[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:29

Hmm, jouwe lijkt van schoft naar voorkant schouderblad wat groter te zijn.

Wat ik zelf zou doen, maar dat ben ik :Y) is de voorsluiting er af slopen en een soort van V-sluiting ervoor in de plaats knutselen. Zodat m'n paard niet meer door de deken wordt gekeeld. Klodder Stormsure d'r op en hop op het paard. Maar kan me ook voorstellen dat je niet wil gaan prutsen aan zo'n dure deken.

Jouwe lijkt behalve een zware hals ook een brede borst te hebben. Dan zou ik het idd eerst met een verbreder proberen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:51

Oh god... jij hebt een maat groter? Ik had juist begrepen dat hij groot valt en dat je een maat kleiner moet hebben dan normaal?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:21

Caaatje schreef:
Niezzz schreef:
Bij kramer hebben ze een 50 gram horseware wug. Ze verkopen daar Felix Buhler by Horseware. Ik heb daar een deken van van 250gram. Fijne deken met goede kwaliteit en pasvorm.


Ja met maar 600dd en 3000mm en een pony die 24/7 buiten is vrees ik nogal op doorlekken :/

Waarom? Mijn buitenpony heeft ook een 600 denier deken op en daar blijft ze prima droog onder.

Ik heb net de Smartex besteld voor mijn ruin := Ik hoop zo dat hij gaat passen. Dat zal de pijn hopelijk wat verzachten. Rib uit m'n lijf, ik heb nog nooit zo'n dure deken gehad :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:35

DonnnavZ schreef:
Eeen deken topic net wat ik zoek!

ik had een vraag mijn haflinger maakt zelf nauwelijks wintervacht aan en de laatste jaren begin ik te merken dat het misschien toch tijd word voor een dekentje.
Nu heb ik zelf geen verstand en niet echt een groot budget voor een deken maar ik ik heb veel verhalen gehoort over dekens die van -10 tot 16 graden zijn
welke dekens zijn dit of is er andere die ik moet gaan aanschaffen?

Dat zal inderdaad een Bucas zijn, en die zijn inderdaad niet goedkoop. Heb er gisteren dus eentje besteld... bijna 200 euro en dan is dat nog met korting :$
Ik ben fan van Nika, en als mijn ruin daar in zou passen zou hij die dragen maar helaas heeft hij een nogal lastig model lijf. Op mijn merrie liggen ze gelukkig wel mooi. Voor haar heb ik dekens van 40/50 euro (voor grotere ponies zijn ze iets duurder, ik heb shettendekens), goed waterdicht, nooit gedoe mee. drogen snel, zijn licht van gewicht en de Horseware liners passen er prima onder voor als het kouder wordt. Ook hebben ze leuke motiefjes, ik vind het echt topdekens. Misschien dat je daar naar zou kunnen kijken?

Oei Emma da's niet fijn dat zo'n dure deken doorlekt. Hopelijk komt het goed. Las dat voor de andere lekke deken nu iets geregeld is. Fijn :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:18

Er zijn wel onderdekens voor de Smartex.

Hier twee paardjes die met wintervacht onder de dekens gaan. Weet je waarom... zonder dekens hebben ze het koud. Nee dat is niet mijn vermenselijking. Dat is mijn waarneming van bibberende, sjaggie, ineengedoken paardjes. Waterkou is ontzettend ruk voor ze, op het moment dat het vriest met een zonnetje staan ze bloot meer dan prima. Ik heb een IJslander en een shetlandpony, genoeg vacht dus. Ze staan al weken onder de regendekens. En wanneer het waterkoud is gaat er wat dikkers op. Ze hebben een trui van ponywol en daar gaat een deken overheen zodat die warmte vasthoudt wanneer het zo rottig waait. En uiteraard houden de dekens ze ook droog.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:01

Tegen de tijd dat mij mij de hechtingen er uit kunnen :+ (van de rib uit m'n lijf actie van de deken :+ ) wil ik ook een hals. Denk dat 't tegen inregenen ook wel zal schelen.

Nu wacht ik even tot 't ophoudt met regenen zodat ik de deken kan gaan passen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:13

De Paardendrogist heeft ook nog uitverkoop.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:33

Caaatje schreef:
Koper schreef:
Waarom? Mijn buitenpony heeft ook een 600 denier deken op en daar blijft ze prima droog onder.


Ook bij langdurige periodes van regen? En met rollen etc erbij?

Ja hoor. Ze heeft 'm vorig jaar de hele winter gedragen. Op een paar dagen na (toen het echt hard plensde en ik de dekens moest wisselen) heeft ze steeds die deken gedragen.

Vanmiddag heb ik de Smartex gepast en wat is het een mooi ding. Prachtige kleur blauw, geschikte dikte/warmte, hij past in de lengte en hoogte prima en zo lang mijn paard om zich heen kijkt zit het ding ook prima bij de hals. Bij de voerbaktest bleek dat ook deze deken strak trekt bij de schouders en schoft. Dus morgen maar even een andere voorsluiting op prummelen. Ik ben het nu zat, heb zo veel verschillende dekens geprobeerd en niets past bij zijn model. Hup de schaar d'r in. Ik maak 'm zelf wel passend.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:41

Voor het halsstuk zijn er als het goed is 4 van die ringen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:46

Welk model heb je dan?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:48

Ehm... had de Optimo niet ook een systeem met klitteband? Heb je ook een Optimo halsstuk?

Edit: oh, je hebt 't al gevonden. Ik zie je edit in een bericht een eindje hier boven.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:57

Ja, bij dit weer van de afgelopen dagen/weken houdt mijn 600D het ook meer dan prima. Alleen bij noodweer lekt hij door. Niet dat ze er drijfnat onder wordt maar dan moet ik 'm wel even wisselen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:14

O de waterdichtheid weet ik zo niet hoor. Dat zou je even op moeten zoeken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:08

De fleece voering maakt 'm toch wel een stukje dikker en warmer dan een "kale" 0 grams. Ik heb 'm juist als tussendeken gekocht.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:59

LiiNd_Y schreef:
[ [url=m/DPUJ2J.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na een paar weken heeft madame het voor elkaar :') ben blij met m'n rambo als 2e deken haha.
Hoe kan ik dit het beste maken? Is dus aan de voorkant, sluiting van de deken.

Ik zou naald en sterk draad ter hand nemen, even er voor gaan zitten en daarna een dikke klodder Stormsure er op zodat het stiksel waterdicht wordt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:15

Nee, echt zwaar vind ik 'm niet. De ongevoerde Weatherbeeta weegt meer.

En hoe ik het ga doen... nog niet echt een idee :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:28

Yelizaveta ik denk meer verkeerd model dan verkeerde maat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:28

Nies_ schreef:
Nou echt! Van vroeger uit is een staldeken juist een echte deken en een onderdeken juist zo'n vormloos dekbed met alleen een voorsluiting. Wat de liners van Horseware imo nog steeds zijn, behalve dat je ze dan langs de hals aan de bovendeken vast kunt maken. Bucas heeft in de beschrijving van de onderdekens zowel onder- als staldeken staan. Het enige verschil tussen de multi stable en de Celtic stable (zie: beiden heten stable) is dat de Celtic niet aan de bovendeken vast kan.

Mi is het lood om oud ijzer.

Ja, totdat je voor je shet een 100 grams staldeken zoekt. Ben ik even blij dat er wel liners in haar maat bestaan.

Liner gooi je ook makkelijker even in de wasmachine, minder gedoe met trommelbeukende gespen, ze drogen supersnel en je hoeft wanneer je de dekens wisselt maar 1 stel singels los en vast te maken en niet én die van een onderdeken én die van de waterdichte deken.

Lood om rvs dus in mijn optiek :+

keeyzie: en heb je ook een vraag, of..?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:05

Jessol schreef:
Hier ook even dekenpaniek. Ponylief staat nu bij regen onder een regendek, voor de rest staat hij hele tijd zonder. Volgende week maandag wordt hij geschoren, maar wordt het overdag plots 20 graden, en snachts maar 9 graden. Ik heb enkel een ongevoerd regendeken, 200 grams deken, 300 grams, en smartex extra. Voor de 200 grams is het toch te warm bij die temperaturen overdag, voor snacht's lijkt het mij wel oke. Koop ik een onderdeken van 100g voor onder zijn regendeken om die week te overbruggen? Of wat zouden jullie doen?
Ik heb vooral tweedehands dekens maar een 100 gram vind ik dus niet.

Wisselen geen optie?

En zoals Nouvel net al zei: een 100 grams deken en/of liner is sowieso handig om te hebben. Het is de liner die ik het meeste gebruik (voor mijn merrie heb ik geen gevulde dekens, ik werk met regendekens + liners).

Vandaag mijn lieve pony aangetroffen met zowel boven als onder haar oog een wond. Ik vond het pas toen ik de voorpluk optilde maar ik snapte wel ineens waarom ze een beetje lusteloos leek. Heb d'r maar onder dek gezet, met die wind en evt nog wat regen heeft ze haar weerstand dan in elk geval niet daarvoor nodig.
Mijn ruin ook onder regendeken, hij wordt in de wind zonder deken meer moe dan met deken. Hij protesteerde ook niet, wat hij wel doet als hij geen deken op wil :))

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:56

Ligt eraan of je de hals wil tegen de kou of bij voorbeeld ook omdat je paard last heeft van regen. Ik wil om beide redenen een deken met hals, dus het wordt dit jaar een ongevoerde deken met hals waar verschillende liners onder kunnen, en ook als het koud is een nog door mij te vervaardigen fleece of wollen halsdeel wat aan de liners zal kunnen worden bevestigd.

Als het alleen tegen de kou is dan lijkt een 300 grams deken met gevulde hals me praktischer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:16

MerleSimone schreef:
Als ik een 300grams deken doe met hals tegen de kou dan beschermt deze ook tegen regen lijkt mij?

Dat lijkt mij ook maar als het bij voorbeeld een graad of 15 is lijkt het me niet het meest comfortabele.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:27

Gelukkig vriest het nog niet, je hoeft het nu nog niet te weten :) Maar wel goed om vast over na te denken natuurlijk. Voor een geschoren paard zou ik het ook niet weten. Die van mij heeft gewoon een hekel aan regen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:49

Yenni schreef:
Yenni schreef:
Voor mijn pony heb ik nu verschillende dekens.
Alle dekens zijn nog perfect waterdicht!

Regendeken 175 (gekregen)
Vliegendeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 175 (gekregen)

Nu moet mijn pony een nieuwe regendeken want hij word gesloopt door zijn maatje.

Ik ben aan het twijfelen over zijn maat. 165 past prima alleen met grazen staat de deken op zijn rug strak. ( er zit ruimte tussen door de schoft-billen) 175 past ook maar is NET aan de groter kant. Is aan de hals iets te groot en aan de achtkant ietsjes. Nu wil ik de deken op kunnen leggen met zijn winterdeken eronder en zonder andere dekens.

Welk merk (wat niet te duur is) raden jullie aan?

Welke maat raden jullie aan??

Ik quote hem even. Denk dat er overheen gelezen word..

Hoe kan iemand nou iets aanraden zonder dat er wat bekend is over de bouw van je pony, merk en type van de dekens die je hebt en info over wat jij "niet te duur" vindt? Met wat foto's er bij kunnen mensen veel handiger meekijken.
Het antwoord wat je krijgt is afhankelijk van de vraag die je stelt :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:08

keeyzie schreef:
Ik heb inderdaad een 100 gram onderdeken erbij gekocht voor onder mijn ongevoerde regendeken.
Dan heb ik nog 200 outdoordeken en die kan ik opvoeren naar 400 met onderdekens (200 gram).
Denk dat ik nu een fijne combinatie heb.

Dat denk ik ook :) Past je 100 grams onderdeken ook onder je 200 grams? Dan kun je ook nog 300 grams maken daarmee.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:08

Wat is het nut ervan? Op de foto zie ik 'm vooral beroerd zitten :o Dus ik vraag mij af waar die deken voor dient.

Ik heb net alles opgeborgen. Alles wat op stal lag mee naar huis gesleept (heel erg weinig plek op stal) en de komende dagen blijft het lekker thuis in de kast liggen :) Moet alleen nog even verzinnen hoe ik de nieuwe Smartex er bij ga proppen. Kast is niet van elastiek helaas.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers