[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:36

Hier staan ze nu onder de 50 grams ivm hun spieren. is het daar te warm voor gaat de deken overdag af.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik wil qua dekens deze winter.
liners of toch gewone staldekens. of toch alles in outdoor dekens.

Deze kwam ik tegen. Iemand al ervaring hiermee? En wat zouden de pro's en con's zijn vergeleken met het horsware systeem?

https://www.kramer.nl/Combi-System-Oakl ... &ci=263528

springen is passie, dressuur is een kunst


samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:46

@ ninacharlie: lees de tweede zin eens. ;)

Zijn er mensen met ervaring met zowel de optimo liners, als de gewone horsware liners?

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:33

@ emilie: Hier lopen onze gelderse model tank& brede holsteiner vooral met de Ir tornado of de equitheme easy move dekens. We overwegen tzt over te stappen naar de rambo optimo die echt ruim valt.

Op het moment wachten we tot de master dekens binnenkomen. Dan gaan we eerst die uitproberen.

springen is passie, dressuur is een kunst


samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:00

Hier zijn we wat aan het uitproberen voor onze paarden model "tank". Als onderdeken ligt er nu de optimo liner op, met een andere outdoor deken erover. Tot nu toe bevalt prima. Eindelijk iets als onderdeken/staldeken wat zowel qua breedte als lengte echt netjes zit.

Morgen de master deken uitproberen, en dan zijn we als het goed is voorzien qua dekens. Ze staan nu ongeschoren onder 150gr.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:26

Hier ook de master binnen en vandaag gepast. Erg mooie deken, fijne kwaliteit. Ligt verder als een huis. Maar qua pasvorm bij de halsaanzet van onze dames is het net geen match. Dus helaas ze gaan weer terug.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:53

Afbeelding


Afbeelding

Hier onze merrie met maat 205. Het zit echt net niet fijn bij haar hals als ze eet. Zo zund.
Laatst bijgewerkt door samirah op 30-11-17 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:58

Mooie nieuwe dekens!!
De master is echt een fijne deken, en ook nog in een vrolijke kleur.
Zo zund, dat het qua pasvorm bij de hals geen match was met onze paarden. Als het qua model past vindt ik het echt een aanrader.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:32

Nouvel schreef:
Ik heb de Master vandaag gepast op onze arabo fries, hij leek in de eerste instantie netjes te liggen, lengte goed, loopsplit wel helemaal uitgevouwen om genoeg ruimte te geven voor de schouders maar het kon.
Alleen toen we zijn hoofd naar beneden lieten doen bleek de halsopening voor hem te krap en de deken voor te hoog te sluiten waardoor hij voor veel te strak komt te zitten.
Dus helaas...
Echt jammer, het is een mooie deken maar het moet wel fijn zitten.


Klinkt herkenbaar helaas... Dat was hier precies zo.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:16

Svadilfari1 schreef:
En daar ben ik weer mbt de twijfels. Wat een muts ben ik he pfff . Vergeleken mbt sommige andere paarden heeft hij een middelmatige wintervacht. De keer dat hij verkleumd was met je vinger vacht in tot op huid nat een ander paard niet. Het deken gaat alleen op bij storm en slag regen. En daarna weer af. Dus de opties ( ook mbt portomonee en eerste keer deken en loopt in groep, paard is mijn lease maatje) 1 1200 DN ongevoerd van equitheme of nika . Optie 2 600 DN fleece v Waldhausen of optie 3 een 600 DN 50 gram gladde voering . Allen ademend en 3000 mm waterdichtheid Verder ligt ( ook op zijn buik gezien de modder daar vaak) en rolt hij heel graag! Ik neig momenteel nog steeds naar de 1200 DN ongevoerd n Nika of Equitheme. Maar wil ook niet dat hij het alsnog koud heeft maar ook niet nazweet met bv toch de fleece voering te warm. Ondanks middelmatige wintervacht kan hij wel prima tegen kou maar a fijn in de natuur kunnen bizons ook juist op den duur niet tegen nattigheid.


Als het puur om de nattigheid tegen te gaan is zou je prima voor een 0 grams kunnen gaan. Hier ligt daarvan de equitheme easy move 1680 denier mooi op onze paarden. Krijgt je paard echt last van de regen in de zin van wat stijf etc is een lichtgevoerde fleece/ 50/ 100 gram juist fijner. Ik heb hiervoor de ej hudson 50 grams. Amigo heeft ook een 50 grams deken. En nika heeft ook fleecegevoerde dekens.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:51

Hier staan ze nu ongeschoren/ hals geschoren onder de 240 grams zonder hals. Ivm de wind en open vlakte blijft dat morgen hetzelfde.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:19

Ik denk zeker wel dat als je je paard goed kent je ze een soort van " kunt lezen" wat ze bedoelen.
Zo probeer ik in de winter met dekens zonder halsstukken te werken. Tenzij het echt drek weer is. Vooral omdat ze in de zomer compleet ingepakt staan ivm de steekbeesten. Onze vos heeft standaard in het voorjaar als de halsdeken voor het eerst weer op gaat, haar " moet dat echt?!?, kijk mij nou zielig zijn" optreden. Dat duurt meestal tot ze er voor het eerst de weide mee opgeweest is zonder last van steekbeesten. En haar oude weidegenootje nog zonder vliegendeken had wel last van de dazen.. Ik durf haast te wedden dat ze hem stiekem vierkant uitgelachen heeft op haar manier. Vanaf dat het zich bewezen heeft is het goed wat madame betreft.
Qua te warme dekens idem. Die trekt ze zelf uit/ verbouwd ze grondig als het haar te lang duurt voor er wat aan gedaan wordt. Haar weidemaatje ( ons andere paard) " helpt" ze dan op dezelfde manier. Zo sociaal is ze dan ook wel weer.

Hier staan ze nu onder de 350 zonder hals. Nu op weg naar stal even voelen of het goed is. Anders naar de 450 grams. De onze zijn wel gevoelig op de spieren dus daarom bij regen/ kou iets warmer.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:58

Idd Rambo of soortgelijk. Is die just a rug niet wat?
Is imperial riding type tornado of red blizzard niet iets? Die zijn van voren verstelbaar maar wel ruimte bij de schouders. Of evt dekens met een high neck idee bijv. Equitheme easy move of fedimax.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:08

@ellepel, ik heb voor ook zoiets van shires de borstbeschermer fleece gekocht. Die lijkt meer op de dekens van snuggy hoods. Is met zijde gevoerd& extra vulling bij de schoft. Werkt bij ons paard perfect. Ik heb nog wel een foto ergens.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:12

Hier staan ze nu onder de 450gr met snuggy winter hood. Het zijn wel koukleumen, vanavond gaat de hals eraan en dan naar de 600 voor nu. En het is hier echt vies koud met die wind.

Toen het in 2012 zo koud was stonden ze onder de 400gr. En dat was eigenlijk net te fris met die hele lage gevoelstemperatuur toen.
Ik had verwacht dat ze met die 450 wel toe zouden kunnen, maar ze laten anders merken. Dus dan maar wat erbij.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:27

Hier op stal ook echt verschil van paard tot paard.
De onze staan nu onder de 600 met 100 hals. Zijn wel gevoelig op de spieren/ koukleum en daarom iets dikker ingepakt.

Hopelijk kunnen ze van/ na het weekend weer terug naar ong 200 zonder hals.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:05

Hier is de wind echt vies koud. De paarden vonden er vandaag niks aan met die wind. Tot mijn verbazing staan ze gewoon goed onder de 600 gram met 100 hals.
Er heeft nog nooit zoveel op gelegen.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:09

@ tarico: Mooie deken die weatherbeeta.

@tanjaatjuuh: Ziet er niet verkeerd uit die deken. Is het een cooler?

Hier teruggezet naar 300 met ongevoerde hals.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:44

hier gisteren de eerste mug alweer kapot gemept :(
De vliegenhals ligt hier al klaar voor onze zomer eczemer.

Meestal probeer ik zo half maart de vliegen/eczeem deken klaar te hebben liggen.
En vaak zo eind maart medio april gaat de deken op.

morgen maar eens kijken of ze terug kunnen naar 100 en 200.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:35

Hier vandaag terug gezet naar 100gram. Onze cushing vos heeft ook zomereczeem. En staat nu met vliegenhals eraan nadat ze met wat muggen bulten binnenkwam. En het is nog niet eens half maart!

Het is eigenlijk idioot binnen 2 weken van 600 grams naar bijna ongevoerd..
En eind van de week geven ze s'nachts licht vriezen aan.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:18

@deni11: Heeft Nika niet iets in die maat?

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:34

Nessa schreef:
Nou... ze stond afgelopen tijd onder 100 grams. Heb vanmiddag mijn bijrijder de 200 grams op laten doen.
Kijk ik net naar de voorspelling... Ik ga maar weer 400 grams opdoen


Het weer is idioot..
Qua dekens is het hier net zo. Gisteren naar de 200, nu net naar de 400 met gevoerde hals

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:06

Yups, hier ervaring met vliegendekens met waterdichte bovenkant. Ik vindt ze ideaal in ons kikkerlandje. Hier zowel de bucas als de Dkr eigen merk. Werkt allebei prima, al zit er natuurlijk wel verschil in kwaliteit. Qua pasvorm is het hetzelfde als met andere dekens per paard verschillend wat fijn werkt.

Hier worden ze gebruikt tot max 25 graden, afhankelijk van het weer. Daarna gaat een gewone vliegendeken op. Nu zijn de onze wel koukleumpjes/ gevoelig op de spieren. Vandaar dat ze meestal iets " dikker" in de dekens staan dan gemiddeld.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:05

@Gigi: Is fedimax niet iets voor je? Of bijv bucas een maatje groter als gewoon. Hier een Gelderse en een Holsteiner met brede schouders en hals. Normaal dekenmaat 205 mits genoeg ruimte bij de schouders. Ook van fedimax& imperial riding oud model. Van Bucas een maatje groter dus 215/ 7.0. Die zijn dan voor het mooie te lang aan de achterkant. Maar blijft goed liggen, en ruim& lang genoeg bij schouders& hals.

Oh Dkr ( de kroo eigen merk) valt net als Qhp, die moet ik net als Bucas 1 maat groter dan normaal. En dan idd te lang aan de achterkant maar werkt wel.

Nika valt ook best aardig bij wat bredere paarden. Ik heb hiervan geen halsdeken geprobeerd. Wel regendeken& vliegendeken, die goed bevielen qua pasvorm.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:01

Hier Bucas een maatje groter als normaal voor onze bredere paarden.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:34

Hier eentje met dazen allergie, en de zebra print scheelt aanzienlijk met hoeveel last ze van steekbeesten hebben.

springen is passie, dressuur is een kunst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 1 bezoeker