[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:47

Caaatje schreef:
ik ben aan het kijken voor een Wug deken voor mijn paard maar zit wat in de knoop, 0 grams vind ik niet aangenaam omdat er dan amper isolatie is maar een 150 grams of 200 vind ik te warm voor een ongeschoren paard. Zou het iets zijn om daar bv een fleecestof onder te maken zodat het toch iets van warmte vasthoudt? en heeft iemand daar ervaring mee?

Ik gebruik gewone liners onder m'n 0gr Rambo wug. Kan bij de hals niet vast maar mijn ervaring is dat bij de borst + de achterkant vast genoeg is om stabiel te blijven liggen. Heb geen ervaring met de fleeceliner maar in theorie zou dat ook moeten werken. Of gewoon een 100gr liner eronder.

Mijn ongeschoren paard doe ik met dit weer wel gewoon 0gr op. Ze blijft droog maar als ze genoeg ruwvoer te eten hebben worden ze echt niet koud. Heb ze zonder dek met dit natte weer ondanks goed ruwvoer trillend buiten gehad maar met dek icm ruwvoer nog nooit.


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:55

Hier ook nog gewoon zonder deken, het wordt vandaag overdag 18-19 graden. Heb er dit seizoen sowieso nog niet meer dan 0gram regendeken op gehad. Niet geschoren uiteraard.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:03

Voor onze ongeschoren paarden die gewoon een wintervachtje mogen kweken (2 Arabieren en 1 appaloosa) hebben we als het heel de dag regent een 0grams regendeken. Gewone vorst is over het algemeen niet koud voor ze, een dag regen + wind kunnen ze het wel eens koud van krijgen. Die van ons hebben daarbij geen schuilstal overigens. We hebben er ook 100grams liners onder maar dit was vorig jaar niet nodig, beetje hooi en droge vacht was voor de paarden genoeg om niet koud te worden.
Maria500 als ik jouw tekst zo lees zou ik met de natte koude dagen zorgen dat ze ook droog hooi kan eten, als dat kan krijgt ze t echt niet zo maar koud. Iets te eten hebben is heel belangrijk om die interne kachel aan te houden en voor de meeste gezonde paarden voldoende om warm te blijven.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:45

Faline: Google blijft toch een mens zijn beste vriend :) Heb even voor je gezocht en het lijkt mij BR Fashion winterdeken shaped back van 300gram
http://www.dierenspeciaalzaakwierden.nl ... 00gr-205cm

Alhoewel in de titel staat 300 gram en vervolgens in de tekst 340gram en 220grams cool plus vulling wat dat ook moge zijn.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:07

It's a gift <<)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:35

Tsja is denk ik geheel afhankelijk van hoe intensief je de pony wilt laten werken en je eigen filosofie. Zelf heb ik de paarden op stal altijd zonder deken, buiten alleen regendeken als het regent en mocht het echt winters koud zijn + regen gaat er een 100gr liner onder het regendeken, vorst an sich ook gewoon zonder dek. Paarden hebben hier allemaal een lekker wol wintervachtje :). Staan alleen te rillen als ze echt nat regenen.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:59

Dan zou ik zonder dek op stal zetten en met regen buiten wel een deken op. Genoeg ruwvoer is wel belangrijk, interne kacheltje opstoken doet een hoop.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:17

Vraagje: hoe hangen jullie de natte dekens weg? Gisteren avond zijn de paarden kurkdroog onder hun dekens vandaan gekomen, binnenkant van de dekens heerlijk droog. Toen uitgehangen over de railing zonder dat ze contact maken met elkaar en vanmorgen waren de dekens allemaal klam/nattig van binnen..

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:48

Overdag (ong 10u) buiten en ‘s avonds binnen met luik naar buiten hebben vandaag zonder dek gestaan en krijgen morgen een 0gr regendeken (Rambo wug) op.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:21

Dank voor jullie reacties. Wij hebben wat lijntjes in de zadelkamer gehangen, die is licht verwarmd (zit vloerverwarming in, centraal kunnen we verder niet instellen of warmer zetten). Volgende x hangen we ze daar te drogen kijken of dat beter gaat :).

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:35

Koper schreef:
Als het vloerverwarming is zou ik de dekens op de grond leggen :D


Heb ik nog aan gedacht maar het is maar licht verwarmd en vrees dat t dan toch een natte bende wordt omdat het water er niet vanaf kan druipen. Zijn daarbij 3 dekens wordt een beetje krap xD.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:56

Yelizaveta: Hier ook gewoon blote paardjes. Dat ze niet warm voelen is juist goed, betekend dat de warmte lekker binnen blijft want hun vacht isoleert als het goed is. Zou d'r lekker zonder laten staan, als ze gewoon hooi kunnen eten en evt kunnen schuilen worden ze echt niet koud.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:16

Hier ongeschoren nog gewoon onder 0gram met onbeperkt ruwvoer buiten. ‘S nachts zonder dek op stal. Ze staan 12u per dag buiten.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:05

Ik zou als ze niet rilt gewoon 300 oplaten + goed ruwvoer geven. Maar ik geloof dan ook dat de meeste geneigd zijn hun paarden wat te warm in te pakken :o. Zou zelf niet zo snel fleece onder een deken doen want dat gaat vaak enorm trekken. Ik geloof dat een paard het liever wat frisser heeft dan dat ze een oncomfortabele deken combi ophebben.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:57

Ik doe het meestal gewoon van voor naar achteren xD Soms de middelste eerst dan de schuine, nooit de middelste als laatste maar geen idee waarom of wat hoort.

*Edit: Heb er zonet even een studie van gemaakt, bij alle foto's vanuit horseware waarbij ik het kan zien doen ze eerst de rechte en dan de schuine singels xD.
Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:38

Solistar schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen met een vraag aan meer ervaren dekengebruikers. Ik heb er weinig verstand van.

Mijn paard heeft 3 jaar 24/7 buiten gestaan zonder deken. Nu is hij verhuisd (weer 24/7 buiten met schuilstal) maar blijkt t toch wat anders te gaan. Hij heeft tot vorige week zonder deken gestaan en een ontwikkelde wintervacht. Hij is wel een koukleum die slecht tegen nattigheid kan.

Nu vond ik hem een aantal dagen geleden bibberend en heb hem daarom even in de buitenstal gedaan met een ongevoerde regendeken met zweetdeken eronder. Hij knapte snel weer op. Nu had ik alleen nog een 300 gr winterdeken liggen of ongevoerde regendeken, daarom heb ik met het huidige weer de 300 gram opgedaan en hem weer bij de kudde gelaten. De kudde staat vaak gewoon buiten en hij blijft er dan bij staan ;-)

Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Paard heeft dus een ontwikkelde wintervacht, maar is een koukleum en ik ga m deze winter toch (in ieder geval in slechte periodes) onder de dekens zetten omdat hij dat blijkbaar in de nieuwe omstandigheden nodig heeft.

Welke deken moet ik erbij kopen, 300 gram lijkt me wel erg dik voor standaard met zijn wintervacht? Maar ongevoerd is ook niks nu. Zal ik een 100 of 200 grams erbij kopen als standaard deken? Wat zouden jullie doen?


Mijn ervaring is dat als ze droog blijven ze ook warm blijven. Hier staan de paarden met neerslag (sneeuw of regen) onder een 0gr outdoor. Ook vandaag liepen ze gewoon prima onder hun 0gr. Als er geen neerslag valt zijn ze hier zonder deken, helaas hebben we geen schuilstal dus vandaar keuze voor dekens. Heb voor de echt koude dagen evt 100gr onderdekens, tot nu toe nog niet nodig gehad. 100gr lijkt mij prima zat voor een paard met volledig ontwikkelende wintervacht. Belangrijkste is ga van je gevoel uit, maar probeer niet jouw eigen kouwelijkheid op je paard te projecteren :).
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 10-12-17 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:36

Nienkeee_ : Voor ons appaloosa propje hebben we een Rambo Wug, omdat door die halve hals het dek wat verder naar voren ligt en dan niet zo om de schouders gaat trekken. Al het andere trok bij haar enorm om haar schouders, die van ons heeft echter ook geen schoft dat heeft die van jou wel dat scheelt iets.

Afbeelding

Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:22

Heb altijd de gewone liners onder de wugs. Vandaag 100gr onder deze paarse wug gedaan. Idd geen optie tot hals op de wugs.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:56

Aan de voorkant niet, doe gewoon de sluiting bij de borst dicht en aan de achterkant doe ik de clipjes wel vast aan het outdoordeken. Blijft dan goed liggen.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:05

Misschien staat hij nu wel aan de warme kant? Gewoon even kijken hoe hij het prettigst staat, zou persoonlijk met hetzelfde dek beginnen en even aankijken. Vind 250gr over een volledig ontwikkelde wintervacht op stal behoorlijk wat. Heb vorig jaar een Arabier midden in de winter grotendeels onder haar deken uit gehaald en die was daar heel blij mee. Hoe staat hij nu en straks in het ruwvoer, daar blijven ze over het algemeen toch ook goed warm mee.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:48

Zowel arabier met dikke bos manen als appaloosa met paar broze sprieten hebben hier geen schuurplekken in de manen van de rambo wug gelukkig :)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:06

Die van mij zijn denk ik variërend van 4 jaar tot 1 jaar oud. Maar moet zeggen dat het nog precies hetzelfde model is.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 23:41

Onze paarden staan in de winter zonder dek als het droog is en anders met 0 gram. Dacht dat ze nu wel zonder konden, 1 van de 3 stond toch te bibberen toen ik d'r vanavond op stal zetten. Morgen dus weer regendekens op.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:28

Koper schreef:
Ik ben aan het bekijken hoe ik de boel schoon ga krijgen komend voorjaar en daar heb ik wat vragen over. Hopelijk is er hier iemand die me even op weg kan helpen?

Vraag 1. Één van mijn dekens wil ik laten wassen. Hij is te groot voor in de machine en het is echt een afgrijselijke deken om doorweekt te hebben aangezien er water IN blijft zitten. Nou heeft de plaatselijke voerboer een samenwerking met de dekenwasserij in Montfoort. Hoe zijn jullie ervaringen met het laten wassen daar?

Vraag 2 en 3: voor de rest heb ik Rambo Rug Wash gehaald. Hoe veel dekens wassen jullie met 1 zo'n fles? Ik twijfel of ik er 3 of 4 keer mee kan wassen. En heeft Rambo ook waterdichtmaakspray? Die kan ik namelijk nergens vinden.


Ben ook erg benieuwd, Montfoort is hier namelijk om de hoek dus als het wat is lan ik dat overwegen. Meestal doe ik er in de zomer gewoon de tuinslang overheen, ben altijd bang dat ik m’n dure Rambo deken lek terug krijg oid.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:17

Ik had vandaag even grote twijfels. Ze gaan pas rond 23:00 naar binnen en vanaf 20:00 wordt er fiks regen verwacht. Heb uiteindelijk besloten de Arabier die eergisteren stond te rillen na een regenbui om16:30 ongevoerd regendek op te doen, de andere 2 staan zonder. Ik stond vandaag zelf in m’n T-shirt m’n paard te poetsen, zulk lekker weer.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers