[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:01

Vast wel. Ik heb het zelf gemaakt, en het lastigste aan het hele verhaal is om de stiksels waterdicht te krijgen.

Die gekke klem die aan de voorkant zat heb ik er meteen afgesloopt. Zit inderdaad veel te hoog. Net als het klitteband.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:25

De strook die ze dan over houdt kan ze dan bewaren voor eventuele reparaties :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:57

Er gaat niks boven Stormsure. De afgelopen weken heeft mijn paard buiten gestaan in alle buien, in een door mij verknutselde deken met Stormsure op de naden. Kurkdroog.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:25

Tancreda4 schreef:
Ik heb zowel mijn tuigen merrie als mijn shet onder 50 gram + 100 gram Liner staan. Zo grappig het verschil te zien en voelen. De pony voelt niet snel lekker warm onder de deken, maar ik haar hals oren etc blijft wel bevroren mist zitten. Haar vacht isoleert nog perfect en daarom voelt ze wss ook niet heel warm onder de deken. De warmte houdt ze zelf vast. Heb haar onder dek omdat ze half geschoren is. De grote daarentegen voelt warm onder de deken. Echter heeft die het sneller koud. Bij haar blijft nergens ijs of iets aan de punten Van haren oren of manen hangen maar smelt gelijk. Haar vacht isoleerd een stuk minder waardoor ze warmte lijkt te verliezen maar waardoor ze onder de deken ook warmer aanvoelt.

Vind het wel een heel grappig en interessant verschil. Als ik alleen en ik vergelijking met de pony onder de deken zou voelen hoeft de grote er niet bij. Maar ik weet dat ze kouwelijk is en warmte lijkt te verliezen dus toch maar wat dikker met deze temperaturen.

Wat dat betreft wel lastig of ze het goed, te warm.of koud hebben en of er dikker of minder dik op moet.

Je shet heeft meer ondervacht, van dat wollige haar. En je tuiger voornamelijk (glad) dekhaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:13

Deze vraag is al zo vaak beantwoord.

Maar goed. Ja, je kan er een liner onder doen. En nee, er zitten geen ringetjes bij de hals voor de klittebandjes voor de liner. Dus je kunt de liner niet vastmaken. Een losse liner dus.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 06:25

Zoals NinaCharlie de liners aan elkaar klittebandt doe ik het ook.

Hier hebben ze de normale plunje bij dit soort temperaturen. Mijn ruin onder de Smartex Rain, daar staat hij al anderhalve week prima onder. Wat een topdeken, hij houdt 't goed met de regen en sneeuw. Alleen jammer dat hij wat scheef trekt en mijn paard er een gekke plek van krijgt op z'n ene heup.
Mijn merrie onder 100 grams liner met regendeken. Dat is genoeg voor haar nu. Straks gaat ze wel op stal, en morgen denk ik ook als het zo veel gaat sneeuwen en regenen als voorspeld is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:35

Solistar schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen met een vraag aan meer ervaren dekengebruikers. Ik heb er weinig verstand van.

Mijn paard heeft 3 jaar 24/7 buiten gestaan zonder deken. Nu is hij verhuisd (weer 24/7 buiten met schuilstal) maar blijkt t toch wat anders te gaan. Hij heeft tot vorige week zonder deken gestaan en een ontwikkelde wintervacht. Hij is wel een koukleum die slecht tegen nattigheid kan.

Nu vond ik hem een aantal dagen geleden bibberend en heb hem daarom even in de buitenstal gedaan met een ongevoerde regendeken met zweetdeken eronder. Hij knapte snel weer op. Nu had ik alleen nog een 300 gr winterdeken liggen of ongevoerde regendeken, daarom heb ik met het huidige weer de 300 gram opgedaan en hem weer bij de kudde gelaten. De kudde staat vaak gewoon buiten en hij blijft er dan bij staan ;-)

Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Paard heeft dus een ontwikkelde wintervacht, maar is een koukleum en ik ga m deze winter toch (in ieder geval in slechte periodes) onder de dekens zetten omdat hij dat blijkbaar in de nieuwe omstandigheden nodig heeft.

Welke deken moet ik erbij kopen, 300 gram lijkt me wel erg dik voor standaard met zijn wintervacht? Maar ongevoerd is ook niks nu. Zal ik een 100 of 200 grams erbij kopen als standaard deken? Wat zouden jullie doen?

Ik heb een IJslander en een shetlandpony, allebei buitenpaarden en allebei met volledige vacht. En voor allebei heb ik een verschillend systeem :+

Mijn ruin (IJslander) staat eigenlijk de hele winter onder de Smartex rain. Dat is een regendeken met staydry voering (een soort fleece). Hij heeft het niet gauw koud, bij hem gaat het erom dat hij droog blijft op de nieren. Ook heeft hij gauw last van de wind.
Mijn merrie (shetlandpony) heeft regendekens waar ik liners in verschillende diktes onder kan doen. In principe staat ze het grootste deel van de winter onder een 100 grams Horseware liner met dus een regendeken. Als het wat kouder is (vanaf -5 ongeveer) dan krijgt ze 200 grams op en als het echt heel, heul koud zou worden kan ik die twee liners dan combineren tot 300 grams. De liners kan ze niet onder als haar vacht nat is (of nou ja kan wel maar ze wordt dan alleen maar koud). Daarom heb ik voor haar ook een wollen onderdeken. Daarmee kan ze ook als haar vacht nat is warm en droog worden onder de regendeken. Volgende dag/avond is pony droog en de wollen deken is dan iets klammig. En dan gaat er weer een liner onder de deken ipv het wollen ding. Echt ideaal is het niet, omdat een wollen onderdeken gaat trekken bij de schouders. Daarom loopt mijn merrie eigenlijk de hele winter onder een deken, ze blijft dan droog en warm.
De Smartex kan je paard wel met natte vacht gerust onder. Daarom heb ik die voor mijn ruin. Het is een stevige deken, goed tegen de wind, zonder dat hij meteen heel zwaar is (zoals bij voorbeeld één van zijn regendekens is). De Smartex is de enige deken die ik heb waar ook zijn schouders droog onder blijven.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:40

Elodie schreef:
Ik heb een redelijk dringend vraagje. Mijn IJslander staat 24/7 buiten (ongeschoren) , met deze heftige sneeuwval stond hij behoorlijk te shaken vanmorgen, ik heb zijn ongevoerde regendeken (zonder hals) erop gelegd en het leek even beter te gaan!

Nu wilde ik hem er zo weer afhalen gezien het hier gestopt is met sneeuwen, maar vanavond en morgen gaat het weer verder... ik heb morgen een lange dag school dus zou op zn vroegst om half 6 ‘s avonds bij hem kunnen zijn

Wat is nu verstandig? Toch afhalen, en hopen dat hij het niet “koud” krijgt? Of erop laten?
Ik heb ergens gelezen dat een deken en een dikke vacht juist averechts kan werken doordat de haren niet overeind kunnen? Is dat juist?

Als 3e optie zou zijn om nú in de auto te stappen en een 100g deken (evt. hals) te halen en hem die omdoen?

Ik weet het even niet, wat denken jullie?

In de auto stappen en een 100 grams deken halen. Wel eerst je paard binnen laten opdrogen met een zweetdeken, als je op een nat paard een regendeken/buitendeken legt krijgen ze het geheid koud. Mijn IJslander staat nu onder een Smartex Rain, dat is vergelijkbaar met 100 grams. Warmer is voor hem niet nodig. Vannacht en morgen blijft het nog sneeuwen en regenen, ik zou 'm lekker tot morgenavond op laten. Zonnig zal het niet worden, dus ook als er geen neerslag meer valt heeft je paard het niet zomaar warm.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:35

Nienkeee_ schreef:
Hoi Bokkers! Even een vraagje, ik heb een D-pony van 1.40m met korte rug en enorme schouders. Normaal heeft hij geen deken om (lekker makkelijk, geen gedoe met schurende dekens e.d.) maar laatst stond hij te bibberen in de kou en bleef nat. Dus nu staat hij met een regendeken buiten.

Omdat hij zo'n grote schouders heeft en kort gebouwd is, weet ik niet goed welke deken ik moet hebben. Hebben jullie suggesties? Het gaat om deze pony:
[ [url=m/zlIEvV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kNooiG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/esnXBw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weatherbeeta of Bucas Big Neck. Die zitten bij mijn paard het minst beroerd. Hij heeft in de rug 42 cm ruimte voor een zadel en waar andere paarden schouders hebben heeft hij schotelantennes :roll:

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:06

Horseware liners kunnen wel onder de Hero, je kunt ze alleen niet bij de hals vastmaken.

Zoals in dit topic al meermaals is aangegeven. Als je even Hero intikt in de zoekfunctie kun je dat zo vinden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:11

Roos_M schreef:
Rhino dus geen aanrader?

Ik zou niet weten waarom niet. Mijn merrie staat er al jaren prima onder. Rambo bestaat niet in haar maat, vandaar de keuze voor Rhino.

Hier een nieuwe Smartex, mijn paard krijgt er ook een rare plek van, op z'n ene heup. Net of hij daar een haarwervel heeft gekregen. De deken schuift ook wat naar die kant. Dat komt door het liggen, hij ligt altijd op die kant van z'n pens. Dat is wel een nadeel van een deken met ruwere onderkant. Maar ik vind het tot op heden de voordelen groter.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:00

Kan hij d'r wel goed mee grazen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:10

Weatherbeeta :j Stevige stof, schoftkussens, goed model voor stevige paarden met veel hals. En betaalbaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:02

Ik heb een model wat niet meer verkocht wordt (Freestyle) en ik heb 'm uit een online winkel. Geen idee meer welke, iets van Equinogwat.

Er zijn wel 100 grams waterdichte dekens van ja. Halsstukken heb ik me nooit in verdiept. Bestaan wel maar de diktes daarvan weet ik niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:13

Figo88 schreef:
Koper schreef:
Ik heb een model wat niet meer verkocht wordt (Freestyle) en ik heb 'm uit een online winkel. Geen idee meer welke, iets van Equinogwat.

Er zijn wel 100 grams waterdichte dekens van ja. Halsstukken heb ik me nooit in verdiept. Bestaan wel maar de diktes daarvan weet ik niet.


Jammer dat dat model niet meer wordt verkocht. Dankjewel in ieder geval, ik zoek nog even verder! :)

Tweedehands kom je ze af en toe nog wel tegen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 07:59

PanamaD schreef:
Verharen die van jullie ook zo als een malle??

Nee nog niet. Vorig jaar begonnen ze half januari.

Hier mijn merrie onder een dikke 0 grams en mijn ruin onder de Smartex Rain. Die is nu eigenlijk te dik voor 'm maar hij was nat en dan toch maar even deze er op. Hij zal inmiddels wel opgedroogd zijn dus hij krijgt zo de 0 grams Weatherbeeta op.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:54

Allebei vind ik het net niet iets. De Weatherbeeta zit te hoog bij de hals en de Amigo lijkt me wat te ruim bij de schouders. Dat gaat denk ik lekken. Om de midden- en achterhand vind ik ze wel netjes zitten en de lengte klopt ook voor het paard.

V-sluiting die breed is dan kom je uit bij Rambo toch?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 07:36

Je zou van de Weatherbeeta de voorsluitingen nog kruislings kunnen doen. Ideaal is het niet omdat ze recht op de stof zitten, en het dus iets verkeerd op de stof kan trekken. Maar wellicht dat je paard dan net goed genoeg bij de grond kan?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:19

Hier 24/7 buiten ongeschoren onder 0 grams. Mijn ruin is bezweet onder de Smartex Rain vandaan gekomen :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:15

ElmoVelo schreef:
Weet iemand evt een deken voor koudbloeden die niet te duur is en wel een vergelijkbare kwaliteit met Amigo & Bucas?

De kwaliteit is juist waar je voor betaalt. Goedkopere dekens kunnen zeker net zo goed waterdicht zijn maar dan zit je bij voorbeeld met dunnere stof of een mindere kwaliteit vulling.

Welke maat heeft je paard? Als je een tusseninmaat hebt (onderlengte 165 of 175) zou je ook nog de normale deken van Amigo kunnen gebruiken. De ponydeken in die maat valt anders dan de gewone deken in die maat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:55

Hoe kun je nou dunnere (zwakkere) stof, slechter ademend vermogen, minder goede isolatie en bij voorbeeld het gebrek aan bewegingsruimte voor schouders en/of voorbenen (zoals bij een aantal modellen van bij voorbeeld Epplejeck) nou niet zien als een minder goede deken? Daar betaal je minder voor, en dat is naar mijn idee terecht.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:03

Denier is hartstikke leuk maar zegt niets over hoe de stof geweven is. Ripstop ballistic stof (weefwijze) is sterker dan "gewoon" geweven stof met een hoge denier (draaddikte).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:18

Nies_ schreef:
Ademend vermogen en waterdichtheid zit bij die dekens bijna allemaal op 3000. Stof is vaak 600 of 800D rip-stop, soms 1200, maar of dat meerwaarde heeft ligt ook maar aan je paard. Hier blijft 800D net zo goed als ballistic nylon dus dan heeft het ook weinig meerwaarde. Dat het trekt en schuurt komt natuurlijk door de pasvorm die ik noemde, over het algemeen is die bij amigo of Bucas freedom dan wel beter, maar meestal ook niet om over naar huis te schrijven.

Absoluut. Uiteindelijk kies je de deken die je voor je eigen specifieke paard nodig hebt. Als voor je paard een goedkopere deken goed is is dat toch prima? Die van mij staan ook onder (onder andere) Nika. Ik heb geen slopers. Wel eentje met een lastig model. Volgend jaar als het goed is een hengstje er bij, wie weet moeten ze dan aan de Rambo met z'n allen :Y) Maar dan zien we dan wel weer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:40

Veulen84 schreef:
Ademend vermogen is nauwelijks meer een afwijking in te vinden.

Mmmm, ik vind van wel. Mindere kwaliteit (want goedkopere) vulling, waaronder je paard wel zweet zonder dat 'ie het persé warm heeft. Of vulling die na 1 keer wassen helemaal uitzakt naar de zijkanten en de rug/lendenen/kruis vullingloos achterlaten. Dáárom doe ik Horseware liners onder de Nika's :)*

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 01:29

En als je in dit topic de zoekfunctie gebruikt en de naam van het model/merk intikt krijg je vaak ook al veel foto's te zien. Superhandig!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers