[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 08:25

Ik heb 2 jaar geleden ook die periode laten scheren ivm zomervacht en was gewoon op 3mm :)

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:36

Ik scheer in die periode ook nog regelmatig paarden met Cushing. En dat gaat gewoon met 3 mm.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:38

Ik gooi mijn vraag hier maar eens in de groep

Ik heb een nieuwe aesculap econom 2 van 10 jaar oud (toen gekocht en nooit gebruikt) met nieuwe messen (zelfde verhaal)

Nu wilde ik afgelopen zaterdag mijn paard scheren dus messen erop gezet dan laten lopen aandraaien totdat toon veranderd en dan vast draaien (zoals in boekje) maar hij scheert niks

Mijn schoonvader (boer oude stempel) zegt helemaal vast draaien zo strak als je kan (dus anders dan boekje) maar dit heb ik niet meer geprobeerd heb mijn paard met een opscheermachine geschoren.

Maar ik wil graag mijn machine aan de gang krijgen. Wie heeft tips?

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:44

friesam schreef:
Ik gooi mijn vraag hier maar eens in de groep

Ik heb een nieuwe aesculap econom 2 van 10 jaar oud (toen gekocht en nooit gebruikt) met nieuwe messen (zelfde verhaal)

Nu wilde ik afgelopen zaterdag mijn paard scheren dus messen erop gezet dan laten lopen aandraaien totdat toon veranderd en dan vast draaien (zoals in boekje) maar hij scheert niks

Mijn schoonvader (boer oude stempel) zegt helemaal vast draaien zo strak als je kan (dus anders dan boekje) maar dit heb ik niet meer geprobeerd heb mijn paard met een opscheermachine geschoren.

Maar ik wil graag mijn machine aan de gang krijgen. Wie heeft tips?


Ik ben zeker geen kenner, maar toevallig gister mijn nieuwe aesculap econom II voor het eerst gebruikt, en ik had hem aangedraaid tot ik weerstand voelde, daarna een kwartslag extra. Toen die niet scheerde ben ik steeds een kwartslag verder gegaan (2x) tot die dat wel deed.

Het lijkt mij niet de bedoeling om ze helemaal strak te draaien, dan is de weerstand veel te groot en worden ze dus veel te warm en gaan ze vervormen. Je wilt ze zo los mogelijk dat ze wel scheren zeg maar.

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:45

Inderdaad proberen met wat vaster aan te draaien. Ik draai tot hij grip krijgt op de haren :)

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:31

Ik draai altijd helemaal vast en dan een kwartslagje terug.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:18

Ik gooi mijn vraag ook in deze groep. Mijn tinker ruin heeft een super dikke wintervacht nog zweet en heel snel. Graag zal ik hem binnen een week gaan scheren, jan dat nog?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:28

Ja hoor kan makkelijk. Tot ongeveer half februari.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:51


Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:07

Ja klopt! Hij komt zelfs door dikke manen en stukken van een shetlander cushing vacht heen. Echt geweldige kwaliteit voor zo'n goedkoop ding

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 08:57

Is het na half februari niet meer aan te raden om te scheren?

Ik twijfel nog om nog een keer te scheren. Eigenlijk moet het wel maar met het slechte weer kunnen we soms een aantal dagen niks en ik vind het wel een fijn idee dat als het regent hij een beetje vacht
Heeft.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:25

Je kan in principe altijd blijven scheren, maar veel mensen scheren niet meer als de paarden eenmaal hun wintervacht loslaten. Als je daarna nog scheert zou de zomervacht er minder mooi onder vandaan kunnen komen

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:40

Ik heb wel vaker geschoren na februari en ondanks dat de zomer vacht later doorkomt komt die wel gewoon hoor. T duurt alleen iets langer.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:49

Oké dank jullie wel. Ik blijf het weer even aankijken.

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:03

Gisteren nog 3 geschoren. 2 Voor de 3e keer en 1 voor de 1e keer dit seizoen.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:29

Ik scheer die van mij rond november december. En dan eind april nog een keer.
Nog nooit last gehad van een lelijke zomervacht.
Sidenote: ik heb wel een cushie

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:48

Hier wordt ook het hele jaar door geschoren, vaak wel paarden die crushing hebben. Meeste wordt toch wel in de winter geschoren.

Vanochtend nog een paard in jachtmodel geschoren, deze gaat naar een stal en zit nog volop in de wintervacht.

Voor het eerst sinds jaren eigen paard nog steeds niet geschoren, heb hem vrij vroeg onder de deken gezet, heeft wel een wintervacht, maar niet zoveel last ervan dat hij kaal moet. Ook wel eens lekker

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:34

Ik kijk goed tussen de vacht of ik al puntjes van zomervacht zie komen. Zo niet dan scheer ik nog gewoon. Zo wel dan zou je de zomervacht ook beschadigen dus dan scheer ik niet meer (tenzij echt noodzakelijk om medische redenen).
Mijn pony dit weekend nog een stukje borst/hals geschoren want dat was al flink aangegroeid.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:11

Even een vraag over mensen met cushing paarden: hoe doen jullie dat in de zomer? Hebben ze dan nog voldoende bedekking tegen een regenbui bijvoorbeeld?

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:15

Als het warm is en er gaat een buitje over is dat niet heel erg. Als het fris is gooi ik er een regendekentje op. :)

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:00

Ben blij dat mijn cushing normale vacht heeft zomers.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:59

Wanneer is een geschoren paard opnieuw waterdicht?

de mijne is eind september geschoren en heeft ondertussen al weer een berenvacht (trekpaard), ondanks dekens.
Tot gister had ik ze onder 200 grams, maar ze voelde warm en klam aan, na het werk heb ik ze een regendeken opgelegd.
Vandaag is het wel nat, maar vrij warm (8 graden), rest van de week nat en koelt het af, dus dan leg ik haar dikker deken terug op. Maar zodra het terug rond de 10 graden gaat wil ik ze eigenlijk terug dekenloos zetten, is haar vacht alweer waterdicht nu of moet ze een regendeken ophouden?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:11

Ik zou dit dekenseizoen gewoon met dekens afmaken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:34

AmyPony schreef:
Ik zou dit dekenseizoen gewoon met dekens afmaken.

dat is op zich ook de bedoeling, echter vanaf een graad of 10 zal ze staan zweten onder het deken. ik kan haar deken het beste dan afdoen, maar ik kan niet bij het eerste beste buitje heen en weer rijden (als ze dagen lang regen uitgeven is dat natuurlijk anders, dan hou ik ze wel op.).
Vandaar eigenlijk de vraag: moet ik wachten tot de wissel naar de zomervacht, of kan ik er vanuit gaan dat de teruggegroeide vacht (ondertussen al weer 4 cm, een rijpaard in dikke wintervacht staat nog gladder dan deze :D ) terug waterdicht is?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:02

Vrijdag wordt paardlief weer geschoren, twijfel over helemaal of toch een modelletje voor alleen de hals..