[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:23

IK scheer met de 31F en de 31 op mijn xperience :)


Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:25

Ik scheer ook een karrevracht paarden met de Xperience en gebruik ook 31/15. Soms 31/21.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:34

Yontheke schreef:
Mag ik even binnenvallen?

Mijn paard is vrijdag voor de eerste keer geschoren en nu haalde ik hem gisteren helemaal bedekt met bultjes onder zijn deken vandaan.
Hij heeft een Horseware Rambo regendeken met daaronder een 300 gram liner op. Voelt er lekker warm onder maar zeker niet klammig ofzo.
Iemand dit al eens meegemaakt en tips?


Het is echt heel warm he. Gister 14 graden. Dan zouden ze uit de wind zelfs zonder deken kunnen staan. Ik zou echt denken dat je paard te warm staat.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:49

Bedankt allemaal voor de geruststelling. De dierenarts dacht ook gewoon aan een reactie van het scheren. Gisteren was het nog niet echt beter, maar hij lijkt er geen last van te hebben. Als het morgen nog aanhoudt, dan moet de DA maar even komen kijken en zeggen hoe ik hem er zo snel mogelijk vanaf kan helpen.

pol013 schreef:
Yontheke schreef:
Mag ik even binnenvallen?

Mijn paard is vrijdag voor de eerste keer geschoren en nu haalde ik hem gisteren helemaal bedekt met bultjes onder zijn deken vandaan.
Hij heeft een Horseware Rambo regendeken met daaronder een 300 gram liner op. Voelt er lekker warm onder maar zeker niet klammig ofzo.
Iemand dit al eens meegemaakt en tips?


Het is echt heel warm he. Gister 14 graden. Dan zouden ze uit de wind zelfs zonder deken kunnen staan. Ik zou echt denken dat je paard te warm staat.


Ik ben uit België. Hier was het afgelopen weekend gewoon nachtvorst hoor. Het was berekoud. Gisteren was het wel iets warmer maar ze staan buiten op de paddock zonder beschutting en in de volle wind.
Hij stond overigens ongeschoren ook al comfortabel onder 200 gram. Onder een 100 gram was hij ijskoud. Dus ik vermoed niet dat hij te warm staat. Hij voelt gewoon lekker warm aan onder zijn deken.
Niet zweten of klammig etc. Ook met rijden is hij veel losser dan voordien wat me vertelt dat dit echt wel lekker is voor zijn lijf.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

MH508
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:08

Even een nieuwsgierige vraag: mijn paard is half oktober geschoren en zit nu alweer net zo dik in het haar als voor het scheren. Ze zweet alweer hard na een half uur training. Zijn er meer paarden/mensen die hier last van hebben?

wendy1987

Berichten: 6891
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:52

Mijne zit ook alweer dik in het haar. Wou haar gaan scheren aankomend weekend voor de 2e maal, maar gisteren ineens licht spierbevangen, dus wacht nu met scheren tot het weer echt beter gaat en we weer meer kunnen..

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:53

Ik scheer elke 3/4 weken := dus is niet zo raar nee.

lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:02

Mijn paard was half oktober ook voor de eerste keer geschoren. Nu wou ik vorig weekend zijn voetjes wat bijscheren, maar het verschil was al terug zo groot dat ik hem maar meteen helemaal geschoren heb. Het was echt geen zicht, net een schaapje (dunne pootjes en een wollig lijfje 8-) )

[o]

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:42

Mijn paard is eind september geschoren en afgelopen zondag voor de 2e keer.
Met pompeblêden dit keer :)

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:47

Elodie schreef:
net heel mijn verhaal getypt, loopt de computer vast |o

maargoed, ik heb een IJslander van 22 jaar oud, hij heeft afgelopen jaar veel moeite heeft gehad met het kwijtraken van de warmte door zijn enorm dikke vacht. dus wil ik hem eventueel komende winter scheren.

nu wil ik eigenlijk een racestreep scheren:
[ Afbeelding ]

maar er is een dingetje wat me tegenhoudt, hij staat namelijk 24/7 buiten, en helaas zonder schuilstal (simpele reden, geen vergunning om te bouwen gekregen) wel staan ze op een grote stenen plaats en staan er windschermen waardoor ze eigenlijk altijd uit de wind (kunnen) staan, met onbeperkt ruwvoer.
echter staat mijn pony onderaan in de rangorde, waardoor het vaak genoeg gebeurt dat hij toch in de modder staat. benen en hoofd worden sowieso niet geschoren, maar nu twijfel ik over zijn buik

om de kou tegen te gaan leek het me in eerste instantie beter om hem daar niet te scheren maar eigenlijk zitten er meer nadelen aan dan voordelen. hij zweet namelijk ook veel bij zijn singel en door koud zweet krijgt hij het toch koud..
als ik het wel scheer is de (opgedroogde) modder er alleen maar makkelijker af te halen omdat je dan geen mega dikke vacht hebt waar het in blijft zitten.
bestaan er geen dekens met buikflap? zoals eczeemdekens

wat denken jullie? :o

*hier is hij al een deel verhaart
[ Afbeelding ]


even terug in de tijd :+














https://www.horseshopinternational.nl/collecties/betaalbare-deken-collectie-et.html
onder andere hier wat dekens met buikflap maar deze zijn niet zo stevig helaas... -O-

Ook al ben jij ergens waar ik niet weet waar,
In onze gedachten zijn we bij elkaar...

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:15

ierusju schreef:
Mijn paard is eind september geschoren en afgelopen zondag voor de 2e keer.
Met pompeblêden dit keer :)


Met wattea? :+

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:18

n_i_c_a_evey schreef:
Elodie schreef:
net heel mijn verhaal getypt, loopt de computer vast |o

maargoed, ik heb een IJslander van 22 jaar oud, hij heeft afgelopen jaar veel moeite heeft gehad met het kwijtraken van de warmte door zijn enorm dikke vacht. dus wil ik hem eventueel komende winter scheren.

nu wil ik eigenlijk een racestreep scheren:
[ Afbeelding ]

maar er is een dingetje wat me tegenhoudt, hij staat namelijk 24/7 buiten, en helaas zonder schuilstal (simpele reden, geen vergunning om te bouwen gekregen) wel staan ze op een grote stenen plaats en staan er windschermen waardoor ze eigenlijk altijd uit de wind (kunnen) staan, met onbeperkt ruwvoer.
echter staat mijn pony onderaan in de rangorde, waardoor het vaak genoeg gebeurt dat hij toch in de modder staat. benen en hoofd worden sowieso niet geschoren, maar nu twijfel ik over zijn buik

om de kou tegen te gaan leek het me in eerste instantie beter om hem daar niet te scheren maar eigenlijk zitten er meer nadelen aan dan voordelen. hij zweet namelijk ook veel bij zijn singel en door koud zweet krijgt hij het toch koud..
als ik het wel scheer is de (opgedroogde) modder er alleen maar makkelijker af te halen omdat je dan geen mega dikke vacht hebt waar het in blijft zitten.
bestaan er geen dekens met buikflap? zoals eczeemdekens

wat denken jullie? :o

*hier is hij al een deel verhaart
[ Afbeelding ]


even terug in de tijd :+














https://www.horseshopinternational.nl/collecties/betaalbare-deken-collectie-et.html
onder andere hier wat dekens met buikflap maar deze zijn niet zo stevig helaas... -O-



Rambo optimo gaat helemaal onder de buik door.

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:21

Jester_ schreef:
ierusju schreef:
Mijn paard is eind september geschoren en afgelopen zondag voor de 2e keer.
Met pompeblêden dit keer :)


Met wattea? :+


Dat dacht ik ook. :D

Pompeblêd is de Friese benaming voor het blad van de gele plomp, ofwel het plompeblad. De naam wordt gebruikt om de zeven rode leliebladvormige bladen op de Friese vlag aan te duiden. Wikipedia

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:27

Gebruiken jullie ook allemaal de olie die bij het merk hoort? Mijn olie is op, en heb wel messenolie maar niet van liscop zelf

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:30

Afbeelding


Afbeelding

vandaag trouwens een witte pony geschoren die streperiger was dan mijn bruine paard of de vos shet . Nu trekt dat vaak wel weg en op de foto zie je het niet goed, maar waar ligt dat nu aan/ Dezelfde machine en net de messen laten slijpen. ik ben er extra nog een 2e keer overheen gegaan in de andere richting maar hij was niet zo glad,. Wel had deze een mega vacht vergeleken met die anderen

Hij had het dekendeel bij deze pony vrij recht gelaten maar meestal zie ik een boogje bij de flank, waarom eigenlijk? is dat omdat daar de weerborstels zitten? Ik kon daar geen antwoord opgeven.

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:35

Lynn_Nikita schreef:
Gebruiken jullie ook allemaal de olie die bij het merk hoort? Mijn olie is op, en heb wel messenolie maar niet van liscop zelf



Mijn vader neemt altijd grote flessen naaiolie mee van het werk, werkt prima en kost me niks :')

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:48

Mooi modelletje bij die witte pony!

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:02

Wijslander schreef:
Mooi modelletje bij die witte pony!


Dankje, nu moet ik wel zeggen dat het geschoren deel in het echt net wat streperiger is dan op de foto. ivm in en uitrijden heeft de eigenaar gekozen voor dit model en dan minimnaal een uitsparing bij de flank, practisch maar om te scheren hoop extra werk, bijna 3 uur mee bezig geweest. Dan is gewoon rechttoe rechtaan makkelijker en sneller

Ik vind het moeilijk om het aan beide kanten gelijk te krijgen en die lijn, zeker met een dikke vacht, recht te krijgen en ik baal ervan dat ik hem toch net ff :o in zijn flank geraakt heb, blijf ik rotplekken vinden, flanken en tussen de voorbenen in met al die rimpels.
Het was niet diep maar toch net ff geraakt

Maar elk extra geschoren paard is weer ervaring rijker, dit was nr 8. Ik heb een liscop 1300 2td, veemachine ( voor koe en paard geschikt) en die maakt wel redelijk geluid. Als ik nu een geldboom had wilde ik een andere. Nu vinden mijn paarden het niet erg maar merkte wel dat deze pony het spannend vond. maar geen verdoving los touwtje en pas zijn 2e keer scheren.

Hebben jullie ook veemachine of echt alleen paard?


horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:30

Als de pony een dikke, stugge en vieze vacht had dan hou je die streepjes gewoon.
Die uitsparing in de flank is vaak omdat het een plek is waar ze veel zweten.
Gelijk krijgen kun je ook doen door de eigenaar te vragen even een longeerlijn langs achteren te plaatsen, krijtje gebruiken oid. Zelf kijk ik gewoon goed en met ik met mijn handen tot hoe ver ik moet gaat. Bijvoorbeeld 1 hand boven de lies, noem maar even wat.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:43

MH508 schreef:
Even een nieuwsgierige vraag: mijn paard is half oktober geschoren en zit nu alweer net zo dik in het haar als voor het scheren. Ze zweet alweer hard na een half uur training. Zijn er meer paarden/mensen die hier last van hebben?


Ja hoor. Ik ga binnen 2-3weken scheren voor de 3rde keer....

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:05

Jester_ schreef:
ierusju schreef:
Mijn paard is eind september geschoren en afgelopen zondag voor de 2e keer.
Met pompeblêden dit keer :)


Met wattea? :+


Met deze

Afbeelding

Het is écht een fries, alleen ze is nu met de tweede keer scheren grijs-bruin geworden.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:59

Pony staat ook eigenlijk altijd dag en nacht buiten, wel met een dekentje (regendekentje van 50 gram). Ik wilde haar toch even scheren om zweten te voorkomen, maar de buik vind ik echt een must dat die er aan moet blijven zitten als ze dag en nacht buiten lopen. Ze gaat namelijk niet in het stalletje slapen maar ligt gewoon in het (nattere, koudere) zand. Vandaar dat we niet voor mooi, maar wel voor functioneel zijn gegaan.

Afbeelding

Overigens had mijn pony ook twee bulten gekregen door het scheren. Het is met zo'n grote machine gedaan. Normaal deed ik het met een klein rot dingetje van de lidl, maar dan ben je echt wel heel lang bezig en had ik nu geen zin in, dus heb het laten doen :)

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:56

Kan je een paard scheren die 24/u buiten staat? Het is trouwens een fjord

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:58

Ja

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:04

Tuurlijk. Maar dan wel een dikke deken op


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers

cron