[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:41

wendy1987 schreef:
Ik deed mijn haflinger altijd compleet scheren. Zonder hals deken, wel een schuilstalletje.

Ging echt prima!

Qua diktes, gewoon even proberen wat bevalt, ik zou met dit weer beginnen met 150. Dan even voelen hoe ze daar onder staat, mijne staat daar nu goed onder, ook vorige week gewoon warm onder de deken. (is eind okt geschoren)

Heel koud is het nu natuurlijk ook niet meer en in de nacht op stal is het ook warmer dan buiten dus denk dat je dan een heel eind bent. Hals hoeft niet persee, deed ik met vorige haflinger ook nooit. Nu pas met mijn huidige merrie maar dat is meer ivm eczeem dan de kou..

Ik vroeg toevallig vandaag aan mijn dierenarts of het verstandig was om mijn haflinger volgend jaar te scheren ivm. overmatig zweten en verkoudheid die ze nu had, toen zei ze dat ik dan beter wel een halsdeken op kon doen (24/7 buiten, wel met schuilstal) of alleen de onderkant van de hals. Want anders word de huid ook nat. Omdat ik liever niet aan halsdekens begin ivm. behoud van de manen maar je hebt ook van die halsdingen toch die er redelijk strak overheen zit? soort sleezie maar dan zonder hoofd, misschien dat ik dan toch helemaal scheer en dan met zo'n ding en een hals.
Maar dan zit ik er een beetje mee dat ze een behoorlijke koukleum is, niet zozeer trillen maar er ligt met deze tempratuur gewoon 300 grams op (niet geschoren dus) en ze rent nog vrolijk rond. Zou ik dan genoeg hebben als ze geschoren is met dekens tot aan 500 gram? En de hals mag wel gewoon ongevoerd zijn toch? Dat ik gewoon een losse hals koop en die er altijd om doe? Lukt dat met bevestige?

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:10

Die van mij zou ook vrolijk rondrennen met 500 gram hoor. Maar dan is ze wel warm onder de deken. Ze is nu gewoon lekker warm onder de 150 grams. Niet te warm, en zeker niet koud, daar ben ik oplettend op ivm spierbevangenheid..

goede hals schuurt de manen niet weg bij die van mij.. Maargoed, die staat er altijd onder en ik heb geen 300 grams dikke hals. 150 grams maar meestal alleen een regenhalsje zonder vulling.

Als ze schuilstal hebben, gaan ze als ze het koud krijgen van de regen echt wel schuilen en anders valt het vaak wel mee hoor, ze hebben het niet zo snel koud, als ze maar uit de wind kunnen staan, dat is het belangrijkste! Wind is funest maar als ze daar voor kunnen schuilen gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Ik heb ook een ongevoerde in de tussenperiodes dus inderdaad. Gewoon aan een gewone deken geknoopt :') Gaat prima :))

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:29

wendy1987 schreef:
Die van mij zou ook vrolijk rondrennen met 500 gram hoor. Maar dan is ze wel warm onder de deken. Ze is nu gewoon lekker warm onder de 150 grams. Niet te warm, en zeker niet koud, daar ben ik oplettend op ivm spierbevangenheid..

goede hals schuurt de manen niet weg bij die van mij.. Maargoed, die staat er altijd onder en ik heb geen 300 grams dikke hals. 150 grams maar meestal alleen een regenhalsje zonder vulling.

Als ze schuilstal hebben, gaan ze als ze het koud krijgen van de regen echt wel schuilen en anders valt het vaak wel mee hoor, ze hebben het niet zo snel koud, als ze maar uit de wind kunnen staan, dat is het belangrijkste! Wind is funest maar als ze daar voor kunnen schuilen gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Ik heb ook een ongevoerde in de tussenperiodes dus inderdaad. Gewoon aan een gewone deken geknoopt :') Gaat prima :))

dat kan dus wel? hoe knoop je dat dan aan de dekens? Mijn haf is dus niet echt warm onder 300 grams nu, tenminste, oren en neus voelen niet lekker warm aan ofzo

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:24

Mijne heeft een Bucas op, geen gezeur met dekens dus. Met bijpassende hals die een gladde binnenkant heeft, geen schuurplekken gezien hier in de manen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:36

Siersma schreef:
Mijne heeft een Bucas op, geen gezeur met dekens dus. Met bijpassende hals die een gladde binnenkant heeft, geen schuurplekken gezien hier in de manen.

zo'n bucas die bij meerdere tempraturen gedragen kan worden? bevalt dat?

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:53

Ja doe idd. Ze heeft m nu voor de 2e winter op, had ik veel eerder moeten doen. Wat een uitvinding. Geen geklooi meer met dekens of nat paard. Gooi die deken op en klaar. Ze js altijd lekker warm eronder maar niet te warm.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:52

Siersma schreef:
Ja doe idd. Ze heeft m nu voor de 2e winter op, had ik veel eerder moeten doen. Wat een uitvinding. Geen geklooi meer met dekens of nat paard. Gooi die deken op en klaar. Ze js altijd lekker warm eronder maar niet te warm.

En ze is geschoren? Want ik dacht dat dat bij geschoren paarden weer anders zat? Er zit wel een flink prijskaartje aan maar als het echt het gekloot met dekens weg haalt wil ik er best over denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:59

Faitherr schreef:
wendy1987 schreef:
Die van mij zou ook vrolijk rondrennen met 500 gram hoor. Maar dan is ze wel warm onder de deken. Ze is nu gewoon lekker warm onder de 150 grams. Niet te warm, en zeker niet koud, daar ben ik oplettend op ivm spierbevangenheid..

goede hals schuurt de manen niet weg bij die van mij.. Maargoed, die staat er altijd onder en ik heb geen 300 grams dikke hals. 150 grams maar meestal alleen een regenhalsje zonder vulling.

Als ze schuilstal hebben, gaan ze als ze het koud krijgen van de regen echt wel schuilen en anders valt het vaak wel mee hoor, ze hebben het niet zo snel koud, als ze maar uit de wind kunnen staan, dat is het belangrijkste! Wind is funest maar als ze daar voor kunnen schuilen gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Ik heb ook een ongevoerde in de tussenperiodes dus inderdaad. Gewoon aan een gewone deken geknoopt :') Gaat prima :))

dat kan dus wel? hoe knoop je dat dan aan de dekens? Mijn haf is dus niet echt warm onder 300 grams nu, tenminste, oren en neus voelen niet lekker warm aan ofzo


Als je wilt weten of je paard het koud heeft moet je bij de aanzet vd oren of tussen de achterbenen voelen, neus zegt niks.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:14

Faitherr schreef:
Siersma schreef:
Ja doe idd. Ze heeft m nu voor de 2e winter op, had ik veel eerder moeten doen. Wat een uitvinding. Geen geklooi meer met dekens of nat paard. Gooi die deken op en klaar. Ze js altijd lekker warm eronder maar niet te warm.

En ze is geschoren? Want ik dacht dat dat bij geschoren paarden weer anders zat? Er zit wel een flink prijskaartje aan maar als het echt het gekloot met dekens weg haalt wil ik er best over denken

Idd geschoren, al moet ze nu eig weer. Zit weer dik in de vacht. Ik voel altijd of ze warm voelt en dat is zo. En ze heeft altijd hooi/ voordroog te knabbelen dus houd zichzelf ook goed warm. En staat uiteraard met dichte schuilstal

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:43

Siersma schreef:
Idd geschoren, al moet ze nu eig weer. Zit weer dik in de vacht. Ik voel altijd of ze warm voelt en dat is zo. En ze heeft altijd hooi/ voordroog te knabbelen dus houd zichzelf ook goed warm. En staat uiteraard met dichte schuilstal

en heb je dan die light of juist extra ofzo omdat ze dan geschoren staat

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:22

Faitherr schreef:
wendy1987 schreef:
Ik deed mijn haflinger altijd compleet scheren. Zonder hals deken, wel een schuilstalletje.

Ging echt prima!

Qua diktes, gewoon even proberen wat bevalt, ik zou met dit weer beginnen met 150. Dan even voelen hoe ze daar onder staat, mijne staat daar nu goed onder, ook vorige week gewoon warm onder de deken. (is eind okt geschoren)

Heel koud is het nu natuurlijk ook niet meer en in de nacht op stal is het ook warmer dan buiten dus denk dat je dan een heel eind bent. Hals hoeft niet persee, deed ik met vorige haflinger ook nooit. Nu pas met mijn huidige merrie maar dat is meer ivm eczeem dan de kou..

Ik vroeg toevallig vandaag aan mijn dierenarts of het verstandig was om mijn haflinger volgend jaar te scheren ivm. overmatig zweten en verkoudheid die ze nu had, toen zei ze dat ik dan beter wel een halsdeken op kon doen (24/7 buiten, wel met schuilstal) of alleen de onderkant van de hals. Want anders word de huid ook nat. Omdat ik liever niet aan halsdekens begin ivm. behoud van de manen maar je hebt ook van die halsdingen toch die er redelijk strak overheen zit? soort sleezie maar dan zonder hoofd, misschien dat ik dan toch helemaal scheer en dan met zo'n ding en een hals.
Maar dan zit ik er een beetje mee dat ze een behoorlijke koukleum is, niet zozeer trillen maar er ligt met deze tempratuur gewoon 300 grams op (niet geschoren dus) en ze rent nog vrolijk rond. Zou ik dan genoeg hebben als ze geschoren is met dekens tot aan 500 gram? En de hals mag wel gewoon ongevoerd zijn toch? Dat ik gewoon een losse hals koop en die er altijd om doe? Lukt dat met bevestige?


Je kunt toch alleen onderkant hals scheren? Hoef je geen hals erop te doen.

Ik heb de volledige hals laten staan. Die van mij zweette ook overmatig. Maar nu niet meer.

Ze heeft wel wel eerder warm dan koud. Ze heeft de hele winter prima onder 200 grams gestaan

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:34

Faitherr schreef:
Siersma schreef:
Idd geschoren, al moet ze nu eig weer. Zit weer dik in de vacht. Ik voel altijd of ze warm voelt en dat is zo. En ze heeft altijd hooi/ voordroog te knabbelen dus houd zichzelf ook goed warm. En staat uiteraard met dichte schuilstal

en heb je dan die light of juist extra ofzo omdat ze dan geschoren staat

Ik heb de medium. Die is van +15 tot min 10 geloof ik. En aangezien ik op Texel woon dus aan de kust word t hier niet zo heel koud. Mocht t wel zo zijn doe ik er wel wat onder, maar nog niet nodig geweest.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:41

Iemand van mijn collega scheerders die op korte termijn een Shetlander in Slootdorp kan scheren? Niet eerder gedaan, medische reden. Ik kan pas over een week. Pb'tje graag:)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:39

@nessa, jaa dat dacht ik eerst idd ook maar ze is echt zeik zeik nat na het rijden dus ik twijfel of dat genoeg zal zijn...

@Siersma ahh oke, dankjewel! Ik ga me er nog eens goed in verdiepen

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:53

Meer eraf kan altijd nog :)
Die van mij was ook echt zeik nat

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:05

Nessa schreef:
Meer eraf kan altijd nog :)
Die van mij was ook echt zeik nat

Jaa klopt maar dan moet ik wel hals over kop nieuwe dekens kopen inplaats van dat ik nu even rustig kan kijken. Maar ik denk dat ik volgend jaar gewoon het onderste deel van de hals doe en als ze toch nog te veel zweet doe ik het jaar daarop meer eraf en dan de hals dekens.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:20

dank jullie voor de complimenten over mijn geschoren Fries.

Wilde even zeggen dat ik superblij ben dat ik het gedaan heb. Ze voelt zich duidelijk veel fijner en heeft meer uithoudingsvermogen.
Volgens winter gaat ze vroeger uit de kleren :')

Mistdancer

Berichten: 132
Geregistreerd: 14-09-17

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:19

Is het ongezond als je nadat je paard geschoren hebt een lichtere vacht tegen komt waar mee het ook lijkt alsof het een tijdje verstikt is? Of is dat normaal?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:46

Nee hoor, dat is heel normaal. Veel vossen en zwarte komen lichter uit na het scheren. Mijn vos wordt grijs

Mistdancer

Berichten: 132
Geregistreerd: 14-09-17

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:56

Oké, maar heeft het dan ook nog te maken of het paard in zijn zomer vacht staat of in zijn winter vacht, of maakt dat geen barst uit?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:57

Het ligt aan de ondervacht. Mijn paard heeft een andere kleur ondervacht als hij zijn wintervacht heeft.

Als je naar de haren kijkt dicht op de huid kun je zien of ze verkleuren met scheren.

Mistdancer

Berichten: 132
Geregistreerd: 14-09-17

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:10

Dankje voor de uitleg!

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:46

Ik zie ineens dit topic.:)) Weet iemand hier misschien iemand die kan scheren..gaat om een appaloosa merrietje van 1.05. Ze heeft echt verschrikkelijke jeuk en schuurt heel erg .

Wie oh Wie kan haar scheren?

Vergoeding komen we wel uit. Is in de omgeving Haren...( Brabant)

Nienkeee_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Venlo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:55

Hoi Bokkers!
Ik heb een Appaloosa pony van dit jaar 14 jaar. Elk jaar blijft het een beetje lastig met verharen. Ponylief staat de hele winter zonder deken en heeft dus een flinke wintervacht. Ondanks het bijvoeren van lijnzaad blijft hij heel lang zijn wintervacht vast houden en verhaart makkelijk 3 maanden. Ben er nu ernstig over aan het denken om hem te (laten) scheren. Is het verstandig om hem dan te scheren zodra de dekens af kunnen blijven?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:57

Nienkeee_ schreef:
Hoi Bokkers!
Ik heb een Appaloosa pony van dit jaar 14 jaar. Elk jaar blijft het een beetje lastig met verharen. Ponylief staat de hele winter zonder deken en heeft dus een flinke wintervacht. Ondanks het bijvoeren van lijnzaad blijft hij heel lang zijn wintervacht vast houden en verhaart makkelijk 3 maanden. Ben er nu ernstig over aan het denken om hem te (laten) scheren. Is het verstandig om hem dan te scheren zodra de dekens af kunnen blijven?



Bij ons op stal scheren we de ouder paarden ook rond mei, dus kan prima als de dekens af kunnen blijven!