[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:08

Hoii,
Ik had even een vraag want Ik ga volgende winter mijn haflinger scheren. En nu zag ik 2e hands een aantal bucas dekens. En ik heb daar hele goede verhalen over gehoord dus nu vroeg ik me de volgende dingen af:
- als ik de smartex rain en de smartex all in one koop kan ik dan de hele winter vooruit? Het is best een beetje een koukleum maar ik heb nog een 200 grams onderdeken liggen en nog een tegendelen en een 100 grams regendeken.

-is er een heel oud model van bucas all in one waarbij je geen hals kan bevestigen? Bij de all in one kan ik op de foto’s namelijk niet zien of er zo’n logo ding zit waar je ee hals aan kan bevestigen.


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:26

Wijslander schreef:
Ik zou eerst kijken of je er 1 kunt lenen of kopen om te proberen of bucas wel goed ligt op je haflinger en daarna pas verschillende dekens aanschaffen.

Dat zou een optie zijn maar ik zou niet weten waar ik er een zou kunnen lezen. Ik sta afgelegen en niet op een stal of iets dergelijk. Ze waren niet ontzettend duur 2e hands dus als het niet past verkoop ik ze gewoon weer door.
Maar denken jullie dat dat genoeg gaat zijn voor een hele winter door?

En kunnen jullie inschatten welke maat hals ze zou moeten hebben? Het gaat om een redelijk brede haflinger, met een best flinke nek.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:32

upendo schreef:
Waar woon je Faitherr? :)

Millingen, dit ligt bij Nijmegen in de buurt

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:11

Koper schreef:
Bucas gaat denk ik te krap zijn voor de voorkant van de hafje.

Ook de bigneck? Ik heb nog nooi problemen gehad met het passen trouwens. Heb nu een pagony deken (maar die zijn sowieso wel ruim voor heb ik het idee) en een deken van epple Jack, een zweetdeken van harry’s Horse die ook prima past en zelfs een zomerdeken in maat 175 die met gemak dicht gaat.. is de bucas zoveel smaller dan?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:23

Hee, ik lees al een tijd mee en heb nu zelf een vraagje,

Ik ga aanstaande dinsdag naar Parijs, tot vrijdag, en mijn vriendin (waar de pony bij in de wei staat) verzorgd/voert de paardjes dan. Maar nu twijfel ik dus over de dekens want het gaat om een haflinger, ongeschoren met een redelijk dunne vacht al, en het gaat volgends mij die dagen best wel wat regelen en voor die vriendin is het natuurlijk geen doen om elke keer met dekens te gaan zeulen.
Zou ik dan dinsdag een ongevoerde regendeken op doen of gewoon lekker zonder laten. Het liefst zet ik haar natuurlijk zonder maar ze moet het niet te koud krijgen.
Misschien dat hier een beetje te zien is hoe haar vacht is
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:48

Nies_ schreef:
Faitherr schreef:
Hee, ik lees al een tijd mee en heb nu zelf een vraagje,

Ik ga aanstaande dinsdag naar Parijs, tot vrijdag, en mijn vriendin (waar de pony bij in de wei staat) verzorgd/voert de paardjes dan. Maar nu twijfel ik dus over de dekens want het gaat om een haflinger, ongeschoren met een redelijk dunne vacht al, en het gaat volgends mij die dagen best wel wat regelen en voor die vriendin is het natuurlijk geen doen om elke keer met dekens te gaan zeulen.
Zou ik dan dinsdag een ongevoerde regendeken op doen of gewoon lekker zonder laten. Het liefst zet ik haar natuurlijk zonder maar ze moet het niet te koud krijgen.
Misschien dat hier een beetje te zien is hoe haar vacht is
[ [url=m/ELjwXa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap eerlijk gezegd de vraag niet. Wil je je paard met 20 graden een winterdeken op hebben? Lijkt me niet.


oh dan zijn de weersberichten veranderd, hier stond 13 graden met continu regen, als het gewoon 20 graden is blijft ze uiteraard lekker bloot! Maar zou het dan ook s'nachts niet teveel afkoelen? Ze heeft nu sinds vrijdag geen dekens meer op, ze is best wel een kou kleum, is net van de ventipulmin af omdat ze hoestte vanwegen verkoudheidje en stof. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal maar de hooiruif staat buiten dus ze zal niet snel gaan schuilen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:53

PanamaD schreef:
Faitherr dat moet je echt zelf beslissen.

Hier voorspellen ze vd week ook 14 overdag. Maar wel zon. Ik heb geen idee of ik dan een zomerdeken opdoe of niet.

Kan je niet gewoon vragen of de gene die m verzorgt hem gewoon in de gate wilt houden? Die ene keer wel een deken op doen en later af zal ze vast niet erg vinden mocht t wel nodig zijn

jaa opzich kan ik dat vragen, ze is helaas alleen nog niet zo mobiel ivm. knieoperatie een aantal maanden geleden, ze kan dus dan wat rondlopen zonder krukken, en daarbij is mijn paard laten we zeggen niet het meest voorzichtige :') :)ddd maar ik denk dat ik inderdaad dan maar vraag of ze een dekentje erop wilt gooien als er veel regen komt.


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:09

No_No schreef:
Vliegen zijn er weer.. dus pony heeft weer vliegen in haar ogen..

Ik heb nu een vliegenkap van horseware maar wil eigenlijk een andere. Dit is een witte namelijk en als de zon er op staat zie je er bijna niets door.
Nou vind ik de Rambo vliegenkappen met zo'n boog er in verwerkt geweldig!! Alleen de prijs vind ik iets minder.. iemand tips voor een geschikte?
Ik vind het belangrijk dat de ogen goed vrij zijn, niet van wit gaas, en het liefst met een neusflap zonder risico dat de vliegen onder de kap door kruipen en bij de ogen komen :D

Ik heb nu een van bucas, echt geweldig, totaal geen last van naar mijn idee, heb hem bij agradi gekocht voor 17 euro ofzo, hij was in de aanbieding.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:14

Hee, weer even een winterdeken vraagje. Ik heb voor een koopje een amigo deken kunnen scoren, mijn haf heeft normaal 185 maat dekens en dan zijn ze misschien iets aan de lange kant maar eigenlijk zit het best wel netjes! Dus nu was deze amigo toevallig maat 190 dus ik dacht, top die past ze. Maar hij is te klein, trekt strak over de rug en is net niet lang genoeg. Vallen deze dekens zo klein uit?

En hoe zit dit met bucas dekens? Want die wil ik eigenlijk aanschaffen voor volgend winter omdat ik dan waarschijnlijk moet gaan scheren

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:18

Bedankt voor de reacties, ik denk dat het komt doordat haar hals de dik is en de deken daardoor ver naar voren komt te liggen. Zou ik dan bij bucas de big neck moeten hebben?

Ik heb trouwens ook wat foto’s genomen misschien dat het een beter beeld geeft?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:58

Nies_ schreef:
Ik zou een gewone Bucas proberen. De big neck is eerder geschikt voor paarden met een flink front, vaak met schuine schouder. Dus eerder juist niet voor de gemiddelde koudbloed (soms past het natuurlijk wel heel mooi).

Op mijn merrie ligt Horseware ook voor geen ene meter, schouders passen er gewoon niet in en die draagt ook de normale uitvoering van Bucas.

Hmm oke, gelukkig want de gewone zijn iets makkelijker 2e hands te vinden.
Ze heeft opzich een redelijke brede hals maar heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met dekens, tot nu dan

Dit is met een pagony deken
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:39

Wijslander schreef:
Faitherr schreef:
Bedankt voor de reacties, ik denk dat het komt doordat haar hals de dik is en de deken daardoor ver naar voren komt te liggen. Zou ik dan bij bucas de big neck moeten hebben?

Ik heb trouwens ook wat foto’s genomen misschien dat het een beter beeld geeft?
[ [url=m/CjsNxv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/POuO6b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VtXiF8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/buyUEL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7gmMDG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zou je überhaupt wel bij Bucas blijven? Ik vind de hals er aardig afgeknepen uitzien. Kan ze wel grazen zonder dat de schoft onder hoge druk komt te staan?

Dit is amigo, deze kon ik toevallig voor 5 euro meekrijgen dus ik dacht als ie niet past verkoop ik m weer door. Dat ga ik dan ook doen, ik heb Mn hand tussen de deken en haar schoft gelegd en dan knelt hij niet op haar schoft als ze graast maar hij zit wel te kort achter en het ziet er niet fijn uit. Dus hij gaat weg.

Bucas wil ik graag ivm. De power turnout dekens die zij hebben, ik vind dit echt een geweldig systeem


Nessa schreef:
@faitherr: hij trekt ook bij de schouders. Vind hem ook niet fijn liggen op je paard

Nee hij ligt zeker niet fijn, hij staat al op marktplaats!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:42

Heeft iemand hier ervaring met de exceemdeken van pagony? Onze IJslander heeft zijn eigen van boett nu na een paar seizoenen kapot gekregen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:16

Ik heb even wat vraagjes,

Allereerst misschien belangrijk om te weten, ik heb een haflinger van 1.43 waar ik normaal gesproken altijd dekens in maat 185 voor heb. Ik wil haar volgend jaar scheren ivm. Overmatig zweten (is in overleg met de da) en zou dan graag de bucas dekens (smartex) op willen legge omdat ik dat echt een ideaal systeem vind.

Allereerst vraag ik me af of jullie denken dat vab bucas de 185 gewoon gaat passen? (6”) de amigo in maat 190 zat veel te krap bij de hals, is dit te vergelijken met bucas? Moet ik dan de big neck? Normaal heb ik met dekens (pagony) nergens last van.
En ik wil er ook een halsstuk bij en ik vraag me af welke maat ik dan moet hebben?

Misschien ter verduidelijking:
Dit is haar hals en de pagony deken (185)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:19

Dan word het inderdaad toch passen! Super bedankt voor alle reacties. Ik heb het inderdaad eerlijk gevraagd maar twijfelde nog steeds een beetje. Ik heb nu 2e hands de gewone versie dus ik ga die denk ik maar proberen. Kan hem altijd weer doorverkopen. En iemand ervaring met zo’n verbreedstukje? Is dat dan niet iets?
Haar borst is opzich niet heel breed maar vooral haar nek is het probleem denk ik.


Afbeelding
Afbeelding
De pagony deken zit wel altijd redelijk los om de hals, met hele hevige regen ga ik altijd een aantal keer kijken of er niet heel veel inregent.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:19

Ik heb een masker van bucas, geweldig ding, eindelijk een die niet in de ogen komt te zitten!
Afbeelding
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:28

Ik heb even een vraagje voor jullie, ik lees al een hele tijd mee in de dit topic. Ik hoopte eigenlijk mijn haflinger geen deken op te hoeven doen in de zomer. Vind het al jammer dat ze er de hele winter onder staat. Ik vind het wel meevallen hoe geïrriteerd ze is door vliegen momenteel. Ze heeft uiteraard een vliegenmasker. Ze trapt wel wat naar dr buik soms en zwiept veel met dr staart maar ik maakte me er niet veel zorgen over.
Maar nu zag ik vandaag een aantal gekke bultjes op haar hals zitten. Zijn dit insectenbeten?
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:37

daphne_buis schreef:
Faitherr schreef:
Ik heb even een vraagje voor jullie, ik lees al een hele tijd mee in de dit topic. Ik hoopte eigenlijk mijn haflinger geen deken op te hoeven doen in de zomer. Vind het al jammer dat ze er de hele winter onder staat. Ik vind het wel meevallen hoe geïrriteerd ze is door vliegen momenteel. Ze heeft uiteraard een vliegenmasker. Ze trapt wel wat naar dr buik soms en zwiept veel met dr staart maar ik maakte me er niet veel zorgen over.
Maar nu zag ik vandaag een aantal gekke bultjes op haar hals zitten. Zijn dit insectenbeten?
[ [url=m/kKbOjy.jpg]Afbeelding[/url] ]


dit lijken inderdaad bulten van dazen ik zou hem een vliegen deken om doen ze merken er vrij weinig van die van mij staat ook onder een eczeem deken. ze heeft zelf geen eczeem maar word wel altijd helemaal lek geprikt. Die van mij staat nu dus veel rustiger en zonder die bultjes.

( licht er nou een liksteen in zn drinkbak ? )

hmm oke, dan ga ik eens kijken naar een deken... lees alleen nu dat dat dus een drama is -O- :')
Hahahaha jaa dat is een liksteen. Maar deze drinkbak werkt niet, is afgesloten. Dit is een inloopstal en ze staat gewoon 24/7 buiten dus er staat om de hoek een grote drinkbak.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:27

Hee, ik heb een klein dilemma. Mijn haf staat 24/7 buiten met vlechten in de manen. En nu zie ik af en toe een paar losse plukken in de vlechten zitten. In de winter is dit ook geweest maar toen kreeg ze luzerne bijgevoerd. Toen ik daarmee stopte was het ook wel over eigenlijk. Maar nu zie ik regelmatig plukken los zitten. Ze staat met een IJslander met zomerexceem dus het kan zijn dat die af en toe een hapje neemt. Maar er zit anti bite spray in de manen dus lijkt me sterk. Heel af en toe zie ik haar dr hoofd een keer op en neer schuren bij de stenen muur op de hoek. Ik ben aan het twijfelen om hiervoor dan een vliegendeken te halen. Ze heeft niet heel veel last van vliegen op de wei (niet dat ze als een gek aan het rondrennen is) maar ze is wel flink aan het stampen en het zwiepen vaak. Een vliegendeken zou naar mijn idee helpen als het door insecten komt of door de IJslander wamt die kan er dan ook niet meer bij. Alleen ben ik bang dat de vliegendeken misschien juist de manen stukmaakt? Wat vinden jullie?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:51

De deken van decathlon past! Heb het idee dat ie een heel klein beetje naar achteren trekt dus dat is even afwachten, denk dat ik bij de borst wat gaatjes erbij wil maken. Hij is zeker geschikt voor wat bredere paardjes! Vond de hals goed passen alleen als je paard echt een bredere hals heeft als die van mij kan het wel krap worden. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:01

CK88 schreef:
Jup! Ziet er goed uit ik heb ook een maatje kleiner besteld

Was dat over mijn deken, zou je denken dat hij een maatje kleiner moet? De buikflap zit allemaal op zn kortst nu, maar de hals vond ik nu goed maar zou niet kleiner moeten, alleen trekt hij een beetje naar achter omdat hij voor bij de borst te breed is. Maar zou een kleinere deken dat verhelpen? Ik dacht zelf aan wat extra gaatjes maken en hopen dat hij dan strak genoeg komt

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:15

CK88 schreef:
Had je mijn post gezien? Iets boven die van jou? Ik heb dezelfde in 185 normaal 195 idd omdat 195 naar achteren op de schoft ging trekken, ik kan dat bij die van jou niet zien omdat je de hals erop hebt

Ojaa die had ik gezien ja, ik heb even een foto gemaakt zonder hals:

Afbeelding

Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:21

CK88 schreef:
Ik vind hem wel goed liggen

Dat is fijn om te horen, als ik mn hand tussen de deken en schoft leg als ze aan het grazen is voel ik wel enigszins druk, maar dat is ook met de winterdekens. Ik ga proberen om vanavond even wat extra gaatjes te maken, kijken of dat wat helpt. Hoe geoot is jou paard trouwens? Want jij hebt nu 185. Deze haf is 1.43 en dit is ook een maatje 185 :j

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:00

CK88 schreef:
Paard is 1.70 dus best groot

Jemig... grappig hoe dat dan zo kan verschillen

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:14

MTinker schreef:
Ik vind de deken dus niet goed liggen helaas haha. Hij is te lang en trekt daardoor naar achteren. Daar ga je ben ik bang schuurplekken van krijgen.

Maar denk je niet dat als ik een maatje kleiner neem hij te strak om de schouders komt en de hals niet meer pst?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 35 bezoekers