[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:24

Vachten groeien voornamelijk onder invloed van licht. Dus als je sterke lampen elke dag aanhoud tot 10 uur zal dat de vacht wel beperken. Dekens hebben veeel minder invloed.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:26

Maar ook dan ben je in december al veel te laat.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:32

ik ben al vroeg begonnen met dekens opleggen. Vond zelf 300 al best veel, maar mijn vraag was dus of ik met de 400 grams zijn nog dikkere wintervacht tegen ga. Hij heeft nu namelijk een niet al te dikke, maar wel een redelijke wintervacht

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:38

Solistar schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen met een vraag aan meer ervaren dekengebruikers. Ik heb er weinig verstand van.

Mijn paard heeft 3 jaar 24/7 buiten gestaan zonder deken. Nu is hij verhuisd (weer 24/7 buiten met schuilstal) maar blijkt t toch wat anders te gaan. Hij heeft tot vorige week zonder deken gestaan en een ontwikkelde wintervacht. Hij is wel een koukleum die slecht tegen nattigheid kan.

Nu vond ik hem een aantal dagen geleden bibberend en heb hem daarom even in de buitenstal gedaan met een ongevoerde regendeken met zweetdeken eronder. Hij knapte snel weer op. Nu had ik alleen nog een 300 gr winterdeken liggen of ongevoerde regendeken, daarom heb ik met het huidige weer de 300 gram opgedaan en hem weer bij de kudde gelaten. De kudde staat vaak gewoon buiten en hij blijft er dan bij staan ;-)

Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Paard heeft dus een ontwikkelde wintervacht, maar is een koukleum en ik ga m deze winter toch (in ieder geval in slechte periodes) onder de dekens zetten omdat hij dat blijkbaar in de nieuwe omstandigheden nodig heeft.

Welke deken moet ik erbij kopen, 300 gram lijkt me wel erg dik voor standaard met zijn wintervacht? Maar ongevoerd is ook niks nu. Zal ik een 100 of 200 grams erbij kopen als standaard deken? Wat zouden jullie doen?


Mijn ervaring is dat als ze droog blijven ze ook warm blijven. Hier staan de paarden met neerslag (sneeuw of regen) onder een 0gr outdoor. Ook vandaag liepen ze gewoon prima onder hun 0gr. Als er geen neerslag valt zijn ze hier zonder deken, helaas hebben we geen schuilstal dus vandaar keuze voor dekens. Heb voor de echt koude dagen evt 100gr onderdekens, tot nu toe nog niet nodig gehad. 100gr lijkt mij prima zat voor een paard met volledig ontwikkelende wintervacht. Belangrijkste is ga van je gevoel uit, maar probeer niet jouw eigen kouwelijkheid op je paard te projecteren :).
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 10-12-17 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:42

ElmoVelo schreef:
ik ben al vroeg begonnen met dekens opleggen. Vond zelf 300 al best veel, maar mijn vraag was dus of ik met de 400 grams zijn nog dikkere wintervacht tegen ga. Hij heeft nu namelijk een niet al te dikke, maar wel een redelijke wintervacht


Niet dus, je zit bijna op de kortste dag. Veel dikker zal z'n vacht niet worden.

Dekens voeg je toe om te koud staan te voorkomen, je voorkomt er geen dikkere vacht mee.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:47

Veulen84 schreef:
ElmoVelo schreef:
ik ben al vroeg begonnen met dekens opleggen. Vond zelf 300 al best veel, maar mijn vraag was dus of ik met de 400 grams zijn nog dikkere wintervacht tegen ga. Hij heeft nu namelijk een niet al te dikke, maar wel een redelijke wintervacht


Niet dus, je zit bijna op de kortste dag. Veel dikker zal z'n vacht niet worden.

Dekens voeg je toe om te koud staan te voorkomen, je voorkomt er geen dikkere vacht mee.




Ah oké weer wat geleerd bedankt!

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:35

Vraagje hier! Ik heb een Haflinger van bijna 23 jaar. Hij heeft een beetje een rottige zomer gehad, waardoor hij minder reserves heeft dan gewoonlijk.
Gelukkig voelt hij zich nu weer helemaal fit en eet als een dijker :)

Op het moment staat hij onder een fleecegevoerde regendeken. Op de dagen dat het guurder is en er veel neerslag is, krijg ik het idee dat hij wel een warmer dekentje kan gebruiken.
Nu heb ik nog wel 200gr liggen. Zal deze voldoen of zal deze te warm zijn en kan ik beter voor een 100/150gr gaan?

Met hoeveel grams is een fleecegevoerde te vergelijken?

Misschien niet onbelangrijk om te vermelden dat zijn borst en een deel van zijn buik is geschoren.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden..

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:45

Fleece is zo'n beetje 50 tot 100 gram. Afhankelijk van de kwaliteit. 200 gram zal hij waarschijnlijk wel kunnen hebben, zo groot is die stap niet.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:16

Gewoon even proberen, waarschijnlijk is het geen probleem.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:17

Ik volg hier al even. Heb zelf momenteel een weatherbeeta opliggen met hals. Deze was meer dan 300g (ik weet het echt niet precies) maar is al enkele jaren oud dus is nu vast een heel stuk minder. Paard is geschoren en doet het goed onder die hoeveelheid, meer is voor hem niet nodig en ik hoef ook niet snel iets bij te leggen.

MAAR nu heeft hij de elastieken van zijn nekstuk vooraan gesloopt |o. Ik het het tijdelijk wat kunnen vastknopen, maar ideaal is het niet, dus ik moet dat oplossen. Het is een los nekstuk dat volledig met klittenband bevestigd wordt. Ik denk dat het model 'orican' heet. Als ik zelf een nieuw deken zou kopen, zou het waarschijnlijk eerder horseware zijn, maar dit deken past voorlopig heel netjes, geeft geen schuurplekken en paard is lekker warm en blijft droog in gietende regen, dus ik zag de nood nog niet om die investering te maken.

Nu is mijn vraag dus: weten jullie welke apart te verkrijgen halsstukken hierop passen? Ik zou liefst geen fortuin uitgeven omdat ik dan eerder een nieuw winterdeken zou kopen gezien de leeftijd van de rest van het deken, maar als dat nog even uitgesteld kan worden, is dat natuurlijk interessanter.

Alvast bedankt!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.


SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 02:18

Ik heb ook even een schoenmaker gemaild... misschien kunnen ze het snel herstellen op een paar uur en is die terrorist voor niet al te veel geld na enkele uren weer mooi ingepakt ;) tot dan hoor ik natuurlijk graag jullie ideeën.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 06:11

Ik denk dat Bucas dezelfde bevestiging heeft van de hals, je zou kunnen kijken naar een halsstuk daarvan?

"Een draver, is gaver" :D

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:14

Dat zou mooi zijn, want de schoenmaker zegt dat hij me niet kan helpen.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:58

Je kan je deken toch gewoon naar een dekenwas en reparatie bedrijf brengen? Die zitten hier echt ontzettend veel.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:02

Yvank_ schreef:
Je kan je deken toch gewoon naar een dekenwas en reparatie bedrijf brengen? Die zitten hier echt ontzettend veel.


Klopt, maar dan ben ik dat halsstuk zeker een week kwijt... toch bij de bedrijven die hier zitten, want die werken met een externe service en sturen die dus op. Doen ze dat bij jullie sneller?

Mocht iemand echter wat weten in de buurt van Antwerpen!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:11

Inderdaad, dekenwasserij kan vaak wel helpen. Alleen jammer dat je dan moet wachten..

SinneJ ik kan vandaag wel passen of mijn Weatherbeeta hals aan een Bucas vast gezet zou kunnen worden dan heb je meteen een idee ;)

"Een draver, is gaver" :D

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:19

RianneH schreef:
Inderdaad, dekenwasserij kan vaak wel helpen. Alleen jammer dat je dan moet wachten..

SinneJ ik kan vandaag wel passen of mijn Weatherbeeta hals aan een Bucas vast gezet zou kunnen worden dan heb je meteen een idee ;)


Oh dat zou fantastisch zijn! Je bent een engel :)

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Nienkeee_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Venlo

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:38

Hoi Bokkers! Even een vraagje, ik heb een D-pony van 1.40m met korte rug en enorme schouders. Normaal heeft hij geen deken om (lekker makkelijk, geen gedoe met schurende dekens e.d.) maar laatst stond hij te bibberen in de kou en bleef nat. Dus nu staat hij met een regendeken buiten.

Omdat hij zo'n grote schouders heeft en kort gebouwd is, weet ik niet goed welke deken ik moet hebben. Hebben jullie suggesties? Het gaat om deze pony:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:09

Nienkeee_ schreef:
Hoi Bokkers! Even een vraagje, ik heb een D-pony van 1.40m met korte rug en enorme schouders. Normaal heeft hij geen deken om (lekker makkelijk, geen gedoe met schurende dekens e.d.) maar laatst stond hij te bibberen in de kou en bleef nat. Dus nu staat hij met een regendeken buiten.

Omdat hij zo'n grote schouders heeft en kort gebouwd is, weet ik niet goed welke deken ik moet hebben. Hebben jullie suggesties? Het gaat om deze pony:
[ [url=m/zlIEvV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kNooiG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/esnXBw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bijv amigo en bucas hebben een pony lijn, misschien is dat wat?

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:39

Kan het kwaad om met een harde borstel de buitenkant van je (regen)deken te borstelen? Heeft dit een slechte invloed op de waterdichtheid of zou het de stof kunnen beschadigen?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:41

Ik doe t eigenlijk wel altijd, maar vroeg het me trouwens vanmorgen ook af. Mijn Weatherbeeta heeft de sneeuw niet gered. Zo lek als een mandje. Gelukkig heb ik een reserve.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:43

Kategida schreef:
Kan het kwaad om met een harde borstel de buitenkant van je (regen)deken te borstelen? Heeft dit een slechte invloed op de waterdichtheid of zou het de stof kunnen beschadigen?



Dat lijkt me niet. Ken er niet bijster veel van, maar mijn winterdeken(s) gaan telkens lang mee en blijven waterdicht. Behalve dat ik ze dus ook afborstel weet ik zeker dat paardlief er niet voorzichtig mee is en lekker tegen omheiningen en tanden schuurt. Ik denk dat je meer moet opletten met wassen op temperatuur en dergelijke. Maar nogmaals: ik spreek enkel uit eigen ervaring ;).

Edit: als je echt twijfelt kan je ook gewoon een zachte borstel gebruiken, zou ook moeten werken als het geen te erge koek is

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:35

Nienkeee_ schreef:
Hoi Bokkers! Even een vraagje, ik heb een D-pony van 1.40m met korte rug en enorme schouders. Normaal heeft hij geen deken om (lekker makkelijk, geen gedoe met schurende dekens e.d.) maar laatst stond hij te bibberen in de kou en bleef nat. Dus nu staat hij met een regendeken buiten.

Omdat hij zo'n grote schouders heeft en kort gebouwd is, weet ik niet goed welke deken ik moet hebben. Hebben jullie suggesties? Het gaat om deze pony:
[ [url=m/zlIEvV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kNooiG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/esnXBw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weatherbeeta of Bucas Big Neck. Die zitten bij mijn paard het minst beroerd. Hij heeft in de rug 42 cm ruimte voor een zadel en waar andere paarden schouders hebben heeft hij schotelantennes :roll:

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:18

SinneJ schreef:
RianneH schreef:
Inderdaad, dekenwasserij kan vaak wel helpen. Alleen jammer dat je dan moet wachten..

SinneJ ik kan vandaag wel passen of mijn Weatherbeeta hals aan een Bucas vast gezet zou kunnen worden dan heb je meteen een idee ;)


Oh dat zou fantastisch zijn! Je bent een engel :)


Ik denk dat je wel een Bucas nek kan gaan proberen :) als jouw bevestiging nog hetzelfde is bij de nieuwe weatherbeeta types in elk geval.
Het is niet 100% ideaal maar wel te overbruggen denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"Een draver, is gaver" :D

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:54

Ok super! Ik ga hier in de buurt langs bij 1 schoenmaker die ik aangeraden heb gekregen en anders wordt het een bucas halsstuk.

Je bent heel erg bedankt, Rianne!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RvT en 41 bezoekers