nu nog scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 08:58

ik heb mijn haf in oktober helemaal geschoren. (op een zadeldekje na op zn rug) en in januari heb ik alleen zijn hals en lichaam geschoren, hoofd,benen,buik en zadeldek erin gelaten)

door de bucas onderdeken met dat sty-dry fleece voelt zn vacht wat ruw aan. Behalve waar de deken dan niet zit. ook het zadeldekjvorm voelt wel gewoon glad aan.

Nu is hij nog steeds niet aan t verharen. Terwijl alles is bijgegroeid.

Nu wil ik van de week zn sokken scheren, en de langere uistekende haren bij zn benen. Nu zit ik over na te denken om toch helemaal weer te scheren.

vorige zomer zat hij vergeleken met de rest van de paarden ook dikker in zn vacht. Hij wordt dit jaar 20.

Ik heb hem in sept 2017 laten testen op cushing. .
Het schijnt dan dat de waardes in het najaar hoger liggen dan in rest van het jaar, en hij zat zelf nog onder de waarde wat wordt gemeten als je niet in het najaar meet.


En midden in de zomer wil het niet doen ivm kans op verbranden.

Maar aan de andere kant denk ik, kijk wat zn vacht doet als straks zn deken lekker af is.

Het liefst wil ik met 15 graden zn deken af doen. en als snachts ook warmer is.


MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:09

Die langere stuggere haren hebben de paarden die 2 of 3 x geschoren zijn allemaal hier. Behalve de gene die alleen in oktober is geschoren.

Ik scheerde mijn haflinger voorgaande jaren in het weekend rond 20 maart(aankomend weekend dus) en die kwam dan altijd perfect in haar zomervacht. Ze was ook in de 20.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 19-03-18 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:13

Die van mij heeft ook lange en stuggere haren op de plek waar ze 2x is geschoren.
En haart ook nog helemaal niets.

Die is 11. En heeft een keurige zomervacht. Inderdaad wel dikker dan de KWPN'ers bij ons op stal, maar dat is inherent aan het haflinger zijn volgens mij. Dat heeft hier niets met leeftijd oid te maken.

Ik zou het dus niet doen of hij moet er echt last van hebben.
Zie in jouw post niet waarom je hem zou moeten scheren op dit moment.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:32

Wat is de reden dat je nog een keer wilt scheren?

Na het scheren komen altijd stuggere haren als eerste terug, dan wordt wel een normale vacht. Als ze nog niet verhaart nu heeft scheren om een dunnere zomervacht nu niet veel zin, zal toch een zomervacht nog groeien dan. Koudbloeden hebben wel altijd een dikkere vacht ook in de zomer als bijvoorbeeld een KWPN.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:45

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:56

Ja het kan, ik scheer mijn haf van 25 meestal ook rond deze tijd (of wat later) omdat hij slecht door zijn enorme vacht komt en hij anders te kampen krijgt met luis.. Hij krijgt altijd een normale haflinger zomervacht terug. Maar scheren om een zachtere zomervacht te krijgen heeft denk ik niet zo veel zin, haflingers hebben nu eenmaal een wat stugger haar dan warmbloeden.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 10:14

vorige zomer had stan een dikkere vacht dan zijn 7 jarige weide maatje ook een haflinger.

ik ga van de week of volgende week, wel even zn sokken bijwerken ivm wedstrijd, en dan beslis ik wat ik doe.

last heeft hij er niet van. Hij vind het wel altijd heerlijk, valt er van in slaap dus ik hoop dat ik mezelf in kan houden.

het geeft me een fijne gedachte dat sommige paarden ook nog niet echt aan het verharen zijn.

hij staat nu onder 2 dekens met gladde voering, en ik zie dat hij vacht daar al beter op reageert. Maar mijn bucas is wel weer met fleece.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:36

Hihi.. ken het.. denk altijd: scheer alleen jachtmodel en dan opeens is ie kaal.. Stef verhaart wel maar gewoon niet hard genoeg.. Staat s winters altijd zonder deken.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 11:52

ja want in januarie wou ik alleen lichaam wat onder de deken verdwijnt en halve hals. MAar dat werdt dus hele hals..

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:09

Ik snap dat nooit zo goed, je niet in kunnen houden.

Je doet toch wat voor je paard goed is, niet voor de mooi of jezelf.

Ik vind die van mij ook lelijk met die stugge lange haren, maar geen haar op haar of mijn hoofd die er aan denkt om te scheren.
Dier heeft het niet nodig en wordt er echt niet gelukkiger van als ze met die snijdende wind van afgelopen dagen nog weer met een bloot lijf moet rondlopen tijdens het rijden omdat ik het mooier vind.....

Life is short....SMILE while you still have teeth!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 12:16

Ik kan me heus wel in houden.

Maar wie zegt dat ik het nu met t koude weer gaat doen.

Vorige zomer had mijn haf duidelijk last van z’n wat dikkere zomervacht hij zweette toen veel meer. Maar scheerde ik niet ivm verbranden omdat t toen al midden zomer was.

Vandaar de twijfel om toch keer te scheren.

Hij vind t heerlijk als z’n dikke vacht eraf is vooral rond oktober als hij weer wintervacht heeff en t nog warm is.

Dus het is niet alleen omdat ik het mooier vind.. want als ik het echt zo veel mooier vind had ik in januarie echt wel helemaal geschoren ipv alleen lichaam en nek.

En in januari was het best warm toen ik heen scheerde en toen sloeg in die week na t scheren het weer ook in eens om. Koud heeft hij t toen echt niet gehad. Hij had gewoon deken om.

Ik heb 1 april wedstrijd en dan wil ik gewoon z’n benen de langste haren wat korter hebben omdat het er netter uitziet.

Maar omdat hij dus zomers die dikkere vacht had, denk ik kan ik dan beter niet nu helemaal scheren. Voordat hij weer zomers last van heb

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:30

Nu scheren gaat niet aan zijn zomervacht helpen. Zomervacht zal hij gewoon gaan aanmaken, die wordt echt niet dunner door nu te scheren. Ene paard heeft nu eenmaal een dikkere vacht als de ander. Mijn kruising Tinker heeft het ook altijd warm in de zomer, boven de 25 graden staat hij te zweten als hij niks doet. Heeft ook een vrij dikke vacht van zichzelf. Maar aangezien hij groot gedeelte wit is met roze huid durf ik hem in de zomer niet te scheren. Hij staat 24/7 buiten. In de winter wordt hij wel altijd geschoren anders is hij ook altijd zeikenat naar het rijden en is hij ook niet voorwaarts omdat hij zo'n last van zijn vacht heeft.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:36

Je zegt zelf dat je deze of volgende week het wilt doen en je niet weet of je je kan inhouden.
Nachtvorst in april is geen uitzondering.

Daarbij zie ik de meerwaarde gewoon niet van nu scheren. Waarom zou je dat doen?

Als het je om de zomervacht gaat ben je veel te vroeg, die moet nog doorkomen dus daarom nu scheren is nutteloos.

Ik snap de overweging dus niet.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 12:44

klopt maar waarom reageer je in een topic als jij tegen scheren ben? en dan niet in houden was sarcastisch bedoeld. als goed is worden de temperaturen volgende week beter. ook heeft mijn paard dekens dus zou het echt niet koud krijgen.

maar op het oog van dikkere zomervacht, dacht is misschien is scheren nu een optie. Maar als het niet helpt en hij over paar weken weer dikkere zomervacht heb, dan houdt t op.

waarom ik het wel zou doen, omdat mijn paard duidelijk last heeft van zn dikkere vacht. Tuurlijk ken ik zat paarden die ook wintervacht hebben en eigenaar nat weer buiten zet. maar dat moeten hun weten. Ik vind het geen fijn idee om een bezweet paard weer nat in de regen terug zetten. Even vanuit gaan met wintervacht zonder dekens enz.

En als ik merk aan me paard hoe fijn hij het vind als het eraf is. Spreek nu over de winterperiode. maar omdat hij zomers dus de wat dikkere vacht heb, dacht misschien is het nu ook wel fijn voor hem.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:52

Volgens mij begrijp je mij niet.

Ik ben niet tegen scheren. Die van mij wordt elke winter 2x geschoren, puur omdat ze anders teveel vacht heeft en daar last van heeft.

Jij vraagt in de OP of je nu zult scheren ivm ruwe haren en straks een dikke zomervacht.
Of ik begrijp ik jouw vraag verkeerd?

Ik ben niet tegen scheren, maar ik ben wel tegen nutteloos scheren wat het in mijn ogen is als je nu scheert om in de zomer minder vacht te hebben. Want die vacht zit er nog niet op.
Wat je er nu afscheert is wintervacht en zal niet helpen tegen minder vacht in de zomer.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 13:01

MarliesV schreef:
Volgens mij begrijp je mij niet.

Ik ben niet tegen scheren. Die van mij wordt elke winter 2x geschoren, puur omdat ze anders teveel vacht heeft en daar last van heeft.

Jij vraagt in de OP of je nu zult scheren ivm ruwe haren en straks een dikke zomervacht.
Of ik begrijp ik jouw vraag verkeerd?

Ik ben niet tegen scheren, maar ik ben wel tegen nutteloos scheren wat het in mijn ogen is als je nu scheert om in de zomer minder vacht te hebben. Want die vacht zit er nog niet op.
Wat je er nu afscheert is wintervacht en zal niet helpen tegen minder vacht in de zomer.


dan begrijpen we elkaar verkeerd ja.

ik weet niet goed hoe ik het moet formuleren. maar het is dus duidelijk dat als ik hem nu scheer dat dan toch weer zijn dikkere zomervacht heeft straks.

ik dacht als ik nu scheer. dan duurt het even voordat het er weer aan zit, en dat hij dan misschien wat minder last zou hebben van ze dikkere zomervacht. Omdat het even duurt voordat alles er weer aan zit.

net als bij een wintervacht die scheer je eraf, en over paar weken/maanden weer omdat het aangegroeit is. en dus paard dan last van heeft.

maar mijn hafje heeft in de zomer er ook duidelijk last van, en ik wil liever niet scheren in de zomer omdat ik niet wilt dat hij verbrand. Dus als ik nu dan scheer, dan heeft hij straks een minder langere dikkere zomer vacht maar is hij wel wat meer beschermd tegen de zon (zodra temp aangeef dat het zonder deken kan) omdat dan zn vacht al wat aangegroeid is.

hoop dat ik nu duidelijk ben haha

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:09

Als ie nu nog niet verhaard zal je ook nu nog geen haren van de zomervacht van hem scheren. Alles wat je eraf scheert nu is dan gewoon winterharen en dat heeft geen effect op zijn zomervacht.

"Een draver, is gaver" :D


ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:06

Mijn paard is nog mooi kort in haar vacht maar had ook van die lange stuge haren er tussen zitten, december voor het laatst geschoren. Ik heb vorige week die lange haren verwijderd door met de tondeuse met de haren mee te scheren, moet je niet hard drukken. Zo zijn die lange lelijke haren toch zo goed als weg zonder de andere haren korter te maken.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:46

De reden waarom het langer duurt voordat de wintervacht terug is, is omdat je meestal scheert na de rui periode. Daarna houd je dan de haargroei tegen door warm genoeg een deken op te leggen. Mijn ruin is in november geschoren maar die heeft toch weer vrij veel haren en is dan ook al een week of 3/4 flink in de rui.

Zomervacht scheren heeft alleen zin als de zomervacht er is. Eventueel zou je dat dan wel in het voorjaar kunnen doen. Vliegendeken met UV protectie helpt ook wel om te voorkomen dat ze verbranden. Na een week of 2 a 3 is de vacht weer dik genoeg om niet te verbranden. Paar stalgenoten met oudere paarden lossen dat zo op. Mijn ruin laat echt geen vliegendeken heel en aangezien hij 24/7 buiten staat heeft hij het dus dan maar warm in de zomer . Echter van de zomervacht heeft hij geen last, zweet wel maar is ook gewoon voorwaarts met rijden. Daarna gewoon even de tuinslang erover en hij vind het heerlijk.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 15:08

aha dan scheer ik hem nog niet helemaal. maar zelf het zadeldekjevorm wat nog niet geschoren is verhaard niet, en dat was vorig jaar wel het geval.

maar antwoord is duidelijk, ik scheer hem niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers