[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:13

Hier beginnen ze al te ruiven. Helpt het vroeg opdoen van dekens effectief tegen een wintervacht, of maakt dat al niet zoveel uit?
Totnutoe stond enkel mijn oude merrie onder dekens, ik vind het enerzijds nog te warm en te vroeg om nu al te beginnen ...
Van deze maakt de vacht niet uit, mijn jongste zou ik er eventueel onder zetten om haar minder dik in het haar te krijgen, maar ik vraag me af of het effectief wel helpt?
(en start je dan direct gevoerd, of eerst een regendeken?, ik heb enkel regendekens of 200 grams voor haar (maar 225, niet zo evident :P ) )


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:18

hmm, hier twijfel ik
Mijn 22 jarige stond in de wei met serieuze traanogen. Het waait hier, is hier nat, maar wel nog 13 graden. ze voelt ook niet koud aan, is mooi actief. Maar ze komen wel al nu en dan hooi eten (gras is zo goed als op, ik kan nog een paar dagen strookbegrazing geven en dan hebben ze de volle 1.5 hectare ter beschikking, maar veel staat er niet meer.
Ik vind het nog vroeg voor een deken, maar met oog op de traanogen is het mss toch beter om al een regendeken op te gooien?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:25

Normaal merk ik het gauw aan haar gedrag als het haar te nat wordt, nu twijfel ik omdat de zonnige momenten ze het wel warm heeft. Maar morgen toch maar even deken opgooien.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:19

Koper schreef:
Duhelo schreef:
hmm, hier twijfel ik
Mijn 22 jarige stond in de wei met serieuze traanogen. Het waait hier, is hier nat, maar wel nog 13 graden. ze voelt ook niet koud aan, is mooi actief. Maar ze komen wel al nu en dan hooi eten (gras is zo goed als op, ik kan nog een paar dagen strookbegrazing geven en dan hebben ze de volle 1.5 hectare ter beschikking, maar veel staat er niet meer.
Ik vind het nog vroeg voor een deken, maar met oog op de traanogen is het mss toch beter om al een regendeken op te gooien?

Zou ik al lang hebben gedaan. Traanogen = verminderde weerstand = sneller koud. Ook al voelt het lijf dan niet koud.

het gekke is, gisteren geen traanoog te bespeuren (je had mij daar eens op gewezen en ik let er sindsdien goed op. deze zomer ook grotendeels met vliegenkap op gelopen ivm traanogen door de vliegen, nu sinds een 3 tal weken zonder kap, geen vliegen meer, geen tranen, dus ideaal. Ook gisteren perfect, en vandaag lekkere etterslierten uit de ogen.
Ik heb echt staan twijfelen, maar vanmorgen heb ik in een dun truitje buitenritje gemaakt, stralende zon, paarden voelden ook echt warm aan, waardoor ik het niet gedaan heb.
Nu weer spijt van want de ganse namiddag heeft het gehoosd, maargoed, morgen krijgt ze haar regendekentje op :)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:48

hier op mijn oudje toch mijn bucas regendeken op gedaan. het was deze avond nog warm en zonnig, maar vannacht minder dan 10 gr en het ganse weekend fikse buien
Volgende week zou het droger blijven en weer boven de 15 gr. dan gaat die weer af. Normaal hou ik dagtemperatuur van min 10 gr aan voor ik dekens opgooi, maar nu is het wel erg nat...

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:50

hier de deken weer afgedaan, overdag veel te warm, maar snachts inderdaad groot verschil, helaas niet in de mogelijkheid om 2 keer per dag te gaan wisselen. dus ik denk, liever iets te fris (ze kan in de schuilstal komen en er is al weer onbeperkt goed hooi) dan te warm overdag.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:25

is er hier iemand die canvasdekens heeft en mij kan tonen hoe ze eruit zien / aanvoelen?
ik heb een lot nieuwe dekens gekocht, maar ze ruiken al vrij 'oud", volgens verkoper zouden ze waterdicht moeten zijn, maar ze voelen 'stoffig" aan, water dat ik erop giet loopt er wel mooi parelend vanaf, maar als ik het erin wrijf wordt de stof nat, geen idee dus hoe dit zal blijven bij langdurigere regen

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:12

wie helpt me uit mijn twijfel. Vanavond ga ik de hals van mijn trekpaard gaan uitscheren. Resultaat is kale hals en fluffly lijf. Kan ik stukken beter trainen dan nu, maar nog niet helemaal voluit daar ze over de rest van haar lijf nog zweet. Maar dan kan ze zonder deken blijven staan. Als ik ze helemaal kaal doe dan moet ze uiteraard onder een deken, echter heb ik enkel een regendeken en 2 dekens van 200 gram die haar passen (enkel de grootste maat van QHP past, de rest is ze een opgesnoerde zwanworst in.

Volledig scheren is stukken gemakkelijker betreft trainen, droog krijgen, etc. Maar ik heb schrik dat de 200 grams niet voldoende zal zijn of dat ze ze weer zal slopen.
wat is het kaalste dat ik kan scheren zonder dat ze een deken op moet?
http://s178.photobucket.com/user/IvyTin ... n.jpg.html

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:27

Foster schreef:
Ik had vorig jaar model 8 gedaan en hem zonder deken laten staan. Dit ging prima. Maar ik vind het zelf niet zo'n fijn idee dat hij op een blote buik moest liggen.

ik scheer sowieso de volledige hals eruit, ze heeft een ferme tweezijdige bos manen die de spieren nog beschermen.
Kale buik doe ik liever ook niet ivm 24/7 buiten (of enkel als ik ze volledig zou scheren).
ik sta wat huiverachtig tegen borst en zijkanten scheren daar dit dan wel volop "in de wind" zit, maar mss zit dit tussen mijn oren?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:27

Nou, mijn trekpaard is kaal, alleen nog wat haar op de buik gelaten ivm 24/7 buiten. Momenteel heeft ze haar nieuwe regendeken op, die vorig jaar nog pastte, maar n?u toch krap blijkt te zijn (QHp 215, maar valt ruim)
er had hier iemand een borstverlenger ertussen, kan je daar een foto van tonen hoe dat precies valt?

ieman tips voor dekens in maat 225 met brede borst?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:39

Beetje jammer dan dat ik begin deze week mijn paard geschoren heb XD.
Ze voelde deze avond ook behoorlijk watm aan. Morgen ganse dag clinic dus dan kan ze lekker zonder. mss dat ik haar voor de nacht haar regendeken op doe. zondag kan ze overdag ook zonder en vanaf maandag zou het weer afkoelen dacht ik?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:02

het zal altijd minder zijn uiteraard, maar ik heb hier mijn paarden de hele winter onder een outdoordeken (24/7 buiten) en daar nog nooit problemen mee gehad.
Zeker niet als je de bucas met staydry en comsoorten neemt.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:36

De mijne is dinsdag geschoren en dtaat nu in haar blootje buiten. overdag was het hier 25 graden en vorige nacht en komende nacht is het nog 16 graden. morgenavond of woensdagavond doe ik haar regendeken weer op. vanaf donderdag frisser en nat.


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:09

hier stond ze nog bloot (en geschoren)tot deze middag, ik ben net het deken gaan opleggen, het is hier sinds gisteren met bijna 10 graden gedropt en vanmorgen lag ons plat dak volledig nat, dus de nachten zijn volgens mij wel fris en nat.
Nu staat ze onder een ongevoerd regendekentje, mijn oude merrie ook trouwens, die is niet geschoren, maar heeft weer snotogen.
Maar dikker ga ik pas opleggen als het overdag minder dan 10 graden blijft. Dan naar 150 gram, en zodra het gaat vriezen / guurder weer wordt dan kan ik opbouwen,
in totaal kan ik:
0
150 (winterdeken)
200 (0 gram + 200 onderdeken)
300 (winterdeken)
350 (150+200 onderdeken)
550 (300+200 onderdeken)
maar ik vermoed dat 300 het maximum zal zijn, als die al nodig zal zijn.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:53

Jessol schreef:
Ik heb O gram
100 gram
200 gram
300 gram
en de bucas smartex extra dus ik denk ook wel dat ik voldoende heb nu :+

oh, mijn lijstje was maar voor 1 paard. ik heb onlangs mijn inventaris gemaakt van dekens, voor drie paarden heb ik in totaal 2 stapels die beide even hoog zijn als ikzelf ongeveer...
Als mijn lijstje compleet is, want er komen er nog drie binnen deze week, post ik die hier eens :D

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:47

bah. wat een dom weer. eergisteren o grams opgelegd (eentje gedchoren, een oudje) om ze gisteren er beide nat onderuit te halen. veel te warm nog.
Ze staan nu weer bloot. vanavond kom ik op de geschoren deken opleggen ivm regen vannacht (maar wel ng 16 graden...)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:00

hier nog onder de 0 gram. eentje geschoren, een ouwetje van 22 niet geschoren. Beide dag en nacht buiten.
de oude had al tijdje traanogen, maar tot gisteren echt nog te warm hier voor een deken (afgelopen weekend was het nog bijna 20 graden hier)
Maar nu blijven ze op. zodra het onder de 10 graden gaat overdag gaan de 150 en 200 gramsen op. en vanaf daar naar gevoel van warmte.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:48

ik zou voor de friese merrie zoeken naar dezelfde dekens als de regendekens, maar dan gevoerd. een 100 grams, 200 grams en 300 grams. Die dekens gewoon dag en nacht oplaten. Met 2 dekens over elkaar heb je meer risico dat de boel gaat schuiven of dat de onderdekens nat worden en ze de ganse nacht nat staat.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:55

hier stonden ze inmiddels allemaal zonder deken vorige week
(22 jarige niet geschoren, heeft deze winter onder 300 grams gestaan, 3 jarige niet geschoren, heeft deze winter onder regendeken gestaan als het nat was, de rest bloot, 8 jarige geschoren eind september, ondertussen weer 5 cm vacht, heeft onder 200 grams gestaan deze winter).
Ik heb ze donderdag regendekens opgelegd, gisteren voelden ze niet warm aan, maar ze schuifelden allemaal vrolijk rond, hebben onbeperkt ruwvoer en kunnen in een schuilstal. Ik kijk het vandaag even aan maar ik denk dat de ergste koude gepasseerd is?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:36

Mijn paard staat nu onder 200 grams. Ze is niet geechoren en Heeft haar wintervacht (ze is oud). Overdag staat ze echter te zweten.
Het is niet haalbaar om 2 keer per dag te gaan. Wat doe ik het best . Ongevoerd deken erop of bloot?

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:53

Hier idem idd. Morgen worft het hier 13 graden en snachts 6 graden. Ik neem de gok dus maar en zet ze bloot. 2 keer wisselen is niet haalbaar en een regendeken helpt niet tegen de warmte. Dus dan maar bloot.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:00

Duhelo schreef:
Hier idem idd. Morgen wordt het hier 13 graden en snachts 6 graden. Ik neem de gok dus maar en zet ze bloot. 2 keer wisselen is niet haalbaar en een regendeken helpt niet tegen de warmte. Dus dan maar bloot.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 00:05

Ja, dat is ook een punt. Maar anderszijds zijn ongevoerde dekens (zeker de simpele dat ik heb) niet bepaald ademend, met als gevolg dat het overdag wel goed broeit. Dan liever snachts wat frisser dan overdag een sauna...

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:09

Hier staat de ongeschoren oude merrie nog zonder (kwam van 200 week geleden).
Gistermorgen was het erg mistig en nar, dus toen twijfelde ik, maar overdag was het dan weer prachtig zonnig weer...

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:12

beetje afhankelijk van de temperatuur. + 10 graden en regen blijft ze lekker bloot (merrie kan moeilijk tegen natte maar is niet geschoren.)
onder de 10 graden en regen gaat er minstens een regendeken of gevoerde deken op.
Geschoren paarden lijken me niet meer waterdicht, dus zou ik opteren om toch een regendeken op te doen (of toch tenminste snachts een regendeken / binnen zetten.
Beetje regen met een zonnetje erop lijkt me geen probleem. Maar langdurige regen met een geschoren velletje en geen kans om helemaal op te drogen lijkt me niet ok.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 52 bezoekers