[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:17

Ik heb nieuwe dekens nodig en twijfel over de maat. Op deze foto's heeft ze een amigo regendeken op, maat 185/6.0
Wat vinden jullie? Goed of maatje kleiner? Hij is wel lang maar maatje kleiner wordt misschien bij de borst te krap, alhoewel hij daar nu ook een de ruime kant is.

Afbeelding


Afbeelding


Bij de borst:

Afbeelding


Denk dat ik weer Amigo neem omdat mijn paard heel veel niet past.
Ik twijfel ook over de Bucas power turnout.
Vielen die nou groter dan Amigo? Want dan kan ik daarvan het beste 175 nemen toch? En dan misschien de big neck aangezien ze erg brede schouders heeft.

This is my design



Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:00

Bedankt voor de reacties op mijn deken! Dan houd ik het toch bij deze maat, want de deken hangt of trekt inderdaad niet :)

@Yelizaveta maat groter gaat niet helpen denk ik, de pasvorm lijkt gewoon niet goed helaas.

@Lisa_WB: inderdaad geen fleecedeken doen, maar een onderdeken die ervoor bedoeld is om onder de deken te gebruiken. Of gewoon naast je regendeken ook een gevoerde regendeken van bijvoorbeeld 200 gram kopen, vind ik zelf makkelijker. Een staldeken is gewoon een deken die niet waterdicht is. Die wordt soms ook als onderdeken gebruikt maar een echte onderdeken zit beter.
Een fleecedeken gebruik je voor als je je paard wilt laten opdrogen na het rijden bijvoorbeeld.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:45

Tja je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij een staldeken heb je toch dat de voorsluiting en extra singels etc in de weg kunnen zitten, en als het van een ander merk is dan de regendeken zoals iemand anders ook al aanhaalde, dan ligt het ook vaak allemaal net wat minder lekker op elkaar.

Als iemand alles nieuw aan moet schaffen zoals Lisa_WB, dan zou ik gewoon eerder een onderdeken dan een staldeken aanraden. Heb je al een staldeken liggen dan kan je dat natuurlijk best proberen.
Natuurlijk kan ook een onderdeken nog steeds niet goed passen, dat lijkt me helder en ik beweer ook niet anders.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:04

Ik rij momenteel 2 keer per dag heen en weer. Overdag zonder deken, en ' s nachts een ongevoerde regendeken :)

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:33

Ik vind het moeilijk te zien of deze blauwe deken verder goed ligt. Bij de borst te krap inderdaad. Anders toch een keer Amigo proberen, mijn paard heeft ook een brede borst en bij haar ligt Amigo goed.

Sinds gisteravond heeft mijn paardje weer de ongevoerde regendeken op. Heb een 200 grams winterdeken liggen, een onderdeken (volgens mij 150 gram), en gisteren een 100 grams winterdeken van Amigo bijbesteld met de korting bij EJ :)
Dus dan moet ik een aardig eindje kunnen komen.
Trouwens ook een extra ongevoerde regendeken liggen, als reserve.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:27

Hier sinds donderdagavond 100 gram op. Ongeschoren en 24/7 buiten.
Ze voelt er niet te warm onder :)

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:43

rayoow schreef:
Welke dekens het best voor deze situatie?
Shetlander veulen, veel vacht maar blijft tot op de huid nat en heeft het dan ook koud. Staat van 22.00 savond tot 7 uur sochtends binnen. Heeft nu met veel regen 0 grams regendeken op. Overgaan op dikkere dekens omdat de vacht nu plat wordt gedrukt?


Ik zou het vooral proberen te voelen. Als het veulen het nu warm genoeg heeft, dan zo laten. En anders een keer 100 gram proberen. Is hij dan te warm, dan ga je terug naar de ongevoerde regendeken.
Dat de vacht plat gedrukt wordt schijnt niet zo te zijn. De vacht werkt nog gewoon naar behoren, en de ongevoerde regendeken beschermt extra tegen regen en wind :)

Gevoelsmatig zou ik een veulen trouwens liever zonder deken laten, maar goed, als hij het toch nodig heeft dan is het zo.

@Jennifer ik vind de smartex het beste zitten inderdaad.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:59

Mijn ongeschoren haflinger staat nog steeds onder 100 gram, de Amigo bravo.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal.
Voor mijn gevoel zou ik haar het liefst warmer inpakken maar ze heeft het toch echt warm genoeg zo, dus ik hou me in :')
Ik hou het wel extra in de gaten nu met de kou en sneeuw.

Ik zou inderdaad geen zweetdeken eronder gebruiken. Ik heb al vaker gezien dat dit enorm kan gaan trekken en schuren.

Een halsdeken zou ik voor een paard met veel manen niet doen. Niet nodig en zonde van de manen.

Die master deken lijkt wel mooi! Die zal ik ook in gedachten houden.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:38

Als je het kan missen zou ik ze allebei houden :D
Je kan ze allebei goed gebruiken denk ik.
Van dekens heb je niet gauw te veel. Ik heb meerdere zelfs dubbel en dan nog heb ik wel eens iets extra nodig. 1 deken heeft bijvoorbeeld een flinke scheur opgelopen. Dan wil je gelijk een andere op kunnen doen in plaats van eerst nog naar de winkel te moeten (die op dat moment waarschijnlijk dicht is).

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:43

Nu het wat minder koud is wilde ik mijn ongeschoren paard gisteren weer onder 100 gram zetten in plaats van 250 gram. Maar ze voelde nog helemaal niet te warm dus ik heb de 250 toch maar erop gelaten :)
Ook vandaag was ze nog niet te warm.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 01:01

Nou ja voor mijn idee minder koud. Ze hadden het over 7 graden overdag en laatst was het overdag ook rond het vriespunt.
Maar goed het is inderdaad nog koud zat en daarom houdt ze de warmere deken nog lekker om :)
Jammer dat je pony's het vannacht te koud hadden maar fijn dat ze nu weer lekker warm staan.

Op de andere reacties: mijn paard staat 24/7 buiten en is op leeftijd, ik merk dat ze meer nodig heeft dan vroeger :) Vandaar dat ze dit wel kan hebben.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:41

Gewoon zonder inderdaad!
Ik vind wel dat je weinig dekens hebt, zeker als je hem net hebt geschoren. Zou op zijn minst nog een ongevoerde regendeken bijhalen.

Die van mij staat sinds gisterochtend zonder deken :) niet geschoren dus ook in de nacht zonder. Zou fijn zijn als ze zonder zou kunnen blijven maar hou er rekening mee dat de deken er binnenkort wel weer op moet. Staat 24/7 buiten met schuilstal.

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:01

ValkWhitney schreef:
Ja ze zweet ook erg daarna. Ik stap sowieso altijd daarna 5-10 min met haar


Ik zou zonder zweetdeken uitstappen, die heeft ze met haar vacht niet nodig en zorgt er alleen maar voor dat ze het nog langer warm heeft.

Hier nog wat info over het gebruik van een deken bij uitstappen:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... SmhjUnrPZg

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:24

Ik heb de Bucas Power Turnout besteld, lijkt me heerlijk als ik minder vaak de deken hoef te wisselen.
Nu zit de deken bij de borst goed, maar is hij bij de achterhand eigenlijk net te lang, vooral als je ook kijkt naar dat filmpje waarin wordt uitgelegd hoe de deken moet zitten.
Maar is iets te lang erg? Bij een maat kleiner wordt de borst te krap...

This is my design

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:47

Hier stond ze een tijdje onder een ongevoerde regendeken, maar sinds zondag heeft ze weer een 100 grams deken op 's nachts, en overdag staat ze zonder :)
Met die koude nachten vind ik een ongevoerde deken toch te weinig.

Zodra de nachten weer wat minder koud zijn, ergens later deze week, gaat de deken weer helemaal af :)
24/7 buiten, ongeschoren, wel op leeftijd.

This is my design


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers