Is het nu al te warm voor arbeid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:21

Hoe doen jullie dat met in de stal of op de weide? Bij ons op stal is het behoorlijk benauwd warm, waardoor de paarden echt staan te zweten en te puffen en in de wei is geen schaduw.


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:23

Hier staan ze overdag op de wei en s nachts op stal. Er is op de wei altijd wel ergens schaduw beschikbaar (bomen rondom en afdak voor de stallen toegankelijk). De stallen worden overdag erg muf.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:42

Woensdagavond paard even gelongeerd. Aangepast aan de warmte maar ze had energie genoeg.
En gisteravond lekkere buitenrit gemaakt. Temperaruurding gaf nog 28 graden aan thuis.
Ze was van stappen al bezweet maar 2 galopjes kwamen er toch nog uit. Daarna wel blijven stappen.

Wij hebben op de weides geen schaduw en deze week hebben ze overdag in de bak gestaan.
Als zon straks zakt komt weide in de schaduw te liggen.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:50

AmoorM schreef:
Hoe doen jullie dat met in de stal of op de weide? Bij ons op stal is het behoorlijk benauwd warm, waardoor de paarden echt staan te zweten en te puffen en in de wei is geen schaduw.


Omdat de bomen nog niet vol in blad zijn is er hier nog geen natuurlijke schaduw, maar ze hebben wel altijd toegang tot de schuilstal. Ze kunnen dus helemaal zelf beslissen wat ze doen/waar ze willen staan en dat vind ik een groot goed. Zo hebben ze gisteren af en toe even in de schuilstal gestaan en verder vooral op de wei gestaan. Vandaag was het aangenamer door de wind en zijn ze wei nauwelijks afgekomen, afgezien van even suffen bij huis.

koeien op de weg...

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:52

Ik zou zeggen, trek een winter jas aan en ga een rondje hardlopen...vind je het te warm? Nou dan heb je je antwoord ;)

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:47

Cinnepin schreef:
Ik zou zeggen, trek een winter jas aan en ga een rondje hardlopen...vind je het te warm? Nou dan heb je je antwoord ;)

Da's natuurlijk wel heel erg simpel gedacht. Dan zou je praktisch de hele zomerperiode niks kunnen doen. :D

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:52

Wat hebben sommige bokkers het goed voorelkaar, heerlijk paarden leven bij jullie!

Bij ons is het of in de velle zon of in een hele warme stal. Er is 1 weide waar schaduw is, maar die is dan ook snel bezet. Vandaag hebben ze op de wei gestaan, maar vond het wel warm. Ik vind dit wel echt lastige punten.

Anoniem

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:55

Paardlief staat in een wei met een deel in de zon en een deel lekker beschut met veel begroeing en een schuilstal.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:07

Op de wei zonder schuilstal nu vind ik wel heftig. De mijne staat nu wel veel in de schuilstal. Hij staat 24/7 buiten.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 01:38

Die van ons staan 24/7 buiten. We hebben 2 stallen open en wat bomen. Helaas zijn de bomen nog niet erg groen. Normaal staan ze echt nooit binnen, ook niet bij sneeuw en kou. Maar nu staan ze al een paar dagen in en voor de stal ( kleine luifel voor stal )
Mn merrie en ene ruin staan wel een beetje bij de bomen tussendoor, maar dat is meer het idee nog.

Vol in de zon vind ik vervelender voor ze dan in de regen of kou. Dat laten ze zelf ook duidelijk zien, dus zou ik niet doen. Maar ik snap ook dat je het op veel plekken nog niet anders kan doen of omdraaien, dus overdag binnen en 's avonds buiten. Hoewel binnen soms ook te warm is.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 01:58

Hier staat alles gewoon in de wei, met een windje erbij is het goed te doen hoor. Paarden geven vaak zelf aan als het te warm is en ze naar binnen willen (drammen bij het hek) maar alles stond vredig van de verse grasjes te eten.

Hier ook gereden om half 12, les. Wel aangepast met wat meer stapwerk maar voor een getraind paard werkt dat prima hoor. Tuurlijk is het warm, ik had het ook snikheet maar ik koel ook gewoon weer af.

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Getup

Berichten: 8258
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:33

Hier stond er een Klein windje, en in het bos is heerlijk veel schaduw. Als er de mogelijkheid is, gaan we uiteraard niet op het heetst van de dag in de volle zon rijden, zie daar echt t nut niet van in.
Paarden staan op de wei( 24/24) met vrij veel schaduw, al zullen we blij zijn, wanneer er weer blaadjes aan de bomen komen ( staan 2 hele grote bomen in t middag van de wei).

Anoniem

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:48

Gelukkig was het vandaag een stuk minder warm! Maar voor bakwerk is het best nog wel pittig. In het bos is het een stuk aangenamer!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:38

Vergis je niet in zand van de bak of paddock. Als je echt witzand hebt, reflecteert dat behoorlijk. Als ik in zo een bak sta les te geven, ben ik in no time bruin. Die van ons kiezen nu op het heetst van de dag ook niet voor de witte zandvlakte. Ben daarom ook een grote voorstander van beschutting, juist met warmte.

Soms is een binnenbak koeler als je midden op de dag moet rijden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:16

Ik had gisteren les om 16:00 en we moesten door de warmte echt wel rustiger doen. Maar dat lag niet aan het paard :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:50

Tenzij het meer dan 35 graden is rijd ik gewoon zoals normaal. Gebeurde in California wel eens, hier in Washington eigenlijk nog niet gebeurd...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:29

Gisteren op het heetst van de dag een cross training gehad. Paard was amper bezweet.
Gewoon naar je paard blijven kijken en het werk aanpassen op het individu en de conditie op dat moment.
Ik was toch blij dat ik hem niet 'preventief' had laten staan.


MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:50

pol013, groot gelijk. Als je het dier kent dan kan je dat prima inschatten.

Hier gisteren en rit van 24 km gemaakt, die afstand is die van mij niet gewend.
Maar mooi regelmatig gestapt tussendoor, bijna alleen maar in het bos gereden ipv in de volle zon en een keer pauze gehad.

Ze kwam na 3 uur fluitend thuis, natuurlijk flink gezweet, maar ff met de slang er over en fruitig weer in de wei gezet.

Vanavond les, dat wordt even lekker gymnastiseren. Niet vanwege de warmte van gisteren maar wel vanwege de afstand.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:45

Een paard in goede conditie hersteld natuurlijk sneller. Als iemand maar 1x pw een ritje maakt en op het heetst 3 uur in bos wil crossen, is dat wel iets anders.

Ze moeten gewoon even wennen en dan is het warme weer normaal. Die van ons staan 24/7 buiten en passen zichzelf al aan. Het is eerst even warm en laat ik ze op het heetst met rust, ook omdat ze nog niet alle 4 uit hun vacht waren. Maar nu is het alweer gewoon.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:00

Ik heb wel rustiger aan gedaan. Omdat mijn verzorgpaard normaal nooit in de schuilstal staat en nu wel weet ik zeker dat hij het (te) warm had, hij had ook heel kleine zweetplekjes al voor het rijden/lopen. Vrijdagavond heb ik laat gereden. Zaterdag heb ik 2 uur lange lijnen gedaan met de shet en grote vp wandelde mee, bijna alleen in stap gedaan. En zondag rust.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Marjo

Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:06

Ik doe met warm weer altijd wat rustiger aan, ga bijvoorbeeld niet intensief springen en probeer zo veel mogelijk de koele uurtjes te pakken (ochtend / avond). Verder moet je gewoon goed in de gaten houden hoe je paard is. Als die aangeeft sneller moe te zijn, kun je eerder stoppen. En een bosrit kun je dan ook goed maken, lekker veel stappen tussendoor en laat ze vooral genoeg drinken :)

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:14

pol013 schreef:
Gisteren op het heetst van de dag een cross training gehad. Paard was amper bezweet.
Gewoon naar je paard blijven kijken en het werk aanpassen op het individu en de conditie op dat moment.
Ik was toch blij dat ik hem niet 'preventief' had laten staan.

Netjes, dan heb je je paard in een super goede conditie en werkt alles zoals het hoort. Zweetklieren moet je ook trainen, zeg ik altijd maar :D.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:16

En je moet er zelf ook niet teveel last van hebben. Wij zijn ook maar mensen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen en 22 bezoekers