[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:06

Hoi bokkers,

Hebben jullie misschien nog een goed advies over welk merk winterdeken goed bij mijn pony zou passen? Ik heb al zoveel miskopen gedaan qua dekens, echt zo zonde van het geld!

Indy is 18 jaar en staat deze winter voor het eerst 24/7 buiten met een schuilmogelijkheid en met aardige wintervacht. Ze loopt nu met een BR-deken maar ook die zit niet 100% geweldig. Ik moet 'm vrij los doen aan de voorkant ivm schuurplekken op haar borst en schouders. Maar dan schuift hij wel weer naar achteren op de (bijna niet bestaande) schoft. Gevolg: schuurplekken op de schoft. En omdat hij vrij los zit aan de voorkant valt de hals ook wat meer open en regent het erin. Ook niet handig.

Wie o wie heeft de gouden tip? Qua prijs maakt het me niet zoveel uit als het maar goed zit en eventjes meegaat. Dit is de hoofdpersoon waarvoor de portemonnee weer getrokken moet worden: ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...Klein maar fijn...


Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:37

RianneH schreef:
Welke dekens heb je allemaal al geprobeerd? Zou een Dominick iets zijn? Ligt volgens mij wel mooi stabiel op de wat rondere paardjes.

Eigenlijk vooral de dekens van Harry's Horse, EJ, Decathlon, Profi-Rider en nu dus BR. Dekens voor een wat lager budget zeg maar. Nu wil ik een keer eentje die echt goed past dus dan wil ik er ook wel wat meer geld aan uitgeven. Dominick zal ik eens googlen, dank je!

divafloortje schreef:
Ik heb gehoord van vrienden die ook paarden hebben dat Bucas is een super goede dekens merk is. Je krijgt dan echt waar voor je geld is mij verteld.

Nouvel schreef:
Maar wel eerst passen, Bucas past lang niet op alle paarden goed. Bij iets bredere paarden gaat Bucas snel hangen en trekken en veroorzaakt daardoor schuurplekken.

Bucas zat ik ook aan te denken inderdaad maar als ze minder geschikt zijn voor de iets bredere paarden dan is het misschien toch niet zo'n goede match.

Veulen84 schreef:
Heb je al een quarter of westerndeken geprobeerd?

Nee nog niet, ook nooit aan gedacht eigenlijk maar ga ik ook eens naar op zoek. Dank je!

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:48

Wijslander schreef:
@ Esss Rambo?

Ja dat zou ook wel een goeie kunnen zijn! Zat net even een filmpje te kijken over de Rambo Optimo en wat een mooie deken! Valt wel ruim las ik en dan zouden ze Indy haar maat niet hebben. Ik ga weer op onderzoek uit. :)


justkid schreef:
Ik heb echt helemaal geen idee wat ik moet en zoek :') Mijn paard staat nu in een dazen/vliegenvrij gedeelte van Nederland en ik ga met haar naar de Veluwe en daar zijn ze wel begreep ik.
Dus alle informatie is welkom :o

Ik woon op de Veluwe en wij hadden er vorig jaar zomer inderdaad last van die stomme dazen. Ze komen gelukkig niet al teveel op mijn pony af dus met een vliegendeken met hals en dazenspray hebben we het gered (ook in het bos).

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:30

Misschien wel heel toevallig maar ik had vanmiddag precies dezelfde gedachte Koper.

Mijn merrie komt altijd wel naar me toe lopen als ik haar roep, maar dan gaat het op haar dooie gemakje. Maar vandaag had ze wel erg veel haast om naar me toe te komen. Zo van, hehe ben je daar eindelijk met wat meer warmte. Nu staat ze ongeschoren onder een 350 grams deken.

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:39

Ik heb bij mijn koukleumpje vanmiddag ook een staldeken onder haar winterdeken gedaan omdat ze niet meer warm aanvoelde. Bij elkaar is het nu 500gr, wat me veel leek maar als ze het nodig heeft dan moet het. Ze staat dit jaar voor het eerst ook dag en nacht buiten, daardoor vind ik het soms best lastig wat te doen qua dekens.

Al had ik vandaag weer het idee dat ze zelf aangaf dat het tijd werd voor meer warmte. Normaal komt ze altijd rustig naar me toe gesjokt als ik haar roep en moet ik haar het laatste stukje komen halen. Maar vanmiddag had ze haast om uit de wei te gaan en was ze zenuwachtig. Hoppa, extra dekentje eronder en ze was weer rustig. Weet niet of het kan en misschien beeld ik het me in maar het viel me wel op. Morgen maar weer onder de deken voelen hoe ze dan aanvoelt.

...Klein maar fijn...


Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:46

Gisteren was bij ons de wind al minder dus toen de 200gr staldeken er onderuit gehaald en nu nog 300gr over. Pony is ongeschoren en staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid (waar ze alleen nooit in staat ;-)) Morgen maar weer even voelen en anders heb ik nog een 150gr deken liggen. Gelukkig is de ergste kou nu voorbij, was er wel weer klaar mee!

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:43

Argh ik ben ook zo’n twijfelkont wat betreft de dekens. Hebben jullie nog een goed advies?

Mijn pony staat ongeschoren onder haar ongevoerde regendeken. Vandaag zou het veel gaan regenen zeiden de weerexperts, dus toch haar deken maar opgelaten. Nou het is nog steeds droog bij ons. |o Al had ik vandaag niet veel mogelijkheden om naar stal te gaan maar toch...

Morgen wordt het ook weer warm maar er is weer regen voorspelt. Ik zou ‘s ochtends haar deken af kunnen doen en einde vd middag weer op, maar stel dat ze helemaal is natgeregend dan heeft die regendeken ‘s avonds ook geen zin meer. Krijg haar nl. nooit meer droog in een korte tijd.

Oftewel: twijfels twijfels... Wat zouden jullie doen? Deken oplaten of toch maar afdoen?

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:23

KellyR schreef:
En anders is het toch niet heel lastig om op buienradar te kijken?
Daar kan je je eigen plaats invoeren vervolgens naar het 5dagen per uur overzicht.
Alle 5 dagen geloof ik niet. Maar voor de volgende dag hebben ze vaak gelijk.

Hier stond hij gisteren bloot. Gister avond een oingevoerde regen deken op gegooid voor vandaag. Zou na 12e gaan regenen.


Dat doe ik ook maar dat heeft dus weinig zin als de voorspellingen steeds veranderen. Op basis van wat het weerbericht 's ochtends vroeg zegt moet ik een keuze maken voor de rest van de dag, want ik heb niet de mogelijkheid om tussendoor naar stal te gaan zodra de regen zich aandient op de buienradar. Dus dan is het inderdaad kiezen tussen twee kwaden zoals Koper ook al zei.

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:35

Koper schreef:
Precies. Ik ben niet achterlijk, ik kijk een keer of twintigduizend per dag op weeronline. En daar wisselt het dus steeds. Niet alleen de voorspellingen, ook de omschrijving waar of wat. Waardoor ik dus steeds in een ander stuk van Nederland woon zonder mij daadwerkelijk te verplaatsen :Y)

Hier staan ze nog steeds bloot. Hopelijk ben ik vanavond op tijd, komende nacht wil ik ze wel onder de ongevoerde regendekens.

Dat bedoel ik dus. :) Aangezien het volgens de buienradar hier al vroeg hard zou gaan regenen heb ik toch de deken maar opgelaten. Vervolgens zou het om 13:00 uur gaan regenen en daarna toch om half 3. Zie net dat de buienradar half 4 aangeeft voor de eerste regenbui, nou ik denk dat het de hele dag droog blijft. Vrijdag haal ik de deken er sowieso af dus dan is het gedoe gelukkig klaar. Kunnen we daarna weer aan de vliegendekens. :Y)

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:44

De mijne staat 24/7 buiten en nog zonder deken. Wel ongeschoren en een aardig wintervachtje in de maak.

Ik vind het zelf nu nog te warm voor een deken maar ik kijk gewoon steeds hoe ze erbij staat. Vorig jaar toen het kouder werd en veel regende stond ze op een gegeven moment steeds te rillen. Nou hoeft dat ook geen probleem te zijn als er genoeg ruwvoer is maar ik merkte aan haar gedrag dat ze niet happy was. Toen een gevoerde regendeken opgedaan en ze was weer de rust zelve.

Ik ga meestal opletten of een deken nodig is als het overdag rond de 10 graden of lager wordt. Maar ik heb al wel gelezen in dit topic dat het erg verschilt per paard en leefsituatie. Meestal zegt je eigen gevoel ook wel wat slim is om te doen en wat niet. ;-)

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:33

Pfff ik vind die temperatuurverschillen wel lastig. Mijn pony is ongeschoren en loopt 24/7 buiten. Vanavond voelde ze koud aan onder haar met fleece gevoerde regendeken dus haar 150 grams opgegooid. Dat voelde bij haar een stuk beter en kon de andere deken mooi drogen.

Alleen zie ik dat het morgen en vrijdag weer 11/12 graden wordt. Wat doen jullie dan qua deken? Wisselen naar een dunnere versie of andere liner eronder of laten jullie het zo? Het verschilt ook wel erg per paard natuurlijk...

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:57

Pally schreef:
Koper schreef:
Ik vind sowieso de temperatuur heel lastig. Heb mijn ruin nu onder de Nika staan, dat gaat nu wel goed. Morgenochtend wil ik 'm eigenlijk onder de Smartex zetten, vanwege de harde wind en vele regen die ze voorspellen. Maar ben te bang dat dat te warm gaat zijn. Lastig.

Mijn merrie sinds een paar dagen dag en nacht onder de Rhino 0 grams. I hartje die deken.


Ja hier ook. Gewoon kou is niet erg, dan verschilt het niet veel tussen binnen en buiten. Maar harde wind en/of regen maakt het buiten kouder dan binnen.


Ik ben uiteindelijk vandaag aan het einde van de ochtend even langs stal gegaaan om onder de deken te voelen en kijken, maar tot mijn eigen verbazing voelde ze gewoon lekker warm. Terwijl ik had verwacht dat ze zou staan te zweten met de 150 grams deken op. Heb het maar even zo gelaten en morgenochtend check ik het nog een keer. Anders kan de 0 grams regendeken weer op.

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:53

Misschien op Facebook zoeken in de verschillende groepen naar een tweedehands deken of op Marktplaats?

Ik heb mijn pony sinds vanmiddag ook zonder deken staan. Is net een teddybeer met haar dikke vachtje en ze kan evt uit de wind staan, dus ik durfde het wel aan. Volgend jaar ga ik het zonder dekens proberen, het was steeds zo’n gedoe met wisselen en niet passende dekens. Als het even kan dan maar liever zonder.

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:13

Duhelo schreef:
Hier idem idd. Morgen worft het hier 13 graden en snachts 6 graden. Ik neem de gok dus maar en zet ze bloot. 2 keer wisselen is niet haalbaar en een regendeken helpt niet tegen de warmte. Dus dan maar bloot.


Ik had precies hetzelfde en met de weersvoorspellingen voor de komende tijd denk ik dat ze het wel overleefd zonder deken. Twee keer per dag naar stal om dekens te wisselen is voor mij ook niet haalbaar, helemaal nu ik ook nog hoogzwanger ben. Pony is wel ongeschoren en heeft een dikke vacht & heeft schuilstal tot haar beschikking.

Vond haar net languit liggend in de wei in het zonnetje en onder de modder dus volgens mij vind ze het wel prima zo. :-)

...Klein maar fijn...

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:01

November108 schreef:
Oké misschien een beetje een rare dekenvraag zo middenin, maar mijn oude merrie is met pensioen en zoals het eruit ziet kan ze lekker zonder deken blijven (maakt nu al een pak wintervacht aan om u tegen te zeggen). Mijn andere merrie heeft een maat groter dus aan mijn complete set Bucas-dekens heb ik even niet meer zoveel. Nu heb ik wel de mogelijkheid om ze gewoon te bewaren in onze berging (vochtvrij, op kamertemperatuur). Zijn ze dan eventueel wat jaren goed te houden tot er een paard weer langskomt die ze zal passen? Of zullen ze minder worden van jaren in de kast liggen?


Denk dat het wel meevalt als je ze (zoals je al aangaf) vochtvrij kunt opbergen en ook buiten het bereik van eventueel ongedierte kunt houden. Zou ze wel eerst wassen voordat je ze opbergt.

...Klein maar fijn...


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 23 bezoekers