paard panisch voor insecten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

paard panisch voor insecten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 08:26

Hallo allemaal

Met de zomer wat in mijn achterhoofd stoot ik op een probleem. Mijn paard reageert extreem fel op insecten. Wanneer ze in de wei gaat MOET ze een vliegendeken want ander loopt ze zich helemaal in het zweet. Ook bij het rijden reageert ze het heel hard op dazen,vliegen,... Ze begint dan te trappen naar de insecten en stappen zit er niet in want ze wilt alleen maar lopen.

Vorig jaar ging ik dan altijd ofwel heel vroeg rijden ofwel heel laat. Maar dit jaar ga ik op wedstrijd dus probeer ik iets te vinden waardoor ze minder gevoelig wordt voor insecten.

Weet iemand een goed middel om haar mee in te spuiten (dat ECHT werkt)?

Alvast bedankt!



Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard panisch voor insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:13

Ik had ook zo'n paard, wedstrijden waren daardoor ook lastig..ik deed altijd nog even extra inspuiten voordat ik de ring in ging. Maar mening proef werd verknald door bovenstaande..

Wat ik denk dat handig is om te doen, is om te kijken of je haar toch een beetje kan desensibiliseren. Dus gewoon op de dag gaan rijden, goed insprayen en haar leren dat ze gewoon naar jou moet blijven luisteren ondanks haar ongemak. {en gewoon korte stukjes stappen, zodat die beesten ook niet teveel kans hebben om massaal op haar te gaan zitten}

Op open vlaktes gaan rijden met veel wind helpt ook, en niet iedere plek heeft evenveel insecten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 13:11

Elisa2 schreef:
Ik had ook zo'n paard, wedstrijden waren daardoor ook lastig..ik deed altijd nog even extra inspuiten voordat ik de ring in ging. Maar mening proef werd verknald door bovenstaande..

Wat ik denk dat handig is om te doen, is om te kijken of je haar toch een beetje kan desensibiliseren. Dus gewoon op de dag gaan rijden, goed insprayen en haar leren dat ze gewoon naar jou moet blijven luisteren ondanks haar ongemak. {en gewoon korte stukjes stappen, zodat die beesten ook niet teveel kans hebben om massaal op haar te gaan zitten}

Op open vlaktes gaan rijden met veel wind helpt ook, en niet iedere plek heeft evenveel insecten.


Ga ik zeker eens proberen! Bedankt voor je antwoord!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 13:11

Heeft er iemand nog misschien tips of oplossingen?

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:13

Een product met hertshoornolie in ! Stinkt uren in de wind, maar gegarandeerd een hele poos steekbeestvrij :D
Wel niet aan te raden op een schimmel :')

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:18

Nee helaas, ik heb er ook zo een. Buitenrijden doe ik alleen met een uitrij vliegendeken, volledig ingesprayd, zomers ga ik eigenlijk al nooit. In de bak ook alleen volledig onder de stinkspray, ik bestel meestal vliegenspul in het buitenland omdat in nederland bijna niets meer mag.
Insprayen, rijden, direct na t rijden vliegendeken erop, anders heeft t uitstappen geen nut ;) omdat hij zich volledig in t zweet blijft lopen.
Op de weide gaat wel, ook ingepakt in een vliegendeken, en voor de schemering even binnenhalen, als het volledig donker is kan hij wel weer naar buiten.

Als vliegenafweer gebruik ik de Absorbine Ultrashield Black, meestal verkocht als stalspray om onder bepaalde wetten uit te komen. Of iets met veel hertshoorn erin, stinkt allemaal als een tierelier :') Zorgt ook voor extra ruimte op het losrijterrein

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: paard panisch voor insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:21

Absorbine Ultrashield Werkt idd goed. Of andere sprays met permethrin. Hartstikke chemisch overigens..

Te koop vaak bij westernshops

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:23

helaas heb ik zo'n paard gekend.. heeft bijna mijn herzens ingeslagen omdat ze panisch is voor vliegen.. ze had wild met haar benen om haar heen geslagen en mij bijna alle hoeven in gezicht gegeven.. ondanks haar erge ongemak heb ik wel even voor mij zelf moeten Kiezen en haar echt uit mijn buurt moeten slaan (waar ik mij nog altijd slecht over voel, Maar helaas had ik geen andere keuze gehad op dat Moment..gelukkig daarna ook nooit Meer) ... we hebben in een gesloten bak gelopen (met longeerlijn), lekker koel in de zomer. en meestal ook vliegvrij.

ik heb haar heel veel ingespoten met vliegenspray, ook met vliegencreme om in te smeren aan haar hoofd en benen. erg veel werk maar ze is wel iets minder panisch geworden. ze had op een gegeven Moment ook wel door dat ik graag de vliegjes bij haar weg wou hebben en er alles aan deed om het haar gemakkelijker te maken.
en ze was altijd top tot teen ingepakt

hoe het nu verder met haar is weet ik niet, ik heb haar al heel lang niet gezien.. ze heeft toen als 4 jarige in de springsport gelopen.
Laatst bijgewerkt door Arashah op 22-02-18 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:24

troi schreef:
Absorbine Ultrashield Werkt idd goed. Of andere sprays met permethrin. Hartstikke chemisch overigens..

Te koop vaak bij westernshops


klopt idd, in nederland ook verboden om zo te verkopen, ik meen ook dat de ingredienten van de Black hier in nederland zijn aangepast. Hij lijkt niet meer zo effectief, dus laat m meestal uit t buitenland komen.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: paard panisch voor insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:31

Hertshoorn hier minder tevreden over,alsnog prikbeesten.

Eens per maand butox erop helpt iets.

En lookteentjes open snijden en letterlijk over je paard wrijven voor je gaat rijden.
Stinkt ook als de pest en gegarandeerd ruik je zelf ook naar de look,maar houdt ook wat op afstand.

tirzasarah10

Berichten: 1818
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: paard panisch voor insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:39

Pbh spray normaal voor varkens en kippen bijten maar werkt als een trein tegen insecten en blijft lang zitten. Ej heeft het spul

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 16:49

Bedankt iedereen voor het antwoord!! :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers