[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:26

De komende week zal het inderdaad wel meevallen :P

Zoek je nog iets tegen een bepaald type steekbeest? Het valt mij bij voorbeeld op dat allebei mijn paardjes last hebben van vliegen. Mijn merrie ook van muggen, en mijn ruin is een ware dazenmagneet. En ja ze staan in de zelfde wei. Geen idee waar het verschil door komt, ze zijn bij voorbeeld de zelfde kleur dus dat zal het ook niet zijn.

Maar goed, mijn ruin is daardoor met een deken zonder zebramotief niet echt geholpen bij voorbeeld.

Voor mijn merrie wou ik komende zomer op zoek naar een vliegendeken, liefst met hals en ZONDER buikflap, die luchtig is. Stevig hoeft niet persé, kleur maakt niet uit. Luchtigheid/niet te warm vind ik het belangrijkste. Ze heeft een vrij makkelijke pasvorm maar wel veel buik dus hij moet van boven naar beneden lang genoeg zijn. Het moet ook een deken met ponyproporties zijn, geen warmbloeddeken in het klein. Als er nu toch iemand zich meldt voor steekbeestendekens doe ik alvast mee met de voorbereidende zoektocht. Waar oh waar vind ik zo'n deken in maat shet (onderlengte 140, evt 145).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:45

Yenni schreef:
Wat hebben jullie paarden nu op liggen? Hier geschoren 300 grams maar ga vandaag naar de 400.

Ongeschoren 24/7 buiten, eentje bloot en de andere onder regendeken (wel de iets dikkere). Vorige winter zou ze met dit soort weer daar een liner onder nodig hebben gehad, en die neem ik ook braaf elke avond voor d'r mee. Maar vooralsnog heeft ze het warm genoeg. De afgelopen weken heb ik ook wel aan haar weerstand gewerkt, had er nooit bij stilgestaan dat ze zich dan ook weer beter warm zou kunnen houden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:42

Als ik dikker doe gaat 't broeien en krijgt ze jeuk. en m'n ruin is blij dat 't eindelijk droog is, lekker in z'n nakie. Kan 'ie even afkoelen. Ze staan er allebei monter bij. Vorig jaar toen 't vroor was mijn merrie inderdaad wat depri door de kou. En in december stond ze een paar weken op stal dus die vorstperiode heeft ze niet echt meegekregen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:05

_Lina schreef:
Omdat mijn Tinker merrie haar regendeken helemaal van flarden gescheurd heeft ben ik opzoek naar een nieuwe. Ze is niet geschoren en staat normaal gewoon onder een gewoon regendekentje omdat ze overdag buiten gaat en snacht's binnen staat. Als de temperaturen rond het vriespunt schommelen gaat er een 150gr outdoordeken op van QHP.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuw regendeken. Ik had de bucas freedom turnout light in mijn gedachten maar vroeg me af of deze wel sterk is? Had ook nog aan de smartex rain gedacht maar zal deze niet te warm zijn omdat ze dus ook gewoon niet geschoren is?

Mijn paard (ongeschoren IJslander) heeft een Smartex Rain en die draagt hij als het ongeveer tussen de +10 en -5 is. Het is een sterke deken. Mijn paard staat ook 's nachts buiten, op stal zou hij het met deze deken te warm hebben. Maar je zou natuurlijk binnen de deken af kunnen laten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:58

Einde vd middag liep ik met de liner van mijn merrie de wei in en deed het klitteband van de sluiting vast los. Liners zijn de enige voorwerpen in hun dagelijkse omgeving die klittebandgeluid maken, en net op het moment dat ik die sluiting losmaak gaat het hoofd van mijn pony de lucht in (ze stond uit zicht achter mijn ruin zijn bolle lijf) en komt ze naar me toe. Natuurlijk is het toeval (hoewel de penny in mij vindt dat ze een verband legt tussen ik heb het koud en jij hebt een warm ding bij je) maar ik vroeg mij wel af in hoeverre jullie door je paard laten leiden qua dekens. Zo loopt mijn ruin af en toe weg als ik 'm een deken op wil doen, en vaak heeft hij ook gelijk. Soms heeft hij pech, als ik toevallig weet dat er over een paar uur een regenfront aankomt wat een paar dagen boven Nederland zal blijven hangen, en hij weet dat niet, dan moet hij toch echt een deken om.

Maar is er iemand die bij voorbeeld paarden inspraak geeft? Ik heb toen ik over dat Noorse onderzoek met de gekleurde bordjes las er wel over nagedacht. Maar in het donker 's avonds vond ik het bij nader inzien toch geen handig plan :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:31

Het is ook voor het eerst dat ze een soort van signaal gaf. Mijn merrie is braaf ten koste van zichzelf, je kunt bij wijze van spreken in d'r ogen prikken en dan zal ze nog braaf blijven staan. Ernstig subassertief dier. Ook met dekens staat ze braaf stil. Maar vanmiddag leek ze er specifiek op af te komen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:33

Nou dat dus Esss. Normaal komt ze altijd naar me toe, ofwel voor d'r bak met brokken ofwel om te kriebelen. Ál-tijd. Maar dat wou ze dit keer niet (wel de brokken, 't is wel een shet :P ). Toen de liner om was liep ze ook vlot mee naar het hekje waar de deken al overheen lag. En daarna vond ze dat 't klaar en in orde was en ging ze weer verder vreten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:45

Terwijl die van mij dan juist depri in een hoekje gaat staan. Was vandaag echt voor het eerst dat ze die deken leek te komen halen.

Bij mijn ruin kan ik het alleen aan de bovenlijn zien als hij het koud heeft. Hij staat dan een beetje ineengedoken. Om een deken komen vragen is denk ik zijn eer te na _O-

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:19

Mijn ruin ligt vandaag lekker in de zon te bakken, is niet meer overeind te krijgen... en het staat zo slordig als hij niet overal evenveel bruint dus die is bloot. Mijn merrie wel onder dek, vanavond gaat er een dikkere liner onder, en de hals er aan. Het wordt kóúd!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:13

Ik heb vandaag voor het eerst in de geschiedenis mijn pony overdag in de zon onder 200 grams staan := Arme dier had 't koud. Vanavond maar even kijken, ik heb 'r nog nooit warmer hebben staan dan dit.

Zo apart hoe verschillend ze zijn. Mijn ruin doet vandaag bakken in de zon aflevering 6, die zit, of eigenlijk: ligt, helemaal nergens mee en heeft een meer dan stralend humeur.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:24

8)7 |o ^) Rótwind

Ga zo het wol maar van stal halen. Wil eens proberen of liner + wol + deken de warmte van wol heeft en het niet-op-de-schouders-trekken van liner.

Overigens hier gelukkig droog. Vanochtend zon. Maar die snertwind :brr:

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:33

Oeps!

Ik heb dat een keer gehad met een Amigo. Paard begroette mij met de singel aan de clipkant nog vast. Aan de rechterkant sleepte de singel achter 'm aan. Been was sterker dan stiksel ;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:02

SBravour schreef:
Ah jammer, stiksel stuk dus. Gelukkig hoefde ik niet aan het naaien en was het zo er aan geschoven, vast geklit, en klaar! :D

Handig!

Tegenwoordig heb ik de singels korter. Zodat hij er niet meer met z'n pootjes in kan. En bij mijn merrie zitten ze op het allerlangst, daarmee passen ze nét om haar buik.

Ik wist trouwens niet dat Rambo zo'n systeem had.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:04

Amy schreef:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een winterstop gehad met m'n paard. Nu wil ik haar weer oppakken om te rijden en meenemen naar de vereniging. Maar ze zit heel dik in de vacht. Kan ik nu nog (een deel) laten scheren? Of ben ik daar echt te laat mee?

Ik zou het even in het centrale topic over scheren vragen. Dit topic gaat over dekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:08

Temeraire schreef:
Nu het wat minder koud is wilde ik mijn ongeschoren paard gisteren weer onder 100 gram zetten in plaats van 250 gram. Maar ze voelde nog helemaal niet te warm dus ik heb de 250 toch maar erop gelaten :)
Ook vandaag was ze nog niet te warm.

Wat minder koud? Het vriest een paar graden en door de hoge luchtvochtigheid voelt het kouder aan.

Gisteravond had ik het verkeerd gedaan. Mijn ruin had ik onder de Smartex Rain en mijn merrie onder regendeken plus 100 grams liner. Dat was op dat moment (uurtje of negen) wel goed, maar blijkbaar is het daarna zo koud geworden dat ze er niet genoeg aan hadden. Vanochtend (uurtje of acht) was het echt koud, ze voelden ook niet warm genoeg onder de dekens en ze waren erg moe. Kennelijk een zware nacht geweest. Dus nu vanavond heb ik mijn merrie onder 200 grams gezet en mijn ruin onder de Nika 100 grams. Dat is de dikste deken die hij heeft en deze winter heeft hij 'm nog niet gedragen. In z'n hele leven heb ik dat ding denk ik een keer of 8 gebruikt :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:46

Morgen wordt het bewolkt dus dan zal het minder koud zijn. Wel weinig wind dus mogelijk hoge luchtvochtigheid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:58

Ik vind het niet gek dat ze warm wordt en zweet, dat is vrij normaal bij deze hoge luchtvochtigheid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:43

Weidebloem schreef:
Koper, als de temperatuur rond het vriespunt schommelt met overdag zon, dan is de luchtvochtigheid toch juist heel laag?

Ik heb alleen maar mijn eigen waarnemingen om mij op te baseren. En die waarnemingen zijn dat de luchtvochtigheid lager is bij wind (zo hadden we vorig jaar erg veel mistige dagen en dit jaar veel meer storm, maar ook minder mist). Daarnaast fiets ik 2x per dag van en naar mijn paardjes en dan ben ik ruim een half uur onderweg. Genoeg gelegenheid dus om te merken hoe nattig je wordt in bij voorbeeld je gezicht op sommige avonden en ochtenden.

Die van mij zijn het zat. Zijn de kou meer dan beu en verlangen naar de lente. Afgelopen weekend heb ik mijn merrie 's nachts onder 200 grams gehad en mijn ruin onder 100 grams. Dat is toen goed bevallen en zo ga ik het de komende nachten ook weer doen. Overdag bloot als het zonnig genoeg is en anders mijn merrie onder 100 grams en mijn ruin eventueel onder de Smartex Rain. Hij verhaart als een malle dus de voering is momenteel voor hem niet optimaal :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:00

Ellepel: en eventueel twee washandjes aan weerszijden van de snee zodat je een soort schoftkussentjes in de deken naait?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:18

Jodi93 schreef:
Morgen gaat er 400 op. Ze staat in een open stal en-12 dan vriest dat ook echt in haar stal zeg maar.

Morgen -12? Waar baseer je dat op?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:10

Agradi is voor mij een nooit-weer-ervaring. Anderhalf jaar geleden zat ik werkelijk te springen om een liner en de levertijd werd steeds maar aangepast. Na een week (blijkbaar was hij toen de fabriek in China al uit) kreeg ik een update dat het ding onderweg was naar Ierland 8)7 Verkoop dan geen spullen die nog gemaakt moeten worden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:45

Het is een kwestie van voelen. Als hij onder zijn 100 grams deken warm genoeg is (hand onder de deken en je weet 't) dan is dikker niet nodig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:39

Jeumig, dat beenhaar :wow:

Ik ben al de hele middag bezig om een voorsluiting te maken voor een onderdeken die vanavond op moet. Eerste keer dat ik een V-sluiting maak. We gaan 't zien :Y)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:15

Oh god, ben toch blij dat ik ze onder een wug heb en dat de liners alleen maar aan elkaar hoeven :')

Althans, in theorie. Vandaag was ik op alles voorbereid, en stond ik met twee liners naast mijn pony. Die het helemaal niet bijster koud had, het waait minder hard dan afgelopen nacht. Dus ponylief alleen van 100 naar 200 grams gewisseld (shetlander op leeftijd, ongeschoren 24/7 buiten).

Voor mijn kerel had ik de onderdeken niet helemaal af maar wel bruikbaar. Het ding is donkerblauw met lila voering die een ietsjes glimt, 't lijkt net de mantel van een magiër :P Maar paard stond nog hartstikke prima onder z'n Smartex. Beter dan onder de Nika (100 grams) die hij de afgelopen nachten gedragen had. Conclusie: Nika is hartstikke leuk maar niet bij meer dan windkracht 2 en/of kou. De stof is blijkbaar gewoon te dun. Dus binnenkort zal ik de vulling er eens uit pulken, dan heeft hij een leuk regendekentje voor in de zomer en kijk ik in oktober ofzo wel waar ik een nieuw ding voor de winter voor 'm vandaan ga halen.

Rianne, hoe groot is de beschadiging? Is het op te lossen met lijm? Met die kits heb ik geen ervaring verder, met lijmen wel.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:16

Ik zou de voering en de vulling een beetje bij elkaar naaien en dan een flinke klodder Stormsure er op idd :j

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers