hebben het ook die zijn behandeld de shets nog niet. Behalve dan nu half geschoren, zodat ze in ieder geval dr warmte kwijt kan. Morgen wil ik proberen te wassen en eventueel dan helemaal scheren en dan maar zelf een dekentje aanschaffen. Wat voor maat heeft een gemiddelde shet?

Afbeelding eerste x patroontje scheren, is nog best moeilijk op zn klein lichaampje ;)

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:06

Luizen bezorgen de dieren vaak onwijs veel jeuk. Weten van gekte niet meer wat ze moeten uithalen om te kunnen krabben. Ik zou haar eerst helemaal scheren en dan wassen. De luizen zitten zo dicht tegen de huid aan en daar ga je met zo'n dikke vacht niet goed op komen met wassen.

kaatje77

Berichten: 10429
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:43

Luizen gaan echt overal zitten in de vacht. Daar kom je met middelen niet bij, vandaar helemaal kaal eigenlijk de enige optie is.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:41

Dan ga ik haar morgen helemaal kaal verder scheren en vragen of de andere shet van de pensionklant mee mag.

Nog even een ander vraagje nu ik toch bezig ben :Y)

Het paard van mijn staleigenaar moet in juni voor de keuring die zit nog best dik in haar vacht, kan ik haar ook nog scheren of is haar vachtje dan nog niet mooi aangegroeid?

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:16

Zou ik zeker nu doen. Helemaal kaal dan groeit het nog optijd mooi aan

kaatje77

Berichten: 10429
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:24

Inderdaad nu scheren.

Hoorde van een klant. Haar da gaf aan dat het luizenmiddel van de kruidvat eigen merk het effectiefste is.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:08

Bedankt voor alle antwoorden :D

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:49

Weet je zeker dat het luizen zijn? Vaak zijn die makkelijk te bestrijden met oa vlooienspul voor honden, meestal zijn mijten hardnekkiger en zitten heel dicht op de huid

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:08

Zidore schreef:
Weet je zeker dat het luizen zijn? Vaak zijn die makkelijk te bestrijden met oa vlooienspul voor honden, meestal zijn mijten hardnekkiger en zitten heel dicht op de huid


Ehm er is geen dierenarts bij geweest. Hebben wel shampoo van de dierenarts gekregen. Ik weet alleen niet meer hoe het heet, staat wel op voor kippen haha daar moesten we nog zo om lachen. Het waren een beetje langwerpige beestjes met een gestreept lijfje en ze hebben witte neetjes

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:20

Hoi allemaal

Ik kom even met een vraagje. Mijn tinker heeft heel veel buikhaar dat eil ik eraf scheren, maar die zitte bijna overal, kan ik haar nu nog helemaal scheren of is dit slecht?

Foto van maart
Afbeelding
Van gistere
Afbeelding

Sws wil ik haar baard mee scheren, de hals, de buik aan de onderkant, en haar billen. Maar eigelijk heeft ze die haren overal
Twijfel nog om haar sokken, maar als ik helemaal doe gaan ze sws.

En als ik haar helemaal scheer wat voor deken is dan handig. Staat overdag in de paddock ( geen schuilstal) wel bomen en de stal, waar ze uit de wind kunnen staan. En 's nachts op stal. En wat voor deken als ik alleen hals en onderkant buik doe?

En nog 1 laatste vraag, hoe merk je dat de messen nog scherp zijn. De machine is het laatst gebruikt vorig jaar december.

kaatje77

Berichten: 10429
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:51

Ik zou hem scheren als ie last heeft van arbeid. Regendeken volstaat bij dit weer ;)
Let er wel op dat dit een goed ademende deken is ivm de zon die best brand ondanks de wat lagere temperatuur

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:57

Die haren onder haar buik komen vast te zitten in de singel en dat trekt. Ook zweet ze heel snel, omdat ze zoveel spanning heeft.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:11

Ik heb laatst een irish cob gehad en die had precies hetzelfde en die was al geschoren. Weinig haar verder alleen vreselijke lange varkensharen. Ik heb alles met de haren meegeschoren (nog nooit eerder gedaan eigenlijk) maar hij zag er weer toonbaar uit!

Salvi0n
Berichten: 64
Geregistreerd: 15-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:58

Zoals je al zegt JoycexEnya heeft je tinker er hinder van. Ik zou het zoals anderen ook al zeggen weg scheren. Het kan geen kwaad :)

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:13

Weet iemand of je die varkensharen ook kan trimmen? Of is daar iets voor?

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:19

Zidore, wij hebben op de kleine scheermachine ook opzetstukjes zitten waarmee je trimmen kan.
Is dus even afhankelijk van je machine.
Vind het wel een mooie oplossing trouwens.

En dan zou ik voor het zweten eventueel de onderhals en borst uitscheren, tot net achter de singel.
Afbeelding

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:55

Dankje, mooie haf! En ook een super scheerpatroon zo, ik vind dat wel chique, sommige zijn zo kaal/lelijk

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:26

Ik ga morgen mijne scheren, iig de haren onder de buik. De rest weet ik nog niet :o

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:42

Weet iemand ongeveer na hoeveel maanden de haren volledig zijn teruggegroeid?