[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:21

Dat is precies wat ik bedoel! Waarom worden ze niet meer gemaakt? >;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:33

upendo schreef:
Koper, welke maat zoek je? Op fb staat er zo'n Alfred deken te koop en ik heb er toevallig vandaag ook een binnengekregen voor mijn merrie, die is gevoelig op haar borst dus even kijken of ik op deze manier wst minder reactie krijg. :)

Ik zoek niks, ik heb al. De gloedjenieuwe Smartex heb ik de sluitingen inmiddels van af gehaald en de nieuwe sluiting is als het goed is overmorgen klaar. Ik ga het nu niet allemaal weer terug uit/in elkaar knutselen.
De juiste maat is ook zoiets. Paard heeft stokmaat 134 cm, onderlengte 175 cm en ruimte voor zadel 42 cm. Conclusie: de voorhand is in verhouding errug lang. Daarom krijgt hij, als dit project lukt, volgende keer dekens met ondermaat 165. Een maat kleiner dus, zodat de schoft van de deken niet meer halverwege z'n hals zit en de schoudersplitten ook op een logische plek zitten. En dan aan de voorkant dat ding, wat die 10 cm makkelijk opvult.

Ik hoop echt dat 't lukt. Hij heeft nog ongevulde dekens nodig en die kan ik dan mooi in 165 bestellen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:57

newpeters schreef:
Hoi! Heb voor mijn paarden de Amigo Hero 6 medium. Ontzettend tevreden mee, maar ik zoek nog een fijne onderdeken voor als het kouder wordt. Nu heb ik een beetje rondgekeken en zou ik graag jullie meningen en ervaringen horen over de volgende dekens:

- Kentucky Horsewear onderdeken: Ik ben helemaal weg van die nieuwe Kentucky Horsewear onderdeken, maar ben zo bang dat die gaat schuiven etc zonder dekensingel. Ze zeggen op de site van Kentucky zelf dat er anti slip aan de binnenkant zit. Heeft iemand toevallig al deze deken en kan me hier extra informatie over geven? —> http://www.kentucky-horsewear.com/nl/pr ... derdecken/
- Liners Horseware: De liners van Horseware zelf zijn natuurlijk ook een optie, alleen de Amigo Hero dekens hebben geen liner systeem. Weet iemand hoe deze dekens blijven liggen? —> https://www.paardendrogist.nl/product/h ... 404/40895/
- Onderdeken Dy’on: De deken van Dy’on sprak me ook wel aan. Iemand hier informatie over? —> https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... y-250-gram
- Onderdeken Passier: Als laatste die van passier. Heeft iemand deze en wat zijn jullie ervaringen hiermee? —> https://www.pferdedecken-shop.de/de/pas ... -blau.html

Andere tips over fijne onderdekens (150, 200 of 250 gram) zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! :wave:

Ik gebruik een Horseware liner onder een niet-Horseware deken. Daar zitten ook niet die ringetjes aan, en de liner blijft perfect liggen. Ik klik de haakjes aan de achterkant aan de ringetjes van het konttouwtje vast. Volgens mij had iemand anders in het topic (Nouvel?) ook Horseware liners onder dekens zonder linersysteem.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:46

prugelpiet schreef:
Voor alleen deze winter over zoek ik een fijne 100 grams. Liefst onder- of staldeken.
Alleen ik ben dus bang dat onderdekens verschuiven omdat er geen singels aanzitten en ik geen regendeken met lusjes heb :=
Iemand daar ervaringen mee?

Ik had deze op het oog: voor 1 wintertje eronder prima. Pony past vrijwel alle dekens die we tot nu toe gehad hebben dus ik gok deze ook wel.

https://www.agradi.nl/premiere-onderleg ... -185cm.htm

Als je even de berichten op deze pagina leest krijg je al antwoord. Er is net (opnieuw) aandacht besteed aan dit onderwerp :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-11-17 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:27

Ze vallen normaal. Ik gebruik wel eens een 135 liner onder een 130 deken maar dan steekt de liner uit. En dat is niet handig bij neerslag.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:00

De achterclipjes vind ik juist prima, en steviger dan die van Bucas.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:30

simongek schreef:
Shamrock power lijkt mij niet geschikt als outdoor deken.

Ik krijg de indruk dat ze een staldeken zoekt maar mij is het ook niet helemaal duidelijk inderdaad.

Fabster: of een erg makkelijke pony, dat kan natuurlijk ook. In elk geval heb je nieuwe clipjes er zo aan natuurlijk :)

Pfoeh, de eerste bandjes zitten op de Smartex (tot vandaag zaten er alleen nog bandjes op de voorflap). Dóódeng := Morgenochtend nog maar even passen, en dan de onderste twee bepalen waar ze moeten en dan is het geheel precies op tijd klaar wanneer het koud gaat worden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:13

Lees even de OP wanneer je joint. We kunnen nu niks met je vraag.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:16

Openingspost. De allereerste post van het topic. Bovenaan pagina 1.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:33

Niet zo streng Stamper :P

Maria, we weten nu nog steeds niet of je pony geschoren is, hoe oud hij is, wat voor beschutting hij heeft op de wei, wat hij krijgt aan ruwvoer enz. Dat zijn allemaal wel dingen die van belang zijn hoe warm of koud je pony het zonder deken heeft, en zeg maar een uitgangspunt voor welke deken je zou kunnen gebruiken.

Ook is het eventueel handig om wat te melden over de bouw van je pony. Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen past lang niet elke deken bij elk type paard.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:39

Ik denk dat ze meer aan een bult hooi heeft dan aan een deken :o Paard moet wel wat te verstoken hebben om het kacheltje brandend te houden en warm te blijven.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:44

Veulen84 schreef:
Dekens drukken eerst de vacht plat voor ze warmte geven, dus als je eerst niks doet en dan ineens een deken moet je wel een behoorlijke dikte doen.
:roll: :roll:

Neeeeeeeeeheeeeeeeeeeeeeeeeee

Dat is een fabeltje van de paardnatuurlijkfundamentalisten. Enkel paarden met een korte vacht kunnen het kouder krijgen van een ongevoerde deken.

Overigens kan een paard het wel degelijk koud krijgen met matige vorst. Zeker in Nederland, waar de kou meestal nat is. Ja, ik stond ook even verbaasd te kijken toen mijn IJslander - met plenty vacht- het koud had bij -6. Maar dat was wel -6 met een hoge luchtvochtigheid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:00

Elise, ik ga mee met Rianne. Je zult 'm maar net nodig hebben op het moment dat je 'm niet in huis hebt.

Voorbeeldje: voor mijn ongeschoren ruin, ook buitenpaard, heb ik ongevoerde regendekens en nu dan de Smartex rain (met stay dry voering). Dat zou op zich voldoende moeten zijn maaaaarrrrr omdat zijn weerstand niet optimaal is -zijn lichaamstemperatuur is nog steeds ongeveer een halve graad lager dan bij een "normaal" paard- en hij het vorig jaar koud kreeg heb ik ook nog een 100 grams deken voor 'm liggen. Als het écht koud is kan daar voor nood ook nog een wolmix zweetdeken onder. Liners kan bij hem helaas niet, anders had ik dat gedaan.

In het minst erge geval koop je 'm en gebruik je 'm nooit. Zorg dan dat 't een mooie is, als je er toch alleen naar kijkt kijk dan naar iets moois :P En in het ergste geval wordt je paard ziek, of gaat het 20 graden vriezen, en dan ben je blij dat je je mooie deken vies kan laten worden op je paard.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:11


"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:12

FatCat schreef:
Koper schreef:
Enkel paarden met een korte vacht kunnen het kouder krijgen van een ongevoerde deken.

Wat is de gedachtegang hierachter Koper?

Hoe bedoel je?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:09

FatCat schreef:
Ik lees dit als; wanneer je een geschoren paard onder een 0grams ongevoerd regendeken zet dan kan dit het kouder hebben dan wanneer je er geen deken opgooit.

Vroeg me af waarom dit is?

Dan lees je het verkeerd. Wat ik poogde te zeggen was: een geschoren paard of een paard met korte vacht heeft het eerder koud onder een ongevulde deken dan een paard met een lange vacht.

Er wordt maar blindelings gegild dat ieder paard het koud krijgt onder een ongevulde deken en dat je er minimaal 100 grams op moet leggen. Het is 13 graden overdag. Die van mij vallen echt van het bot als ik ze in gevulde dekens hijs.

Robin_Rikkie helaas is die hals wat te dik/warm voor mijn ruin. Succes met de verkoop. Je zou 'm kunnen aanbieden in de Horseware dekengroep op Facebook?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:29

Het lijkt me vooral lastig poepen voor 'm :P

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:46

Het zijn ondermaten. Het model hals doet er daarbij niet toe.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:45

Ik was zo blij dat ik voor mijn merrie vorig jaar had uitgepuzzeld wanneer ze welke deken nodig heeft. Nu kan ik opnieuw beginnen maar dan met mijn ruin :') Vannacht gaat hij onder de Smartex rain. Laat 't gepuzzel maar beginnen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:41

Fennadev schreef:
Heeft iemand ervaring met MHS eigen merk?

Ja. Ik heb een vliegendeken met waterdichte bovenkant van hun eigen merk. Nie wieder. Zowel bij de borst als bij de schouders zit 't net niet lekker. Op de één of andere vreemde manier kan ze niet lekker bewegen met dat ding op.

Wat is het al vroeg koud! Heb rond kwart over vijf al mijn pony in liner + deken gehuld. Mijn ruin staat nog bloot, straks maar eens kijken of er wat op moet.

En kan iemand me vertellen waarom stay dry stay dry heet? Het duurt best lang voordat 't opdroogt := Gisteravond paard nat onder de Smartex gezet. Paard was vanochtend wel droog (maar dat worden ze onder Nika, Amigo, Rhino en Weatherbeeta ook :Y) ) maar de deken was aardig nat aan de binnenkant.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 05:00

RianneH schreef:
Toch ook een 180gr op gedaan bij de mijne. Morgen wordt ie gewisseld voor de 100 en dan wissel ik ze 's avonds weer voor de dikkere voor de nacht totdat die nachtvorst voorbij is.

Morgennacht wordt het weer warmer. Er komt regen aan, en met bewolking is het minder koud.

Gisteravond en vannacht heb ik mijn merrie onder 100 grams en mijn ruin is bloot gebleven. Morgenavond even kijken hoe kil het is, afhankelijk van waterkou wordt het voor mijn merrie ofwel de Rhino ofwel nog weer 100 grams met de ongevoerde Nika. En voor mijn ruin ofwel de Smartex rain ofwel de ongevoerde Weatherbeeta.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:26

plutolover schreef:
ik heb een vraag over de bucas

het gaat om een haflinger die 24/7 buiten staat. en is geschoren.

hij krijgt een smartex turnout regendeken. En werdt geadviseerd om een 150gram onderdeken onder te doen vanaf ongeveer 10 graden.

maar vanaf waneer zou je dan 300 op kunnen doen?

de smartex turnout regen deken is geschikt voor 0 tot ong 12/14 graden. Voor een paard wat geschoren is geld dat natuurlijk anders.

Als hij het koud krijgt onder de 150.

Wat een heerlijk weer! Paardjes staan bloot in de zon, ze zijn aan het multitasken vandaag aangezien ze naast alle andere bezigheden ook druk bezig zijn met vitamine D aanmaken :P :P Vanavond maar weer in de regenplunje -O-

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:20

De zon schijnt al de hele dag :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:31

Hoe vaak wissel je dan? Als je steeds de zelfde dikte gebruikt hoef je het niet van je paard te halen, en als je wel van dikte wisselt moet je het toch los van elkaar maken. Voor de spierballen hoef ik het niet te doen, de liners horen bij mijn shet :D

Ik vind het juist voordelen hebben om het allemaal even los te maken. Zo kun je de liners makkelijk even mee naar huis nemen om daar goed te laten drogen. En bij voorbeeld vanochtend heb ik eerst de regendeken er af gehaald, toen pony eten gegeven en toen ze het op had de liner er af gehaald. Zo is er zeg maar een tussenstapje tussen volledig ingepakt en bloot. Maar ik heb er ook geen haast mee. Ik word altijd heel blij en rustig als ik met mijn pony tuttel. Of het nou met een deken is of met iets anders.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 05:30

affy2000 schreef:
Of die schuift en of ze schuurplekken veroorzaken. Dus een beetje hoe die valt. En of die nog goed waterdicht is (na het wassen) en of je er tevreden mee bent. Twijfel namelijk om een bucas aan te schaffen

Dat is afhankelijk van de bouw van je paard en ook van bij voorbeeld hoe je 'm wast. Zoals elke andere deken :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ual_95 en 9 bezoekers