[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:57

Bedankt voor de jullie reacties. :) Dan denk ik dat ik ook alleen voor outdoordekens ga. Scheelt ook weer gedoe met wisselen met buiten zetten en binnen halen.


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:18

ik twijfel of ik morgen een smartex halsstuk erbij koop.. Ben normaal helemaal niet van de halsstukken. Maar heb hem zondag geschoren. hij staat 27/7 buiten maar heeft wel goede schuil mogelijkheden.

het gaat me meer om de natte koude dagen.. donderdag is het al weer 9 graden. maar daarna wordt het wel weer kouder.

hij heeft een bos manen, dus wil ze eigenlijk wel behouden..

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:17

Weet iemand hoe de Bucas Irish Stable Light/50 valt?

Mijn paard heeft van amigo de 6.9.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:26

Hej
Dit topic al 100 x voorbij zien komen
Ik heb afgelopen dec een paard gekocht. En omdat er nu dekens in de aanbieding zijn ben ik even aan het kijken wat handig is om te kopen.
Ze heeft nu een outdoor deken op plus onderdeken. Beide dekens echter gekregen dus weet eigenlijk niet hoeveel grams ze zijn...
Hoe kom.ik daar achter?
Tevens twijfel ik erg of ik er een 0 grams regendeken evt met fleecevoering bij ga kopen of een 100 gram.
Meningen bij mijn paarden vrienden zijn erg verdeeld dus ben benieuwd
Beginnen jullie met een 0 en ga je dan naar 200 of start je meteen met 100? Of nog weer heel anders?

Ohja ze staat in de winter overdag buiten tot een uur of 4 en de nachten binnen

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:42

Doen jullie waterdichte dekens ook over elkaar? Of alleen een staldeken met daaroverheen een waterdichte deken?

Ik heb net een deken van 200 gram besteld maar deze is toch een stuk lichter als de deken die mijn paard nu op heeft en ik had dus geen idee hoeveel grams die was .. wil dus de nieuwe deken gaan proberen en kijken of het ook gaat onder een 200. (Ongeschoren)

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:17

2 waterdichte dekens over elkaar zou ik niet voor kiezen. Dan kan de onderste deken niet meer ademen en kan je paard eronder gaan zweten.

Dan zou ik er losse liners of onderdekens bij kopen.

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:24

Outdoordekens over elkaar heb ik wel gedaan maar nu ik een outdoor deken gebruik in combinatie met liners wil ik niet anders meer! Inderdaad ademt het echt een stuk slechter. Plus de eventuele verschillende pasvormen lijkt mij irritant voor het paard.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:36

Mies schreef:
Doen jullie waterdichte dekens ook over elkaar? Of alleen een staldeken met daaroverheen een waterdichte deken?

Ik heb net een deken van 200 gram besteld maar deze is toch een stuk lichter als de deken die mijn paard nu op heeft en ik had dus geen idee hoeveel grams die was .. wil dus de nieuwe deken gaan proberen en kijken of het ook gaat onder een 200. (Ongeschoren)


Ik heb altijd staldekens onder mijn outdoor dekens. Nooit geen probleem mee gehad. Outdoor deken over outdoordeken kan ook. Maar ademt wel minder. Ik doe het wel eens hoor, een oudere outdoordeken onder een nieuwere bv als het al weken regent.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met je tweede tekst. Wil je je nieuwe 200 grams proberen over een andere heen?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:22

Plutolover ik zou het gewoon doen. Als de manen niet genoeg warmte en bescherming tegen de regen bieden dan is een halsstuk toch juist handig? Mijn pony, die niet eens geschoren is, heeft er ook één. Bij haar schuren de manen niet af. Ze worden alleen heel plat :+ Ze heeft dikke manen, die naar twee kanten op de hals liggen.

Donna89 schreef:
Hej
Dit topic al 100 x voorbij zien komen
Ik heb afgelopen dec een paard gekocht. En omdat er nu dekens in de aanbieding zijn ben ik even aan het kijken wat handig is om te kopen.
Ze heeft nu een outdoor deken op plus onderdeken. Beide dekens echter gekregen dus weet eigenlijk niet hoeveel grams ze zijn...
Hoe kom.ik daar achter?
Tevens twijfel ik erg of ik er een 0 grams regendeken evt met fleecevoering bij ga kopen of een 100 gram.
Meningen bij mijn paarden vrienden zijn erg verdeeld dus ben benieuwd
Beginnen jullie met een 0 en ga je dan naar 200 of start je meteen met 100? Of nog weer heel anders?

Ohja ze staat in de winter overdag buiten tot een uur of 4 en de nachten binnen

Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Hebben de vorige eigenaren iets verteld over hoe zij doen met de dekens? Lijkt me voor het paard het handigste om dat regime aan te houden, als je het paard zo midden in het winterseizoen koopt.

0 grams regendekens vind ik zelf ideaal, ik heb er voor mijn merrie liners onder voor meer warmte wanneer dat nodig is. Voor mijn ruin heb ik wel een iets dikkere deken, die is rond de 100 grams denk ik. Dat is voor hem warm genoeg. Wat dat betreft is het een heel makkelijk paard.
Van 0 naar 200 vind ik wel een grote stap. Je zou een 100 grams liner kunnen kopen voor onder je regendeken, of een 100 grams outdoordeken. Misschien dat je eens jouw dekens kunt vergelijken met die van stalgenoten zodat je een beeld krijgt van de vullingsdikte?

---


Hoe hebben de mensen met ongeschoren 24/7 buitenpaarden het nu staan? Ik heb einde v/d middag mijn ruin onder zijn Smartex Rain achtergelaten, en bij mijn merrie vast een 100 grams liner onder de Rhino wug gedaan. Ook de hals draagt ze sinds gisteren, aan de wug. In principe stond ze nog warm genoeg onder de regendeken maar nu de zon onder is wordt het gauw kouder. Vanavond laat ga ik nog even kijken, maar zie het eigenlijk niet zitten om dan in de stromende regen/hagel/sneeuw nog die liner er onder te doen. Dan maar even een paar uurtjes wat warmer, dan dat ze straks een paar uur te koud staat. Ik denk dat ik het wel goed gedaan heb zo...

Valt me op dat die van mij er een stuk monterder bij staan dan vorige periode met veel wind en neerslag.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:28

Ze heeft 1 deken op die ze daar al op had en heb er een dekentje onder gelegd omdat ze hier minder beschut staat. Goed in de gaten gehouden maar ze heeft niet niet te warm. Het gaat me vooral straks voor de afbouw en de volgende winter

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:42

Het is in de eerste plaats een kwestie van voelen. Als het kruis en de flanken van je paard onder de deken warm genoeg aanvoelen (wanneer je je hand onder de deken steekt moet hij vrij gauw warmer worden, maar niet té, je paard moet niet zweten) dan is het goed. Elk paard is daarin anders. Het eerste jaar dat je met dekens werkt zul je je gerust een paar keer vergissen, maar daardoor weet je het jaar erop wel hoe het voor jouw paard het beste is :)

Behalve voelen natuurlijk ook kijken. Als je paard er verkleumd of depri bij staat heeft 'ie het te koud.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:46

Ik heb altijd staldekens of liners onder mijn dekens, 2 regendekens ademt te weinig vind ik.

Hier hele harde koude wind, staat pal in de stalraampjes, en buiten staan ze overdag ook precies op de wind.
Ik heb ze eigenlijk dikker gezet dan ik anders met deze temp doe, maar met overdag ook regen erbij worden ze anders zo koud en stijf.
Eentje onder 400 en eentje onder 350.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:42

Gister met t koude natte weer voelde me haf onder de kruis gewoon warm aan.

Vandaag voelde hij een stuk aangenamer dan gister. Maar denk niet dat hij t gister koud heeft gehad

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:15

Vandaag was het ook zonnig. Bij mij waren de dekens zelfs bijna helemaal op het paard gedroogd. Nu de zon weg is is het koud.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:21

Mijn ongeschoren staat nu met 100 gram op ivm gure wind. Staat 24/7 buiten.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:50

Veulen84 schreef:
Mies schreef:
Doen jullie waterdichte dekens ook over elkaar? Of alleen een staldeken met daaroverheen een waterdichte deken?

Ik heb net een deken van 200 gram besteld maar deze is toch een stuk lichter als de deken die mijn paard nu op heeft en ik had dus geen idee hoeveel grams die was .. wil dus de nieuwe deken gaan proberen en kijken of het ook gaat onder een 200. (Ongeschoren)


Ik heb altijd staldekens onder mijn outdoor dekens. Nooit geen probleem mee gehad. Outdoor deken over outdoordeken kan ook. Maar ademt wel minder. Ik doe het wel eens hoor, een oudere outdoordeken onder een nieuwere bv als het al weken regent.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met je tweede tekst. Wil je je nieuwe 200 grams proberen over een andere heen?


Oke dan ga ik toch nog maar een staldeken erbij nemen als ze het toch nog koud krijgt.
Ik heb van de zomer een keer ergens goedkoop een tweedehands deken gehaald maar geen idee hoeveel grams die was. Voelde wel zwaarder als andere dekens met vulling. Ik gokte op een 200 maar nadat ik een nieuwe 200g had besteld vergeleek ik de twee dekens met elkaar en bleek de oude deken toch een stuk zwaarder te zijn. Heb nu de nieuwe (lichtere) deken erop gedaan en ga even aankijken hoe ze het daarop doet. Met dit weer staat ze sowieso meer binnen.

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:55

Gewicht zegt natuurlijk niet alles over de vulling. Dikkere stof is ook zwaarder, zonder dat de deken persé warmer is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:02

plutolover schreef:
ik twijfel of ik morgen een smartex halsstuk erbij koop.. Ben normaal helemaal niet van de halsstukken. Maar heb hem zondag geschoren. hij staat 27/7 buiten maar heeft wel goede schuil mogelijkheden.

het gaat me meer om de natte koude dagen.. donderdag is het al weer 9 graden. maar daarna wordt het wel weer kouder.

hij heeft een bos manen, dus wil ze eigenlijk wel behouden..
hier hetzelfde verhaal
Maar de prijs!!! Wat zijn die halsstukken van Bucas duur zeg!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:42

Koper schreef:
---


Hoe hebben de mensen met ongeschoren 24/7 buitenpaarden het nu staan? Ik heb einde v/d middag mijn ruin onder zijn Smartex Rain achtergelaten, en bij mijn merrie vast een 100 grams liner onder de Rhino wug gedaan. Ook de hals draagt ze sinds gisteren, aan de wug. In principe stond ze nog warm genoeg onder de regendeken maar nu de zon onder is wordt het gauw kouder. Vanavond laat ga ik nog even kijken, maar zie het eigenlijk niet zitten om dan in de stromende regen/hagel/sneeuw nog die liner er onder te doen. Dan maar even een paar uurtjes wat warmer, dan dat ze straks een paar uur te koud staat. Ik denk dat ik het wel goed gedaan heb zo...

Valt me op dat die van mij er een stuk monterder bij staan dan vorige periode met veel wind en neerslag.


Hier 24/7 buiten onder 200 grams amigo met 100 grams liner en 0 grams hals voor vannacht :) vandaag de liner er wel onder uit gehad, dat kijk ik even per dag aan :)

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:38

Zidore schreef:
plutolover schreef:
ik twijfel of ik morgen een smartex halsstuk erbij koop.. Ben normaal helemaal niet van de halsstukken. Maar heb hem zondag geschoren. hij staat 27/7 buiten maar heeft wel goede schuil mogelijkheden.

het gaat me meer om de natte koude dagen.. donderdag is het al weer 9 graden. maar daarna wordt het wel weer kouder.

hij heeft een bos manen, dus wil ze eigenlijk wel behouden..
hier hetzelfde verhaal
Maar de prijs!!! Wat zijn die halsstukken van Bucas duur zeg!


Dat ook en nergens kan ik maat M vinden..

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:07


Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:50

Stamper schreef:
6.0 zit net ietsje te krap als ze met der hoofs omlaag gaay.

Klinkt mss gek,maar heel even op gehad om te passrn enrug werd wel wat warmer. :)

Gelukkig komt een 6.3 vd week binnen bij mn ruitershop! :)


[ [url=m/hoNueh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5SAHIT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:18

Zijn er ook staldekens met de gladde binnenvoering zoals de horseware outdoordekens en liners hebben?

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

XladyX

Berichten: 1298
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:07

Sjira schreef:
Zijn er ook staldekens met de gladde binnenvoering zoals de horseware outdoordekens en liners hebben?


Ik heb een premiere staldeken van 200gr met een gladde voering, heel fijn deken! Past perfect onder mn Amigo en Rhino dekens. En ook voor weinig, al een poos bij agradi in de aanbieding geloof ik.

Edit; deze: https://www.agradi.nl/premiere-staldeke ... s-blue.htm

En ik zie dat ze ook een Mio staldeken hebben van 150 gram met gladde voering.

(ik lees wel even mee, ik zoek nog een staldeken met gladde voering met 300 of 400gr)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:58

Qhp heeft ook een hele fijne staldeken met gladde voering. Heel licht is die maar wel goed warm

Bucas heeft ook gladde voering

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers