vrieskou in aantocht - deken nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 10:38

Even een vraagje. Misschien is dit al gesteld, maar ik kan het niet zo direct terugvinden.
Volgende week worden er vriestemperaturen tot -10° voorspeld in onze contreien.
Onze 2 paarden zijn echter al goed aan het verharen, daarom dat mij toch wat zorgen maak.
Ze hebben een grote paddock met grote inloopstal (3 muren) en hebben permanent ruwvoer ter beschikking in de stal. Momenteel hebben ze allebei geen deken op, (hebben ze nog echt niet nodig gehad). Maar nu het ineens zo zwaar gaat vriezen (gepaard met een koude Noordenwind) en ze al wat haar kwijt zijn, vraag ik mij toch af of we ze, al was het maar alleen 's nachts, toch niet beter een deken zouden opdoen.
Het zijn allebei PRE's. Mijn paard is 10 jaar, in goede gezondheid en opgegroeid in Friesland (zomer en winter op de wei) en is wel wat gewoon. Het paard van mijn vriendin is ook heel gezond, maar al wat ouder: 19 jaar en is veel later naar België gekomen. Hij heeft tot vorige winter altijd een deken op gehad, en is al een stuk vroeger beginnen verharen. Ze zijn allebei zeker niet te mager, en hebben wel wat reserve.
Wat zouden jullie aanraden? Toch een deken, of bekijk ik dit teveel als mens (ben zelf erg kouwelijk :o )

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:55

Ik zou een deken opleggen. Mijn paard heeft al lange tijd een deken op, omdat ik hem niet te erg in het haar wilde, maar een inloopstal waarbij een kant helemaal 'open' is, zal toch wel tochten. Ik zou een 100 grams opleggen- 150 grams als je dit hebt.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:02

kijk gewoon naar je paarden. die vertellen je wel hoe of wat. mijn paarden staan altijd buiten zonder deken, tot het een paar weken geleden ineens hard waaide en koud was. toen heb ik een van mijn dieren wel een deken omgedaan, omdat je kon zien dat ze het koud had. De rest had nergens last van. dag later heb ik de deken weer afgedaan.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:05

Als de paarden al de hele winter zonder deken staan, hoeven ze niet opeens een deken op. Ze hebben inloopstal voor beschutting. Dat is genoeg.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:10

Gewoon even oortjes voelen ;)

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:17

Ik zou bij min 10 of strengere vorst het oudere paard wel een deken opleggen. Gewoon voor de extra koude dagen, en daarna weer zonder deken doen.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:21

marleen_a_a schreef:
Gewoon even oortjes voelen ;)


Is dit hetgene waaraan je kan voelen of ze het koud hebben? Die van mij heeft heel vaak koude oren maar voelt verder onder haar deken (rug, borst, flanken) totaal niet koud, juist lekker warm

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:40

Wat voor een paard heb je?
Die van mij is gekruist met een tinker. Hier leg ik dus ook nooit een deken op

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:42

Met goede kwaliteit ruwvoer, die onbeperkt gegeven wordt en schuilmogelijkheid zou in princiepe elk gezond paard gewoon buiten kunnen staan zonder deken.
Als ze tot nu toe nog geen dekens opgehad hebben zou ik niet meteen nu een deken op gooien, maar gewoon even kijken. Waarschijnlijk komt het wel gewoon goed zonder!

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:46

Dank allemaal voor de snelle antwoorden.
De algemene reactie is dus eerder van het toch wel in de gaten te houden, maar nog niet direkt preventief iets op te leggen.
Ga 'k doen. En misschien valt het ook wel mee met die winterse temperaturen.
@ white-flame: het zijn allebei PRE's, maar wel totaal verschillende types. De mijne is eerder van het baroque type, en zijn maatje (het oudere paard) is een stuk fijner. Hun haren zijn ook anders. De mijne lijkt op het eerste gezicht niet zoveel winterhaar te hebben, maar als je de vacht van dichtbij bestudeert zie je dat die eigenlijk wel heel dik is in verschillende laagjes. De andere ziet er meer uit als een beertje. Dus we zullen echt voor elk paard afzonderlijk moeten kijken. Ik nijg er toch ook naar om het oudere paard, eventjes te ondersteunen met een deken bij de koudere dagen, maar als we zien dat ze er opgewekt bijstaan, hoeft het niet, natuurlijk. Het is in ieder geval goed te weten dat het mogelijk is ze enkel een paar daagjes een deken aan te doen, zonder dat ze het van dan af altijd aan moeten houden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:48

bellehorses schreef:
marleen_a_a schreef:
Gewoon even oortjes voelen ;)


Is dit hetgene waaraan je kan voelen of ze het koud hebben? Die van mij heeft heel vaak koude oren maar voelt verder onder haar deken (rug, borst, flanken) totaal niet koud, juist lekker warm


Volgens mij niet hoor, mijn paard heeft altijd koude oren ookal staat ze te koken onder haar deken :+

Mijn ene PRE staat met deken op en houd die uiteraard op, de andere heeft een heerlijk fluffy (maar wel redelijk korte) vacht en krijgt tenzij ze echt ziek word zeker geen deken op. Die heeft het ook gewoon niet koud. Ze hebben wel altijd wat te knabbelen.

Macs

Berichten: 7638
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:53

Ruwvoer/vertering is de kachel, de vacht houdt de warmte vast. Zo heb ik het ooit van een bekende bioloog en paardenonderzoekster geleerd. Zolang ze kunnen blijven eten zouden ze het niet koud moeten krijgen. Medische gevallen zijn een uitzondering natuurlijk, en tja ik heb ook paarden gezien die er toch niet tegen konden. Maar die vielen echt niet neer, die liepen gewoon wat heen en weer om warm te blijven.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:01

Ruwvoer hebben ze continu tot hun beschikking, maar het zit nu wel achter een slowfeeder-net omdat ze allebei al dik worden van 5 sprietjes (zie je ook aan de lijn van vooral mijn knul :-), die wat minder gewerkt heeft ). Laat ik dat net anders beter weg voor de koudste nachten, of is het voldoende dat ze kunnen knabbelen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:03

Zorgen dat ze continue hooi te eten hebben en verder niet al te druk om maken. Die van mij zijn blij als ze bij -10 even de deken af mogen. :+

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:07

Lekker genoeg ruwvoer , evt het net open ophangen of een deel los

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:14

Nu er een deken opleggen weerhoud de natuurlijke reactie van de vacht. Als het koud word gaan de haren overeind staan en houd de warmte vast. De deken voorkomt dat de haren overeind kunnen staan. Een te dunne deken kan er voor zorgen dat een paard het zelfs koud kan krijgen. Daarnaast het is nog maar een paard graden onder nul. Ik heb in canada paarden buiten zien staan en het was -35!!. Ohja, ook daar hadden ze geen deken op. Mijn eigen paarden zijn gedeeltelijk geschoren en hebben geen deken op.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:14

Inderdaad, genoeg ruwvoer, zorgen dat ze voldoende beweging hebben, en een plaats waar ze beschut kunnen staan. En eventueel ga je voor je gemoed 's nachts even kijken. Als hij dan tóch zou bibberen kan je er nog een deken opgooien.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:17

Mijn buiten pony's blijven gewoon zonder staan.
Alleen mijn hoefbevangen cushing pony loopt met een deken omdat ze dan duidelijk minder last van haar voeten heeft.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:47

mijn paard blijkt niet waterdicht... :') dus met hagel en sneeuwbuien staat die na een half uur te rillen als een rietje. dan krijgt ze dus preventief een gevoerde regendeken op. die gaat op bij de voorspelling regen of sneuw als het koud is en weer af als de bui weer over is. anders dan dat heb ik het haar nog nooit koud zien hebben dus krijgt ze met kou en droog geen deken op. het is een volle lipizzaner die een mooi glad vachtje heeft. als ik met de deken aan kom lopen en het is droog draait ze al van me weg. wat ze normaal niet doet. wat mij aangeeft dat ze hem niet wil.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:51

Jij kent je paarden het beste.
Als je je beter voelt dat ze een deken op hebben, gewoon doen.
Kan helemaal geen kwaad.Ik heb er 2 van 25, een met en een zonder deken.
die zonder deken verhaart al iets,maar merk aan geen enkel ding dat ze het koud zou hebben.

Merk ik dat volgende week wel dan ligt er voor haar een 200 grams deken klaar :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:57

Ik heb die van mij op de vorige stal met -15 s'nachte gewoon buiten op een grote open weide gehad.
Alles was bevroren en er lag een pak sneeuw. Met de bobcat is er 1/3 baal voordroog over het hek gegooid en die paarden hadden de tijd van hun leven.

Denk erom dat paarden temperaturen anders ervaren als wij.
Als wij het koud hebben hebben paarden het vaak gewoon lekker.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:00

Ereste schreef:
Ruwvoer hebben ze continu tot hun beschikking, maar het zit nu wel achter een slowfeeder-net omdat ze allebei al dik worden van 5 sprietjes (zie je ook aan de lijn van vooral mijn knul :-), die wat minder gewerkt heeft ). Laat ik dat net anders beter weg voor de koudste nachten, of is het voldoende dat ze kunnen knabbelen?

Van wat ik begrijp is iets afvallen eigenlijk wel handig, zolang het niet teveel wordt of ze het koud krijgen (bibberen en stoppen met eten), zou ik mij echt niet druk maken om een weekje fris weer. Rui loopt op daglengte en dat de winter dan juist nog even wat strenger wordt is ook al een oude boeren wijsheid. Paarden kunnen er best tegen (anders gingen ze wel later ruien). Het kan wel heel goed dat er tot 2x zoveel ruwvoer doorheen gaat ook met een slowfeeder-net, en let op dat ze genoeg drinken, dat is bijna nog belangrijker nu dan met 25+, omdat genoeg vocht zorgt dat het bloed dun blijft en dus in alle (haar)vaten van de bloedsomloop kan komen (is bij mensen om dezelfde reden zo belangrijk). 1e dag drinken ze vaak minder, vanaf dag 2 kan er flink meer water gedronken worden dan je verwacht.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:13

Is echt van het paard afhankelijk. Mijn rijpaard (11 jaar) staat al te rillen als het onder de vijf graden wordt en zeker als er nog neerslag bij komt (is ongeschoren, in sportconditie en staat 's nachts op stal)
Die heeft nu een 250 gram regendeken op met halve hals. Als het echt zo koud wordt leg ik daar nog een deken onder.

Mijn shet van 28 jaar staat 24/7 buiten met schuilstal uit de wind en strobed. Die krijgt echt geen deken op en staat met die temperaturen het liefst met de ijspegels op haar vacht in het midden van de wei. Strobed wordt ook alleen als toilet gebruikt }>

Waar het ene paard behoefte heeft aan een deken met koude temperaturen, heeft de andere dat misschien juist niet. Het enige wat ik niet zou doen is een regendeken opleggen. Deze geven geen warmte en zorgen er alleen maar voor dat ze de haren niet recht overeind kunnen zetten om de warmte vast te houden.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 09:40

Dank voor alle reacties. Het is leuk om zoveel verschillende ideeën te lezen.
Ik ga het inderdaad gewoon even aankijken. Ruwvoer, beschutting en water hebben ze continu en dat is het belangrijkste, begrijp ik. Dat zou normaal voldoende moeten zijn. En als er toch eentje zou bibberen ligt er een warm, dik deken klaar. En, zoals Tamary zegt, een paar kilootjes minder, zouden écht geen kwaad kunnen :o .
Het oudere paard zullen we iets meer in de gaten moeten houden, denk ik.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: vrieskou in aantocht - deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:47

Droge vorst is geen enkel probleem. Zelfs mijn arabier stond met geschoren onderhals en borst gewoon met -20 zonder deken 24/7 buiten zonder het koud te hebben. Alleen als het echt flink gaat waaien gaat het wel door de vacht heen dus dan is het belangrijk dat ze ergens uit de wind kunnen gaan staan. Zo niet, tijdelijk deken op.