[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:35

Een iets andere kleur vermoed ik... _O-

Ik had wedstrijd gehad, dus hij vond het heerlijk, de trailer uit en rollen!

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:56

Ik neem de gok en laat 'm vannacht ook bloot. Geschoren en zit nog niet veel haar op, maar het is een oude schuur dus aardig benauwd binnen

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:19

Mijne ook lekker bloot, wat een heerlijk weer. Zelfs de wind voelt warm.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:04

Zat er wel aan te twijfelen maar toch op stal de mesh bot deken opgedaan. Dunnetje dus. Wordt 8 graden vannacht en zet der morgen zelf buiten dus dan gaat die weer af

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:15

Bij mij heeft hij de vliegendekens helaas alweer op. Er vliegt hier nu al aardig wat en hij gaat anders schuren.... dus niet helemaal bloot hier

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:20

Ik zit nog in dubio over mijn eind januari voor het laatst geschoren shet. Het is hier morgenochtend bij eerste zonlicht 8 graden en gaat niet regenen. Heb heel erg de neiging hem gewoon bloot te laten. Ik heb al drie steekvliegen dood geklapt op hem. Het is nu met zonsondergang heel erg even. Ik hoop dat ie dit jaar niet onder de Eczeemdeken hoeft.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:09

Hoi! Mag ik hier eventjes meepraten over mijn vliegendeken crisis? :Y)

Ik ben naar een stal verhuisd met mijn paard, waar (helaas) heel veel vliegen/dazen/andere prikbeesten zitten in de zomer. Mijn paard is wat allergisch voor steken, krijgt daar flinke bulten van, maar hij stond voorheen in een gebied waar het weinig voorkwam. Die 5 bulten paar jaar overleefde hij ook wel zonder vliegendeken :j

Ik heb dus nog nooit in mijn leven een vliegendeken gekocht := Maar ik overweeg er nu toch maar 1 te kopen, omdat hij nu al een paar bulten heeft van de eerste vliegen. Aangezien ik een leek ben op dit gebied, heb ik nog wel een paar vragen:
Zou ik een vliegendeken met losse of vaste hals moeten kopen? En gaat zo'n hals dan niet schuren over de manen van mijn paard, ik heb liever geen kaal paard :o (tenzij het echt niet anders kan). Welke merken zijn fijn volgen jullie? Voldoet een 'simpele' Pagony of moet ik toch voor de duurdere merken (bijv. Bucas) gaan? En moet er dan ook zo'n buikflap bij of is dat een kwestie van uittesten?

Iemand die mij verder kan helpen?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:18

Ik vind de Rambo Protector het meest ideaal. Sterke stof, losse hals, goede staartflap. Enige is dat de hals bij mijn paard wel wat langer had gemogen, maar dat is natuurlijk paard afhankelijk. Mijn merrie past geen Rambo, daar heb ik de Bucas buzz-off voor, die is ook prima, maar haalt het niet bij de Rambo vind ik. De Bucas is wel een stuk vriendelijker geprijsd; onder de €100 en gaat bij mij ongeveer 4 jaar mee en wordt dag en nacht gedragen, dus per jaar bekeken valt dat heel erg mee. Zeker omdat je de goedkopere dekens vaak al na een seizoen weg kan gooien.

Ik zou zeker wel een hals nemen, liefst los, anders vast. Dit omdat de hals een plek is waar ze over het algemeen vaak gestoken worden. De manen sneuvelen daar niet door.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:21

SBravour schreef:
Kasmir schreef:
Geen idee was er niet bij :). Maar zou me om eerlijk te zijn wel een beetje zorgen maken als m’n paard zich met 20 graden en een zonnetje niet warm kan houden.


Ik maak mij ook zorgen. Het was alleen wel gisteren, was toen denk ik een graad of 15 met een windje. Vanmorgen niets gemerkt, ga haar straks wel weer buitenzetten en zal het in de gaten houden. Ga deze maand ook even een wormenonderzoekje doen voor de zekerheid.


Mijn paard stond toen ook niet bloot. Gewoon 200gr en niets te warm. Is echt niet ziek hoor.

Morgen gaat de eczeemdeken weer op.

In de nacht gaat daar de ongevoerde regendeken over heen

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:31

Yaffie schreef:
Zou ik een vliegendeken met losse of vaste hals moeten kopen? En gaat zo'n hals dan niet schuren over de manen van mijn paard, ik heb liever geen kaal paard :o (tenzij het echt niet anders kan). Welke merken zijn fijn volgen jullie? Voldoet een 'simpele' Pagony of moet ik toch voor de duurdere merken (bijv. Bucas) gaan? En moet er dan ook zo'n buikflap bij of is dat een kwestie van uittesten?

Zonder hals vind ik persoonlijk nutteloos. Als jouw paard een gemakkelijk bouw heeft zou je gewoon voor de goedkopere kunnen gaan. Maar mensen met een moeiljik gebouwd paard komen toch vaak uit op de duurdere merken. Zelf heb ik de weatherbeta - top deken en de enige dat goed pasten. Heb ook nog 1 van EJ maar deze schuurd aan de shouders dus is een reserve deken.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:36

Over vliegendekens gesproken. Iemand een ideetje voor mijn brede tinker?

2 jaar geleden een goedkope vliegendeken gekocht. Na 1 seizoen zat die vol gaten en de sluitingen aan het losscheuren. Vorig jaar een dure deken gekocht ( een bucas) en helaas hetzelfde probleem. Vooral de nek was echt ontzettend snel stuk. Gaten erin en ook de sluitingen waren snel stuk aan het gaan.

Duuusss iemand een idee voor mijn sloop tinker? Wil nog een keer een duurdere proberen en anders koop ik wel jaarlijks een goedkope :+

Zonder is geen optie meer hij krijgt echt uitslag van de steekvliegen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:39

Zou kijken of je de Rambo Protector tweedehands of goedkoop vindt. Die is wel echt een stuk sterker, maar ook niet onsloopbaar natuurlijk.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:45

Nies_ schreef:
Zou kijken of je de Rambo Protector tweedehands of goedkoop vindt. Die is wel echt een stuk sterker, maar ook niet onsloopbaar natuurlijk.


Nee onsloopbaar is geen enkele. Hij heeft nu ook deze winter al 2 regendekens gesloopt :+ alleen de amigo is altijd heel gebleven maar die was gwn echt op dus moest de vuilbak in.

Is de rambo een beetje luchtig in de zomer? En kwa pasvorm goed voor brede paarden?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:21

nieky1993 schreef:
Over vliegendekens gesproken. Iemand een ideetje voor mijn brede tinker?

2 jaar geleden een goedkope vliegendeken gekocht. Na 1 seizoen zat die vol gaten en de sluitingen aan het losscheuren. Vorig jaar een dure deken gekocht ( een bucas) en helaas hetzelfde probleem. Vooral de nek was echt ontzettend snel stuk. Gaten erin en ook de sluitingen waren snel stuk aan het gaan.

Duuusss iemand een idee voor mijn sloop tinker? Wil nog een keer een duurdere proberen en anders koop ik wel jaarlijks een goedkope :+

Zonder is geen optie meer hij krijgt echt uitslag van de steekvliegen.


Ik heb het op gegeven met vliegendekens. Niks past.

Ik heb nog een oude dominick kunnen kopen (bestaan niet meer). Nog niet gepast. En als die niet past dan helaas. Dan past niks. Heel veel vliegenspray

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:29

Nessa schreef:
nieky1993 schreef:
Over vliegendekens gesproken. Iemand een ideetje voor mijn brede tinker?

2 jaar geleden een goedkope vliegendeken gekocht. Na 1 seizoen zat die vol gaten en de sluitingen aan het losscheuren. Vorig jaar een dure deken gekocht ( een bucas) en helaas hetzelfde probleem. Vooral de nek was echt ontzettend snel stuk. Gaten erin en ook de sluitingen waren snel stuk aan het gaan.

Duuusss iemand een idee voor mijn sloop tinker? Wil nog een keer een duurdere proberen en anders koop ik wel jaarlijks een goedkope :+

Zonder is geen optie meer hij krijgt echt uitslag van de steekvliegen.


Ik heb het op gegeven met vliegendekens. Niks past.

Ik heb nog een oude dominick kunnen kopen (bestaan niet meer). Nog niet gepast. En als die niet past dan helaas. Dan past niks. Heel veel vliegenspray


Passen doen de dekens hier ook bijna nooit 100%. Is gewoon niet te doen met brede tinkers. Je hebt wel een vliegendeken van shire (dacht ik?) Wat voor brede paarden is maar die is dan weer wat warmer en de mijne heeft het sowieso al snel warm dus dat is geen optie. Maar gelukkig krijgt hij nooit schuurplekken of irritaties van dekens. Zonder vliegendeken gaat echt niet, dan staat hij vol uitslag.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:32

Past de Amigo XL ook niet? Die heb ik op mijn Belg. Doet t prima op mijn brede bink en heel licht, dus geen warme deken. Zonder deken vind ik bij hem ook niks. Hij wordt echt opgevreten. Dat is echt niet normaal.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:44

Fabster schreef:
Past de Amigo XL ook niet? Die heb ik op mijn Belg. Doet t prima op mijn brede bink en heel licht, dus geen warme deken. Zonder deken vind ik bij hem ook niks. Hij wordt echt opgevreten. Dat is echt niet normaal.


Hmmm die kan ik nog misschien nog eens proberen dan. Hoe istie kwa stevigheid?

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:12

Even heel iets anders dan vliegendekens.

Met het mooie weer vond ik het een goede gelegenheid om de dekens meteen in de wasmachine te gooien.
Maar zijn de rambo's dan nog water dicht?
Zo niet, wat gebruiken jullie om ze weer waterdicht te krijgen?

En nog een vraagje (eerste x dat in mijn leven dat ik dekens heb gewassen :') )
100% schoon krijg ik ze niet. Althans niet op een 40 graden was. Alle zand/stront vlekken zie je nog. Het is wel schoon, maar de oorspronkelijke kleur komt niet terug.
Is er een manier om ze er weer brandschoon uit te laten zien? Of kan ik mijn poets woede opzij zetten en het accepteren zoals het is?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 06:07

nieky1993 schreef:
Fabster schreef:
Past de Amigo XL ook niet? Die heb ik op mijn Belg. Doet t prima op mijn brede bink en heel licht, dus geen warme deken. Zonder deken vind ik bij hem ook niks. Hij wordt echt opgevreten. Dat is echt niet normaal.


Hmmm die kan ik nog misschien nog eens proberen dan. Hoe istie kwa stevigheid?


Normaal, zou ik bijna zeggen. Hier spelen ze nogal ruw en er zit best wel eens een gaatje in. Heeft 1 x een aardige scheur in gezeten. Die heb ik zelf weer even aan elkaar gezet. Maar hij gaat inmiddels al weer 4 jaar mee, denk ik. Dus ondanks het ruwe spelen, ligt hij nog niet aan flarden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 06:11

Spoiler:
KellyR schreef:
Even heel iets anders dan vliegendekens.

Met het mooie weer vond ik het een goede gelegenheid om de dekens meteen in de wasmachine te gooien.
Maar zijn de rambo's dan nog water dicht?
Zo niet, wat gebruiken jullie om ze weer waterdicht te krijgen?

En nog een vraagje (eerste x dat in mijn leven dat ik dekens heb gewassen :') )
100% schoon krijg ik ze niet. Althans niet op een 40 graden was. Alle zand/stront vlekken zie je nog. Het is wel schoon, maar de oorspronkelijke kleur komt niet terug.
Is er een manier om ze er weer brandschoon uit te laten zien? Of kan ik mijn poets woede opzij zetten en het accepteren zoals het is?


Ik was ze met van dat Rambo waterdicht spul, maar het wordt nooit meer gelemaal waterdicht bij mij. Even een spuitbus eroverheen en het probleem is opgelost.

En die vlekken krijg ik er ook niet uit. Dus als daar iemand een oplossing voor heeft, hou ik me aanbevolen. Maar zelf heb ik me er gewoon bij neer gelegd.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:52

Ik zit momenteel in twijfelmodus...

Vrijdag is mijn mini hengstje helemaal geschoren, heeft nu snachts een deken op van 200gr. Overdag mag hij nu met verwachtingen van 20+ graden lekker bloot rondlopen.

‘Probleem’ is, maandag verwachten ze dezelfde temperaturen weer, maar ik ben de hele dag werken. Ik zou hem er om 7u sochtens af kunnen doen, maar dan is het nog aardig fris voor hem... en overdag zal het toch echt wel te warm zijn om zijn deken op te houden denk ik... ik heb enkel deze deken van 200gr, en een fleecedeken voor hem...

Ze staan 24/7 buiten met inloopstal.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:46

Ik doe bij mij in de ochtend ook altijd af. Beter eventjes te koud hebben dan een hele dag te warm. Het warmt al snel op en zo koud zullen ze het met 7 uur niet hebben. Ik doe het bij die van mij al 4 jaar zo

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:06

Inderdaad gewoon af doen.
In de ochtend wat extra hooi geven. Kan ie evt warm eten.
En 7 graden is echt niet zo koud

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:15

Inderdaad gewoon af doen :j Waarschijnlijk heeft hij het niet eens koud en zo wel dan duurt dat maar even en kan hij zich warm lopen. Dat is beter dan een hele dag staan te smelten onder een deken.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:57

Vanochtend rond 11 u voelde hij al ontzettend warm aan. Gelijk zn deken af gegooid. Ik denk dat ik heb vanaf vanavond al zonder deken zet.

Op zn koudst is het vannacht 11 graden, en dit is dus rond 7-8u sochtens. Die paar uurtjes moet hij wel rond zien te krijgen tot het weer warm wordt.
Vanavond ga ik het hooinet weet goed vullen in de stal denk dat het dan wel goed komt :j

Ben altijd zo over bezorgt :=