wanneer deken af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

wanneer deken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 15:35

Sinds kort heb ik een haflinger die ongeschoren onder een 200 gram deken staat. Dit was toen ik haar kocht, ik ben hier mee doorgegaan, volgend jaar wil ik graag deken-loos proberen.
Wanneer zou de deken afkunnen? Ze krijgt nu enorme jeuk, omdat ze enorm verhaart onder de deken. Vandaag heb ik haar zonder deken in de paddock gezet, zodat de losse haren er een beetje afkunnen. Wanneer zou de deken helemaal af kunnen? Ik heb een inloopstal met onbeperkt hooi. Dus ook met de bittere kou van afgelopen weken heeft ze gewoon met 200 gram dekentje gestaan. Ik neig nu naar alleen 's nachts een deken op te doen en overdag af... Maar ben benieuwd naar jullie ideeën


guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: wanneer deken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:42

Ik volg altijd mijn eigen gevoel.
Als ik in een vestje rondloop, doe ik de dekens af, als ik in een dun jasje loop 100 gram, winterjas 200 gram en winterjas + sjaal, muts & handschoenen is 300 gram op.

Funky Fedora Z2 - Maddy Z1 - Meaghan M1 - Amor M1 - Honey Rose B - Macklemore B
Rest in peace: L'Espoir Z1 | Pensioenadas: Murphy M1 - Troy M1

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:43

Zolang het droog en zonnig is kan de deken vaak wel af maar let op met grijs, mistig en regenachtig weer.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:43

Gooi het effe hier in de group ;)

[SV] [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Eigenlijk is het heel simpl, deken eraf wanneer het paard deze niet langer nodig heeft. Wanneer dat is hangt echt super hard van het paard af. Er zijn mensen die wel 600gr opleggen in de winter, andere max 200gram.

Persoonlijk zou ik wachten tot het +3-5 graden blijft snachts.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:45

Ik zou hem voorlopig s nachts nog wel op laten inderdaad, omdat het toch nog wel even rond het vriespunt blijft. Zelf houd ik altijd zo ongeveer 12 graden aan overdag om de deken helemaal af te doen, maar het is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van de vacht.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:46

Poe 200 grams is voor een ongeschoren paard met deze temperaturen wel erg warm hoor!
Ik zou hem gewoon afdoen en ook niet alleen voor de nacht opdoen, dit heeft geen zin want een deken drukt de vacht plat, als je hem gewoon aflaat kan je paard zijn vacht iets uitzetten als “isolatie” als hij het wat kouder krijgt.
Mocht het nou echt nodig zijn kan je altijd een regendekentje nog op doen, maar als je paard nu al jeuk heeft lekker aflaten.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:48

Ik ben de laatste week flink aan het wisselen geweest. Heb hem al een dagje zonder gehad toen het 15 graden was, regendeken met +10 graden maar inmiddels met de vorst staat hij weer lekker onder zijn Smartexx medium.

Het is heel erg afkijken waar je paard zich lekker bij voelt :j ook heel erg afhankelijk of ze geschoren zijn en hoe dik ze in hun vacht zitten.

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:01

Romy1234 schreef:
Poe 200 grams is voor een ongeschoren paard met deze temperaturen wel erg warm hoor!
Ik zou hem gewoon afdoen en ook niet alleen voor de nacht opdoen, dit heeft geen zin want een deken drukt de vacht plat, als je hem gewoon aflaat kan je paard zijn vacht iets uitzetten als “isolatie” als hij het wat kouder krijgt.
Mocht het nou echt nodig zijn kan je altijd een regendekentje nog op doen, maar als je paard nu al jeuk heeft lekker aflaten.


Niet ieder paard is gelijk en dus niet ieder ongeschoren paard heeft het nu te warm onder een 200 grams deken. Daarnaast is een regendeken juist niet handig als hij het dan toch koud heeft. Deze drukt haren plat en geeft verder geen warmte..

Symfonie & Malibu

Salvi0n
Berichten: 64
Geregistreerd: 15-03-11

Re: wanneer deken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:10

Het is zoals de meesten hier al zeggen erg verschillend per paard. Ik heb er 2 waarvan eentje (niet geschoren) onder een deken staan en de ander is in +/- oktober geschoren en staat sinds 1,5 week zonder deken, omdat ze het snel te warm heeft. Ik voel elke dag hoe ze beiden aanvoelen en ga zelf op mijn gevoel af. Voelen ze koud aan dan gooi ik een warmere deken op. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: wanneer deken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:12

Ik heb er een die nu vandaag zonder kan omdat het zonnetje warm schijnt maar afgelopen nacht onder 400 gram heeft gestaan. Het blijft voor mij een kwestie van voelen, dier is ongeschoren maar heeft in mijn ervaring vaak net zo veel of meer nodig dan geschoren paarden. Ben benieuwd hoe dat van de zomer gaat werken :')


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:38

maajjkee schreef:
Romy1234 schreef:
Poe 200 grams is voor een ongeschoren paard met deze temperaturen wel erg warm hoor!
Ik zou hem gewoon afdoen en ook niet alleen voor de nacht opdoen, dit heeft geen zin want een deken drukt de vacht plat, als je hem gewoon aflaat kan je paard zijn vacht iets uitzetten als “isolatie” als hij het wat kouder krijgt.
Mocht het nou echt nodig zijn kan je altijd een regendekentje nog op doen, maar als je paard nu al jeuk heeft lekker aflaten.


Niet ieder paard is gelijk en dus niet ieder ongeschoren paard heeft het nu te warm onder een 200 grams deken. Daarnaast is een regendeken juist niet handig als hij het dan toch koud heeft. Deze drukt haren plat en geeft verder geen warmte..


Dat klopt maar als een paard al behoorlijke jeuk heeft is dat vaak toch een teken dat het begint te broeien, dus te warm heeft.
Met regendeken bedoel ik als het bijvoorbeeld een hele dag regent en het paard geen beschutting heeft.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 20:53

Dank Julie wel voor de reacties. Vandaag overdag zonder deken gestaan, ondanks de koude wind had ze lekker warme oortjes, dus verwacht geen kou. Heb haar voor de zekerheid vanavond wel de deken opgedaan, maar zodra het iets warmer wordt doe ik hem toch maar af denk ik. ... Blijft lastig haha, kan s nachts moeilijk gaan kijken hoe warm ze het heeft

Marije_jiplover

Berichten: 25304
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:31

maajjkee schreef:
Romy1234 schreef:
Poe 200 grams is voor een ongeschoren paard met deze temperaturen wel erg warm hoor!
Ik zou hem gewoon afdoen en ook niet alleen voor de nacht opdoen, dit heeft geen zin want een deken drukt de vacht plat, als je hem gewoon aflaat kan je paard zijn vacht iets uitzetten als “isolatie” als hij het wat kouder krijgt.
Mocht het nou echt nodig zijn kan je altijd een regendekentje nog op doen, maar als je paard nu al jeuk heeft lekker aflaten.


Niet ieder paard is gelijk en dus niet ieder ongeschoren paard heeft het nu te warm onder een 200 grams deken. Daarnaast is een regendeken juist niet handig als hij het dan toch koud heeft. Deze drukt haren plat en geeft verder geen warmte..

Ook dat is geen vaststaande regel.
Mijn haf is ongeschoren en heeft vanaf de aanhoudende regen eind vorig jaar en begin dit jaar een ongevoerde regendeken op gehad.
Daarmee bleef hij droog en onder de deken kon zijn vacht gewoon isoleren. De sneeuw bleef aan de buitenkant op de deken liggen zonder weg te smelten dus vacht plus deken samen isoleerden prima.

Met het mooie en warmere weer had ik hem weer zonder deken staan.
Vorig weekend stond hij met die snijdend koude wind ineens weer alleen maar in de schuilstal. Wind waaide zo hard door z'n vacht heen datie het niet comfortabel meer vond.
Ongevoerde regendeken als "windjack" erop en hij bleef weer lekker buiten rondscharrelen.

Voor mij is dus voldoende bewezen dat op een goede wintervacht een ongevoerde regendeken prima werkt om hem warm te houden bij aanhoudende regen of snijdende wind.

@TS kun je niet wisselen naar een dunnere deken?
Van 200 gram naar bloot is zeker voor de nachten nog wel een overgang.
Ik heb mijn wel kort in het haar zittende pony met de vorst onder 300 grams gehad, maar vandaag is die met een 100grams naar buiten gegaan, omdat ik weet dat die onder de 300 grams met het weer van vandaag klam bezweet van de wei af komt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:42

Een beetje op gevoel. Ik heb 1 paard geschoren aan het begin van de winter en 1 ongeschoren(wel dekens op). Beide paarden qua hoeveelheid grams de hele winter hetzelfdd op gehad(hetzelfde als in, beide evenveel. Uiteraard wel meer naarmate het kouder werd). Hetgeschoren paard is geschoren omdat hij het heel snel heeeel warm heeft. Zelfs met zijn geschoren vacht nog vaak.

Ze staan beide 24/7 buiten en staan nu overdag zonder en ‘s nachts nu nog met een 100 grams deken

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:07

maajjkee schreef:
Daarnaast is een regendeken juist niet handig als hij het dan toch koud heeft. Deze drukt haren plat en geeft verder geen warmte..


Fabeltjeeeeeee. Een paard met een dikke vacht en genoeg wolhaar krijgt het echt niet zomaar koud onder een regendeken. Die krijgen het juist veel te warm onder 200 grams.

TS heb je eerder met dekens gewerkt? Weet je hoe je kunt zien en voelen of ze het te warm of te koud hebben onder de deken?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:59

Ik heb mijn paard al bijna 3 weken zonder deken.Afgedaan toen het wat warmer werd.Hij had toen al een 0gr.op omdat hij het warm had.(ongeschoren)

De deken was toen net door zijn maatjes gesloopt.Ook met de vorst stond hij dus zonder deken en ik kon niet merken dat hij het koud had.Heb eerder het idee dat hij het wel fijn vond.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Bellaroy

Berichten: 37
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: In het mooie Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:01

Wij doen altijd op stal kijken naar de weersomstandigheden. Zonnig weer boven de 8-10 graden is deken af. Soms doen we hem wel om als er storm op komst is ofzo. Onze shetlander heeft altijd de deken af.

Leuke fotoshoot boeken? pb me voor meer info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers